Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:54

Het aantal geteste besmettingen zegt niet zo veel. Het aantal doden en IC opnames is veel duidelijker.

Ik hou het bij in mn excel en de trendlijn exponentieel geeft 98% zekerheid op de voorspellende waarde, maar ja ik plaats die grafiekjes maar niet meer. Iedereen mag ze lekker zelf in excel invullen.

Aantal mensen overleden
dag 1 = 16 maart

1 1
2 1
3 3
4 3
5 4
6 5
7 5
8 10
9 12
10 20
11 24
12 43
13 58
14 76
15 106

Zondag zal de 200 grens gepasseerd worden, over vijf dagen de 500.

Aantal IC
dag 1 = 16 maart

1 96
2 135
3 177
4 210
5 281

Aankomende donderdag of vrijdag wordt de max. capaciteit IC overschreven... -O- Nou worden in deze berekening genezen of overleden patiënten niet meegenomen, maar dan nog, zelfs al stamp je 200 extra IC bedden uit de grond, dat heeft maar één of twee dagen effect.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:58

Femke_Tweety schreef:
Echwel schreef:
Dus mag ik daaruit concluderen dat slechts 10% van de testen positief zijn

Ik neem aan 10 % van de tests bij Hilary, dat hoeft niet landelijk zo te zijn natuurlijk.

Ik weet niet wat je precies wel en niet mag zeggen, maar zijn dit bij jouw weten 'patiënt'tests, dus mensen mogelijke klachten, of tests op zorgmedewerkers, preventief?

Dit zijn testen gedaan bij (zorg)medewerkers die klachten hebben. Ik zet ‘zorg’ expres tussen haakjes; ik ben getest, maar heb geen direct patiëntencontact (gehad), maar wel contact met een positief geteste collega (die ook geen/weinig patiëntencontact heeft). Mijn leidinggevende wordt ook getest (geen direct patiëntencontact), artsen / AIOS ook (uiteraard wel patiëntencontact).
Klachten is ook relatief; ik heb zeer weinig klachten, maar mocht wel testen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:58

Beetje rare vraag maar wordt er dan ook meegenomen hoeveel mensen overlijden, en er dan dus een ic plek “vrij” komt, of in het positieve geval, hoeveel er beter worden vanuit de ic? Of worden er nog geen mensen beter op de ic? (Ik las over een gemiddelde opnametijd van 2 weken dus ik denk dat de opnames sneller gaan dan dat er plekken vrijkomen.. zoiets?)

Edit: oh je hebt het bericht aangevuld :)
Ja snellere stijging dan idd?
Laatst bijgewerkt door Cer op 20-03-20 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:59

Arabesk is dat ook onderbouwd

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 22:11

Hilary schreef:
Femke_Tweety schreef:

Ik neem aan 10 % van de tests bij Hilary, dat hoeft niet landelijk zo te zijn natuurlijk.

Ik weet niet wat je precies wel en niet mag zeggen, maar zijn dit bij jouw weten 'patiënt'tests, dus mensen mogelijke klachten, of tests op zorgmedewerkers, preventief?

Dit zijn testen gedaan bij (zorg)medewerkers die klachten hebben. Ik zet ‘zorg’ expres tussen haakjes; ik ben getest, maar heb geen direct patiëntencontact (gehad), maar wel contact met een positief geteste collega (die ook geen/weinig patiëntencontact heeft). Mijn leidinggevende wordt ook getest (geen direct patiëntencontact), artsen / AIOS ook (uiteraard wel patiëntencontact).
Klachten is ook relatief; ik heb zeer weinig klachten, maar mocht wel testen.

Dankjewel voor de opheldering!

Hilary

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:15

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:16

Aangezien gisteren werd vermeld dat 75% van de coronadoden thuis is overleden zullen de ziekenhuisbedden niet zo snel weer vrijkomen, zonder beademing is opname gemiddeld twee weken met beademing wel vier weken. En mensen die zolang aan de beademing hebben gelegen die wandelen niet fris en fruitig het ziekenhuis uit, die moeten nog heel lang revalideren .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:20

Bigone: is dat in Nederland ?

En Hilary, betekent dat dat een derde wel het virus heeft maar niet ziek wordt? (Ik weet niet precies wat a-symptomatisch betekent)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:23

Hilary dat is dus wat steeds gezegd wordt, dat meer mensen het hadden dan bekend is en dit bijdraagt aan de groepsimmuniteit

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:25

Cer schreef:

En Hilary, betekent dat dat een derde wel het virus heeft maar niet ziek wordt? (Ik weet niet precies wat a-symptomatisch betekent)

Ja, klopt! Ze hebben het virus dus wel, maar hebben geen klachten.
Het onderzoek was geen enorm grote groep, maar tóch.

Klopt Echwel :j Maar nu is er ook een onderzoekje naar gedaan :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:27

Hilary kun je ook zeggen hoe dat staat in verhouding met een gewone griepepidimie.
Is hier het aantal ernstig zieken hoger

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:28

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:29

Trouwens bedankt allemaal voor de intressante linken en het geduld om mijn domme vragen te beantwoorden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:34

Echwel schreef:
Hilary kun je ook zeggen hoe dat staat in verhouding met een gewone griepepidimie.
Is hier het aantal ernstig zieken hoger

Nee, weet ik niet. Ik kwam het bovenstaande artikel tegen omdat mijn medisch afdelingshoofd ‘m deelde.
Eigenlijk zou er een arts mee moeten lezen hier.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:08

Echwel schreef:
Trouwens bedankt allemaal voor de intressante linken en het geduld om mijn domme vragen te beantwoorden.

Er bestaan geen domme vragen alleen domme antwoorden.
@cer , ja die 75% is Nederland . Er worden bij reeds zieke en/of zeer oude mensen gekeken of ze nog moet beginnen aan een beademingstraject . En wat de kwaliteit van leven zou zijn mochten ze er door komen wat dus in al die gevallen al twijfelachtig is. Dit word zeer zorgvuldig gedaan door de huisarts icm patiënt zelf indien nog mogelijk en de naasten . Ze gaan echt niet met het vingertje wijzen van jij wel en jij niet. Hiermee voorkom je eigenlijk ook Italiaanse toestanden want daar werd in principe iedereen aan de beademing gelegd .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:20

Denk in bijna alle katholieke landen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:22

Hilary schreef:
Cer schreef:

Ja, klopt! Ze hebben het virus dus wel, maar hebben geen klachten.
Het onderzoek was geen enorm grote groep, maar tóch.

Klopt Echwel :j Maar nu is er ook een onderzoekje naar gedaan :)

Zodra er cijfers van Sanquin komen gaan we hier als het goed is ook meer van weten?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:33

Ja, daar ga ik wel vanuit. Die cijfers zeggen volgens mij ook meer over immuniteit, maar dat weet ik niet geheel zeker.
Had ik dat onderzoekje gedeeld over de sensitiviteit van de huidige testmethoden?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 00:18

Even, voor ik mijn bed in duik, heldere overzichtscijfers uit België.

Ik heb, tegen mijn gewoonte in, de tekst niet volledig gelezen, maar wel de grafieken bekeken.

Aantal op opnames, aantal daarvan IC, aantal ontslagen uit ziekenhuis, aantal overleden.

Ik vind het redelijk overzichtelijk weergegeven, dus even een 'linkdrop'.

Nu eerst bedtijd, morgen lees ik verder bij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:24

Van de 656 geteste UMCG medewerkers bleek 28 besmet, dat is 4,3 procent.
Bron: dagblad van het noorden 20-3-20

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:26

zonnebloem18 schreef:
Van de 656 geteste UMCG medewerkers bleek 28 besmet, dat is 4,3 procent.
Bron: dagblad van het noorden 20-3-20

Noord Nederland , logisch. De golf moet nog komen en dan zullen ook meer zorgmedewerkers besmet raken ondanks alle voorzorg. In Brabant ligt het wel rond de 20 a 25 %.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 00:27

Femke_Tweety schreef:
Even, voor ik mijn bed in duik, heldere overzichtscijfers uit België.

Ik heb, tegen mijn gewoonte in, de tekst niet volledig gelezen, maar wel de grafieken bekeken.

Aantal op opnames, aantal daarvan IC, aantal ontslagen uit ziekenhuis, aantal overleden.

Ik vind het redelijk overzichtelijk weergegeven, dus even een 'linkdrop'.

Nu eerst bedtijd, morgen lees ik verder bij.

Ligt het aan mij of vergeet je nou de link? :D

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 01:11

Fijn topic! Weinig tijd om uitgebreid in te lezen, maar zo toch al flink wat gescand.

Zijn er betrouwbare cijfers en bevindingen over sterfte en besmetting icm leeftijd en onderliggende gezondheid? Ik heb de indruk dat de kleinere groepen of uitzonderingsgevallen niet veel genoemd worden, vaak is het "waarvan de meesten al onderliggende medische problemen hadden".

Via de algemene Nederlandse nieuwskanalen zijn de gegevens voornamelijk dat "kinderen" minder klachten hebben, grootste groep doden al andere klachten had etc maar ook dat de helft op de IC toch onder de 50 jaar blijkt te zijn naar ik hoorde. Ik werk op huisartsenpraktijken (poh GGZ) en dit is waar eigenlijk al mijn gesprekken (telefonisch uiteraard) laatste weken op uitdraaien: zorgen om zeer jonge kinderen, angst voor het onbekende onder jongvolwassenen. Meer concrete betrouwbare info hierover zou helpend zijn voor mijn beeldvorming en benadering.

Nu is hypochondrie een regelmatig terugkerend probleem onder mijn patiënten, maar dit is wel erg wijdverbreid. ;)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 02:13

Hilary schreef:
Ja, daar ga ik wel vanuit. Die cijfers zeggen volgens mij ook meer over immuniteit, maar dat weet ik niet geheel zeker.
Had ik dat onderzoekje gedeeld over de sensitiviteit van de huidige testmethoden?

Nee en lijkt me wel boeiend. Ik probeer te ontdekken hoe ik, met altijd wisselende pulmonale klachten kan ontdekken wanneer ik weer kan werken als verpleegkundige. Ik heb niet meer gevonden dan dat opnieuw kweken zinloos is. Alhoewel dat volgens het eerste bericht van de GGD toen nog wel gedaan werd om negatief bevonden te worden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:14

bigone schreef:
Aangezien gisteren werd vermeld dat 75% van de coronadoden thuis is overleden zullen de ziekenhuisbedden niet zo snel weer vrijkomen, zonder beademing is opname gemiddeld twee weken met beademing wel vier weken. En mensen die zolang aan de beademing hebben gelegen die wandelen niet fris en fruitig het ziekenhuis uit, die moeten nog heel lang revalideren .

Ik lees nergens dat 75% thuis is overleden, maar wel dat 75% niet op de intensive care lag toen ze overleden. Een deel daarvan lag wel in het ziekenhuis, maar op een andere afdeling. Hoeveel wordt niet vermeld.
Citaat:
Van de 58 patiënten die in Nederland zijn overleden aan corona, lagen er 14 op de intensive care, blijkt uit cijfers van de Nationale Intensive Care Evaluatie (NICE). De rest stierf op de ‘gewone’ ziekenhuisafdeling, thuis of in het verpleeghuis.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9c5660d/

Het lijkt misschien een detail, maar ik dacht dat het juist de bedoeling is dat hier geen halve waarheden verkondigd worden, maar dat men wat zorgvuldiger is :o .