_San87_ schreef:Ik vraag me nu wel af of die 'Corona is maar een griepje, bagatelliseer hier bagatelliseer daar, nu nog zo hard roepen dat het allemaal wel meevalt.
Zeker.
Kijkend naar de cijfers die wetenschappelijk onderbouwd zijn heeft 80 tot 85% van de mensen met corona geen of milde ziekteverschijnselen.
De pest is dat dit virus veel besmettelijker is dan het griep virus. Daarnaast heeft nog niemand antistoffen omdat het nieuw is.
5% van de gevallen heeft ziekenhuiszorg nodig.
Die 5% heeft echter, in tegenstelling tot griep, dezelfde zorg nodig en in veel gevallen beademing.
Die apparatuur is er niet als iedereen tegelijk ziek wordt.
Wanneer we de ziekte over langere tijd kunnen spreiden dus de ziektegevallen minder snel op elkaar komen is de zorg er wel op berekend. Wanneer iedereen met zorgbehoefte van de griep tegelijk ziek zou worden ipv verspreid over de hele winter zou je hetzelfde probleem hebben. Daarbij kun je als besmet persoon met milde klachten ook overbrengen. Dat gebeurd bij een normaal griepvirus minder omdat we er meer antistoffen tegen hebben.
Als we allemaal zouden stoppen met inenten zouden die ziektes dezelfe impact kunnen hebben als corona nu.
Daarom neem je voor de zwakkere in de samenleving verantwoordelijkheid. We worden ouder en de natuurlijke selectie wordt kleiner. Vroeger overleed iedere oudere met een dubbele longontsteking. Was dat prettig? Nee.
Omdat zieke en oudere langer kunnen leven heeft een dergelijk virus meer slachtoffers. Ebola had met minder arme mensen ook niet groot geworden.
Een hele harde en voor sommige nare manier van naar de situatie kijken.
Voordelen zijn er absoluut. We zien hoeveel schade we ( onnodig ) toedoen aan het milieu. Hoe weinig we voor elkaar doen. Hoe er gereageerd word op een mild virus en wat er nodig is om op een echt heftig virus te kunnen reageren.
We zien hoe wankel de samenleving is. Iedereen gaat hamsteren maar wie denkt daar van aan de mensen die op dit moment de zorg dragen voor de samenleving?
Ik werk in de zorg, zit door symptomen thuis. Ga niet naar de supermarkt en heb te doen met mijn collega's die zonder mokken verder werken maar geen brood kunnen kopen omdat de bakkers dicht zijn buiten kantooruren en de supermarkten leeg. De voorraad komt ruim voor zij klaar zijn met werken en is nog niet open als ze beginnen.
We zien waar de maatschappij aan denkt in het dagelijks leven. Dat is een voordeel voor de toekomst denk ik. Want nu kunnen we er weer wat mee.