Vakantie deze maand, gaan jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:42

Mijn vriend en ik zouden de 25e naar Taiwan gaan. Mijn vriend is geadopteerd uit Taiwan en nu gaat zijn biologische broer trouwen. Kunnen we niet bij zijn... ;(

Waarschijnlijk wordt het nu een midweekje weg in eigen land, een van de Waddeneilanden ofzo.

MoniqueT

Re: Vakantie deze maand, gaan jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:46

Blijf maar weg uit Spanje graag. Alles is dicht hier, zelfs winkels, stranden en parken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:49

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:54

Wij zouden over 6 weken naar lanzarote, maar dit gaat hoogstwaarschijnlijk niet door. Als het uberhaupt nog zou kunnen, ben ik zorgmedewerker, en is er opgeroepen niet naar het buitenland te reizen.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:01

Mensen die er voor kiezen de komende 2/3 weken toch op vakantie gaan, moeten zich goed realiseren dat de kans vrij groot is dat er meer grenzen dicht gaan, er vluchten worden geannuleerd en toeristen met terugwerkende kracht in hun hotelkamers in quarantaine gezet worden. En vooral dat er niet a la minute iets geregeld kan worden om mensen terug te halen.

Wij werken op volle toeren om iedereen naar huis te krijgen uit landen waar de grenzen dicht zijn/quarantaine is ingevoerd. Maar met het tempo dat landen nu maatregelen invoeren (waar ik overigens persoonlijk niks op tegen heb) maatschappijen vluchten annuleren en de hoeveelheid mensen die onafgebroken bellen met vragen, is het eigenlijk niet meer bij te benen.
Je zult er dus op moeten rekenen dat je of zelf je terugvlucht zult moeten (om)boeken of op je hotelkamer zitten wachten tot je naar huis mag, if the oliebol hits the fan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:09

Mkango schreef:
Nessie schreef:
Je levert ook een bijdrage aan de ondernemers welke het in deze periode heel erg zwaar hebben om wel te gaan. Wanneer je geen klachten hebt en niet naar een risicogebied reist, zie ik niet in waarom niet te reizen als je zelf graag nog graag gaat.

En dit is dus precies hoe het virus afgelopen week in Namibië is aanbeland. -O- Superleuk dat je niet náár een risicogebied reist, maar sta je er ook bij stil dat wij momenteel het risicogebied zíjn en dat je al besmettelijk kunt zijn voordat je zelf klachten krijgt? En staan je er ook bij stil dat veel van deze niet-risicogebieden ook niet dezelfde hygiënestandaarden en zorgvoorzieningen hebben als wij in Europa, en dat verspreiding van het virus daar dus een veel grotere impact op de bevolking kan hebben dan hier?

Dit dus, in dit topic wordt het vooral vanuit de vakantie ganger geezien, "maar ik ga niet naar een risico gebied"

Maar ondertussen heeft eidereen hier als malle lopen hamsteren en gezellig door kinderen ondergekwojlde en door twintigers beniesde en door 40gers betaste winkelwagentjes voortgeduwd en wij zjin nu soort van risico gebied.

Kortom grote kans dat je het virus exporteerd.
En op veel locaties is alles dicht en nu wordt het van veel locaties steeds onzekerdrer of je er heen kunt en terug is ook maar de vraag.

Snap best dat het ehct $%^& is als je nu net je vakantie hebt, maar het kan nog veel %#%^*( worden door wel te gaan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:11

Mijn oom en tante zijn opgestegen en vliegen nu naar Bonaire voor hun vakantie. Ik snap het niet, het is toch op slot gezet? Mogen ze dan wel landen? En het hotel? Wat nou als dat moet sluiten?
Ik snap echt niet dat ze gegaan zijn, ze verwachten daar 'gewoon' vakantie te kunnen vieren :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:16

Ik zou niet gaan. Als je naar een risicogebied gaat moet je bij thuiskomst in quarantaine, breng je andere i gevaar en als je daar zit zijn waarschijnlijk veel winkels en attracties dicht. Maar het grootste probleem voor mij zou zijn dat het zomaar kan gebeuren dat het land waar je bent vluchten van en naar Nederland verbied. Dan zit je daar dus vast.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:20

Mijn man gaat met zijn broer en hun moeder volgende maand naar Tenerife; ik die periode met mijn plusdochter en de honden naar de Veluwe. We wachten de situatie af maar ik vrees ervoor. Ik vind het risico voor mijn schoonmoeder (80+) te groot.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:34

Hier in Denemarken zijn net 10 van de 13 grensovergangen afgesloten met betonblokken. Het leger staat te controleren bij alle grensovergangen.

Alleen terugkerende Denen zijn nog welkom. Vliegtuigpassagiers in transit mogen wel door naar hun volgende vlucht, maar niet Denemarken in.

In Noorwegen staat het leger op het vliegveld bij de gates. Ze sturen mensen terug of rechtstreeks in quarantaine.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:35

Zo, heftig! Maar dát zijn goede maatregelen!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:49

Zou toch fijn zijn als mensen oppassen met reizen, Corona is nu ook hier in Namibie, meegenomen door Spaanse toeristen... Sorry, maar vanuit Europa reizen naar gebieden waar het nog niet is/was vind ik ronduit egoistisch nu...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:53

Iriscope schreef:
Zou toch fijn zijn als mensen oppassen met reizen, Corona is nu ook hier in Namibie, meegenomen door Spaanse toeristen... Sorry, maar vanuit Europa reizen naar gebieden waar het nog niet is/was vind ik ronduit egoistisch nu...

Treurig..... de overheid moet ingrijpen, want zoals je hier kunt lezen zijn mensen zelf te dom :-(

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:58

Wij hebben bewust nog even niet geboekt en zullen dat dit jaar waarschijnlijk ook niet meer gaan doen. We gaan normaal elk jaar naar Mallorca, maar het is nog te bezien of het virus daadwerkelijk weg gaat in de zomer (aangezien het nu ook in warme landen flink aan't verspreiden is). Als je nog kunt annuleren en geld terug kunt krijgen zou ik dat zeker wel doen (en zo niet, is het onwijs zuur financieel gezien maar ook dan zou ik zelf niet meer gaan). Ik zie bij sommige mensen die ik ken en momenteel in de Filipijnen ofzo aan't rond reizen zijn, dat ze ook al problemen beginnen te krijgen met ergens naartoe te kunnen gaan - eilanden die afgesloten worden voor een maand enz. Je moet er maar vast komen te zitten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:00

Thokkadisje schreef:
Hier in Denemarken zijn net 10 van de 13 grensovergangen afgesloten met betonblokken. Het leger staat te controleren bij alle grensovergangen.

Alleen terugkerende Denen zijn nog welkom. Vliegtuigpassagiers in transit mogen wel door naar hun volgende vlucht, maar niet Denemarken in.

In Noorwegen staat het leger op het vliegveld bij de gates. Ze sturen mensen terug of rechtstreeks in quarantaine.

O wauw daar wordt goed doorgepakt.
Maar wel goed vind ik :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:02

Narya schreef:
Nog maar een keertje gequote. Niet voor niets dat een fiks aantal landen geen Nederlanders meer binnenlaten.

En geen Duitsers, Belgen, Fransen, Denen, Noren, etcetera

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:08

[***] schreef:
Ik zou niet gaan. Als je naar een risicogebied gaat moet je bij thuiskomst in quarantaine, breng je andere i gevaar en als je daar zit zijn waarschijnlijk veel winkels en attracties dicht. Maar het grootste probleem voor mij zou zijn dat het zomaar kan gebeuren dat het land waar je bent vluchten van en naar Nederland verbied. Dan zit je daar dus vast.

Je zit midden in het risicogebied. :') Iedere reis naar een laagrisicogebied brengt per definitie andere mensen in gevaar, namelijk de mensen die dáár wonen.

Toch opvallend dat het janken geblazen is als mensen "van buiten" onverhoopt een virus meebrengen naar Europa in een situatie waarin het besmettingsgevaar in Europa nagenoeg nul is (denk aan ebola), maar ondertussen vliegen wij in een situatie van een pandemie nog gewoon de hele wereld over, "want ik kan het op plek x of y niet oplopen." :roll:

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:10

Wij zouden over 2 weken een midweekje naar Londen vliegen om (o.a) naar de musical te gaan.
Zoals het er nu naar uit ziet zullen we die moeten cancelen, tenzij er ineens een enorme omslag in de verwachtingen plaatsvind ten goede.
Weet iemand waar ik in de gaten kan houden welke maatregelen er in Londen op dit moment gelden? Mag je er nog naar toe reizen? Maar ook: zijn de winkels open? Kan je überhaupt nog naar de musical? het officiele reisadvies dat ik vond was erg summier en algemeen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:14

Ik ben vandaag terug gekomen uit Sofia, Bulgarije. Ik denk dat ik net optijd weer terug ben en weet niet of ik nu nog zo snel weg zou gaan

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:19

Onze dochter is als groom mee naar de MET (Mediterranean Equestrian Tour) in Oliva Nova. Gisteren zijn alle wedstrijden afgelast door de overheid en was er grote paniek. Veel mensen zijn met de vrachtwagens met paarden meteen naar huis vertrokken. Er gingen geruchten dat ze Frankrijk niet meer in kwamen, maar het blijkt dat er toch vrachtwagens de grens over zijn gekomen. Zij is er nog en moet wachten op de chauffeur van hun vrachtwagen, die hopelijk vanavond laat in Valencia aankomt. Dan kunnen ook zij richting Frankrijk vertrekken.
Ze wilden eerst langer blijven tot het einde van de maand, want de accommodatie van de MET blijft open en kan gebruikt worden (want voor betaald). Maar dan loop je waarschijnlijk helemaal het risico dat je het land niet meer uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:30

Misschien wat kort door de bocht, maar eigenlijk ben je niet goed wijs als je nu nog willens en wetens op vakantie gaat. Met alle recentelijke ontwikkelingen, sluiten van landen etc.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:31

Ik hoop vrijdag naar Costa Rica te gaan. In mijn regio (van de VS) is nog geen Corona en in het deel van CR waar ik naar toe ga ook niet. Verder ga ik naar een heel afgelegen gebied met slechts 1 kleine supermarkt in de buurt en verder alleen jungle. Geen city trippen oid, maar elke dag surfen, dus minimaal contact met mensen. Ik verblijf ook niet in een groot hotel, maar in een jungle huisje. De lokale organisatie van de reis geeft aan dat alles gewoon doorgaat en dat het risco laag is. Mocht het toch zo lopen dat de grens toch op slot gaat kan ik bij vrienden terecht.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:33

Boras schreef:
Cioccolato schreef:
Als er geen negatief reis advies is, kun je toch prima op vakantie? Als het niet kan, kan het helaas niet.

Geen negatief reisadvies betekent bij een pandemie niet dat het verstandig is om te reizen. Het is onverstandig. Je draagt met alle andere reizigers bij aan verspreiding. Zo is het virus van China overal terechtgekomen.

Mijn god, er wordt zelfs gevraagd om niet op verjaarsvisite te gaan en jezelf een sociale quarantaine op te leggen.

Je kunt toch ook zelf nadenken en veratwoording nemen?
Het juiste doen. Je verlies nemen.

Ik quote nu jouw bericht. Eerlijk is eerlijk, omdat ik het erg naief vind overkomen.
Maar het slaat echt niet alleen op jou hoor. Ik zit dit topic met stijgende verbazing en frustratie te lezen en vraag me af of mensen geen nieuws lezen.

Ongelofelijk dat een dergelijke reactie pas op pagina 3 komt joh. Ik ben het helemaal met je eens. Iedereen die nu gaat reizen brengt andere landen in gevaar, denk nou eens na :? Het gaat er niet om of JIJ het krijgt. Het gaat er om wat je een ander geeft.

Als iedereen geadviseerd wordt om niet naar kantoor te gaan, maar thuis te blijven kan je vanzelfsprekend ook beter niet op vakantie gaan, maar thuis blijven.

Wij zouden volgende week een weekend weg gaan, maar gaan dus niet. Zomervakantie nog niet geboekt, wachten we ook maar even mee.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:35

Overigens doet de annulerings/reisverzekering niets als je door de Corona eerder naar huis moet. Althans dat is wat we gisteren van Allianz begrepen. Ze beschouwen het niet al een geldige reden om je reis af te breken en vergoeden dus niets. Ze verwijzen je naar de touroperator of luchtvaartmaatschappij.

Misschien is het anders bij een negatief reisadvies.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 14-03-20 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:36

Ik ben vorig weekend nog in Wenen geweest. Op de heenweg een vlucht die nog niet half vol was, toen was het al te merken.

Ik heb besloten mn reis naar Egypte de 25e te cancellen. Ik wacht nog even af of de Nederlandse of Egyptische overheid nog met nieuwe regels komt voordat ik annuleer. Voorlopig hou ik het er maar op dat ik mn geld kwijt ben.