Man wil niet helpen in het huishouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:23

marleen_88 schreef:
Blijkbaar heeft meneer het nooit zelf hoeven doen, dus doet hij het nu nog steeds niet. Ik vind het gewoon lui, ook in NL lopen zulke figuren rond.
Ik zou er niet mee willen en kunnen leven, de wasmand en vaatwasser zijn er niet voor niks.
Mijn tip: wegwerp servies, bestek en bekers, blijft de afwas alvast niet staan. :+

En praten, geef hem inzicht in het opruimen van zijn zooi. Al betwijfel ik of hij dat ooit krijgt.

Wat al gezegd is kun je hem niet vergelijken met Nederlandse mannen/cultuur.

Hier in Nederland wordt verwacht dat mensen zich aanpassen aan "onze" cultuur, maar zodra ze in hun eigen land wonen moeten ze zich ook aanpassen aan "onze" cultuur?!

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:25

En misschien ligt het probleem net zo goed bij de vrouw en verwacht zij dat het huis er uitziet alsof er wel 3 huishoudsters fulltime rondlopen. Dat hoeft ze natuurlijk net zo goed niet te verwachten. *D

Maflinger_S

Re: Man wil niet helpen in het huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:49

Volgens mij ligt het probleem vooral in het managen van wederzijdse verwachtingen.

Zoals ik het heb begrepen, zijn ze beiden opgegroeid in Zuid-Afrika en zijn ze beiden dus bekend met de Zuid-Afrikaanse cultuur en mentaliteit. Waar de vrouw blijkbaar volwassen is geworden en zich - deels - verantwoordelijk voelt voor het huishouden, is de man blijkbaar een beetje in de pubertijd blijven hangen.
Dat hoeft geen probleem te zijn als je het er maar samen over hebt.

Daarbij komt er 2 keer per week een huishoudster. Ik neem aan dat die vooral het sanitair schoon maakt en stofzuigt en dat soort klusjes doet? Zo vies kan het huis dus niet zijn. Voor hem is het in ieder geval schoon genoeg, voor haar blijkbaar niet. Kan best zijn dat ze gelijk heeft, kan ook best zijn dat ze smetvrees heeft, dan zal het huis nooit schoon genoeg zijn. Als zij dat wel wil, zal ze dat zelf moeten doen.

Wat het niet opruimen van zijn eigen troep betreft: als de man dat geen probleem vindt, moet de vrouw dat vooral geen probleem maken. Een rondje door het huis om de vuile vaat in de wasser te zetten is niet zo'n groot ding, dat kun je als vrouw best doen. Dat de man zijn vuile kleren op de grond gooit is ook niet zo'n probleem, die mik je met een goed geplaatste schop in een hoek waar je er geen last van hebt en je stelt de regel in dat alleen dat wat er in de wasmand ligt, gewassen wordt. Al het andere is zijn pakkie an en als het stinkt of beestjes krijgt, kan het in de vuilniszak en zo het pand verlaten.

Als het huis vies wordt door ronddwarrelende dierenharen en dat als een probleem wordt ervaren, zal daar iets aan gedaan moeten worden. De oplossing kan zijn om de dieren weg te doen, of vaker te stofzuigen als ze blijven (al dan niet met behulp van een robotzuiger) of er mee leren leven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:04

@Maflinger: Maar het is toch geen optie om je dieren weg te doen omdat er haren afvallen.Er zijn inderdaad mensen die geen dieren in huis willen omdat ze dat vies vinden.Ik vind niets zo ongezellig als een superclean opgeruimd huis zonder dieren .Ik ga me dan vreselijk vervelen en onprettig voelen.Uit dit topic blijkt wel dat er enorm verschillend wordt gedacht over het huishouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:06

Brainless schreef:
marleen_88 schreef:
Blijkbaar heeft meneer het nooit zelf hoeven doen, dus doet hij het nu nog steeds niet. Ik vind het gewoon lui, ook in NL lopen zulke figuren rond.
Ik zou er niet mee willen en kunnen leven, de wasmand en vaatwasser zijn er niet voor niks.
Mijn tip: wegwerp servies, bestek en bekers, blijft de afwas alvast niet staan. :+

En praten, geef hem inzicht in het opruimen van zijn zooi. Al betwijfel ik of hij dat ooit krijgt.

Wat al gezegd is kun je hem niet vergelijken met Nederlandse mannen/cultuur.

Hier in Nederland wordt verwacht dat mensen zich aanpassen aan "onze" cultuur, maar zodra ze in hun eigen land wonen moeten ze zich ook aanpassen aan "onze" cultuur?!
Nou ja, als het spanningen oplevert tussen de echtelieden, is het toch een kwestie van kiezen of delen, nog los van hun culturele achtergrond. TS haar vriendin is immers opgegroeid in een vergelijkbaar milieu, en zij snapt wel dat als ze geen fulltime domestic kunnen betalen, ze ook dingen zelf moeten doen náást de fulltime baan die ze beiden hebben (en van huis uit ook niet gewend zijn dat een vrouw fulltime werkt). Dat is geen kwestie van cultuur of hogere wiskunde, dat is gewoon een logische gevolgtrekking.

Maflinger_S schreef:
Daarbij komt er 2 keer per week een huishoudster. Ik neem aan dat die vooral het sanitair schoon maakt en stofzuigt en dat soort klusjes doet? Zo vies kan het huis dus niet zijn. Voor hem is het in ieder geval schoon genoeg, voor haar blijkbaar niet. Kan best zijn dat ze gelijk heeft, kan ook best zijn dat ze smetvrees heeft, dan zal het huis nooit schoon genoeg zijn. Als zij dat wel wil, zal ze dat zelf moeten doen.

Sanitair schoonmaken, stofzuigen, bedden opmaken, wassen, strijken, soms koken, het zilver poetsen... :+ Er zijn weinig huishoudelijke dingen die een domestic worker níet doet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-20 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:08

Sizzle schreef:
anjali schreef:
Ik zou gewoon de werkster een keer extra laten komen, als ik me hieraan zou ergeren.

Een werkster lost toch geen mentaliteitsprobleem op?
Als het huis schoon is dan zal het gaan over kinderen, dieren eten geven, rekeningen betalen, post openmaken, belastingpapieren etc etc.
Iemand die zo laks is is vaak in alles laks.

Dat betwijfel ik in dit geval.
Als hij echt opgegroeid en opgevoed is met full time werksters snap ik dat dat stuk opruimen en schoonhouden voor hem niet bestaat.
Maar dat zegt niks over zijn verantwoordelijkheid voor andere taken. Wellicht is dat wel met de paplepel ingegoten en loopt dat stuk prima.

Lastige situatie wel TS. Ik vraag me af of ze uberhaupt al eens een gesprek hebben gehad over hoe ze beiden een huwelijk zien en wat hun wederzijdse verwachtingen zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:38

Het kan toch ook gaan om een takenverdeling.Bij de ouderwetse boeren die ik kende deed de vrouw alles in huis en de man alles buiten. Al dan niet met hulp van knechten.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:47

Als je vriendin zich hier niet fijn bij voelt dan heeft ze mogelijk de verkeerde man. Ik denk niet dat het haar gaat lukken om hen in zo ingesleten patroon te veranderen. Ze kan beter haar energie in steken om dit te leren te accepteren.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:47

Ik ken iemand bij wie dit ook speelt. Hij ziet het kennelijk niet en zij wil hem te veel een plezier doen. Maar ze zit er wel mee. Ze maakt een lijst van alles wat er moet gebeuren, zodat hij ziet hoeveel het is.

Verder heeft ze (heel terecht) geëist dat hij ook meedoet. In een relatie moeten beiden investeren. Het gaat niet aan dat een van de twee de hele relatie draagt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:52

Hevonen schreef:
In een relatie moeten beiden investeren. Het gaat niet aan dat een van de twee de hele relatie draagt.

Je doet nu alsof het huishouden "de relatie" is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:02

Brainless schreef:
Hevonen schreef:
In een relatie moeten beiden investeren. Het gaat niet aan dat een van de twee de hele relatie draagt.

Nee, uiteraard niet, maar wel de verantwoordelijkheid van beiden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:02

Ik denk dat er meer speelt dan alleen dat hij zijn sokken niet in de wasmand doet.De ergernis over zoiets onbelangrijks is vaak een symptoom van een dieper onbehagen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:11

Hevonen schreef:

Dat hoeft helemaal niet zo vanzelfsprekend te zijn.
Het ligt er helemaal aan wat je afspreekt/hoe dingen lopen en waar je je prettig bij voelt.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:25

Hevonen schreef:

Dat is hoe we het hier in Nederland zien. Betekent niet dat men het ook zo bekijkt ergens anders in de wereld.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:26

Wat ik niet helemaal begrijp, met twee fulltime banen kunnen ze geen fulltime huishoudster bekostigen maar wel een kast van een huis met het oog op kinderen. Hoe worden die tzt dan bekostigd? Wordt er dan bezuinigd op de parttime huishulp? Want dan wordt het helemaal een ghetto.

Ik hoop voor je vriendin dat ze er samen uitkomen, lastige situatie lijkt mij.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:29

Lastig? Eerder heel makkelijk. Al je idd met twee inkomens geen schoonmaker kunt aannemen dan doe je idd iets verkeerd in het leven. Al zou je natuurlijk ook kunnen kijken of niet beter af bent met 1 inkomen waarbij de ander alles huishoudelijke taken uitvoert.

Maarja somige mensen zijn liever 90% van hun leven bezig met werken :=

Al vond ik het uit huis direct gaan samen wonen ook hele domme zit. Hier mee maak je zelf heel afhankelijk van een ander.
Een tijdje alleen wonen kan een hele goede investering zijn om te leren dat je hier voor geen andere persoon nodig hebt. Hier door kan je daarna opzoek gaan naar een relatie die echt wat toevoegt in je leven.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 23-02-20 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:32

Whale schreef:
Hevonen schreef:

Dat is hoe we het hier in Nederland zien. Betekent niet dat men het ook zo bekijkt ergens anders in de wereld.
Helemaal waar, maar als de één het wel ziet als de verantwoordelijkheid van beiden, en de ander niet, gaat er toch iets mis. Vond zij het inderdaad haar taak om het huishouden te doen en haar man te verzorgen na een lange dag werken, helemaal prima, maar dat vindt ze niet; ze ergert zich aan het gebrek aan hulp vanuit haar partner, dus dan gaat de culturele vlieger als verdediging van zijn gedrag niet meer op, dan is het een kwestie van verschillende verwachtingen tussen de partners.

Dieuwke_ schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp, met twee fulltime banen kunnen ze geen fulltime huishoudster bekostigen maar wel een kast van een huis met het oog op kinderen. Hoe worden die tzt dan bekostigd? Wordt er dan bezuinigd op de parttime huishulp? Want dan wordt het helemaal een ghetto.

Ik hoop voor je vriendin dat ze er samen uitkomen, lastige situatie lijkt mij.

"Kast van een huis" is daar de standaard, en kost ook niet zoveel. Bovendien weet je ook niet hoe hun carrièremogelijkheden zijn en of hun salaris in de toekomst significant stijgt.

anjali schreef:
Ik denk dat er meer speelt dan alleen dat hij zijn sokken niet in de wasmand doet.De ergernis over zoiets onbelangrijks is vaak een symptoom van een dieper onbehagen.

Mwah, als ik de hele dag achter mijn partner aan moet lopen om hun meuk op te ruimen, náást een fulltime baan, wordt "zoiets onbelangrijks" vanzelf wel belangrijk.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:58

Brainless schreef:
Hevonen schreef:

Een openbaring voor mij dit :D :D ben al mijn hele leven een wandelende ramp in het huishouden en in relaties ben ik ook geen kei. :')

Ik denk dat het wat van beide kanten moet komen. Vrouw in kwestie wat losser, kerel een beetje doorpakken. Vraag me ook af wat er verder in huis gebeurt want als de schoonmaakster 2 keer per week komt moet het haast wel meevallen, zou je zeggen.

Ik zou simpelweg een to do lijstje maken en samen aan de slag gaan op gezette momenten. "Jij doet de afwas, dan doe ik de was even. "

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:05

Ze heeft 2 keer in de week hulp en nog wordt het een bende? Weet ze zeker dat ze met een man is getrouwd en niet met een varken?

Ik heb 1 keer per 2 weken een hulp. Die doet alle grote poets dingen. Met 2 honden hoefde ik enkel te stofzuigen en wat poets bijhouden.

Met 2 keer in de week hulp zou ik dan niks meer hoeven doen, wat doet hij dan in godsnaam.
En wat zijn haar verwachtingen?
Alles moet de hele dag spik en span?

Volgens mij moeten ze het hebben over wensen en verwachtingen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:08

anjali schreef:
Het kan toch ook gaan om een takenverdeling.Bij de ouderwetse boeren die ik kende deed de vrouw alles in huis en de man alles buiten. Al dan niet met hulp van knechten.

Verschil hierbij is wel dat de vrouw van de boer vaak niet buitenshuis werkte en het huishouden daarmee haar baan eigenlijk is.

Vriendin van te heeft gewoon een fulltime baan

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:32

anjali schreef:
Wat zijn er toch veel punten waar je op moet letten bij de keuze van een levenspartner.Wel denk ik dat als je smetvrees hebt, dat het dan beter is om een lat-relatie te hebben. dat hadden de vriendin van ts en haar man toch ook oorspronkelijk, zelfs toen ze al getrouwd waren.

Precies de rede waarom ik alleen woon :Y) .

Ik snap vriendin van TS wel.
Huishoudster doet vaak de grotere klussen zoals stofzuigen, dweilen, stoffen, ramen lappen, wc, keuken, badkamer etc.
Zij gaat écht je was niet in de machine stoppen en je mes met boter in de vaatwasser doen. Dan kan ook een ZA'se vent heel goed zelf. Opvoeding of cultuurverschil of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 22:00

Ik reageer hier even als belgische huishoudhulp/poetsvrouw. Was draaien, drogen, strijken, messen met boter in de vaat, vuile sokken etc en zelfs koken behoren tot het takenpakket. Wat ik lees uit andere posten is dat in Z-A niet anders,

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 22:07

Het gaat zo te lezen vooral om kleine dingetjes. Handdoeken op de grond laten liggen in de badkamer, kleding uittrekken en laten liggen waar het valt. Gebruikte kopjes, servies, bestek niet even naar de keuken/vaatwasser brengen. Als je dan een paar dagen moet wachten voor de huishoudelijke hulp komt tja dan wordt het er niet netter op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 22:20

belle_boef schreef:
Ze heeft 2 keer in de week hulp en nog wordt het een bende? Weet ze zeker dat ze met een man is getrouwd en niet met een varken?

Ik heb 1 keer per 2 weken een hulp. Die doet alle grote poets dingen. Met 2 honden hoefde ik enkel te stofzuigen en wat poets bijhouden.

Met 2 keer in de week hulp zou ik dan niks meer hoeven doen, wat doet hij dan in godsnaam.
En wat zijn haar verwachtingen?
Alles moet de hele dag spik en span?

Volgens mij moeten ze het hebben over wensen en verwachtingen

Ben je wel eens in Afrika geweest? Daar wordt je huis echt vies als je een dag niks doet in het huishouden. Zelfs als je er niet eens bent. 2x p/w is niks. Veel mensen hebben dagelijks iemand om de boel bij te houden. Alle troep waait zo naar binnen en al dat vieze rode afgevende zand zit altijd overal.

Als die man dan ook nog eens alles laat slingeren zit je zo in een varkensnest.

Ik zou dus echt gaan voor vaker een schoonmaker en dan een die alles doet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:07

Ladygiroc schreef:
Huishoudster doet vaak de grotere klussen zoals stofzuigen, dweilen, stoffen, ramen lappen, wc, keuken, badkamer etc.
Zij gaat écht je was niet in de machine stoppen en je mes met boter in de vaatwasser doen. Dan kan ook een ZA'se vent heel goed zelf. Opvoeding of cultuurverschil of niet.

In dat soort landen wel hoor. :j

Mijn zus heeft ook iemand die elke dag komt (behalve zondag) en alle huishoudelijk taken doet.
Je moet er ook wel van uit gaan dat het niet zo vlot gaat zoals in Nederland.
Ook heeft zij een tuinman die er elke dag is en de boel in de gaten houdt.
Die heeft een eigen "hokje" bij de poort en houdt ook de tuin bij (elke dag water geven, dieren voeren enz).