Help mijn dochtertje wil niet naar school

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 17:31

verootjoo schreef:
Als ze 5 zijn mogen ze nog 5 uur per week thuisgehouden worden. Dus 1 dag per week.
Als ze 6 is moeten ze volledig, tenzij het echt niet gaat, dan kan de directeur toestemming geven.
Kinderen ‘moeten’ helemaal niks. Voor de eventuele achterstand kan je altijd nog een jaar extra laten kleuteren.

Zoveel druk op jonge kinderen leggen is echt nergens voor nodig.

Nog even een aanvulling: ze mogen als ze 5 zijn zonder toestemming nog 5 uur per week thuis gehouden worden en met toestemming van de directeur 10 uur.

Bij ons op school hebben we continuerooster, voor de kleuters is dat van half 9 tot 1. In die tijd spelen ze minimaal een uur buiten. Als ze 4 zijn gaan ze maximaal 4 dagen, de woensdag zijn ze verplicht vrij. Vanaf 5 mogen ze alle dagen, al heb ik mijn oudste toen nog een half jaar 4 om 5 laten gaan. Mijn jongste wil wel graag alle dagen.
Lezen en schrijven doen ze niet bij ons bij de kleuters, dat is pas vanaf klas 1 (groep 3). Ze doen wel veel spelletjes waarbij ze ook tellen. Maar volgens de visie van onze school moeten ze eerst in hun lijf komen en dat goed kunnen gebruiken voor ze met hun hoofd aan de gang gaan.

Ik zou dus ook gaan kijken naar een andere school als dat mogelijk is. Een school waar kinderen echt gezien worden en mogen zijn wie ze zijn.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 17:43

Anoeska27 schreef:
verootjoo schreef:
Als ze 5 zijn mogen ze nog 5 uur per week thuisgehouden worden. Dus 1 dag per week.
Als ze 6 is moeten ze volledig, tenzij het echt niet gaat, dan kan de directeur toestemming geven.
Kinderen ‘moeten’ helemaal niks. Voor de eventuele achterstand kan je altijd nog een jaar extra laten kleuteren.

Zoveel druk op jonge kinderen leggen is echt nergens voor nodig.

Nog even een aanvulling: ze mogen als ze 5 zijn zonder toestemming nog 5 uur per week thuis gehouden worden en met toestemming van de directeur 10 uur.

Bij ons op school hebben we continuerooster, voor de kleuters is dat van half 9 tot 1. In die tijd spelen ze minimaal een uur buiten. Als ze 4 zijn gaan ze maximaal 4 dagen, de woensdag zijn ze verplicht vrij. Vanaf 5 mogen ze alle dagen, al heb ik mijn oudste toen nog een half jaar 4 om 5 laten gaan. Mijn jongste wil wel graag alle dagen.
Lezen en schrijven doen ze niet bij ons bij de kleuters, dat is pas vanaf klas 1 (groep 3). Ze doen wel veel spelletjes waarbij ze ook tellen. Maar volgens de visie van onze school moeten ze eerst in hun lijf komen en dat goed kunnen gebruiken voor ze met hun hoofd aan de gang gaan.

Ik zou dus ook gaan kijken naar een andere school als dat mogelijk is. Een school waar kinderen echt gezien worden en mogen zijn wie ze zijn.

Kids op de vrije school? Komt me namelijk bekend voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 18:11

Nagano schreef:
[ [url=m/P4hfWw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier het moppie waar het om gaat

Ah, wat een onzettend leuke meid!!!!

Fijn dat de schoolarts je bijstaat.

Misschien een hele domme vraag, maar wat is fiso?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:51

pien_2010 schreef:
De kinderarts waar 1 van mijn kinderen bij loopt bevestigd dit en zegt als je daar niet aan mee wilt doen je naar bijv Spanje moet verhuizen en ze herder laten worden.

Ik geloof grif dat mensen dit zeggen.
Maar het is complete kolder.

Triest hoor, voor een kinderarts....
Spelen is leren, "wel sakkerloot hoe heb ik het nu!"
Citaat:
Niet nodig hoor, wij wilden persé daar niet aan mee doen en kinderen echt een kleuterschool laten doorlopen met gecertificeerde juf of meester. Daarom op de Vrije School kleuterschool gedaan waar NIET wordt geleerd maar volop gespeeld.
Mijn kinderen vonden het heerlijk, hebben daarna nog de onderbouw vrije school gedaan en eentje ook nog de bovenbouw en ze zijn alle drie super goed terecht gekomen waarvan 2 zelfs universiteit afgeronde studie.
Maar wij zijn begonnen met de vrije school vanwege het niet willen laten leren van onze kinderen al op de kleuterschool.

Het punt is, dat een echte, ouderwetse kleuterschool kinderen datgene laat doen, wat de kinderen van 4 en 5 kei- en keihard NODIG hebben voor hun ontwikkeling.
Zingen, spelen, kleuren, verven, prikken, knippen - en heel veel bewegen, afgewisseld met voorlezen.

Helaas is de kleuterkweekschool afgeschaft - en in feite de kleuterschool ook.

...en wordt de tijd die kinders van 4 en 5 op school doorbrengen verprutst met onzinnige zaken als rekenen en leren lezen.
De kleuterschool is er om de BASIS van het rekenen en het lezen te leggen - dat wordt compleet verwaarloosd.
Die basis is ruimtelijke oriëntatie, fysieke coördinatie, oog-hand coördinatie, vormen goed kunnen herkennen, grove motoriek flink oefenen en ook alvast stukjes fijne motoriek en ik vergeet denkbaar nog het een en ander.

senna21

Re: Help mijn dochtertje wil niet naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:02

Sterker nog: Spelen=leren
Helaas zijn sommige pedagogen dat verleerd

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:07

Precies.

Is lastig, als het elke dag drama is. Onze jongste wilde ook niet naar school. Maar hebben haar uitgelegd, dat dit helaas moet en ook leuk is. Hebben trouwens een hele leuke school en leerkrachten. Ik was toch echt wel bang, dat thuishouden het probleem uiteindelijk niet op ging lossen en een jaar later nog erger ging worden. Inmiddels is ze 6 en gaat met plezier.

Ze heeft wel maanden aan t begin van de dag bij 1 bepaalde juf op schoot gezeten tot ik weg was, zo niet, dat bleef ze brullen, blijkbaar. Nu was het zo over.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:16

Misschien is onze school anders, maar in groep 1 en 2 wordt hier niet geleerd. Wel spelenderwijs dingen gedaan met taal, letters en cijfers, maar dat is dan onderdeel van het spel. Pas in groep 3 (6 jaar) beginnen ze met rekenen en schrijven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:38

zonnebloem18 schreef:
Misschien is onze school anders, maar in groep 1 en 2 wordt hier niet geleerd. Wel spelenderwijs dingen gedaan met taal, letters en cijfers, maar dat is dan onderdeel van het spel. Pas in groep 3 (6 jaar) beginnen ze met rekenen en schrijven.

Is helaas niet op elke school. Ik hoorde pas van iemand die met haar 5 jarige en de juf ‘portfoliobespreking’ had :roll:

Mijn kind van 3 houdt zn potlood nog niet goed vast. Kan ook zn naam niet schrijven en heeft daar ook nog geen interesse in om het te leren. Dus ik doe er ook nog niks aan. Schijnt niet goed te zijn volgens t cb. Kinderen moeten voor ze naar school gaan goed hun pen vasthouden en de meesten schijnen hun eigen naam al te kunnen schrijven :=

Tja, ik push mijn kind niet. Als straks blijkt dat ie achterloopt gaat ie maar een jaar extra kleuteren ofzo.

novaaaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:39

Hoi! Uit jouw verhaal met jou dochtertje herken ik mezelf heel erg! Ik heb exact hetzelfde gehad toen ik jonger was!

Ik heb dit zelf gehad tot en met groep 4 omdat ik toen een leraar had geslagen en ze was zó boos geworden dat ik niet meer durfde := Mijn moeder wist toen ook niet waar het vandaan kwam aangezien ik het gewoon gezellig had op school. Achteraf gezien (zit nu in de 3e van de middelbare) kwam het denk ik doordat ik altijd hoofdpijn kreeg (en nu nogsteeds) van veel gepraat door elkaar. Dus altijd als er veel mensen praten of ik me lang moet concentreren krijg ik ontzettende hoofdpijn. Tot bonken aan toe.

Is er een mogelijkheid tot het krijgen van een “eigen” kamertje waar ze tot rust kan komen? En misschien zou je het rustig kunnen opbouwen door halve dagen school etc?

Verder zou ik niet al te boos worden want ik kan me nog herinneren dat ik me haast machteloos voelde als ik zo tekeer ging, bijna alsof je geen controle heb over je eigen lichaam. Misschien kan de huisarts haar eventueel diagnostiseren op iets? Dan heb je gelijk meer duidelijkheid enzo! Ik hoop dat dit niet een al te warrig verhaal was en dat je er wat aan had. Je mag altijd vragen stellen als delen van het verhaal onduidelijk waren of gewoon zonder reden! :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:47

verootjoo schreef:
Is helaas niet op elke school. Ik hoorde pas van iemand die met haar 5 jarige en de juf ‘portfoliobespreking’ had :roll:

Ze werken hier ook met een portfolio en dat is eigenlijk gewoon een map met per thema een leuk werkje erin wat zelf door het kind gekozen is. Voorin komt een verhaaltje per thema wat er behandeld is dat halve schooljaar en hoe de juffen vinden dat het gaat. Het is geen rapport er worden geen cijfers of voldoendes gegeven. Als er interesse is wil ik morgen wel laten zien hoe dat er uit ziet.

Wij hebben toevallig afgelopen maandag ons portfoliogesprek gehad en dat is eigenlijk alleen maar positief.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:58

Oh gelukkig dat het wel positief is. Ik vond het nogal heftig klinken eigenlijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:04

Een kind kan prima leren zonder portfolio. Is alleen maar 'leuk' voor volwassenen,
Voor oordeelloos leren is geen vergelijkingsmateriaal nodig.

Ik heb een kind van vier jaar totaal over de zeik en gestresst thuis zien komen van haar eerste week op de kleuterschool/ groep 1.
Ze kreeg een 'werkje' mee naar huis, want juf vond het een goed idee om vierjarigen te laten wennen aan huiswerk maken.
Kind overstuur, want ze was bang dat dit haar niet zou lukken. Kind was zeer faalangstig en ijverig. Wilde het graag goed doen voor de juf.
Haar broertje, twee jaar later, overkwam hetzelfde. Hij snapte het niet en was er niet zo goed in. Vanaf dat moment kreeg hij al hekel aan school/huiswerk.
Bizar, maar dit komt echt voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:18

"Hoe ondermijn je plezier in leren en school, in 3 eenvoudige stappen."
-O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:53

Jeetje 4 jaar en huiswerk. Dan spoor je echt niet. Onze dochter zit in groep 6, en krijgt voor het eerst huiswerk. Op maandag mee, moet vrijdag af. Is er hooguit 5 a 10 min mee bezig per keer. En in de weken dat ze toetsen hebben, of zoals vorige week carnaval, is er geen huiswerk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 23:01

zonnebloem18 schreef:

Ik weet inderdaad ook niet beter dan dit. Hier zitten de kleuters amper binnen. Even in de kring spelletjes doen, dan een hapje eten en naar buiten. Dan nog even wat knippen, plakken of met hout iets maken en het is alweer om. Verder is er nog het bibliotheek uitje elke 14 dagen en 1x per week gymzaal. In de zomer gaan ze nog naar het bos 1x per week. Als extratje komt de tandenfee af en toe langs en de politie een paar keer per jaar (veilig gedrag op straat).
Afgezien van speelsgewijs kleuren en basisbegrippen leren wordt er echt niets met taal of zo gedaan.

Ik ben dan ook verbaast dat het blijkbaar zo ver uitelkaar ligt per school.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:17

Vanaf volgend jaar stoppen ze bij mijn kinderen op school met de cito toetsen in de laagste klassen.
Goede keus vind ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:25

Ik heb de indruk dat dat "leren lezen en rekenen" op de kleuterschool wellicht meer een "van horen zeggen" iets is dan dat ouders dat daadwerkelijk op grote schaal meemaken?

Meneer van bijna 5 van ons is in de klas ook wel met letters, cijfers en Engels enzo bezig maar dat is allemaal heel spelenderwijs. Pas vroeg opa aan hem: "en, wat heb je op school geleerd deze week?" En zijn reactie was een terechtwijzende "Opa! Wij LEREN niet op school, wij SPELEN" Dus tja :D

De juf moest daar ook wel om grinniken toen ik het vertelde, want ja ze spelen inderdaad bijna de hele dag maar natuurlijk leren ze ook vanalles tijdens het spelen en dingetjes in de kring :)

Het lijkt me ook wel praktisch als je zo spelenderwijs wat voorbereiding aanbiedt van letters / cijfers enzo, voordat ze in groep 3 toch wat meer richting het echte werk gaan. En ik begrijp dat kindjes die bvb. wel echt graag wat meer willen leren, dat ook aangeboden krijgen. Heel persoonlijk dus.

Hier doen ze ipv. CITO-gebeuren bij de kleuters 10-minuten-gesprekken en daar laten ze zien wat een gemiddeld / normaal niveau voor de leeftijd van je kind is, en daar tegen afgezet waar jouw kind zich op dat moment lijkt te bevinden, qua wat het laat zien op school. Dat is best interessant want dan zie je waar je zelf ook nog een beetje aan kan werken thuis. Zoals het correct vasthouden van een pen / stift of beter opruimen ofzo :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:42

Hier even een leerkracht die al een jaar of 18 meedraait in de onderbouw.

Zonnebloem18. Er wordt dus wel geleerd, maar dit gaat bij kleuters spelenderwijs.

En Sizzle, natuurlijk wordt er wel wat met taal gedaan. Ook dit gaat allemaal spelenderwijs.
Voorlezen, kringgesprekken, spelletjes in de kring, kleine opdrachtjes uitvoeren, naar korte instructies luisteren en die uitvoeren, liedjes zingen, versjes leren.. allemaal voorbeelden van taaloefeningen.

Voor ouders lijkt het vaak alsof kleuters maar de hele dag spelen, maar ondertussen leren ze ontzettend veel.
Ik geef les in een achterstandswijk en reken maar dat er kennis in de kinderen wordt gepompt, maar bij kleuters gebeurt dit allemaal door spel.
Er zijn natuurlijk bepaalde vaardigheden die kinderen nodig hebben in groep 3 en die zeker in de wijk waar ik les geef lang niet altijd vanzelfsprekend zijn.

Op onze kijkwijzer om te zien of kinderen naar groep 3 kunnen staat onder meer: kan tellen tot 20, terugtellen vanaf 10, heeft een goede luisterhouding, kan zijn naam schrijven, heeft zelfvertrouwen, kan samen spelen, kan auditieve oefeningen goed doen, neemt initiatief, kent 15 letters, is taakgericht, enzovoort.

Bij veel kinderen zijn dit dingen die bijna vanzelf gaan, maar dit is lang niet altijd vanzelfsprekend.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:24

Mijn kinderen kregen in de kleuterklas spelenderwijs 'rekenen' en taal is er natuurlijk doorlopend. Mijn oudste kon lezen in groep 2, inmiddels in groep 5 krijgt hij allerlei extra uitdagende werkjes (daar fleurt hij goed van op). De jongste zit nu in groep 3, leert lezen, schrijven en rekenen en blijkt matig te kunnen lezen. Ze is een radende lezer, maakt dus veel fouten en leest ook nog deels spellend. Zij krijgt dus 'huiswerk' mee met oefenbladen, waar de juffen bij benadrukken dat plezier het allerbelangrijkste is, dus als ze niet wil, dan lekker niet doen.

Over de veiligheid van kinderen. Ik werk in de kinderopvang, met name met peuters. Bij alle oudergesprekken vraag ik na of de ouders hun kind herkennen in hoe ik hem of haar beschrijf. Als dat namelijk niet zo is, mist een kind duidelijk de veiligheid om zich te laten zien en dat is een belangrijk signaal voor ons. Verschillen zien we altijd, ook juist door die veiligheid.

Er is geen kant en klare oplossing. Belangrijk lijkt me dat de juf tijd neemt voor je kind bij binnenkomst, empathisch is en jouw zorgen serieus neemt. Neem altijd duidelijk afscheid, ga nooit stiekem de deur uit als ze zit te spelen, want dat is uiteindelijk voor kinderen veel vervelender.
De kleuterjuf van mijn jongste nam het kind bij de hand en troostte, terwijl ze ook goed streng kon zijn. Geweldige juf.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:43

lieve mama, luister naar je gevoel. Kijk wat jij denkt wat het beste is voor jouw meisje. Het heeft mijn dochter (hypersensitive) gebracht waar ze nu is (met soortgelijke dingen als jouw dochter). Ze doet op open dagen van d'r HBO opleiding de presentaties voor zo'n 200 man. Mijn zoon minder extreem zit nu voor een half jaar in Amerika (studie).

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:48

Lekker thuishouden. Het is jouw kind. Wat hierboven al gezegd is, volg in godsnaam je gevoel.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:58

Ik herken dit gedrag heel goed, mijn zoon is met 33 weken geboren en was al snel heel sensitief ,hing altijd om mijn been en eenmaal in groep 1 ging het mis.....drama om hem achter te laten...niet veel later bleek dat hij totaal niets zag hij had een bril sterkte van plus 8 :(:) de oogarts zei dat ik letterlijk zijn blindegeleide hond was want mamma was vertrouwd en ineens ging ik weg en zag hij totaal niets. Hij is nu 18 en heel gevoelig maar heeft nadat hij een bril kreeg het goed gedaan op school.
Het vreemde is dat op het consultatiebureau nooit is opgemerkt dat hij bar weinig zag....

Sterkte met je dochter ik hoop dat je er achter komt wat er speelt bij naar...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:16

Supervixen, ik bedoel uiteraard niet dat ze niets leren, ik bedoel dat er niet ‚schools‘ geleerd wordt aan een tafeltje met goed/fout beoordelingen en toetsen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:39

De jeugdtrauma's komen bij me boven als ik de laatste pagina lees :') .

Ik had vroeger zo'n juffrouw in de laatste kleuterklas (geen idee welke groep dat bij jullie is, ik was 4/5 jaar) die haar klas al "voorbereiding op het eerste leerjaar" vond. Het feit dat ik mij dat nog altijd herinner bijna 30 jaar later zegt veel.

De vorige kleuterklassen waren probleemloos, maar plots was het een probleem als ik niet binnen de lijntjes kleurde, als ik met mijn pen de stippellijntjes in de boekjes niet kon navolgen. Ik kreeg misschien geen punten, maar het staat mij nog altijd bij hoe vaak ze bij mij stond om te zeggen dat ik het weer niet goed had gedaan. En vooral erg als je dan ziet hoe andere kinderen wel bewierookt worden. Op den duur durfde ik ook gewoon niets meer omdat ik bang was toch fout te doen. Dan kregen we een (knutsel)opdracht die ik niet begreep en dan viel ik compleet stil, waardoor ik weer verwijten kreeg dat ik niet bang had moeten zijn om niet zo goed als anderen te zijn, ik had het moeten proberen (maar als ik het deed kreeg ik dus vaak 'kijk eens naar je klasgenoot hoe zij het heeft gedaan' :+ )

Deze juffrouw had ook tegen mijn ouders gezegd dat ik mij moest laten testen, want aangezien ik nog altijd niet kon knippen en tekenen was er wel iets mis en zou ik het eerste leerjaar nooit aankunnen. Mijn ouders hebben hier gelukkig nooit veel poeha rond gemaakt omdat ze mij veel beter kenden, en hebben me gewoon laten doorgaan. Lagere school met vingers in mijn neus gehaald, nooit problemen gehad.
Oh ja, tekenen, kleuren en knippen kan ik nog steeds niet :D .
/ einde persoonlijk jeugdtrauma :')

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:09

Das ook gewoon een waardeloze juf. _-:( @Kwanyin.

Hier krijgen de kleuters wel een rapport trouwens met aanduidingen van matig tot zeer goed. Ik hecht meer waarde aan de verhalen die de juf erbij schrijft.