Hoe oud was jij toen jij alleen thuis mocht zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Re: Hoe oud was jij toen jij alleen thuis mocht zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:37

Of het kind van die leeftijd er nu aan toe is om af en toe alleen thuis te zijn of niet kunnen wij achter een scherm niet beoordelen. Ieder kind is anders. Maar dit is iets wat je met zijn moeder moet overleggen voordat je dit aan hem voorlegt. Zeker wanneer er nog gezamenlijk gezag is, is dit een beslissing waarin je de mening van zijn moeder in mee moet nemen.
Ik kan me ook indenken dat zijn moeder het zeker niet op prijs stelt als haar kind zonder haar medeweten voor langere tijd alleen thuis wordt gelaten bij zijn vader. Ook al is de relatie tussen jullie en zijn moeder niet goed, dit hoor je te overleggen. Anders wordt de relatie er niet beter op of zadel je het kind op met iets wat hij geheim moet houden voor zijn moeder. Beide lijkt mij zeer onwenselijk.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:58

Onze zoon is weleens de sleutel vergeten en kon na school het huis niet in.
Die is met een vriendje bij de bejaarde buurman gaan zitten.
Was erg gezellig.

Buren een sleutel gegeven van ons huis zodat bij vergeten sleutel zoon, ik of man er toch in kan.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:31

Ik denk dat ik rond 10-11 jaar al een avondje alleen werd gelaten. Wij woonden in een dorpje en de buren hielden ons nauwlettend in de gaten. En hwt is al dik 20 jaar terug. Ik merk dat er vroeger veel meer kon en geaccepteerd werd dan tegenwoordig. Ik was 5-6 jaar, zat in groep 2. En liep al naar school. Moest 5 min lopen. Toen we naar dorp verhuisde moest ik 2 km fietsen. Zat in groep 5. Tegenwoordig kan dit niet meer. Nu was ik wel betrouwbaar als kind. De mijne zou dit allemaal niet mogen. Die mag de straat oversteken naar de speeltuin maar verder ook niet.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:09

ik was met 10 jaar al alleen thuis en dan paste ik ook nog op de baby. Was dan voor 1 of 2 uurtjes. Maar goed ik was altijd al erg zelfstandig.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:26

Er was jaren geleden iemand op bokt die liet haar 3 jarige kind uren alleen thuis om met haar paard te gaan rijden (want kind sliep toch rond die tijd) :wow:

Ik vind 10 eigenlijk wel jong. Ik zou zeggen vanaf 12. Maar is ook verschillend per kind denk ik.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:56

Shadow0 schreef:
Celestial schreef:
Ik vind het persoonlijk vrij bizar dat mensen 10,5 jaar echt te jong vinden. Als ze 11.5 jaar oud zijn, gaan ze naar de middelbare school. Dan wil je toch dat je kind goed voorbereid is?

Je kunt emotionele groei niet echt afdwingen of versnellen eigenlijk. Als een kind er klaar voor is, prima, maar als een kind het nog niet kan is het waarschijnlijk zinvoller om gewoon iets anders te vinden en even te wachten, en kijken of het na een tijdje alsnog gewoon komt zonder dat je dat per se hoeft te oefenen.

Citaat:
Vanaf dat moment zullen ze zelfstandig fietsen, vaak alleen thuis zijn (ook bij anderen), zelf op pad gaan na schooltijd en in de avonden...

Ik geloof niet dat ik in de avond al zelfstandig weg mocht op mijn 11e, maar afgezien daarvan: er is best een groot verschil tussen alleen weg zijn terwijl je weet dat er iemand thuis is, en alleen thuis zijn. Niet in het praktische kunnen, maar wel in hoe dat emotioneel voelt. (Maar ook in de kans op verloren sleutel of telefoon en wat je dan doet.)

In mijn ogen hangt zelfstandigheid op die leeftijd ook voor een groot deel van je opvoeding af. Als je kind niks gewend is, natuurlijk wordt het dan niet vanzelf zelfstandig. Een enkele uitzondering daargelaten natuurlijk. Dat is iets om als ouder te stimuleren. Mijn zusje was bijvoorbeeld niet per se erg zelfstandig, maar wij wisten vanaf ons 4e jaar beiden de telefoonnummers van mijn ouders en later ook ons beste vriendinnetje uit ons hoofd. Ook wisten we wie reservesleutels hadden van ons huis. Als je dat soort dingen opbouwt, geef je een kind juist het vertrouwen dat dit kan. Daarbij kreeg ik zelfs pas op mijn 12e een mobiele telefoon, dat is nu ook anders.

Een oprechte vraag, hoe denken de mensen die zeggen 'vanaf 12 jaar' dit te doen met hun kind op de middelbare school? Kinderen zijn meestal 11 als ze naar de middelbare school gaan. Wat als er uren gaan uitvallen? Soms hadden wij hele dagen vrij, 'studiedag' van de leraren. Als je kind dan niet gewend is om alleen te zijn of op basis niveau 'voor zichzelf te denken' (dus wat je bijvoorbeeld doet als een sleutel kwijt is), dan ben je toch (veel) te laat?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:01

MarcoBorsato schreef:
https://www.oudersvannu.nl/kind/praktis ... -leeftijd/

Ouders van nu hebben een mooi schema. Mijn ouders werkten full time en ik had een eigen pony dus ik ging vaak alleen naar huis en dan naar stal. Ik vind zelfstandigheid toch wel erg belangrijk.

Dat schema heb ik hier ook al eens gepost ;) Lijken mij ook goede richtlijnen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:04

WesternWay schreef:
Er was jaren geleden iemand op bokt die liet haar 3 jarige kind uren alleen thuis om met haar paard te gaan rijden (want kind sliep toch rond die tijd) :wow:

Ik vind 10 eigenlijk wel jong. Ik zou zeggen vanaf 12. Maar is ook verschillend per kind denk ik.

Ik ken ook wel iemand die dat doet als haar kind slaapt maar de paarden staan in de tuin en ze neemt de babyphone mee. Dus dan vind ik het niet zo erg want je hoort/ziet je kind wel nog steeds en staat er binnen de 2 minuten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:18

Celestial, dat is dus niet zomaar zo. Heel veel dingen hebben gewoon tijd nodig om zich te ontwikkelen. Dat is zeker zo met afstand en alleen laten. Oefenen helpt dan maar heel weinig, gewoon de tijd lekker z'n werk laten doen heel veel. (Of eigenlijk: oefenen heeft vooral zin als het op dat moment past bij de ontwikkeling.)

Dit geldt voor emotionele aspecten: kinderen die vanuit een in het algemeen veilige basis opgroeien kunnen vaak *beter* met tegenslag omgaan dan kinderen die al 'geoefend' hebben met veel tegenslag.
Het geldt trouwens ook voor veel andere zaken. Je kunt bv kinderen met een boel inspanning wel iets eerder leren lopen, of iets eerder taal laten gebruiken, maar meestal blijft er niet veel van over als je een paar maanden nog eens kijkt EN het gaat vaak ten koste van andere dingen.

Mijn advies is: niet te veel aan trekken en gewoon volgen.

En we schuiven dus ongemerkt de lat steeds naar voren. Mijn middelbare school bv liet kinderen in de brugklas niet zomaar alleen, gaf geen tussenuren, kinderen mochten niet van het schoolplein af in jaar 1 en 2, en stuurde kinderen in eerste instantie niet op de dag zelf eerder naar huis.
Dat werd dan geleidelijk uitgebouwd. De tijd waar je die zelfstandigheid kon leren was dus de onderbouw van de middelbare school. Nu hebben we het idee dat we kinderen al klaar moeten hebben voor al die dingen voor ze naar de middelbare school gaan. Dat sluit niet aan bij wat we weten over hoe kinderen ontwikkelen: met veel onderlinge verschillen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:32

wemkelover schreef:
Ik was 5-6 jaar, zat in groep 2. En liep al naar school. Moest 5 min lopen. Toen we naar dorp verhuisde moest ik 2 km fietsen. Zat in groep 5. Tegenwoordig kan dit niet meer. Nu was ik wel betrouwbaar als kind. De mijne zou dit allemaal niet mogen. Die mag de straat oversteken naar de speeltuin maar verder ook niet.

Bij ons is dit nog normaal. In Zwitserland lopen kleuters in dorpen zelf naar de kleuterschool (in groepjes) en in steden meestal vanaf de eerste klas. Mijn kleuter loopt ook alleen naar school (en terug), maar vanaf de BSO moeten ze nog wel afgehaald worden. Vanaf 7 mogen ze zelf als de ouders dat zo aangegeven hebben.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:37

Sizzle schreef:
wemkelover schreef:
Ik was 5-6 jaar, zat in groep 2. En liep al naar school. Moest 5 min lopen. Toen we naar dorp verhuisde moest ik 2 km fietsen. Zat in groep 5. Tegenwoordig kan dit niet meer. Nu was ik wel betrouwbaar als kind. De mijne zou dit allemaal niet mogen. Die mag de straat oversteken naar de speeltuin maar verder ook niet.

Bij ons is dit nog normaal. In Zwitserland lopen kleuters in dorpen zelf naar de kleuterschool (in groepjes) en in steden meestal vanaf de eerste klas. Mijn kleuter loopt ook alleen naar school (en terug), maar vanaf de BSO moeten ze nog wel afgehaald worden. Vanaf 7 mogen ze zelf als de ouders dat zo aangegeven hebben.

Nou als ik de moeders in mijn omgeving nu hoor... Ik denk dat die tijden in nederland wel voorbij zijn. Mijn oudstd mag het niet vanwege dat hij geestelijk jonger is dan hij is. En het gewoonweg niet vetrouwd is nog.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:39

Ik weet het, ik was in shock toen ik zag dat mijn neefje en nichtje (8 en 10) nog letterlijk bij de deur afgehaald worden terwijl ze in een dorp wonen waar enkel 30 gereden mag worden.
Als je kind het gewoon nog niet kan is weer anders uiteraard.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 06:09

Ik weet het echt niet meer. Weet wel dat ik voor het eerst thuis bleef toen mijn ouders op vakantie gingen naar Frankrijk op mijn 18de.

Hier mogen kinderen wettelijk tot hun 14de niet alleen thuis blijven. Maar die 14+ mag dan wel meteen oppassen op álles dat jonger is en ze mogen weer wel alleen naar school lopen 8)7

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 06:23

Mijn zoon van 11 is momenteel wel eens een paar uurtjes 'alleen'. Mijn man werkt alleen nachtdiensten en ligt dan nog te slapen terwijl ik boodschappen doe oid. In geval van nood mag hij hem wakker maken maar dat is nog nooit nodig geweest. Een ideale manier om te oefenen, daarnaast fietst hij nu geregeld 7km (langs een drukke weg) in zijn eentje naar school of huis. Ook dat gaat prima, ik heb een tracker op zijn mobiele telefoon staan met GPS zodat ik altijd weet waar hij uithangt. :j

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 07:48

Het is ook een groot verschil, vind ik, of een kind een uur alleen thuis is ivm boodschappen bijvoorbeeld of structureel een vrijdagmiddag alleen thuis is / komt uit school. Het laatste vind ik wel wat zielloos zoals eerder genoemd. Stel dat er wat is voorgevallen of dat ze iets hebben dan komen ze alleen thuis. Ik zou dat niet prettig vinden zo jong.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 08:07

Er is inmiddels een gesprek geweest.
Hij heeft aangegeven, nadat hij een tijdje in groep 8 heeft gezeten, hij het wel wil proberen, maar nu nog niet.
Dus over een jaartje hebben we het gesprek nog eens en als hij toch wat eerder zou willen stoppen, dan zou hij dit zelf aangeven. :)

Hij weet in ieder geval nu dat de optie er is en dat ie zelf mag aangeven als hij denkt er klaar voor te zijn en het een keer wil proberen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 08:09

Dat lijkt me een mooie oplossing.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 08:18

Mooi geregeld zo, dat zaadje is geplant en nu is het aan hem zelf +:)+

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 08:38

Mijn dochter wilde ook niet meer naar de BSO. Is nu een half jaar thuis in de middag, is nu net 10.

Mijn kinderen zijn redelijk zelfstandig, ze mag ook heel het dorp door op de fiets. En een dagje zwembad mag ze ook alleen. Ze heeft een mobiel maar doet er weinig mee en neemt hem bijna nooit mee. Soms is ze hele dag weg, maar krijg meestal wel appjes van moeders waar ze dan is.

Ik vind het juist belangrijk dat ze zelfstandig zijn. Dan is de overgang naar de middelbare ook niet zo groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:46

Ik was alleen thuis toen ik een jaar of 9 was, paste op mijn zusje en kookte ook voor haar toen ik 11/12 was. Is altijd prima gegaan. Moet wel zeggen dat wij in een hele 'hechte' buurt woonden en dat ik altijd bij al mijn buren aan kon bellen als er iets was. Dat zou voor mij ook wel een eis zijn, ik vind 10/15 minuten verwijderd of 5 minuten fietsen naar moeder echt te lang als er echt iets aan de hand is imo.

Overigens ging ik naar de middelbare school toen ik 11 was en dan vind ik het al helemaaaal niet raar dat een kind gewoon alleen thuis kan zijn.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 14:21

Ts wat goed dat jullie (stief) zoon aangeeft het in groep 8 te willen proberen.
Jullie komen er wel uit als gezin en met moeder.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 12:06

Hij gaf aan het toch wel leuk te vinden op de bso, want dan zijn zijn vrienden er ook. Op vrijdag is hij wel de oudste, maar dan vindt hij het wel leuk om met een van zijn (gym) leraren te spelen en te kletsen.
En hij zei ook dat over een x tijd zijn vrienden ook niet meer naar de bso zullen gaan en dat dat dan een moment zou kunnen zijn waarop hij ook zegt niet meer te willen gaan.

Hij heeft zelf heel goed aangegeven wat hij zou willen en dat is helemaal prima :)
We hebben ook aan hem gevraagd waarom hij dan wel eens aangeeft de bso niet leuk te vinden en dat kon hij niet goed zeggen.
Hij zei dat dat dan niet helemaal waar is.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:16

Niks zo veranderlijk als een kind.

Die van ons baalde ook van de naschoolse opvang, 1x per week op maandag.
Ik kwam thuis te zitten dus bso was niet meer nodig.
Was hij boos want hij wilde erheen.

Tja, gewoon thuis laten spelen met vriendjes. Was toch ook wel goed.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:26

Onze oudste is 11 jaar, wordt over 2 maanden 12. Hij zit nu in het zesde leerjaar (België, dus volgend schooljaar gaat hij naar het middelbaar).
In het begin van het schooljaar ging hij nog naar de BSO, maar hij was eigenlijk de enige van zijn klas die nog niet alleen naar huis mocht, en dat vond hij natuurlijk niet fijn. Ik was dus blijkbaar de meest ongeruste mama :)
We hebben hem dan eerst een tijdje alleen laten fietsen op de dagen dat ik van thuis uit werkte. Dan kwam hij niet thuis in een leeg huis maar kon hij toch al wennen aan het alleen fietsen. Sinds nieuwjaar heeft hij een eigen huissleutel en komt hij alleen naar huis, hoe lang hij alleen thuis is hangt af van hoe laat mijn man thuis is, maar is soms toch 2u wat ik zelf best lang vind. Ik moet zeggen dat dat prima gaat.