Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Shadow0 schreef:Celestial schreef:Ik vind het persoonlijk vrij bizar dat mensen 10,5 jaar echt te jong vinden. Als ze 11.5 jaar oud zijn, gaan ze naar de middelbare school. Dan wil je toch dat je kind goed voorbereid is?
Je kunt emotionele groei niet echt afdwingen of versnellen eigenlijk. Als een kind er klaar voor is, prima, maar als een kind het nog niet kan is het waarschijnlijk zinvoller om gewoon iets anders te vinden en even te wachten, en kijken of het na een tijdje alsnog gewoon komt zonder dat je dat per se hoeft te oefenen.Citaat:Vanaf dat moment zullen ze zelfstandig fietsen, vaak alleen thuis zijn (ook bij anderen), zelf op pad gaan na schooltijd en in de avonden...
Ik geloof niet dat ik in de avond al zelfstandig weg mocht op mijn 11e, maar afgezien daarvan: er is best een groot verschil tussen alleen weg zijn terwijl je weet dat er iemand thuis is, en alleen thuis zijn. Niet in het praktische kunnen, maar wel in hoe dat emotioneel voelt. (Maar ook in de kans op verloren sleutel of telefoon en wat je dan doet.)

MarcoBorsato schreef:https://www.oudersvannu.nl/kind/praktis ... -leeftijd/
Ouders van nu hebben een mooi schema. Mijn ouders werkten full time en ik had een eigen pony dus ik ging vaak alleen naar huis en dan naar stal. Ik vind zelfstandigheid toch wel erg belangrijk.
Lijken mij ook goede richtlijnen. 
WesternWay schreef:Er was jaren geleden iemand op bokt die liet haar 3 jarige kind uren alleen thuis om met haar paard te gaan rijden (want kind sliep toch rond die tijd)![]()
Ik vind 10 eigenlijk wel jong. Ik zou zeggen vanaf 12. Maar is ook verschillend per kind denk ik.
wemkelover schreef:Ik was 5-6 jaar, zat in groep 2. En liep al naar school. Moest 5 min lopen. Toen we naar dorp verhuisde moest ik 2 km fietsen. Zat in groep 5. Tegenwoordig kan dit niet meer. Nu was ik wel betrouwbaar als kind. De mijne zou dit allemaal niet mogen. Die mag de straat oversteken naar de speeltuin maar verder ook niet.
Sizzle schreef:wemkelover schreef:Ik was 5-6 jaar, zat in groep 2. En liep al naar school. Moest 5 min lopen. Toen we naar dorp verhuisde moest ik 2 km fietsen. Zat in groep 5. Tegenwoordig kan dit niet meer. Nu was ik wel betrouwbaar als kind. De mijne zou dit allemaal niet mogen. Die mag de straat oversteken naar de speeltuin maar verder ook niet.
Bij ons is dit nog normaal. In Zwitserland lopen kleuters in dorpen zelf naar de kleuterschool (in groepjes) en in steden meestal vanaf de eerste klas. Mijn kleuter loopt ook alleen naar school (en terug), maar vanaf de BSO moeten ze nog wel afgehaald worden. Vanaf 7 mogen ze zelf als de ouders dat zo aangegeven hebben.