Drie baby's in 4 jaar tijd: is dat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:34

SARINO schreef:
Brainless schreef:
@Sarino
Dat uitbesteden moet dan wel kunnen, zowel financieel (schoonmaakster ed) als hulp van familie/vrienden.

Of voordat een volgend kind komt berekenen hoe je financieel zit,en wat familie wil en kan.

Ik vind niet dat ik in een normale situatie wat van mijn familie moest verwachten (wel bv bij een ziekenhuisopname oid).
Daarnaast was nr 3 hier niet helemaal verwacht, maar ook bij 2 hadden wij geen hulp.
Alleen mijn moeder kwam wel eens oppassen als ik moest werken en heb gedeeld met mijn vriendin (zij werken ik oppassen en andersom) maar toen had ik er nog maar 1.
Nr 2 ging naar het kinderdagverblijf, zij was een ernstige huilbaby en niemand heeft ooit op haar willen passen in die tijd.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:37

Marie111 schreef:
Wij waren 6 en 7 toen zusje geboren werd en zij is juist heel veel alleen geweest. Zat in hele andere levensfase.
Uitjes waren altijd ingewikkeld. Zij had leeftijd voor speeltuin en wij voor museum (beetje gechargeerd).
Zij moest altijd maar mee naar dingen waar zij zich nog niet voor interesseerde.
Wij gingen het huis uit en zat zij nog op middelbare school.
Pas tien ze 18 werd kregen we een beetje gelijkwaardige relatie.
Dat is voor ons reden geweest om geen groot leeftijdsverschil tussen de kinderen te hebben (18 maanden).
Toen was ik er ook gelijk klaar mee. Hoefde echt geen derde

Nou hier ook 7 jaar toen mijn broertje geboren werd. En ik heb echt totaal geen band met mijn broertje. Van mij uit Komt er wel wat, maar hij is echt verwend en gewend dat alles hem aangedragen/verteld moet worden. Hij wordt dit jaar 26 en woont nog steeds thuis. En dat is niet omdat hij spaart voor een huis.

Zelf heb ik PCOS, heb één dochter van 3 en heb tegen mijn man gezegd dat als het niet lukt op de natuurlijke weg binnen 5 jaar er een knip in gaat.

Ik ben van mening dat de natuur overal een oplossing voor vindt en misschien zijn vruchtbaarheidsproblemen wel die oplossing. Om die reden weiger ik dan ook om het medische circuit in te gaan(dat heb ik al geroepen voor de eerste). Ik heb mijn moeder door de molen van IVF zien gaan en dat wil ik echt niet voor mijn dochter. En ik val niemand aan op het wel volgen van dat pad, maar in mijn overtuiging/gedachtengang past het niet bij mij/ons.

DiantaM

Re: Drie baby's in 4 jaar tijd: is dat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:50

Ja, het is heel druk 3 van die jonge kinderen. Ik zie het om me heen. Maar de ene moeder kan daar stukken beter tegen dan de andere moeder.

Ik heb er nu 2 onder de vier jaar en ik ben wel blij dat ik nu met een eventuele derde er wat tijd tussen heb zitten. De peuter pubertijd kan heel pittig zijn en dan heb je je handen al vol aan een kind, laat staan 2 of 3.

Maar doe wat goed voelt.. je kent je zelf het beste.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 21:59

Mijn zus zei: nummer 3 was her duurste.

Verbouwing van de zolder (om een extra slaapkamer te creëren), een (electrische) bakfiets waar 3 koters in kunnen zodat de oudste met de fiets naar school gebracht kan worden en een nieuwe grotere auto waar 3 isofix stoeltjes naast elkaar op de achterbank passen.
Allemaal praktische dingen waar ik niet 1-2-3 bij zou stilstaan.

En daarbij is het je eigen keuze of je perse isofix stoeltjes wil, of dat stoeltjes zonder isofix ook goed genoeg zijn (want er zijn zelfs merken waarvan er 3 naast elkaar in een aygo passen).

Passen 3 kleine kinderen praktisch gezien in jullie huis?
En is vervoer te doen als nr 1 naar school moet straks (op gewone fiets 1 voorop, 1 achterop? Maar waar doe je nr 3?, of ga je lopen of altijd met de auto, en past het in de auto?). Is het financieel haalbaar?

Maar de belangrijkste vraag
Vind je dat je voldoende ruimte in je hart hebt voor een 3e?

Als je de laatste vraag niet met JA kan beantwoorden, dan moet je het niet doen en zijn de andere vragen niet relevant

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:02

Ierpier schreef:
Wat een azijnpissers. Al wil OP 22 kinderen. Ga papier prikken in het park of een ranjakraam opzetten om geld te verzamelen voor het klimaat ipv mensen hier de les te lezen :roll:.

Op, ik denk dat je hier genoeg adviezen hebt gezien. Succes :).

Neem er lekker 100, het gaat om de planeet die jullie achterlaten voor je eigen nageslacht hoor. Voor mij is het klaar na mij, dus wat dat betreft maakt het mij persoonlijk niet uit. Maar neem aan dat als je kinderen krijgt je voor hen en hún kinderen toch ook nog wel een fijne toekomst wil zonder oorlogen om water, natuurrampen, ernstig verstoord klimaat en wat al nog meer. Maar hé, dat soort dingen mag je niet zeggen, WaNt kInDeReN kriJgEn iS EeN ReChT, en daar mag niemand wat van vinden. Maar ik vind het gewoon ronduit egoïstisch om alleen aan je eigen wensen te denken, terwijl de aarde al in brand staat.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:16

Of het te doen is ligt eraan hoe je er zelf in staat denk ik. En anderzijds, als die derde er zou mogen komen/ zijn zul je ook wel moeten en een weg vinden. Want dan heb je geen weg terug.

Hier geen 3 kinderen trouwens. Ik weet nog wel toen de 2e half jaar was en anderen zeiden dat het vast pittig was met 2 kindjes nog jonge leeftijd, dat ik de 2e erbij als vanzelf vond gaan. Makkie zelfs!

De uitdaging (lees strijd tussen beide voor aandacht en speelgoed) kwam vooral toen dd jongste leerde tijgeren, kruipen, staan en nog meer met lopen en rennen nog.

En herstel van je lijf is ook niet te verwaarlozen.

Als er nu geen reden is van nu of nooit, denk ik dat je er goed aan zou doen het voorlopig te laten voor wat het is eigenlijk. What's the hurry?!

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:17

Ceffyl, doel je met 'de aarde in brand' op wat er in Australië gaande is? Dan raad ik je aan eens op te zoeken hoeveel branden Australië gekend heeft. Nu ineens gooien mensen het op klimaatverandering.
Zo niet, dan mag je mijn reactie als niet geplaatst beschouwen natuurlijk.
Wil natuurlijk niet zeggen dat het afgrijselijk is wat er gaande is in Australië. ;(

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 22:37

Op, ik denk dat je hier genoeg adviezen hebt gezien. Succes :).
[/quote]
Neem er lekker 100, het gaat om de planeet die jullie achterlaten voor je eigen nageslacht hoor. Voor mij is het klaar na mij, dus wat dat betreft maakt het mij persoonlijk niet uit. Maar neem aan dat als je kinderen krijgt je voor hen en hún kinderen toch ook nog wel een fijne toekomst wil zonder oorlogen om water, natuurrampen, ernstig verstoord klimaat en wat al nog meer. Maar hé, dat soort dingen mag je niet zeggen, WaNt kInDeReN kriJgEn iS EeN ReChT, en daar mag niemand wat van vinden. Maar ik vind het gewoon ronduit egoïstisch om alleen aan je eigen wensen te denken, terwijl de aarde al in brand staat.[/quote]

De Aarde staat niet in brand, er zijn al duizenden jaren oorlogen, natuurrampen en een veranderend klimaat :) . Sterker nog, we hebben het nog nooit zo goed gehad: geen hongersnood, eten en kleren altijd beschikbaar, elektriciteit, een dak boven ons hoofd, scholing voor de kinderen, een verbod op kinderarbeid... Eigenlijk kan ik beter gaan voor 10 kinderen denk ik **\O/**

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:40

Mazida schreef:
Sterker nog, we hebben het nog nooit zo goed gehad: geen hongersnood, eten en kleren altijd beschikbaar, elektriciteit, een dak boven ons hoofd, scholing voor de kinderen, een verbod op kinderarbeid...

Neem aan dat dit stukje over jezelf gaat?

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:42

Hier ook 3 in 4,5 jaar, ik wou ineens door die pampertijd heen :D . Nu 12, 10 en 8.

De grootste uitdaging was en is nog steeds vooral logistiek en bemiddeling. 3x zoveel hobby's s/tandartsafspraken/zieke kinders/ vriendjes en feestjes/... en tot de 3e macht meer mogelijkheid op ruzies in alle mogelijke constellaties (meestal 1 tegen 2 maar dan wisselend wat onderwerp betreft).

Voordeel van kort op elkaar is dat ze iets of wat in dezelfde mindset zitten, de oudste blijft wat meer jong met de jongste en de jongste leert heel snel van de oudsten. De kledij/spullen kunnen worden herbruikt en van 2 naar 3 is minder grote overgang dan van 0 naar 1.

En ik persoonlijk als enig kind geniet van ons gezin van 5. Mijn kinders gaan nooit de schrik hebben om alleen voor hun ouders te moeten opdraaien en gaan een gedeelde jeugd hebben en gedeelde jeugdherinneringen op een gelijkwaardige basis. Als ik nu zie hoe dicht ze bij elkaar staan, ben ik daar heel blij mee en stelt mij dat gerust dat als ik er niet meer zou zijn, ze toch bij elkaar terecht gaan kunnen. Iets wat ik niet heb en wel mis.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 22:47

Onali schreef:
Mazida schreef:
Sterker nog, we hebben het nog nooit zo goed gehad: geen hongersnood, eten en kleren altijd beschikbaar, elektriciteit, een dak boven ons hoofd, scholing voor de kinderen, een verbod op kinderarbeid...

Neem aan dat dit stukje over jezelf gaat?

Jij leeft wel op straat dan?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:57

Mazida schreef:
Mazida schreef:

Jij leeft wel op straat dan?

Er is zeker sprake van armoede in ons land. Niet iedereen heeft een dak boven z'n hoofd en is voorzien van al het gemak en de luxe die je nu beschrijft.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:02

Mazida schreef:

We = jij in jouw land. Dat is fijn. Maar met de planeet waarop jouw land zich bevind is het nog nooit zo slecht gegaan.

En jouw (klein) kinderen zullen daar de dupe van worden.

En ja, de aarde brand wel degelijk. Nu australië. In 2019 hebben we de Amazone, Californiē en Siberië gehad. En ook in zuid europa zijn de natuurbranden die inderdaad sinds mensenheugenis bestaan wél veel heftiger dan ooit.
Maar maak je daar maar niet teveel zorgen over. Jij hebt het goed.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 23:07

Palmera schreef:
Mazida schreef:

We = jij in jouw land. Dat is fijn. Maar met de planeet waarop jouw land zich bevind is het nog nooit zo slecht gegaan.

En jouw (klein) kinderen zullen daar de dupe van worden.

En ja, de aarde brand wel degelijk. Nu australië. In 2019 hebben we de Amazone, Californiē en Siberië gehad. En ook in zuid europa zijn de natuurbranden die inderdaad sinds mensenheugenis bestaan wél veel heftiger dan ooit.
Maar maak je daar maar niet teveel zorgen over. Jij hebt het goed.

Jij hebt ook niet meegekregen dat 'klimaatactivisten' zijn opgepakt voor het in de fik zetten van de Amazone en Australische bossen? Ik geef mijn kinderen mee dat het milieu belangrijk is en milieuvriendelijk te leven, maar ik ga niet mee in de doemdenkerij nee. Toen ik geboren werd zou de wereld ook vergaan door zure regen en dat is ook niet gebeurd.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 23:08

Iedereen trouwens bedankt voor de reacties en ervaringen! Ik zal geen reacties meer plaatsen, ik weet inmiddels wel dat ik de grootste egoïst van de wereld ben door een derde kindje te willen en niet te geloven dat de wereld vergaat door klimaatverandering :')

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:12

Mazida schreef:
Iedereen trouwens bedankt voor de reacties en ervaringen! Ik zal geen reacties meer plaatsen, ik weet inmiddels wel dat ik de grootste egoïst van de wereld ben door een derde kindje te willen en niet te geloven dat de wereld vergaat door klimaatverandering :')

HOW DARE YOU! :')

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:15

Zonder alles te hebben gelezen; Ja het is te doen.
Retedruk, maar je groeit er in mee.
Hier ging het per ongeluk. Mijn oudste was ruim 2,5 toen mijn tweeling werd geboren. Inmiddels zijn ze ruim 4 en 17 maanden. Het eerste jaar was echt puur overleven maar daarna werd het makkelijker. De stress zit nu vooral in het in mijn eentje voorkomen dat de 1 niet van de bank dondert en de ander niet alle kastjes in de keuken open trekt, maar ook daar zijn trucjes voor haha. En op tijd alles eten en naar bed anders zijn het duiveltjes. Maar ik denk (Ik heb er geen ervaring mee) dat verschillende leeftijden misschien iets makkelijker is omdat de middelste eerder iets zelfstandiger is dan de jongste. Dat was althans mijn 'ideaalplaatje' vroeger. Nu zou ik het echt niet anders willen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 02:00

MizzMontana schreef:
Wat betreft je argumenten dat je niet weet hoe je de volgende fase vindt, dat geldt echt voor alle aantallen kinderen, van 1 tot heel veel.

Ja, dat besef ik. Ik was vrij jong moeder en zeg altijd; je leert het pas als je moeder bent en elke leeftijd heeft wel wat.

Maar TS zegt; we genieten zo van de kinderen etc..... Natuurlijk is dat prachtig. Ik geniet ook van mijn kind, al bijna 23jr. Maar er zijn echt mensen die het wel heel moeilijk vinden en ook genoeg gezinnen waar problemen zijn.

En azijnpisser or whatever. Ik had een heel hoog risico op een gehandicapt kind. Ondanks dat ik zielsveel van mijn gehandicapte broer heb gehouden 39jr lang ( en nog in gedachte ), wilde ik dat toch niet aan. Ik vond het heerlijk om mijn kind alles te kunnen geven, overal mee naartoe te kunnen nemen etc.
Ik heb niks gemist vanwege mijn broer, maar het is wel een ander leven geweest dan bij vriendjes en vriendinnetjes om me heen vaak.

Misschien denk ik er mede daardoor niet zo heel licht over.

En het gaat me niet per se om het milieu of het klimaat, maar wel de maatschappij. Natuurlijk wordt dat voor de nieuwe generatie normaal denk ik. Maar het leven wordt wel degelijk harder en zwaarder. Ondanks alle ontwikkelingen en luxe.
Geen reden om geen kinderen te krijgen. Maar als je 2 gezonde kinderen hebt, mag je best heel tevreden zijn met wat je hebt gewoon. Het is bekend dat sommige vrouwen moeite hebben met het niet meer zwanger zijn, uit de baby tijd komen etc. maar dat is geen reden om er kinderen bij te blijven willen. Er moet meer zijn en imo een bewuste keuze.

Mijn oma kreeg kinderen voor en tijdens de oorlog. Heb ik eigenlijk ook niet veel begrip voor, maar mensen die eenmaal in oorlog leven, accepteren blijkbaar hun situatie en het leven gaat dan door........De behoefte aan kinderen is blijkbaar vaak groter dan de omstandigheden.
Waar mijn oma het toevallig wel redelijk goed had en alles ook goed is gekomen.

Persoonlijk was het voor mij wel een wens; 1 kind van mezelf en 1 kind adopteren, maar vanwege dat zware proces en mijn gezondheid toen niet eens aan durven beginnen. Ik denk echt dat als dat zou veranderen er wel meer mensen het zouden overwegen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 06:59

Adoptie zou imo een heel stuk aantrekkelijker zijn als het niet zo onwijs duur was, maar dat is een andere discussie
Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 08:01

Heb ook 3 kids kop aan kont
Tropen jaren waren het..

Maar ze zijn inmiddels een stuk ouder de jongste is 9 word 10 dit jaar

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 08:42

Mazida schreef:

Laat ze lekker.
Mensen met een andere mening dan jij, heb je overal. De een roept harder dan de ander, maar uiteindelijk gaat het om jouw gevoel en die van je partner.

Je hebt in ieder geval veel uiteenlopende reacties gehad :+

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 08:50

Mazida schreef:
Wij dragen on onze eigen manier bij aan een goed milieu. Ik waardeer jullie zorgen om het milieu/klimaat, maar vraag hier om ervaringen van jonge gezinnen en ga verder geen discussie voeren over het of het goed of slecht is voor het milieu. Wie dat wil is vrij om daar een topic over te openen.

Netjes geantwoord hoor Mazida! Ik kan geen antwoord geven op je vraag want heb zelf geen kinderen maar ik gun alle kinderen lieve ouders en volgens mij komen jouw kinderen in een warm nest :).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 08:55

Mri schreef:
Mijn zus zei: nummer 3 was her duurste.

Verbouwing van de zolder (om een extra slaapkamer te creëren), een (electrische) bakfiets waar 3 koters in kunnen zodat de oudste met de fiets naar school gebracht kan worden en een nieuwe grotere auto waar 3 isofix stoeltjes naast elkaar op de achterbank passen.
Allemaal praktische dingen waar ik niet 1-2-3 bij zou stilstaan.

En daarbij is het je eigen keuze of je perse isofix stoeltjes wil, of dat stoeltjes zonder isofix ook goed genoeg zijn (want er zijn zelfs merken waarvan er 3 naast elkaar in een aygo passen).

Passen 3 kleine kinderen praktisch gezien in jullie huis?
En is vervoer te doen als nr 1 naar school moet straks (op gewone fiets 1 voorop, 1 achterop? Maar waar doe je nr 3?, of ga je lopen of altijd met de auto, en past het in de auto?). Is het financieel haalbaar?

Maar de belangrijkste vraag
Vind je dat je voldoende ruimte in je hart hebt voor een 3e?

Als je de laatste vraag niet met JA kan beantwoorden, dan moet je het niet doen en zijn de andere vragen niet relevant

Dit. Maar denk ook aan dingen als gezinskorting, verpakkingen in de supermarkt (gemaakt voor gezinnen van 4 personen) ed. Dat is wat ik iig merk met 1 kind, alles is berekend op gezinnen met 2 kinderen. Dat hoeft voor je beslissing natuurlijk niks uit te maken, maar is wel iets om in je achterhoofd mee te nemen.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:54

Het is toch te bizar voor woorden dat wanneer een vrouw zegt geen kinderen te willen ze haar mening (en lichaam) met hand en tand moet verdedigen, maar wanneer iemand een levensveranderende beslissing wil nemen omdat iets "kriebelt" mogen we alleen ooeeeh en aaahhh zeggen. :+

TS: Leg nou eens uit: Wat kan die derde jou geven wat de eerste twee niet konden? Daar moet je wel een heel goede reden voor hebben. De wereld is kapot, gaat kapot en het zal nooit meer goed komen. Iedereen die nu nog kinderen neemt moet zich kapót schamen dat ze hun kinderen met zulke verschrikkelijke problemen BEWUST opzadelen. Kijk eens buiten ons kleine Nederlandse bubbeltje. In dit land gaat het niet eens goed, dus buiten ons bubbeltje gaat het nog veel slechter! Nú is er nog voldoende eten, nú is er nog voldoende water. Maar wat is er nog over 20 jaar? Je kinderen kunnen niet studeren omdat ze voor hun ouders moeten zorgen, bejaardenhuizen bestaan dan immers niet meer. Het huis uit? Nee joh! We gaan lekker terug naar vroeger, waar 5 generaties in 1 woning wonen omdat er letterlijk geen andere huizen zijn. :')

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:59

Ts reageert niet meer, dat heeft ze al aangegeven.

Als je het zo vervelend vind om je keus met hand en tand te moeten verdedigen, waarom verlang je dat dan wel van een ander?

Maar nobel hoor, dat je zelf geen eigen kinderen op de wereld zet in de huidige situatie.