6 jarige bang met slapen en alleen boven zijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:41

blokje schreef:
Hij huilt en schreeuwt niet meer in zijn slaap. Als hij slaapt is het goed. Maar in slaap komen is een probleem.

Ik heb mijn dochter zelden horen huilen / schreeuwen in haar slaap. Toen ze een jaar of 4 was kwam ze voor de eerste keer met het verhaal dat er geesten in haar slaapkamer waren. Voor ons was dat wel even schrikken. Een simpel "die kunnen hier niet komen" (of een monsterspray :+ ) helpt dan niet; zij heeft het meegemaakt. Pas later - toen ze beter onder woorden kon brengen wat ze dan mee maakte - beseften we dat het slaapparalyse was.
Slaapparalyse komt vaker voor in de tienerleeftijd, maar ik vermoed dat het dus ook eerder kan, maar dat de kinderen dat gewoon moeilijk kunnen aangeven wat er gebeurt. De halluchinaties van geesten in je kamer (je kunt zelfs voelen dat er "iemand" bij je komt liggen of op je komt zitten" en het gevoel opgesloten te zitten in je lichaam maken zijn kenmerkend voor slaapparalyse en maken dit tot een ontzettend nare en beangstigende ervaring, die bijzonder genoeg, helemaal niets met geesten of demonen te maken heeft.
Tijdens zo'n episode tussen waken en slapen (de geest is gevoelsmatig, auditief, tactiel en visueel in en bepaalde mate "wakker) beleef je angstige momenten terwijl je je niet kunt bewegen. Het huilen komt er dus dan ook na. Je kunt je voorstellen dat dit wel invloed heeft op het "durven" gaan slapen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 29-12-19 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:42

Lijkt me ook een grote factor dat je zoontje gehecht moet raken aan het feit dat dat zijn kamer is! Het is een nieuwe ruimte en dat moet hij zich weer leren eigen maken. Ik zou daar eerder aandenken dan aan stempels als adhd etc. De monsters zou je ook iedere avond samen met hem kunnen verjagen, bv dat met een stofzuiger ze samen wegzuigen of ieder bv met een mattenklopper in rond slaan, zo raakt hij ook wat vermoeider.
Verder zou ik een echte hond in zijn kamer afraden. Veel te complex en zo'n hond kan juist ook gaan grommen .. Mijn neefje heeft wel een grote knuffelhond ter grote van zichzelf,die beschermd en waakt over hem, daarmee slaapt hij zelfs lepeltje lepeltje <3 Zo voelt hij zich ook beschermd. Misschien zou je ook nog lichtgevende sterrenhemel kunnen projecteren aan plafond of stickers van sterren ed opplakken die licht geven. Zeggen hoe mooi de sterrenhemel is. Dan kan hij daarnaar kijken en heeft hij afleiding. Wellicht is zijn kamer voor zijn gevoel ook te groot. Zo'n kleiner tentje zou kunnen helpen en zeggen dat dat zijn ruimte is waar hij veilig is en dat daar zeker geen monsters komen!
Laatst bijgewerkt door Sabri op 29-12-19 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Wopkebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:43

Ons angstige kind heeft een matrasje op onze slaapkamer naast ons bed, hij is vooral bang dat hij mij kwijtraakt en zoekt daarin veiligheid. Meestal gaat hij eerst in ons bed liggen met bijvoorbeeld mijn badjas zodat hij mijn geur bij zich heeft en als ik naar bed ga leg ik hem op zijn matrasje en slaapt hij daar verder. Op die manier voelt hij onbewust toch dat ik er ben en ook ga slapen. Als het slapen dan nog niet lukt geven we ook wel eens melatonine.
Er word wel eens gezegd dat ik hem daarmee verwen maar ik ben van mening dat hij als hij 16 is wel in zijn eigen bed zal slapen en als ik hem op zo'n simpele manier kan helpen dan doe ik dat met liefde.
De oudste (11) heeft het ook een aantal jaren nodig gehad maar die slaapt inmiddels bijna altijd op zijn eigen kamer.
Moet ik er wel bij zeggen dat onze jongens geadopteerd zijn en wij daardoor misschien nog wel meer alert zijn op het bieden van veiligheid en basisvertrouwen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:16

bigone schreef:
Ts, wanneer je de komende tijd voor je gevoel de rust reinheid regelmaat er weer in hebt en het helpt niet, wees dan niet zo bang voor een onderzoek en het "stempeltje". Er bestaan heel veel stempeltjes en wanneer je dat als ouder weet dan kun je ook gericht leren hoe er mee om te gaan. Niet zo benauwd zou ik zeggen. Een stempeltje is geen veroordeling maar ondersteuning. Er zijn voorbeelden genoeg waarbij achteraf, na veel ellende, een diagnose gesteld werd en de wereld om die persoon heen het eigenlijk allang wist maar de ouders struisvogels speelden. Dus bedenk zelf wat schadelijker is.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het echt ontzettend jammer dat we het niet eerder wisten. Dat zou veel frustratie hebben gescheeld. Ook voor wat betreft school. Opmerkingen van de juf die vond dat ze de lesstof na 3 x uitleggen wel begrepen zou moeten hebben zorgen nu niet bepaald voor een positief zelfbeeld :(
Bij kinderen met ADHD werkt het toch net allemaal anders.
Dat het in ons geval zo lang duurde had dan weer niet met ons als ouders te maken, maar met het feit dat ADHD bij mijn dochter niet heel herkenbaar was aan de buitenkant. De QB test gaf een extreem hoge uitslag op hyperactiviteit maar die speelde zich vooral in het hoofd af en uitte zich door ontzettend veel microbeweginkjes die zo op het oog niet zichtbaar waren. Daarom werd ADHD lange tijd niet herkend.

bigone schreef:
En iemand haalde hier yoga aan als not done omdat het van de hindoes afstamt, voor mij zijn het gewoon oefeningen om mijn lichaam soepel en sterk te houden en wie het ontwikkelt heeft zal mij een zorg zijn. Je valt toch niet van je geloof af wanneer je een sport beoefent ??

Dat was ik :D Yoga is voor mij teveel verbonden met heidens/religieuze rituelen en gebruiken. Bovendien zijn er prima alternatieven om je lichaam soepel en sterk te houden.
Yoga is, vanaf het ontstaan ervan tot de huidige tijd, een integrerend deel geweest van oosterse religies.
Het ultieme doel van Yoga is het bereiken van moksja, of bevrijding, door eenwording met een allesdoordringende geest. En dat staat ver af van wat ik als christen wil bereiken.
Overigens geldt dat zelfde principe voor het vieren van kerst.

luuntje

Re: 6 jarige bang met slapen en alleen boven zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:34

Nieuw huis is ook spannend.
Dat ruikt en klinkt anders.

Sliep hij beter in jullie vorige huis?

Toen onze zoon klein was wilde hij nooit in slaap vallen in zijn eigen bed.
Maar wel in ons bed.
We legden hem op ons bed, lazen een verhaaltje voor en hij ging rustig slapen.
Na een uurtje tilden we hem over naar zijn eigen bed.

Bij hem is dit vanzelf overgegaan.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 16:00

Eerst even het geloof en mijn kind zijn angsten. Ik denk dat je niet alle christenen over een kam moet scheren. Wij leven niet uit angst en maken de kids bijvoorbeeld ook niet angstig voor demonen (denk niet eens dat ze weten wat dat zijn). Vooral onze tweede waarover dit topic gaat is juist heel veel bezig met geloof maar heel positief. Angst is een slechte basis voor je geloof en idd er zijn kerk die dat wel doen.
Alles uit angst voor het oordeel. Maar zo zijn wij er niet mee bezig. Mijn 6 jarige heeft een goed verstand en denkt over veel dingen na. Maar geloof is voor hem zeker geen angst ding. Het is wel iemand met honderd duizend vragen.

Hulphond. Wij hebben huisdieren en o.a. een hond. Het probleem is dat ons zoontje allergisch is. Samen slapen is geen optie. De hond is altijd beneden. En met goed schoonmaken en puffjes is dit te doen. We hadden de hond al voor we wisten dat hij luchtweg problemen en allergieën had en met de arts hebben we toen overleg gehad en de arts zei dat voor een kind de hond weg doen traumatisch kan zijn en als we het zo stabiel houden het prima is. Dus samen slapen is geen optie.

Het ADHD verhaal en slaapproblemen en eventueel overgevoeligheid vind ik wel erg interessant. Omdat ik zelf denk dat dat idd speelt bij mijn zoontje. Had dat alleen nog niet gekoppeld bij slaap problemen.

Een verzwaard deken heb ik idd wel eens van gehoord. Ga daar eens meer over lezen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 16:03

BarbaLala schreef:
Ik zie de meest uiteenlopende ideeën en tips voorbij komen maar mis de allerbelangrijkste en meest voor de hand liggende gek genoeg;
Het kind eens bij de spreekwoordelijke "lurven pakken" en de grenzen aangeven als ouder zijnde.

Ons zoontje is iemand die je heel kort.moet houden omdat zonder grenzen hij volledig los gaat. Hij gaat snel over grenzen heen. Wij hebben een dag ritme, vaste plekken aan tafel, vaste tijden voor bepaalde dingen etc. Ben zelf namelijk net als hem. Regels zijn regels etc. Op school weten ze dat ook heel goed. Zonder duidelijke korte regels is hij onhoudbaar.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 16:05

tiwi1969 schreef:
Heb alleen de openingspost gelezen.
Ik had vroeger ook zo’n bang mannetje. Vooral voor het spook dat in de kast en de beesten onder zijn bed.

Wat bij hem hielp was de verhuizing, kast ging niet mee en hij kreeg een nieuw bed. Nu is verhuizen wel heel drastisch, maar misschien is een andere kamer al afdoende.

We zijn net verhuisd. Hij is vooral bang dat er beesten van buiten in ons huis komen. Hij laat hier precies dezelfde angst zien als in het oude huis.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 16:08

Ik heb zelf een poosje yoga gedaan maar dan zonder het zweverige deel wel de bewust van je lijf oefeningen maar niet het aarden en religieuze gebeuren. Dat voelt totaal niet oké.

Maar ga zeker opzoek naar een christelijke variant daar op.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 16:11

Babootje, och wat sneu zeg.
Kan me voorstellen dat dat enorm eng is. Zou daar zelf volledig van in paniek raken denk ik.

Sabri, dit probleem is niet van de laatste 3 weken maar speelt altijd al. Al 6 jaar is naar bed gaan een ding. Sommige avonden gaat oké andere avonden komt hij 10x naar beneden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:33

blokje schreef:
Babootje, och wat sneu zeg.
Kan me voorstellen dat dat enorm eng is. Zou daar zelf volledig van in paniek raken denk ik.

Absoluut. En ik wil nog wel even duidelijk maken dat dit dus helemaal niets van doen heeft met geloof of een paranormale ervaring. Maar die halluchinaties wel kenmerkend zijn voor een slaapparalyse. Daarom denk ik ook dat ze dat al vanaf jonge leeftijd heeft. En ja dan snap je achteraf wel dat ze niet naar bed wilde/durfde. Voor een volwassene is het al angstig, laat staan een kind.
Overigens staat die slaapparalyse wel los van de slaapproblemen an sich, die ze had. Het niet in slaap kunnen komen had bij haar wel te maken met een gebrek/tekort aan theta hersengolven. En komt vaker voor bij kinderen met ADHD.
De neurofeedback heeft daarbij absoluut geholpen. Overigens is daar ook niets zweverigs aan. Neurofeedback werkt op basis van operante conditionering. Door consequent en in ‘real-time’ gewenste hersenactiviteit te belonen zullen de hersenen deze hersenactiviteit steeds vaker vertonen. Het leerproces dat bij neurofeedback plaatsvindt is grotendeels onbewust,

kusjemariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:51

Misschien is jouw zoontje gevoelig voor aardstralen.

Ik heb zelf jaren slecht in slaap kunnen komen, lamp moest aan blijven en ik hoorde geluiden die er helemaal niet waren. We hebben iemand laten komen om te kijken of er aardstralen door het huis liepen. Op de plek waar mijn bed stond, waren enorm veel aardstralen. De aardstralen zijn weggehaald en ik heb nergens meer last van met in slaap komen!

Misschien het overwegen waard om daar eens naar te laten kijken! :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:06

kusjemariska schreef:

Ik heb zelf jaren slecht in slaap kunnen komen, lamp moest aan blijven en ik hoorde geluiden die er helemaal niet waren. We hebben iemand laten komen om te kijken of er aardstralen door het huis liepen. Op de plek waar mijn bed stond, waren enorm veel aardstralen. De aardstralen zijn weggehaald en ik heb nergens meer last van met in slaap komen!

Dat kan dus al niet.. je kan ze wel ‘blokkeren’ door lood of een koperen 8 onder je bed te leggen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:08

Suzanne F. schreef:
secricible schreef:

Hoe zie je dat voor je? Een kind “aanpakken” omdat het bang is? Angst “verbieden”? Hoe dan?

Dat bedoelt ze denk ik niet. Tussen de emoties en hetgeen de emoties oproept zit een heel verschil. Natuurlijk neem je de angsten en dus emoties van je kind serieus. Maar je hoeft niet mee te gaan in het monster gebeuren. Wat de angsten oproept kan je wel duidelijker in zijn. Monsters bestaan niet, klaar. Je begrijpt dat je kind bang is en verdrietig en je troost je kind maar je hoeft niet mee te gaan in het monsterverhaal.
Degenen die roepen dat ze niet serieus genomen werden als kind werden in hun emoties niet gehoord. Dat is sneu. Maar je mag als ouder best een grens trekken en aangeven dat monsters niet bestaan, klaar. Monsterspray maken geeft helemaal een tegengesteld effect, blijkbaar zijn er dan toch monsters waar je die spray voor nodig hebt.

Dan verstaan wij iets anders bij "bij de lurven pakken" denk ik. Maar ik hoop dat jij gelijk hebt..

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 18:10

Neurofeedback ken ik idd.
Ken een jongetje uit de kerk die dat heeft gehad en zijn moeder ook.

Kusjemariska, hij heeft in de laatste 6 jaar 3 kamers gehad. Eerst zijn baby kamer. Daarna in het ledikant bij zijn broer en later samen in een stapelbed. En nu in nieuwe huis. Waar hij ook ligt hij is bang.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:18

Ik heb niet alles gelezen, maar ik was ook als de dood alleen boven.
Ik liet altijd het licht op de gang aan, want licht zorgde dat ik minder bang was en dat scheen dan ook in mijn kamer. Ik nam allemaal pennen e.d. mee naar mn bed. Sprong mn bed in (want stel er zat een monster onder mn bed) en dan vanaf mn bed ging ik alle pennen naar het licht knopje op mn kamer gooien, uiteindelijk raakte er 1 het lichtknopje en dan ging ie uit en had ik het licht vd gang nog. Ook liet ik de radio/cd altijd zachtjes aan staan. En tit een jaar of 6 heb ik bij mn moeder in bed mogen slapen vanwege mn angst. Daarna zoals hierboven beschreven. Uiteindelijk verhuisd en toen is de angst weggegaan.

kusjemariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:32

ItsMe2 schreef:
kusjemariska schreef:

Dat kan dus al niet.. je kan ze wel ‘blokkeren’ door lood of een koperen 8 onder je bed te leggen.

Sorry dat bedoel ik, ze zijn geblokkeerd. Er liggen koperen staafjes in de tuin om ze buiten het huis te houden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:02

Hoogsensitief kind?
Ik heb in de moeilijke periode mijn kids bij me op de kamer laten slapen. Maar dat kan ook makkelijker met een slaapkamer van meer dan 30 m2 :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:26

Ik ben altijd al bang geweest in het donker. Als klein meisje al, en nog steeds. Horrorfilms kijk ik niet, want ik haal me de gekste dingen in mijn hoofd. Mijn ouders hebben altijd vastgehouden aan ‘stel je niet aan, het is niet echt.’ Huilen was voor watjes en een teken dat je je aanstelde. En ik was (ben :o ) écht bang.

Ik weet natuurlijk niet hoe het was geweest als mijn ouders er anders mee om waren gegaan, maar ik weet wel dat ik het zelf nooit zo zou doen. Je hoeft echt niet in alles mee te gaan, maar échte angst ‘verbieden’ en niet erkennen.. dat kan volgens mij echt niet goed zijn voor een kind.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:32

Had ik ook als kind, onze hond heeft me er uiteindelijk mee geholpen die ging met me mee naar boven tot ik sliep.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:38

Herkenbaar probleem al had mijn dochter het niet zo extreem als jouw zoon. Wel hebben we maanden aan 1 stuk de avonden boven moeten wachten tot zij sliep. Anders durfde ze niet te gaan slapen. Ze was toen ook 5 a 6 jaar oud. Dus 1 van ons ging op onze slaapkamer wachten tot ze sliep, en dan heeeeeel zachtjes de trap af. Als ze wakker werd paniek en konden we weer van voor af aan beginnen. Uiteindelijk de oplossing gevonden door een radio op haar kamer. Nu slaapt ze al jaren in met de radio aan. Dat werkt voor haar. Als ze in de nacht wakker wordt door een enge droom gaat er een cd aan, die stopt namelijk vanzelf na een bepaalde tijd.

Slaapverlamming heb ik zelf jaren last van gehad. Kan geen kwaad dat eens uit te zoeken want dat is echt vreselijk eng om mee te maken. Hoop dat het je lukt om een oplossing te vinden voor je zoon.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:04

Ik heb er misschien overheen gelezen, maar heb je wel eens met je zoontje besproken wat hij als een oplossing ziet? Wat zijn de dingen die hij fijn vindt op dat moment, hoe kunnen jullie hem daarbij helpen?
Daarnaast zou ik, zoals iemand anders ook al benoemde ook nadenken over zijn algehele gevoel van weerbaarheid.
Is hij overdag ook vaker bang, hoe gaat hij om met situaties waarin hij assertief zou moeten zijn? Dan zou je nog kunnen denken om te werken aan zijn weerbaarheid zodat hij zich snachts ook veiliger gaat voelen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 20:29

Ja heb wel eens gevraagd wat hij fijn vond maar dat vond hij lastig.

Monsterspray wou hij toen hebben we samen toen gedaan.

Net gevraagd wat monsters zijn en hoe ze er uitzien. en dat zijn dode mensen in zijn hoofd. Hij vertelde net dat hij vaak (oud) opa ziet liggen in bed hem hoort ademen en dan opeens hoort dat hij niet meer ademt en hij dus is dood gegaan. Dan is hij bang dat hij zelf ook in de nacht dood zal gaan. En hij ons als hij dood is vreselijk gaat missen.

Dit had hij nog nooit eerder verteld.
Heb afgesproken dat ik s avonds geregeld bij hem kom kijken of alles nog goed gaat. En dat opa een oude meneer was en opa zijn hartje oud was en zijn hartje is nog gezond en jong.

Nog gehad over de geluiden en een beren droom die hij heel eng vind vertelde hij. De beer komt om hem dood te maken.

Arm mannetje.

Kreeg van een bokker via pb de tip om door te vragen dat heb ik gedaan zonde een antwoord te geven. Puur zijn verhaal.

Ik mag een zwaarte deken lenen van een vriendin dus dat gaan we testen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:41

Wow, wat goed dat je zo open hebt geluisterd naar hem, zo ben je al veel wijzer. Heeft hij al kennis gemaakt met dood dat hij zo bang is? Opa dus?

Supergoede tip van die zware deken, ben benieuwd of dat iets doet voor hem.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:43

Woohaa dat is best heftig.

Maar ik zou wel de hooggevoelig wel checken omdat het jullie als familie, maar ook hem zo veel helpen als het zo is. Ik wist het niet voordat ik 28 was en man wat was er minder gezeur en pijn gewest als ik het eerder wist.