Wat doe jij met ongezond eten uit je kerstpakket?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij met ongezond eten uit je kerstpakket?

Ik eet het toch maar zelf op
120 (37%)
Mijn gezinsleden weten er wel raad mee
29 (9%)
Ik gooi wat ik niet wil in de kliko
13 (4%)
Ik geef wat ik niet wil weg aan anderen
140 (43%)
Anders, namelijk...
19 (5%)

Totaal aantal stemmen: 321

lein82

Re: Wat doe jij met ongezond eten uit je kerstpakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:11

Ts welke omgeving woon je? Ik weet iemand die er iets aan heeft, maar weet niet of dit logistiek te regelen valt..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:12

Zoolgangster schreef:
Gypsy schreef:
Ik vind het een mooie oplossing.

Bij de voedselbank krijgen mensen als zo vaak potjes en pakjes en weinig verse groente en fruit. Dus ik kan me voorstellen dat ze heel blij zijn als dat er nu wel eens bij zit.

Verse groente en fruit in een kerstpakket? :D Dan zou TS dit topic niet gestart hebben.

Lezen, ts geeft aan het pakket te willen aanvullen. Dus straks krijgt iemand inderdaad een pakket waar ook wat verse/gezondere of iig onbewerkte producten inzitten.

Ik snap idd wel dat het raar voelt om afdankertjes te geven.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:23

Ze had ook gewoon heel het pakket kunnen geven...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:51

Badeendje schreef:
Ja een hele zak marshmallows in één keer opeten zal vast niet goed zijn voor je,

Niet? Oh.... -O-

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:58

Veel eet ik toch echt zelf op, oepsie :o

Verder heb ik een gezin wat aardig goed gaat op ongezond vettig eten, dus eigenlijk alles gaat altijd wel op. Maar wel verdeeld over een aantal weken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 02:45

rien10 schreef:
dromertje2 schreef:
Opeten...

Ik hou van jou. <3

Het blijft bij de meeste het instinct :+

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 02:46

safina schreef:
Mijn man kwam weer thuis met een kerstpakket vol ongezond eten. Allemaal bewerkt fabrieksvoedsel vol vet, koolhydraten, suikers, zout etc. Denk aan marshmallows, zoute stengels, cake, knakworst, chocomel, chips.... Nou gaan we heus wat lekkers eten met kerst, maar als ik dat doe dan wil ik dingen eten waar we ook écht van genieten. Liever een bijzonder frans kaasje dan zo'n lamme bak chips. Liever een zelfgebakken taart dan zo'n kleffe fabriekscake. Maar eten weggooien staat me ook zo tegen. En eten dat ik te ongezond vind afdanken aan mensen die het niet breed hebben of aan mn kippen voeren voelt ook niet helemaal oké.

Het maakte me nieuwsgierig: Wat doen jullie eigenlijk?

Ik mis een optie in de pol, namelijk 'Ik eet het gewoon lekker zelf op!'. Waarom alleen ik eet het 'toch maar' zelf op. Er is niks mis met een zakje chips of wat marshmallows, zolang je ze niet de hele dag naar binnen werkt := .

Tegenwoordig moet alles hypergezond zijn voordat je het mag eten, waarom? Ja, het is ongezond als je het te veel eet. Is het daarom per definitie maar ongezond? Volgens mij houdt geluk je jong en gezond en ik word best gelukkig van een stuk chocola :D.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 21-12-19 02:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 02:47

Ik zit het letterlijk nu op te eten *\%/* mijn hele pakket was ongezond eigenlijk, maar wel lekker!

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 03:06

Zoolgangster schreef:
Gypsy schreef:
Ik vind het een mooie oplossing.

Bij de voedselbank krijgen mensen als zo vaak potjes en pakjes en weinig verse groente en fruit. Dus ik kan me voorstellen dat ze heel blij zijn als dat er nu wel eens bij zit.

Verse groente en fruit in een kerstpakket? :D Dan zou TS dit topic niet gestart hebben.

Heeft mijn moeder ooit is gehad. Pakket rook al zo apart......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 06:04

dromertje2 schreef:

Je had ook gewoon het hele topic kunnen lezen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 06:08

Moska schreef:
Ik had dit jaar een hartstikke leuk kerstpakket met soep van ‘geredde’ tomaten, crostini van overgebleven brood, een scrub iets van koffiedik en sinaasappelschil. Ben even kwijt hoe het allemaal heet, maar het was allemaal gemaakt van overgebleven groente en fruit. Het enige waar ik mijn bedenkingen over heb zijn de chips van oesterzwammen. En voorheen gaf ik dingen weg die ik niet lustte. Of ze stonden jarenlang in de kast om uiteindelijk weggegooid te worden.

Leuk, in ieder geval een pakket met duurzaamheid in de basis.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 07:09

Over first world problems gesproken zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 08:27

Ts, moest je zo een pakket overigens echt willen geven aan iemand waar het gezond voor is, geef het dan aan een mucopatient. Alles wat ongezond is is ‘gezond’ voor hun. Mijn neefje heeft dat namelijk en die MOET volle melkproducten, veel boter, veel suiker etc eten. Laat dat nu net geen snoepkont zijn. Buiten dat is mucopatient zijn niet goedkoop. Er wordt veel terug betaald, maar het blijft echt belachelijk veel geld kosten. Dus een mucovereniging ofzo is daar zeker wat mee.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:04

Supervixen schreef:
Over first world problems gesproken zeg.

Ja, zeker first world problems. Het is een luxe om na te kunnen denken over wat je eet en daar ook naar te kunnen handelen. Stel dat er sigaretten in dat pakket zouden zitten? Geef je die weg aan een oude dakloze die toch niet veel ouder gaat worden of gooi je ze weg? Iemand even blij maken en z’n kans op kanker nog even extra verhogen vs vasthouden aan je kennis en een product verspillen?

Ik snap de overweging van ts wel, met haar inzichten wb eten geef je min of meer “gif” weg. Maar eten weggooien kan anno nu eigenlijk ook niet. Vind het wel een leuk vraagstuk! Heb ik bv met de too good to go pakketten. Ga ik ineens kiloknallers vlees eten om verspilling tegen te gaan? Vind beide niet kunnen...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:09

owww, ik zat me echt op te fokken over je betuttelende houding...gelukkig ff verder gelezen..mooie oplossing!

Verder: gezond eten is NIET duurder dan ongezond eten. Zeker niet als je seizoensgroentes haalt.

Ik ben ook een ongezonde eter, gewoon omdat ik te lui ben om gezond te koken, het ook nooit geleerd heb en daarbij ook nog emotie eter ben en de onrust in mijn hoofd wegvreet, en dat is dan toch vaak wat grijpklaar ligt (het moet dan ook hartig of zoet zijn, dus kom niet aan met: wortels kun je ook zo eten...ik ben al blij dat het tegenwoordig vaak ook een appel is).
Ik vermoed dat dit bij de meeste mensen die ongezond eten ook zo is. Want echt...ik heb een tijdje gehad dat ik alleen maar onbewerkte produkten haalde en dan was ik voor 20 euro per week klaar.
Yoghurt is nog altijd goedkoper dan vla.
Aardappels 5 kg 1,99, zak patat van 1 kg kost hetzelfde. Thee is goedkoper dan frisdrank. Water nog goedkoper en het allergezondst.
dus gezond eten onbetaalbaar??? Echt niet, hoor.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:16

Ik eet ongezond lekker zelf! Ik mis nu een eet smiley, of 1 die over de buik wrijft.
Heerlijk!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:27

ZoZenn schreef:
safina schreef:
Mijn man kwam weer thuis met een kerstpakket vol ongezond eten. Allemaal bewerkt fabrieksvoedsel vol vet, koolhydraten, suikers, zout etc. Denk aan marshmallows, zoute stengels, cake, knakworst, chocomel, chips.... Nou gaan we heus wat lekkers eten met kerst, maar als ik dat doe dan wil ik dingen eten waar we ook écht van genieten. Liever een bijzonder frans kaasje dan zo'n lamme bak chips. Liever een zelfgebakken taart dan zo'n kleffe fabriekscake. Maar eten weggooien staat me ook zo tegen. En eten dat ik te ongezond vind afdanken aan mensen die het niet breed hebben of aan mn kippen voeren voelt ook niet helemaal oké.

Het maakte me nieuwsgierig: Wat doen jullie eigenlijk?

Ik mis een optie in de pol, namelijk 'Ik eet het gewoon lekker zelf op!'. Waarom alleen ik eet het 'toch maar' zelf op. Er is niks mis met een zakje chips of wat marshmallows, zolang je ze niet de hele dag naar binnen werkt := .

Tegenwoordig moet alles hypergezond zijn voordat je het mag eten, waarom? Ja, het is ongezond als je het te veel eet. Is het daarom per definitie maar ongezond? Volgens mij houdt geluk je jong en gezond en ik word best gelukkig van een stuk chocola :D.

Helemaal mee eens. Het is echt niet slecht om een keer wat "ongezonds" te eten

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:47

Sorry, ik vind je een beetje verwend klinken eigenlijk. Een Frans kaasje, zelf gebakken cake... dit is voor veel mensen een grote luxe.
Eet het gewoon lekker op, of geef het weg, iedereen eet wat ongezonder met kerst. Zo is het eenmaal en zo blijft het.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 09:54

Zover ik weet stellen de voedselbanken zelf de pakketten samen, en tenminste die hier in de omgeving zorgt er altijd voor dat zon paket ook gezond voedsel bevat. Ze staan hier elk jaar bij de supermarkt om in te zamelen, en elk jaar probeer ik weer van hun te horen wat ze graag voor in de pakketten zouden willen hebben, maar elke keer krijg ik weer het antwoord alles is goed, we stellen zelf samen en maken een zo gevarieerd mogelijk paket.
Ik vind het dus nobel van je TS dat je je druk maakt om de slechte dingen die in je paket zitten, maar ik zou me daar niet zo druk om maken, aangezien de kans groot is dat jou paket toch uit elkaar gehaald wordt om opnieuw te verdelen. En ach de echt slechte dingen lusten de kippen ook, en voor mij valt dat niet onder verspilling want ook die moeten eten :D

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:30

Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Enkel jouw reacties en ik vind het heel mooi hoe jij hier zo bewust mee bezig bent. Ik snap je ook heel goed. Fijn dat je een acceptabele tussenweg gevonden hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:35

Maaike_Indy schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Enkel jouw reacties en ik vind het heel mooi hoe jij hier zo bewust mee bezig bent. Ik snap je ook heel goed. Fijn dat je een acceptabele tussenweg gevonden hebt!

Dankjewel. Leuk om te lezen. :o

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:47

safina schreef:
dromertje2 schreef:

Je had ook gewoon het hele topic kunnen lezen. :+

Als je dat zelf gedaan had, had je gezien dat ik al veel eerder gereageerd heb in dit topic :+ dus volg al van in het begin mee.

En mijn mening veranderd niet. Waarom het moeilijker maken dan het is. De zaken die je zelf hebt gehouden, zullen de "gezondere" producten geweest zijn. Als je die er gewoon had in gelaten en heel de doos had gegeven was het toch veel simpeler geweest en zonder betutteling enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:49

Nee, ik hou de gezondere producten ook niet zelf. Als je goed gelezen hebt, heb je dat ergens zien staan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 10:54

Als je dan het volledig originele pakket met gezondere en ongezondere zaken er in weggeeft, wat is dan het probleem? Dan kunnen mensen toch zelf kiezen.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:13

Waarom weggooien? De houdbaarheid op die producten is vaak mega lang. Het hoeft toch niet allemaal in deze maand nog op?