blubblabhoi schreef:He iedereen, kleine update voor de geïnteresseerden.
Een avond wat voor mijn gevoel wel een positieve ervaring was. Hij was/is ontzettend moe. Het deed me pijn hem zo te zien, ik heb hem nog nooit zo vermoeid gezien. Hij viel bijna ter plekke in slaap op de bank. Echt burn-out kenmerken, hij kon maar amper bedenken wat hij deze week had gedaan.
In het begin was hij stil. Hij staarde voor zich uit en de tranen liepen stil over z'n wangen. Hij vond het moeilijk hier te zijn en hij was zenuwachtig om hier te komen. Na een half uurtje praten werd hij gelukkig wat losser. We hebben over van alles gepraat, ook wat ' zwaardere'. onderwerpen. Hij zei ' Ik ben bang dat ik geen gevoelens meer voor je ga krijgen', als in, ik zou het wel willen. Tenminste, zo kwam het op mij over. Ik heb hem uitgelegd dat hij daar nu eerst geen ruimte voor heeft, hij moet eerst van zichzelf gaan houden. Hij vroeg veel aan me, hij leek geïnteresseerd in mij. Ik haalde wel hoopvolle dingen uit het gesprek, ook al probeer ik mezelf er heel erg voor te beschermen. Hij zei ook pijnlijke dingen. Ons huis voelde niet meer aan als thuis, en ook mistte hij ons app-contact niet. Ik hoop dat dat komt omdat hij überhaupt niks voelt en hij helemaal leeg is.
Hij is gelukkig ondertussen bij de huisarts geweest en hij is doorverwezen naar een psycholoog. Ik hoop dat dat niet te lang gaat duren, maar volgens de website is de wachttijd vier weken. Ik heb hem verteld dat ik ook een grens heb, en dat ik heel lang op hem wil wachten, maar dat ik ook een max heb wat ik aan kan. Voor de bokkers die het me aanraadde: ik heb contact gehad met m'n oude psycholoog.
M'n verhaal gaat een beetje van hot naar her, maar zo ook mijn emoties. Ik ben uitgenodigd om 1ste kerstdag bij zijn ouders te vieren. Het scenario waar ik nu hoop is dat hij door z'n depressie en vermoeidheid niet open kán staan voor gevoelens en emoties. En dat zijn beeld vertroebelt is, zoals Canon omschrijft. Ik heb hem ook verteld dat zijn acties van het afgelopen jaar niet aansluiten met wat hij zegt. Die acties komen ergens vandaan. Ik hoop dat als hij hulp heeft gekregen en dingen aanpakt in z'n leven, weer gelukkig kan zijn. Dat is het belangrijkst hierin, dat hij weer gelukkig wordt. En ik houd er rekening mee dat hij niet weer gelukkig kan zijn met mij, hoe rot het ook voelt. Ik zal wel een minimum van twee maanden moet uitgaan denk ik, in de tussentijd kan ik niks anders doen dan aan mezelf werken. En mezelf ook voorbereiden op het 'ergste'-scenario.
Wat fijn dat die avond jullie beiden zo veel inzicht heeft gegeven.
Zijn houding en uitspraken, maar ook hoe jij je voelt daarin komen één op één over met wat ik afgelopen half jaar heb meegemaakt. Het heeft namelijk een heldere reden gekregen waarom hij nu even niet meer die gevoelens voelt, en dat is iets waar hij (maar later ook jullie) gelukkig wat aan kan/kunnen doen op lange termijn. Het niet weten of het gevoel nog terugkomt is echt dat dal waar je in beland in zo'n situatie (mijn vriend zei exact dezelfde dingen.) Maar het is fijn dat hij hulp zoekt en die ook krijgt. Dat gaat wel voor een steady stroomversnelling kunnen zorgen. De mijne deed dat niet en ondervond een hoop vallen en opstaan. Eigenlijk nog steeds wel, maar wij zijn al wel zo ver dat we echt bewust hard aan óns samen werken en elkaar niet willen verliezen. Mijn vriend miste ook onze berichtjes niet die periode, omdat hij zich dan meteen ook zorgen maakte over vanalles tussen ons, hemzelf en mij en dat kon hij ontlopen door niet te praten..
Twee maanden rust is een hoop. Je bent onwijs lief dat je dat voor hem over hebt.
Wie weet wat die periode gaat brengen. En laat het niet op twee maanden elkaar negeren uitlopen hoor, als jullie elkaar een berichtje kunnen doen of iets leuks met elkaar delen, dan is dat alleen maar heel erg goed! Jullie hebben nog steeds jullie relatie en hoewel die op een lager pitje staat, ís die er wel nog steeds. Leuke dingen delen, moeilijke dingen even loslaten. Dat is vaak de key..
Het is een rollercoaster, echt. Maar wel een waar je samen doorheen kan komen.
En ja, uit een echte burn-out komen duurt waarschijnlijk een goed jaartje, maar een oververmoeidheid heeft dezelfde symptomen en duurt minder lang.. Er gaat een moment zijn dat hij je weer binnen kan laten en dan werk je samen aan die oververmoeidheid. In die tussentijd moet je goed voor jezelf zorgen. Maar dat doe je heel goed volgens mij. Ondanks je gevoel dat je van hot naar her gaat, kom je op mij heel helder over, alleen een beetje door elkaar geschud door de situatie, maar da's ook niet gek.