vreemde auto voor mijn deur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 13:41

plutolover schreef:
Iemand reageerde dat mijn trailer niet op mijn oprit mag. Waarom niet? Is toch mijn eigen oprit?

Vaak staat dat specifiek in de APV van je gemeente, dat je trailers en caravans (óók op eigen terrein) niet langer dan 48 uur mag hebben staan (voor in- en uitladen van vakantiespullen en opladen van accu's ed).
Het feit dat het je eigen terrein is, betekent niet dat alles maar mag. Je mag ook geen wiet telen op je eigen terrein tenslotte.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 13:44

rumay schreef:
Ik woon op een weg met 10 huizen en 10 parkeerplaatsen, voor ieder huis 1 parkeerplaats. Wij hebben 2 auto's, 1 voor de deur en 1 verderop op een parkeerplaatsje. Mijn buren hebben 2 kinderen en in totaal 3 auto's en nee geen prive plaatsen maar heb ze toch verteld dat ik geen auto van hun voor mijn deur wil zien. Ja heel kinderachtig misschien maar ook zij kunnen een stuk lopen naar de p-plaats net als ik of mijn vriend moeten. Vroeger was de berekening 1 auto per gezin tegenwoordig minimaal 2 en als kinderen een auto hebben 3 of 4.
Als er bij onze oudere buren visite is vind ik het geen probleem dat ze de auto voor mijn deur zetten.
Dus snap TS wel.

Maar wie ben jij om voor je buren te bepalen waar zij wel of niet hun auto mogen neerzetten wat betref openbare plaatsen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:07

Voor de deur is het niet een parkeerplaats die bij het huis hoort, iedereen mag daar staan.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:10

DatBenIkNou schreef:
Oh wij hebben ook van die buren een stukje verderop in de straat! Die claimen de plek voor de deur, maar die zijn gewoon openbaar. Wat ik dan wel weer irritant vind: wij wonen naast basisscholen en dat is met breng en haaltijden behoorlijk chaotisch. Als je als bewoner toevallig net thuis komt rond die tijden (probeer ik echt te vermijden) kan je nergens parkeren. De scholen hebben af en toe projecten voor ouders en kinderen over de gevaarlijke situaties en advies om lopend of op de fiets te komen of iets verder weg te parkeren. Wat ik dan écht niet snap is dat het personeel in de ochtend vroeg aankomt en de auto vlak voor de deur parkeert. Vervolgens staat die auto daar heel de dag wat voor de bewoners én voor halende en brengende ouders gewoon niet ideaal is. Ik heb al eens briefjes ander de ruiten gedaan(met naam en adres hoor) en gevraagd waarom zij zelf niet het goede voorbeeld geven en ook iets verderop parkeren zoals aan de ouders gevraagd wordt? Geen reactie op gehad en niks geholpen. Ik vind dat wel jammer, als ons als bewoners medewerking wordt gevraagd voor parkeerplekken vrijhouden voor Sinterklaas of schoolreisbussen doet iedereen dat keurig.

Jammer dat je geen reactie hebt gehad van de school. Ik werk op een basisschool en wij zitten, zoals zo ongeveer elke school, ook met dit probleem. Wij hebben in overleg met de gemeente en veilig verkeer Nederland de afspraak dat juist medewerkers vlakbij de school parkeren om zo de ouders te dwingen verderop te parkeren. Het aantal verkeersacties vlakbij de school wordt daardoor beperkt wat de veiligheid ten goede komt. Wellicht is er bij jou ook zoiets het geval, maar dan was het wel netjes geweest van de school om dat ook te communiceren.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:24

Hier in de straat hebben we het best luxe. Omdat we geen huizen tegenover ons hebben heeft elke woning gemiddeld 2 openbare parkeerplekken (gewoon rijtjeshuis, dus geen opritten en dergelijke). Wij zijn de enige met 1 auto, en een gezin verderop (met thuiswonende kinderen) heeft er 3. Zo past het dus doorgaans precies. Vaak pakt ook iedereen uit gewoonte dezelfde parkeerplek. Onze directe buren houden als het even kan de plek direct voor onze deur vrij. Maar als het een keer niet uitkomt of iemand heeft visite als de rest toevallig ook allemaal thuis is (bijna nooit) dan heeft de laatste die thuiskomt gewoon even pech en moet verderop in de straat parkeren (ook weer bij iemand anders voor de deur dus).
Het zijn openbare parkeerplekken, dus iedereen mag staan waar hij wil. Nooit iemand problemen mee gehad. maar dat iedereen een beetje rekening met elkaar houd hier is wel heel fijn natuurlijk.

Onze auto is wel een keer bekrast toen we hem in de straat bij mijn schoonouders hadden laten staan snachts (we hadden even geruild van auto, dus er was een ander plekje voor in de plaats). Blijkbaar gebeurd dat vaak daar omdat die ... denken dat die plekken alleen van hun zijn, als er een onbekende auto staat wordt die bekrast. Wat een asociale lui...

Ladygiroc

Re: vreemde auto voor mijn deur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:40

Wat ben ik blij met mijn buren zeg, nu ik dit allemaal lees.

Wij hebben de ongeschreven regel dat we wel voor de deur parkeren.<3 Houden elkaars plekje dan ook vrij.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:45

Cerilene_ schreef:
Hier in de straat hebben we het best luxe. Omdat we geen huizen tegenover ons hebben heeft elke woning gemiddeld 2 openbare parkeerplekken (gewoon rijtjeshuis, dus geen opritten en dergelijke). Wij zijn de enige met 1 auto, en een gezin verderop (met thuiswonende kinderen) heeft er 3. Zo past het dus doorgaans precies. Vaak pakt ook iedereen uit gewoonte dezelfde parkeerplek. Onze directe buren houden als het even kan de plek direct voor onze deur vrij. Maar als het een keer niet uitkomt of iemand heeft visite als de rest toevallig ook allemaal thuis is (bijna nooit) dan heeft de laatste die thuiskomt gewoon even pech en moet verderop in de straat parkeren (ook weer bij iemand anders voor de deur dus).
Het zijn openbare parkeerplekken, dus iedereen mag staan waar hij wil. Nooit iemand problemen mee gehad. maar dat iedereen een beetje rekening met elkaar houd hier is wel heel fijn natuurlijk.

Onze auto is wel een keer bekrast toen we hem in de straat bij mijn schoonouders hadden laten staan snachts (we hadden even geruild van auto, dus er was een ander plekje voor in de plaats). Blijkbaar gebeurd dat vaak daar omdat die ... denken dat die plekken alleen van hun zijn, als er een onbekende auto staat wordt die bekrast. Wat een asociale lui...

Hier idem, ook relatief weinig auto's in ons rijtje en voor de deur gemiddeld 2 parkeerplaatsen. Altijd ruimte dus, superfijn!

Wat ik dan weer vervelend vind: de buurvrouw heeft geen auto en ook gewoon die parkeerplaatsen voor de deur. Er komt regelmatig iemand haar ophalen en die parkeert vrijwel altijd achteruit voor ons huis in. Laat de auto draaien, dus wij zitten steeds met felle led-koplampen in de woonkamer terwijl er voor haar huis ook minstens 2 parkeerplaatsen leeg zijn :') gelukkig is hij vaak ook vlot weer weg en kunnen de luxaflex dicht.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:46

Ik snap je frustratie helemaal en ik ken het zelf ook. Kom je thuis met een auto vol boodschappen, kan je extra sjouwen omdat je niet in de buurt van je voordeur kan parkeren.

Één keer in het weekend gehad, ik kwam terug van Ikea met een half open auto vol pakketten met meubels, feestje van buren verderop en de hele straat vol geparkeerd.
Stoute schoenen aangetrokken en aangebeld of iemand wat ruimte kon maken zodat ik kon uitladen.
Auto voor mijn huis ging meteen aan de kant en 3 sterke kerels hebben alles naar binnen gebracht. Daarna zat ik lekker bij hun aan de bbq en een biertje...

Bespreek dit soort dingen met je buren, meestal zijn ze zich niet bewust van de “overlast” die hun gedrag geeft.
En dan wel gewoon vriendelijk, niet eisend.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:47

Ach ja, parkeerproblemen, sinds we terug in Nederland wonen zien we dat ook helaas.

Wij hebben zelf maar 1 auto samen, en gelukkig als een van de weinigen in de straat een eigen oprit naast ons huis.
Daar staat dus meestal mijn auto, onze aanhangers staan verder naar achter op de eigen oprit, achter de poort, en achter ons huis.
Voor de huizen in onze straat zijn aan beide zijden openbare parkeerplaatsen, en de buren aan iedere kant hebben 4 en 5 auto's of meer (samen met hun kinderen/schoonkinderen)

En ja, heel regelmatig dat een buur hier een van hun auto's voor ons huis zet, zelfs terwijl voor hun eigen woning plek is, ze willen blijkbaar hun eigen uitzicht niet verpesten.
Nu, zolang dat niet de knalgele vrachtauto (waar ze niet meer mee rijden) van een buur een aantal huizen verderop is zal me dat weinig boeien. Want dan haal ik de draai de weg op niet meer met mijn bus, dus dat is de enige keer geweest dat we er iets van gezegd hebben.
Mijn motto is leven en laten leven.

En ja, als ik weet dat er visite komt zet ik ook wel eens mijn busje voor ons huis, zodat de oprit vrij is voor mijn visite. Maar hej, niemand die daar over zeurt, ik zeur immers ook niet over hun auto bij ons voor de deur, terwijl er voor hun eigen deur plek is...

En moet er nu een firma komen werken hier, en de auto van buurvrouw staat weer eens bij ons voor de deur, dan vraag ik ofwel of ze hem voor hun eigen deur kan zetten, of ik zet mijn bus bij hun voor de deur, zodat de bouwfirma op onze oprit kan staan en zo fatsoenlijk kan werken en niet te veel met gerij moet slepen.
Is allemaal geen punt, we hebben echt heel aardige buren vind ik.
En weet je, die inwonende kinderen met allemaal een eigen auto zullen heus niet allemaal nog 20 jaar thuis blijven wonen ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 14:53

Ik moet toegeven dat ik de TS wel snap. Ik woon zelf in een rijtjeshuis, in het middelste huis een rijtje van 5. Voor de deur is een parkeerstrook (fileparkeren) waar je, als je netjes parkeert 5 auto's kwijt kan. Buurman 1 gooit zijn auto altijd half schuin neer, doet niet eens een poging om netjes te parkeren. Buurmensen 2 en 4 hebben ieder 2 auto's, die uiteraard voor de deur moeten: zijn 'hun' vakken vol dan zetten ze de auto op de stoep. Buurmensen 5 proberen niet eens meer om hun auto voor de deur te zetten, maar parkeren om de hoek waar altijd meer dan genoeg ruimte is.

Als ik thuiskom dan hebben buurmensen 2 en 4 vaak hun auto's zo staan dat er voor mijn deur nog wel ruimte is, maar nèt niet genoeg voor mij om er tussen te passen. Daar kan ik me dan ook wel heel hard aan ergeren hoor, ondanks dat het openbaar is

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 15:07

Mensen kunnen raar denken als het om parkeren gaat. Bij mijn vorige huis hadden we een oprit waar royaal 3 auto's op pasten en dan hadden wij de kleinste oprit in de straat. Iedereen had plek zat dus. Wij en onze directe buren waren de enige huizen met "parkeervakken" voor de deur. Die vakken zijn zo smal dat zelfs de smalste auto nog een heel stuk op de weg moest staan. Onze buren vonden het steeds nodig om hun auto's op de plekken voor ons huis te zetten, terwijl ze zelf een oprit hadden waar met gemak 4 auto's op pasten. Ze snapten maar niet waarom wij daar niet zo van gediend waren, en vonden dat ze sowieso hun bestelbus maar op hun eigen oprit moesten pleuren en niet voor ons raam. Maar dan moesten ze elke keer het hek van de oprit open doen en konden hun honden misschien wel eens ontsnappen :O . Als je een stuk grond hebt van ruim 800 vierkante meter kan je daar vast wel iets anders op verzinnen ipv de buren hun uitzicht verpesten met je bedrijfsbus.
Ook was er met regelmaat een belg die zijn auto op die vakken parkeerde om aan de dijk te gaan wandelen. Aan de dijk was ook meer dan plek zat. Omdat de plekken zo smal zijn parkeerde hij standaard in onze heg. Toen hij aankwam terwijl ik de heg aan het snoeien was heb ik hem aangespreken en gevraagd waarom hij altijd zijn auto daar weg zette. Hij vond dat zijn auto daar prima stond, want dan konden wij hem in de gaten houden en die heg kan vast een andere dag worden gesnoeid toch..... >;) :roll:

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 15:34

TS wanneer je het gewoon anders bekijkt dan valt het irriteren misschien wel mee. Zie het gewoon als een kadootje dat je voor je huis kunt parkeren en zo niet dan heb je een kadootje beweging die je door het gebruik van autorijden mist.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 15:55

De grote vraag is, staan ze voor je oprit of niet? Want voor een oprit/garage mag je enkel zelf parkeren (in België toch).

Stel je voor dat je je trailer nodig hebt voor een noodgeval maar je kan er niet aan omdat een buurman ervoor staat.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 16:00

Ook in Nederland mag je niet voor een oprit parkeren.

Zou iemand dat hier doen, en ik kan de oprit niet meer af met mijn eigen auto dan zou ik die laten afslepen als ik niet wist wiens auto dat was.

Is iets anders als er bijv. bij een calamiteit de brandweer voor je oprit staat, dat gebeurde ons toen we net een week in ons nieuwe huis woonden, wilde s'morgens gaan werken en kon de oprit niet af omdat er een aantal grote brandweerwagens voor stonden.
Bleek dat er bij de overburen een oud paard klem lag in zijn stal en niet meer overeind kon.

Dat is overmacht natuurlijk, dan ben je allang blij de de brandweer in je gemeente voor zoiets uitrukt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 16:35

Ibbel schreef:
plutolover schreef:
Iemand reageerde dat mijn trailer niet op mijn oprit mag. Waarom niet? Is toch mijn eigen oprit?

Vaak staat dat specifiek in de APV van je gemeente, dat je trailers en caravans (óók op eigen terrein) niet langer dan 48 uur mag hebben staan (voor in- en uitladen van vakantiespullen en opladen van accu's ed).
Het feit dat het je eigen terrein is, betekent niet dat alles maar mag. Je mag ook geen wiet telen op je eigen terrein tenslotte.

Dit wist ik niet ik ga het uitzoeken hoe het bij mijn gemeente is

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 16:39

Berryz schreef:
De grote vraag is, staan ze voor je oprit of niet? Want voor een oprit/garage mag je enkel zelf parkeren (in België toch).

Stel je voor dat je je trailer nodig hebt voor een noodgeval maar je kan er niet aan omdat een buurman ervoor staat.

Ze laten m’n uitrit wel vrij. Maar heb geen grote uitrit dus is t nogal eens steken om de auto achter de trailer te zetten.

Ik weet niet precies van wie de auto is.

Inpricepe hebben we hier ook de ongeschreven regel voor de huis van je buren parkeer je niet. Maar houdt niet iedereen rekening mee. Maar goed het is wat het is ;-)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 16:52

Ik begrijp de irritatie ook wel, daarvoor is het bij ons complex nu overal betaald parkeren. Wij betalen 35 euro voor ons plekje en op de gast parkeerplaatsen betaal je iets van 10 cent per uur via een app. Hiervoor was het ook heibel en mensen die in midden in de stad woonde parkeerde hier om het laatste stukje met de bus naar huis te nemen (veel file naar de binnenstad) dus nu is alles betaald en dan is het niet leuk meer :') en als je niet betaald is het een boete van 90 euro per 5 uur oid ze komen dus gewoon terug om te checken :+

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 16:53

Bij ons houden de ouderen het in de gaten wie er waar parkeert en waar jezelf voor je eigen oprit parkeert. Dat zijn hangouderen-)/ Hebben hier steevast de opmerking er moet een vrachtwagen langs kunnen. In plaats van achter de geraniums te hangen hangen ze nu voor de opritten bij ons op. Eentje heeft er zelfs een radiotje op zijn rollator:-)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 17:23

Een Radiator. *\o/*

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 17:32

Ik ben al blij dat ik in mijn eigen straat kan parkeren.... Irriteer mij ook vooral aan mensen die met grote werkbussen parkeren en dan ook nog 2 eigen auto's.
Of mensen die trailers of caravans wegzetten...

Mocht je blijven irriteren zou ik een huis kopen in de polder met flink erf

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 17:33

Tyke schreef:
Ik ben al blij dat ik in mijn eigen straat kan parkeren.... Irriteer mij ook vooral aan mensen die met grote werkbussen parkeren en dan ook nog 2 eigen auto's.

Oh ja, werkbussen. Er staan er hier ook altijd 2. Die nemen samen minimaal 3 parkeerplekken in en je kunt niet meer zien waar je zelf rijdt, dus het is achteruitrijden op goed geluk. Die dingen horen gewoon op n industrieterrein

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 17:53

Ik heb de 5 pagina's niet doorgelezen, maar ik kan de irritaties wel snappen, ik heb zelf ook zo'n onredelijke irritatie.
Mijn vriend en ik hebben een appartement waarbij er zowel voor als achter gereserveerde plekken staan en naast het gebouw publieke parkeerplekken die altijd leeg staan. Wij betalen zelf voor 2 parkeerplekken, maar voor nu heeft enkel mijn vriend een auto en dus staat er maar op 1 plek van de 2 een kentekenplaat, namelijk die van mijn vriend.
Nu staat er continu een wit bestelbusje op mijn plek. Op zich heb ik die plek voor nu nog niet nodig, want ik heb nog geen eigen auto. Maar puur omdat die op mijn plek staat dan krijg ik 1 seconde een irritatie wanneer ik naar mijn fiets loop.
Wel denk ik meteen na die 1 seconde van boeiend, ik heb het nog niet nodig en die persoon misschien wel. Jammer dat ik ervoor betaal maar af en toe mag je de medemens wat gunnen.

De echte irritaties beginnen pas wanneer dat busje zo scheef parkeert dat mijn vriend nauwelijks normaal op zijn plek kan, terwijl we als we het zouden willen midden op de 2 plekken kunnen staan _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 17:54

Ik zou er ook van balen, want het is lastig. Maar ik zou er niet over gaan zeuren, want je hebt er niks over te zeggen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 18:21

Tyke schreef:

Ik mag van geluk spreken dat de mensen met busjes wel doorrijden en die langs de zijkant van een blok huizen parkeren. Niet bij anderen voor de ramen. Is ook nooit gedoe over geweest, dat doen ze al jaren zo.
Achter mijn huis is een straat met bedrijven en daar staat in het weekend (zijn die bedrijven gesloten)altijd een hele rij busjes van diverse monteurs etc. Die jongens verdienen echt een pluim!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:31

Neverland schreef:
hypos schreef:
Je zou natuurlijk jouw plekje kunnen blokkeren :+
Doen ze hier vlak bij de school en het centrum, ook te weinig plekjes. Xetten de bewoners op de vrijparkeer plaatsen hun container neer. Laatst was er een hoog zwangere vriendin, die werd door de oppasoma uigescholden omdat ze de container aan de kant zette. Ze heeft gewoon geparkeerd. Die bewoners mankeren niks, kunnen ook een keer elders parkeren. Vriendin woont bij het centrum en moet dagelijks zoeken naar een plekje, normaal loopt ze gerust wat verder, maar nu even niet }>

Dit deed de buurman bij mijn ouders ook altijd. Zette hij de fiets neer op de parkeerplaats. Want ja, een auto had hij niet maar hij vond wel dat dat zijn parkeerplaats was. :+

Hier heeft een stel kampers zelfs bloembakken op de parkeerplaats voor hun woonwagenwoning gezet... Als het niet zo ver weg was en ik m'n auto niet krasvrij wilde houden, zou ik er gaan parkeren.