Klimaatverandering: hoe draag jij je steentje bij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:01

LadyMadonna schreef:
Maar dat is dus weer zoiets.... electrisch rijden werd gebracht als goed, en nu is het ineens weer niet goed...
Hoe weet je nou als simpele consument wanneer je het goed doet?

Zelfde met afval. De huidige afvalverwerking schijnt zo goed te kunnen scheiden dat het goedkoper is om alles in 1 aan te bieden dan alles los...
:? :? :?

70% van de CO2 uitstoot komt van slechts 100 bedrijven af.
Als consument kan je wel wat je best doen maar wat dat betreft is het een druppel op de gloeiende plaat. Die bedrijven moeten aangepakt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:02

Elektrische auto's worden op dit moment vooral gekocht door rijken die gewend zijn hun auto's na een jaar weer in te ruilen voor een moderner type met 'n ander kleurtje. Dus hoe is dat mileuvriendelijk? De grondstoffen voor de accu zijn in elk geval zeker niet milieuvriendelijk. En voor de gemiddelde autobezitter zijn ze ook tweedehands veel te duur. Met de kans op hele hoge kosten als de accu na 7-8 jaar versleten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:18

Wij hebben een elektrische auto, maar ook een sportauto. :') EV is wel de dagelijkse auto.

LadyMadonna

Re: Klimaatverandering: hoe draag jij je steentje bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:21

Maar goed, ik heb een hybride.... zal toch zo’n zelfde soort accu in zitten?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:24

Mijn kleren tot de draad toe opmaken, de laatste fase is poetsdoekjes.
Kort douchen, de kachel zo weinig mogelijk aan.

Helaas moet ik veel autorijden voor mijn werk maar hoop ooit die te vervangen voor een duurzame auto.

Geen vlees ed eten vind ik onzin, maar niet iedere dag en altijd biologisch.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:25

Ik heb zonnepanelen, een warmtepomp, goed geïsoleerd huis en kook elektrisch. Heb alleen in de winter wat gas verbruik.
Verder eet ik minder vlees, doe ik goed afval scheiden en probeer ik zo min mogelijk plastic te gebruiken (maar dit is vrij lastig)
Heb ik een auto die zuinig is en niet te veel uitstoot en probeer ik zo veel mogelijk te lopen.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:32

elnienjo schreef:
Elektrische auto's worden op dit moment vooral gekocht door rijken die gewend zijn hun auto's na een jaar weer in te ruilen voor een moderner type met 'n ander kleurtje. Dus hoe is dat mileuvriendelijk? De grondstoffen voor de accu zijn in elk geval zeker niet milieuvriendelijk. En voor de gemiddelde autobezitter zijn ze ook tweedehands veel te duur. Met de kans op hele hoge kosten als de accu na 7-8 jaar versleten is.

Ze komen pas nu een beetje tweede hands op de markt, vaak is er dan al heel veel afschrijving geweest. Zo kochten wij een 6 jaar oude elektrische auto voor nog geen 20% van de nieuwwaarde, dan komt het voor steeds meer mensen binnen bereik. En door te laden in combinatie met zonnepanelen ipv brandstof te tanken betaalt de auto zichzelf terug. Verschil is dat misschien de aanschaf wat hoger is, maar je spaart maandelijks behoorlijk uit op brandstof. En over hoe lang de accus het volhouden is nog weinig ervaringskennis. Die van ons is niet teruggelopen in actieradius tov wat als nieuw was. Mensen zijn gewoon nog heel huiverig voor elektrisch rijden, maar ik zou niet anders meer willen. Volgende auto (over jaren, als deze op is) wordt weer een tweedehands elektrische.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:37

LadyMadonna schreef:
Maar dat is dus weer zoiets.... electrisch rijden werd gebracht als goed, en nu is het ineens weer niet goed...

Zolang het aandeel groene stroom laag blijft is elektrisch rijden niet milieuvriendelijk.
Op het moment dat we bv aan 80% groene stroom zouden zitten en er is een oplossing voor de batterijen wordt het een ander verhaal.
Voor sommige toepassingen is elektrisch dan wel geschikt. Zo rijdt er hier van de groendienst van de gemeente een elektrisch mini-vrachtwagentje rond. Gemeente is van ene tot de andere de uiterste grens ongeveer 12km. Dus dat karretje rijdt altijd extreem korte afstanden, in geval van een verbrandingsmotor zou die altijd met een koude motor rondrijden, wat erg vervuilend is. Dus in dat geval een goede keuze.
Voor iemand die veel lange afstanden tegen constante snelheid op de snelweg rijdt vermoed ik dat een diesel euronorm 6 beter zal scoren dan een elektrische auto. Dit zijn de favoriete omstandigheden voor een dieselmotor en de elektrische auto heeft altijd het nadeel dat hij extra gewicht van de batterijen meesleept. Extra gewicht = extra verbruik.
Als consument is het idd moeilijk te bepalen wat nu echt goed is want je wordt van alle kanten met reclameslogans rond de oren geslagen. En op papier ziet alles er altijd beter uit dan in het echt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:45

Ik vraag mij ook af wat ze met al die zonnepanelen en accu's van elektrische auto's gaan doen als het versleten is.
Die dingen gaan namelijk niet eeuwig mee. Schijnt ook dat er niet veel van te recyclen valt.

Dumpen in de zee ?

Doet mij een beetje denken aan de uitvinding van plastic. Schitterende uitvinding. Heeft ook heel veel geld opgebracht voor de grote producenten. Maar wat er met het afval moet gebeuren, waren ze uit het oog verloren...
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 26-09-19 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 18:52

- Wij eten minder vlees.
- Onze Volvo's zijn ingeruild voor 2 elektrische auto's. Er liggen >50 zonnepanelen op het dak. We hebben een 'slimme' laadpaal die eerst de capaciteit van de panelen gebruikt.
- Afval scheiden (alhoewel we vanaf 1 januari het plastic bij het restafval moeten doen van de gemeente)
- Zo min mogelijk producten kopen waar plastic omheen zit.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:34

- Ik pak zo veel mogelijk de fiets of de trein
- Ik eet max 3x/w vlees, meestal 2x vlees en 1x verantwoord gevangen vis. Ik was 3 jaar lang vegetariër en een jaar at ik vegan (voor klimaat en dierenwelzijn), maar ik werd heel ziek en het bleek dat ik geen plantaardige proteïnen kan opnemen, nu ben ik ook nog eens lactose-intolerant geworden, dus vegetarisme gaat ook niet meer lukken ivm proteïnetekort, maar ik doe mijn best.
- Ik neem altijd een canvas boodschappentas mee
- Ik drink vrijwel alleen water, daarvoor heb ik een dopper
- Ik scheid mijn afval
- Ik probeer nu - voor zover het gaat met een studentenbudget - goede (wat duurdere, dus geen primark etc) kleding te kopen die lang meegaat
- Ik doneer al mijn kleding die ik niet meer draag, nu komt dat niet zo veel voor omdat ik weinig kleren heb, maar ik probeer iig het een tweede leven te geven
- Ik gebruik een cup ipv tampons en maandverband
- Groenten/fruit doe ik niet in een plastic zakje, ik neem het los mee en was het thuis

Ik zou zo veel meer willen doen. Ik ben mijn huidige cosmetica en verzorgingsproducten aan het opgebruiken, daarna wil ik langzaam (snel gaat niet met mijn budget :+) overstappen op verpakkingsvrije producten. Ik wil ook meer tweedehands gaan shoppen. Ik heb wel een kinderwens, maar ik denk op dit moment niet dat ik ooit aan kinderen ga beginnen, omwille van het klimaat. Ik vind het ethisch onverantwoord om in een tijd waarin de wereld naar de klote gaat toch nog mensen op de wereld te zetten die er dan maar mee moeten dealen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 19:38

Sclimpre schreef:
LadyMadonna schreef:

Zolang het aandeel groene stroom laag blijft is elektrisch rijden niet milieuvriendelijk.
Op het moment dat we bv aan 80% groene stroom zouden zitten en er is een oplossing voor de batterijen wordt het een ander verhaal.
Voor sommige toepassingen is elektrisch dan wel geschikt. Zo rijdt er hier van de groendienst van de gemeente een elektrisch mini-vrachtwagentje rond. Gemeente is van ene tot de andere de uiterste grens ongeveer 12km. Dus dat karretje rijdt altijd extreem korte afstanden, in geval van een verbrandingsmotor zou die altijd met een koude motor rondrijden, wat erg vervuilend is. Dus in dat geval een goede keuze.
Voor iemand die veel lange afstanden tegen constante snelheid op de snelweg rijdt vermoed ik dat een diesel euronorm 6 beter zal scoren dan een elektrische auto. Dit zijn de favoriete omstandigheden voor een dieselmotor en de elektrische auto heeft altijd het nadeel dat hij extra gewicht van de batterijen meesleept. Extra gewicht = extra verbruik.
Als consument is het idd moeilijk te bepalen wat nu echt goed is want je wordt van alle kanten met reclameslogans rond de oren geslagen. En op papier ziet alles er altijd beter uit dan in het echt.

Zelfs met de huidige 'grijze' stroom zijn EV's milieuvriendelijker.
EV rijden was goed en is nog steeds goed, alleen er gaan veel fabeltjes de ronde, dat maakt het voor de gemiddelde consument heel onduidelijk :j.

Nee hoor tijdens het rijden is een EV ontzettend milieuvriendelijk. En extra gewicht aan batterijen? Een dieselmotor weegt niks zeker :))?

Nee EV's zijn er nu nog niet voor iedereen. Iemand die veel moet rijden kan beter een benzine/diesel pakken. Iemand die een trailer moet trekken kan beter een benzine/diesel pakken. Maar de gemiddelde Nederlander met een woon-werk verkeer van 20km kan gemakkelijk een EV rijden en dan kan diegene de auto gewoon 's avonds aan de lader leggen: geen snelladers nodig in dat geval. Wil je een keer Nederland door dan kan je gebruik maken van snelladers en moet je hooguit 1 of 2 keer 20min stoppen om te laden, als je van puntje limburg naar meest noordelijke puntje van Nederland moet. Kopje koffie drinken en hoppa weer verder. Het laadnetwerk is echt al goed (al kan het natuurlijk wel beter). EV's worden langzamerhand steeds goedkoper (volgens mij is de nieuwe Corsa bijv. best betaalbaar) en deze trend zal zich ook verder doorzetten.

Pandora2 schreef:
Ik vraag mij ook af wat ze met al die zonnepanelen en accu's van elektrische auto's gaan doen als het versleten is.
Die dingen gaan namelijk niet eeuwig mee. Schijnt ook dat er niet veel van te recyclen valt.

Dumpen in de zee ?

Doet mij een beetje denken aan de uitvinding van plastic. Schitterende uitvinding. Heeft ook heel veel geld opgebracht voor de grote producenten. Maar wat er met het afval moet gebeuren, waren ze uit het oog verloren...

Is al eerder beantwoord: accu's kunnen gebruikt worden voor huizen en daarna nog voor iets anders (weet even uit mijn hoofd niet wat) omdat de accu zelf nog prima werkt alleen niet meer de optimale range van een auto kan bieden. Daarnaast zijn er veel ontwikkelingen dus de accu wordt steeds beter (die van Tesla worden bijv. kobalt arm!) :j.

Over zonnepanelen gesproken: zou ze wel willen maar helaas woon ik in een appartementencomplex. Heb het wel aangekaart bij de VVE maar voor nu was het nog niet mogelijk ivm geen plek op het dak. Misschien als er straks goede zonnepanelen zijn voor aan de zijkant van het gebouw (en alle zeurende bejaarden weg zijn 'want het aanzicht!!') haha :)).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:41

Sclimpre schreef:

De fiets zal altijd het milieuvriendelijkst blijven. Maar elektrisch is altijd beter dan brandstof.
Brandstofauto’s stoten zo’n 100 tot 150 gram CO2 uit per kilometer.
Voor een elektrische auto zit dat rond de 60 tot 80 gram, als je géén groene energie gebruikt. Via zonnepanelen zit je zelfs op 0 gram.
En dan is bij de brandstof nog niet de productie, vervoer, opslag etc meegerekend, want dan kom je uit boven de 400 gram per kilometer :=
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 26-09-19 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Rakkie123 schreef:
Helaas moet ik veel autorijden voor mijn werk maar hoop ooit die te vervangen voor een duurzame auto.

Overweeg eens LPG. Is totaal niet hip, maar wel zeer onderschat als het gaat om het halen van de klimaatdoelen. Bovendien is het ook nog eens betaalbaar voor de smallere beurs.

Whale

De gemiddelde Nederlander zou inderdaad met een elektrische auto kunnen rijden, maar de gemiddelde Nederlander heeft alleen geen geld voor een elektrische auto. Ik zou er graag eentje willen, maar mijn portomonnee zegt van niet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:43

Loretta schreef:
Rakkie123 schreef:

Overweeg eens LPG. Is totaal niet hip, maar wel zeer onderschat als het gaat om het halen van de klimaatdoelen. Bovendien is het ook nog eens betaalbaar voor de smallere beurs.

En in de wegenbelasting niet duurder dan benzine.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:45

Vroeger had de gemiddelde Nederlander ook geen geld voor een computer.. of voor een mobiele telefoon..
Dat komt vanzelf. De prijzen zakken in rap tempo, en over een tijdje zullen ze goedkoper worden dan brandstofauto’s.
Als je de kosten per maand mee telt dan heb je een elektrische auto al snel eruit als je veel kilometers maakt. Dan is die heel snel goedkoper dan een benzine auto.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 19:46

Whale schreef:
De gemiddelde Nederlander zou inderdaad met een elektrische auto kunnen rijden, maar de gemiddelde Nederlander heeft alleen geen geld voor een elektrische auto. Ik zou er graag eentje willen, maar mijn portomonnee zegt van niet.

Klopt. Maar ze worden steeds goedkoper. Een nieuwe Corsa is nu vanaf 31k voor 205 - 435 km aan range (205 op z'n slechtst, 435 op z'n best). En dat is de praktische range!

Over een paar jaar kan je ze tweedehands kopen, en zijn er wellicht goedkopere modellen ook weer op de markt.

8nnemiek schreef:
Vroeger had de gemiddelde Nederlander ook geen geld voor een computer.. of voor een mobiele telefoon..
Dat komt vanzelf. De prijzen zakken in rap tempo, en over een tijdje zullen ze goedkoper worden dan brandstofauto’s.
Als je de kosten per maand mee telt dan heb je een elektrische auto al snel eruit als je veel kilometers maakt. Dan is die heel snel goedkoper dan een benzine auto.

Dit inderdaad :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:47

Ik neem geen kinderen, ik neem wel regelmatig het vliegtuig, maar ik laat ook geen kinderen achter die het vergaan van de wereld zouden meemaken, en ik krijg er niks van mee als ik straks dood ben. Klinkt egoïstisch maar ik leef zelf ook maar één keer en als ik geen kinderen neem dan zijn het er in ieder geval wat minder straks die vlees eten en het vliegtuig nemen of althans die mensen komen er dankzij mijn niet bij.

Overigens heb ik eens gelezen dat het produceren van een accu even vervuilend is als 7 jaar met een benzine auto rijden.

Edit: https://www.nu.nl/auto/5675273/nucheckt ... weerd.html

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 19:51

moonsparkle schreef:
Ik neem geen kinderen, ik neem wel regelmatig het vliegtuig, maar ik laat ook geen kinderen achter die het vergaan van de wereld zouden meemaken, en ik krijg er niks van mee als ik straks dood ben. Klinkt egoïstisch maar ik leef zelf ook maar één keer en als ik geen kinderen neem dan zijn het er in ieder geval wat minder straks die vlees eten en het vliegtuig nemen of althans die mensen komen er dankzij mijn niet bij.

Overigens heb ik eens gelezen dat het produceren van een accu even vervuilend is als 7 jaar met een benzine auto rijden.

De productie van een EV (dus incl accu) is inderdaad vervuilender (op dit moment) dan een benzine/diesel. Maar zodra je er in gaat rijden haalt de EV de benzine/diesel ontzettend snel weer in op gebied van vervuiling :j

Zie: https://www.eea.europa.eu/highlights/ee ... ctric-cars

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:53

_San87_ schreef:
Loretta schreef:

Het klimaatbeleid van de overheid is inderdaad niet serieus te nemen.

Ik weet niet waar het omslagpunt op dit moment ligt maar een aantal jaren geleden toen ik veel moest rijden was het financieel interessant. Maar het zou kunnen dat de wegenbelasting inmiddels nog hoger is geworden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 19:55

moonsparkle schreef:

Ook daar wordt weer geen rekening gehouden met de productie van die benzine. Dan zakt die tijd ineens naar 2 jaar..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:00

Loretta schreef:
_San87_ schreef:

Het klimaatbeleid van de overheid is inderdaad niet serieus te nemen.

Ik weet niet waar het omslagpunt op dit moment ligt maar een aantal jaren geleden toen ik veel moest rijden was het financieel interessant. Maar het zou kunnen dat de wegenbelasting inmiddels nog hoger is geworden.

Wegenbelasting is ongeveer gelijk aan een benzine auto in dezelfde categorie. Tanken is veeeeeel goedkoper, maar kan niet overal en parkeren in parkeergarages is meestal niet toegestaan.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 23:37

Loretta schreef:
Rakkie123 schreef:

Ik rij LPG anders is het onbetaalbaar

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 23:42

_San87_ schreef:

Wel erg veel duurder in de wegenbelasting, je moet meer dan 20.000 km per jaar rijden om het eruit te halen :+
Maar ik haal het er met gemak uit, ik rij nl ruim 40.000 per jaar.
Maar of het daadwerkelijk duurzaam is, behalve voor mijn portemenee vraag ik me af.