rijbewijs verlopen en geen melding gehad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 17:20

Haha, brave burgers allemaal ;)
Hier is het zo dat je als je rijbewijs verlopen is, je nog twee jaar tijd hebt dat probleemloos te verlengen. Verzekeringen doen in die periode óók niet moeilijk, de formaliteit van het verlengen van je rijbewijs heeft verbazend weinig invloed op je werkelijke rijcapaciteit, en dat weten ze blijkbaar.... :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 17:21

savieralover schreef:
Kuggur schreef:
Ik ben blij dat de ijslanders wat relaxter zijn in dit soort zaken. Een boete van honderden euro´s vind ik een absurd hoge straf vor zoiets triviaals als het vergeten van een datum....

Het gaat niet eens zo zeer om het vergeten van een datum. het feit is dat als je met een verlopen rijbewijs rijd en je een ongeluk veroorzaakt niet verzekerd bent. het is dus wel iets erger dan alleen een datum vergeten :+

Nja, je rijbewijs kan over de datum zijn, maar je rijvaardigheid vervalt per die datum toch niet ineens? :+
Vind dat ook wel wat overtrokken.

Maar je moet het zelf in de gaten houden idd...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 17:57

mag schreef:
Die brief krijg je niet meer per post maar in de mailbox van mijn overheid. Ik kwam er 1,5 week voor vakantie achter (gelukkig net op tijd)

Je krijgt hem echt nog over de post hoor. Mijn rijbewijs verliep deze week en heb twee brieven gehad. Eentje een aantal maanden terug en één een paar weken terug dat ik nog geen actie had onder nomen. Inmiddels via digitale aanvraag via geregistreerde fotograaf aanvraag ingediend en gister hem op kunnen halen.

beatje

Re: rijbewijs verlopen en geen melding gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 18:01

Ik heb nog een rijbewijs wat niet verloopt :o Zolang heb ik hem al.Zolang ik nog niet verplicht ben hem in te ruilen hou ik die ook lekker.Ik ben ook iemand die paspoorten en zo laat verlopen en er op het laatst aan denkt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 18:05

Ik heb het ook eens gehad, kwam er ook te laat achter. Ik had een afspraak gemaakt, toen kwam ik in een verkeersinfarct terecht, ging de afspraak niet meer halen. Afspraak verzet, kon een week later terecht. Ik heb met samengeknepen billen rondgereden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 20:57

Lara_Silver schreef:
Zure boete maar toch helemaal eigen schuld dikke bult? De datum staat nota bene op het rijbewijs. :=

Dit... Als het nu een maand was ok, maar 2 jaar??

Verbaas me er eerlijk gezegd over dat je zelfs maar op het idee komt dat je er iets mee kunt dat je geen brief hebt gehad.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:41

Maar dat mensen moeten kijken. Of dat vergeten te checken.

Ik weet uit mijn hoofd. Rijbewijs in 2009 gehaald.
Dus 2019 verlengt en zal dus weer halverwege 2029 opnieuw moeten...

Ben ik dan zo raar dat ik dat gewoon weet?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:44

Misschien als je ook nog A en E en evt C hebt dat je niet meer precies weet wanneer je welk examen hebt gedaan?
Helemaal als het al meer dan 1x 10 jaar geleden is?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 22:50

C en D rijbewijs zijn maar 5 jaar geldig trouwens, B 10 jaar.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 23:54

Relaxed schreef:
oomens schreef:
Op mijn rijbewijs staat gewoon vermeld tot wanneer het geldig is. Bij hem niet?

Kijk jij dan regelmatig op je rijbewijs om dit te checken? :') Nav dit topic keek ik ff, maar wist het anders echt niet hoor.. Heb nog 2 jaar :+

Uh ja hier nog 1. Niet dat ik het elke maand check maar je weet toch wanneer het ongeveer verloopt en hou dat toch zelf in de gaten..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 00:30

Marije_jiplover schreef:
Misschien als je ook nog A en E en evt C hebt dat je niet meer precies weet wanneer je welk examen hebt gedaan?
Helemaal als het al meer dan 1x 10 jaar geleden is?

Omdat ik mijn E heb gehaald in september 2009 wist ik dat ik dit jaar moest verlengen. Dat wist ik ook zonder die brief, maar die brief vind ik wel handig om aan de exacte datum herinnerd te worden. :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 08:02

* gaat gelijk checken *
Ik zou het echt niet weten :o
Paspoort check ik wel regelmatig maar mijn rijbewijs niet. Zit gewoon in mijn portemonnee, ik haal hem er wel uit voor legitimatie maar dan kijk ik echt niet naar de datum dat hij verloopt.
En als je idd afzonderlijk B en E hebt gehaald en al jaren beide rijbewijzen weet je echt niet meer wannee je precies moet verlengen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 08:05

Kuggur schreef:
Hier is het zo dat je als je rijbewijs verlopen is, je nog twee jaar tijd hebt dat probleemloos te verlengen. Verzekeringen doen in die periode óók niet moeilijk, de formaliteit van het verlengen van je rijbewijs heeft verbazend weinig invloed op je werkelijke rijcapaciteit, en dat weten ze blijkbaar.... :')

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Het zou anders zijn als je weer een soort opfriscursus moest doen maar anders ....

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 08:44

Seltje schreef:
Ik ben zo blij dat als Belg mijn rijbewijs niet vervalt. Oef. Nu ga ik wel even op mijn passpoort zien...

Ummm ik zou toch even op je kaartje kijken als Belg :) in België hebben ze namelijk ook de standaard Europese pasjes die na 10 jaar vervallen.

Of je moet voor 2010 een papieren rijbewijs hebben gehaald dan :+

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 08:51

Ook papieren rijbewijzen moeten verlengt worden. Mijn man had 1 van de laatste toen der tijd en heeft inmiddels ook een plastic pasje

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:44

quera schreef:
Ook papieren rijbewijzen moeten verlengt worden. Mijn man had 1 van de laatste toen der tijd en heeft inmiddels ook een plastic pasje

In Belgie dus niet,ik sta nog met een heerlijk fris en fruitig uiterlijk van een 19 jarige op mijn pasfoto van 45 jaar oud :D

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:00

Fitzroy schreef:
Kuggur schreef:

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Het zou anders zijn als je weer een soort opfriscursus moest doen maar anders ....

Het heeft daarbij ook te maken met de rijbewijskeuring (bij bepaalde medicatie/leeftijd). Zonder keuring kan je geen nieuw rijbewijs aanvragen. Dus nee, van het ene op het andere moment kan je niet ineens niet meer rijden. Maar het is zeker wel nuttig om bij mensen boven de 75 jaar een vinger aan de pols te houden.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:01

Brainless schreef:
Sylvia schreef:
Ik heb ‘m ook in m’n beurs, maar de data staan op de achterkant. Dus ik moet dat ding helemaal uit het plastic vakje peuteren om te kijken... Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook van stond te kijken dat ik volgend jaar mijn rijbewijs al moet laten verlengen. Meestal check ik het als ik de paspoorten check ivm vakanties.

Data staan netjes op de voorzijde... :D

Ah, ik zie nu inderdaad een datum. :') Die is me werkelijk nog nooit opgevallen, ik kijk altijd op de achterkant waar de data per rijbewijs staan... Nou, dit maakt het wel wat gemakkelijk. :D

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:05

beatje schreef:
quera schreef:

In Belgie dus niet,ik sta nog met een heerlijk fris en fruitig uiterlijk van een 19 jarige op mijn pasfoto van 45 jaar oud :D

Je hebt gelijk... http://senior-test.be/nl/het-rijbewijs-onbeperkt-geldig Echt bizar dat dit gewoon kan. Zowel vanwege de EU-regels en wetgeving in andere lidstaten, als de veiligheid. Iedere 10 jaar vind ik wat onnodig, maar onbeperkt geldig is wel het andere uiterste... :=

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:24

Je hoort 19 weken voor het aflopen van de geldigheidsdatum een brief van het RDW te ontvangen.

Ik heb hem gekregen, vond het toen alleen zonde om gelijk te gaan :+

Ik wilde hem 2 weken van tevoren verlengen maar helaas belandde ik toen in het ziekenhuis door een ongeluk (heb ik 2 weken gelegen)... Paar weken later toen ik weer een klein beetje mobiel was zonder problemen mijn rijbewijs kunnen laten verlengen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:33

Sylvia schreef:
beatje schreef:

Je hebt gelijk... http://senior-test.be/nl/het-rijbewijs-onbeperkt-geldig Echt bizar dat dit gewoon kan. Zowel vanwege de EU-regels en wetgeving in andere lidstaten, als de veiligheid. Iedere 10 jaar vind ik wat onnodig, maar onbeperkt geldig is wel het andere uiterste... :=

Maar je rijbewijs verlengen zegt ook niks.Mijn vader die in nl woont,kreeg na een hersenbloeding op zijn 78ste gewoon zijn rijbewijs terug.Hij heeft toen een half jaar niet mogen rijden.Wij (zus ik en broer ) vinden hem helemaal niet bekwaam om te rijden.Gezien de staat van zijn auto,vol blutsen, is hij dat ook niet.Hij heeft nu wel gezegd dat hij hem niet meer verlengd maar dat is nog 3 jaar .
Maar goed hij woont op zichzelf zorgt voor zichzelf,dus we hebben er niks over te zeggen.Ik hoop enkel dat zijn auto in panne valt ,die is 18 jaar en dat hij dan geen nieuwe koopt.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:46

Sorry beatje maar ik vind dat je dan de samenleving moet beschermen. Hij zou maar iemand overhoop rijden....

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:50

Sturen ze daar brieven over? Die van mij was tijdje terug ook verlopen, kwam ik gelukkig binnen paar weken achter. Maar ook geen bericht gehad, voor de apk krijg ik dat volgens mij wel ieder jaar van de RDW, terwijl dat veel makkelijker te onthouden is als jaarlijks iets. Wist niet zeker of ik nog verzekerd was dus heb weekje veel thuisgewerkt en meegereden met anderen.
Vind sowieso boetes en verhoging daarop vanuit de overheid altijd vrij ver en snel gaan, las laatst ook dat veel mensen dankzij de overheid in de schulden komen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:57

Sylvia schreef:
beatje schreef:

Dit dus... Ik heb mijn rijbewijs in 2009 gehaald, net voor de nieuwe regeling, en hoop die nooit te moeten verlengen. Bedankt België

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:32

FleurVP schreef:
Sturen ze daar brieven over? Die van mij was tijdje terug ook verlopen, kwam ik gelukkig binnen paar weken achter. Maar ook geen bericht gehad, voor de apk krijg ik dat volgens mij wel ieder jaar van de RDW, terwijl dat veel makkelijker te onthouden is als jaarlijks iets. Wist niet zeker of ik nog verzekerd was dus heb weekje veel thuisgewerkt en meegereden met anderen.
Vind sowieso boetes en verhoging daarop vanuit de overheid altijd vrij ver en snel gaan, las laatst ook dat veel mensen dankzij de overheid in de schulden komen.

Als het goed is wel volgens de site van de RDW. Maar tegenwoordig komt er bij ons een hoop post niet aan...

Afbeelding