Cruelty free leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:24

Interessant dit, ik lees graag mee :j

Ik eet al vegetarisch, let met zuivel/eieren goed op keurmerken en ben ook in/om huis bezig met duurzaamheid op allerlei gebied (plannen voor een groendak met zonnepanelen, druk bezig om de tuin insect- en vogelvriendelijk te maken, energieverbruik omlaag brengen, waterbesparen, tweedehands kopen waar het kan etc) maar qua cosmetica, kleding etc heb ik nog wel wat bij te leren :j Nu let ik er met name op dat ik kleding koop die lang meegaat maar nog niet heel erg op herkomst.

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:32

Lokaal kopen, basis liever van vaste planten (grazers, dus gras, lucerne, hooi ipv voornamelijk krachtvoer), blijven ze ook gezonder op. Kippen krijgen standaard korrel, meelwormen + wat er bij de ren te vinden is, al geef ik dat ze, los laten lopen is ivm roofvogels geen optie. Kat(ten)/hond(en) momenteel niet aanwezig, dus vlees voor de dieren hoef ik niet uit te zoeken nu. Wat er verder rondvliegt/kruipt/zoemt, laat ik lekker, zo doen de kraaien een deel van het insecten eten uit mest (kippen zijn niet veilig los) en eten de zwaluwen flink wat steekbeesten. Net als de libelles en wespen trouwens, ze zitten mij niet in de weg, en gif gaat niet samen met eten. Nu heb ik het voordeel dat er zat toegang is tot ander eten via supermarkt, etc. als de oogst mislukt (zoals door de droogte dit jaar), dat maakt het een stuk minder kritisch dat de tuin succesvol is om te kunnen eten. Al maakt het wel dat de focus grotendeels ligt op vaste planten en kruiden ipv 1-jarigen die gewoon hardere klappen krijgen van de droogte. Nadeel is dat die vaste planten er langer over doen om te gaan produceren en ze te starten in een droogte periode hakt er ook flink in. Lange termijn plan dus.

Voor mijzelf is het traject meer richting zelfvoorzienend en dus zelf vlees fokken en waar de wet het toestaat zelf slachten. Maar ook daar staat konijn en schaap hoger op de lijst dan kip ivm dieet van die dieren (makkelijker van eigen land te voeren). Kippen zijn er wel voor de eitjes, maar dan zijn er niet veel nodig. NIeuwe kipjes zijn er dit jaar dankzij gedumpte haan bij vriendin en eigen broedse kip. Volgend jaar zeer waarschijnlijk weer zo'n route voor aanvullen legtoom, maar wel met andere haan ivm voorkomen inteelt en de welzijns/gezondheidsrisico's die daar bij komen. Haantjes zat die gratis aangeboden worden op mp, al gaat hier het overschot de vriezer in. Iets met verantwoordelijkheid als je kuikens laat uitkomen en in zekere zin ook als je ergens hennen haalt, grofweg helft kuikens is haan en die kunnen niet onbeperkt in een toom kippen lopen. Voor mij betekent fokken ook zelf voor het oplossen van de niet passende dieren zorgen. Dat is dus vriezer, ze doden en weggooien is ronduit beledigend naar dier toe (zowel levend als dood waardeloos want haan), ze loslaten/over hek smijten ergens is afschuiven en als iemand ze wel wil eindigen ze 9 van de 10 keer (rasloos/mix dieren zeker) in iemands vriezer. Dan liever de mijne, aangezien ik ook de investering gedaan heb om ze groot te krijgen, dan ook zelf het rendement.

Voer je dieren naar hoe hun spijsvertering werkt, als dat niet strookt met jouw filosofie, dan zal je of die moeten aanpassen (als in enkel op mijzelf van toepassing en niet op de (huis)dieren), of je (huis)dier herplaatsen.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 17:37

janouk schreef:
https://www.garnierzorgvoorjezelf.nl/ev ... ezicht/bio

Ik gebruik deze lijn van Garnier, dierproefvrij, fairtrade, hernieuwbare bronnen, vegan, in recyclebare verpakking. En ook nog fijne creme.



Garnier is NIET proefdiervrij. Deze onzin die ze verkopen wordt verpakt onder het mom van "we testen alleeeeen als het eeeeecht moet van de Chinese overheid hoor, wij zelf doen het niet" of natuurlijk de andere trieste vermomming "Nederland is proefdiervrij" ja, klopt maar Garnier verkoopt nog altijd 100% zeker fysiek producten in winkels in China en dan wordt er niet in Nederland maar wel in China op de producten getest.

De ENIGE manier om in China te verkopen en toch proefdiervrij te zijn is door alleen ONLINE producten te verkopen en niet in een winkel. Colourpop is een van die winkels die zo proefdiervrij blijft en toch in China verkoopt, terwijl Wet'n'Wild mensen keihard heeft bedrogen en voorgelogen want ze hebben fysiek in China verkocht en al ruim een jaar. Smerige praktijken dus.

Dove doet dit ook, zeggen dat ze proefdiervrij zijn maar absoluut NIET waar.
Bron: https://www.crueltyfreekitty.com/news/d ... ee-update/

En eentje van Garnier: https://www.crueltyfreekitty.com/brand/garnier/

Dus bij deze. Zoals ik al zei, niet alle vegan producten zijn proefdier vrij. Simple is ook zo'n merk. Test op dieren.

En dan is er nog de keuze die je voor jezelf maakt: Koop ik van een bedrijf wiens moederbedrijf wel op dieren test. Ik zeg hier persoonlijk zelf ja, want zo is the Body Shop dus wel volledig overgekocht naar een biologisch bedrijf. Er is dus hoop dat als het bedrijf ziet wat de consument koopt, ze keuzes maken. Zo is Covergirl in Amerika proefdiervrij gegaan en uit de markt van China getrokken, ondanks hun winstmarges.

Dus kortom:

There Are 2 Proven Ways To Bypass Animal Testing
So far, we know of 2 ways to sell cosmetics in China while remaining cruelty-free.

1. Selling online only. This includes popular Chinese online stores like Tmall or Taobao. I get questions all the time asking me to remove brands from my list because they sell on those websites, but this perfectly bypasses the animal testing laws and none of the products sold direct-to-consumer online are tested on animals.
2. Selling only in Hong Kong, Macau, or Taiwan. These territories are not part of mainland China and do not operate under the same laws. I can go in depth in an upcoming post as to why that’s the case. Brands can have physical stores in Hong Kong with no animal testing whatsoever at any point.


Bron: https://www.crueltyfreekitty.com/news/n ... ree-china/
En nog eentje: https://www.veganbeautygirl.co.uk/fight ... not-vegan/

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 18:08

chimello schreef:
janouk schreef:
https://www.garnierzorgvoorjezelf.nl/ev ... ezicht/bio

Ik gebruik deze lijn van Garnier, dierproefvrij, fairtrade, hernieuwbare bronnen, vegan, in recyclebare verpakking. En ook nog fijne creme.



Garnier is NIET proefdiervrij. Deze onzin die ze verkopen wordt verpakt onder het mom van "we testen alleeeeen als het eeeeecht moet van de Chinese overheid hoor, wij zelf doen het niet" of natuurlijk de andere trieste vermomming "Nederland is proefdiervrij" ja, klopt maar Garnier verkoopt nog altijd 100% zeker fysiek producten in winkels in China en dan wordt er niet in Nederland maar wel in China op de producten getest.

De ENIGE manier om in China te verkopen en toch proefdiervrij te zijn is door alleen ONLINE producten te verkopen en niet in een winkel. Colourpop is een van die winkels die zo proefdiervrij blijft en toch in China verkoopt, terwijl Wet'n'Wild mensen keihard heeft bedrogen en voorgelogen want ze hebben fysiek in China verkocht en al ruim een jaar. Smerige praktijken dus.

Dove doet dit ook, zeggen dat ze proefdiervrij zijn maar absoluut NIET waar.
Bron: https://www.crueltyfreekitty.com/news/d ... ee-update/

En eentje van Garnier: https://www.crueltyfreekitty.com/brand/garnier/

Dus bij deze. Zoals ik al zei, niet alle vegan producten zijn proefdier vrij. Simple is ook zo'n merk. Test op dieren.

En dan is er nog de keuze die je voor jezelf maakt: Koop ik van een bedrijf wiens moederbedrijf wel op dieren test. Ik zeg hier persoonlijk zelf ja, want zo is the Body Shop dus wel volledig overgekocht naar een biologisch bedrijf. Er is dus hoop dat als het bedrijf ziet wat de consument koopt, ze keuzes maken. Zo is Covergirl in Amerika proefdiervrij gegaan en uit de markt van China getrokken, ondanks hun winstmarges.

Dus kortom:

There Are 2 Proven Ways To Bypass Animal Testing
So far, we know of 2 ways to sell cosmetics in China while remaining cruelty-free.

1. Selling online only. This includes popular Chinese online stores like Tmall or Taobao. I get questions all the time asking me to remove brands from my list because they sell on those websites, but this perfectly bypasses the animal testing laws and none of the products sold direct-to-consumer online are tested on animals.
2. Selling only in Hong Kong, Macau, or Taiwan. These territories are not part of mainland China and do not operate under the same laws. I can go in depth in an upcoming post as to why that’s the case. Brands can have physical stores in Hong Kong with no animal testing whatsoever at any point.


Bron: https://www.crueltyfreekitty.com/news/n ... ree-china/
En nog eentje: https://www.veganbeautygirl.co.uk/fight ... not-vegan/


dus als ik het goed begrijp wordt proefdiervrij als marketing instrument gezien?

Amber_anne

Berichten: 6959
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 18:16

Net als vegan en glutenvrij. Zet een van deze dingen erop en mensen kopen het opeens wel. Terwijl op de meest normale dingen die het echt zijn zit het keurmerk niet.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 18:17

Helaas wel inderdaad :( Het vergt voor de meeste bedrijven een grote aanpassing om proefdiervrij te gaan, en ze lopen bijna allemaal in dat geval een heel groot deel van hun inkomsten mis omdat ze de afzetmarkt in China missen.
Dus als het zo ook lukt, waarom dan niet... :n Consumenten zijn er om misleid te worden, nietwaar.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 18:22

Yep, triest gewoon! Batiste droogshampoo gebruikt zelfs een nep proefdiervrij logo op hun bussen! Helemaaaal niet proefdiervrij. En het mag gewoon.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 18:25

Wel heel positief dat ik merk dat er in dit topic al heel wat bewustwording ontstaat!

Ik wil gewoon zelf echt niet meer mijn ogen ervoor sluiten. Ik wil niet dat er in mijn naam dieren/mensen worden uitgebuit. Ik wil niet meebetalen aan dierproeven. Het is makkelijker om jezelf ervan te distantiëren, en dat is ook heel verleidelijk (ach, dit ene dingetje, dat maakt niet zoveel uit) maar het gebeurt dan allemaal wel in mijn naam.

verootjoo
Berichten: 35671
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 18:47

Amber_anne schreef:
Net als vegan en glutenvrij. Zet een van deze dingen erop en mensen kopen het opeens wel. Terwijl op de meest normale dingen die het echt zijn zit het keurmerk niet.


Ja vegan en glutenvrij zetten ze zelfs op dingen waar van nature niet eens gluten of dierlijke producten inzitten :')

Amber_anne

Berichten: 6959
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 18:57

verootjoo schreef:
Amber_anne schreef:
Net als vegan en glutenvrij. Zet een van deze dingen erop en mensen kopen het opeens wel. Terwijl op de meest normale dingen die het echt zijn zit het keurmerk niet.


Ja vegan en glutenvrij zetten ze zelfs op dingen waar van nature niet eens gluten of dierlijke producten inzitten :')


Precies echt een marketing term die dingen

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 20:53

Ik voer mijn katten biologisch voer van Yarrah (soms ook Applaws). Ik wil graag dat ook die dieren een fijn/goed leven hebben gehad. :)

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:25

Hoe kijken jullie aan tegen paardrijden? Want eigenlijk is dat ook tegen natuurlijk.
Ik weet zelf niet zo goed wat ik ervan vind eigenlijk.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 22:42

Zoals veel mensen met paarden omgaan vind ik niet fijn en dat wordt inderdaad hoe langer hoe erger. Ik denk dat paarden het in verhouding erg goed hebben in Nederland, maar toch. Zelf rij ik nog wel, maar alleen als het paard er plezier in heeft. Ik weet van mijn eigen (inmiddels overleden) dat ze het toch wel erg leuk vond, ze werd chagrijnig als we een dagje niet reden en had altijd haar oortjes naar voren. Ook vaak op juryrapporten teruggezien. Dus dan vind ik het prima :) Met respect naar het paard toe.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 23:16

Ik probeer zoveel mogelijk erop te letten privé maar ook binnen mijn bedrijf kiezen we bewust en als het mogelijk is voor crualty free en dierproefvrij

Een aanrader voor haarverzorging is Maria Nila :-)

deksel

Berichten: 3807
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 08:02

Tiggs schreef:
Hoe kijken jullie aan tegen paardrijden? Want eigenlijk is dat ook tegen natuurlijk.
Ik weet zelf niet zo goed wat ik ervan vind eigenlijk.

Goeie vraag. Ik vind het best lastig eigenlijk. Ik heb nu een jaar niet gereden en ik mis het wel hoor. Ik was nooit echt van het dressuren en in de bak rijden, daar doe je mij geen plezier mee. Meer van lekker buiten ritjes maken, rond hobbelen in het bos op een rustig tempo en wandelingen maken aan de hand. Daar genoot ik en m'n verzorgknol zo erg van. Als ik opnieuw een verzorgpaard zou zoeken, zou ik dat weer willen. Dat hele dressuur, springen enzo gedoe wil ik niks meer mee te maken hebben eigenlijk.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe raarder het eigenlijk is. Je paard kunstjes laten doen, zo hoog mogelijk laten springen, zo snel mogelijk laten lopen, je paard geen onbeperkt hooi geven, je paard niet kunnen geven wat hij eigenlijk echt nodig heeft, paard opsluiten in z'n stal etc etc. Nee, daar ga ik niet meer aan mee werken.
De enige reden eigenlijk dat ik nog op bokt zit zijn voor alle leuke foto's en alle leuke en handige topics!

_Nelleke_

Berichten: 8068
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 08:14

Tiggs schreef:
Hoe kijken jullie aan tegen paardrijden? Want eigenlijk is dat ook tegen natuurlijk.
Ik weet zelf niet zo goed wat ik ervan vind eigenlijk.


Heel eerlijk? Van dit soort vragen gaan mijn nekharen altijd direct overeind staan, want het suggereert dat het allemaal hele zwart/wit moet zijn allemaal.

Het lijkt wel alsof je, als je vega/vegan bent, je ineens over alles wat je doet in je leven moet verantwoorden. De, je rijdt toch wel paard, draagt wel leren schoenen etc voelen dan als een oordeel.

In mijn ogen ben je altijd nog beter bezig als je vegan eet maar wel leren schoenen draagt, dan degene die elke dag vlees en zuivel eet en ook leren schoenen draagt. Of als je vegan eet en 1x per maand toch een kroket wil. Maar als je dat doet zijn er ineens heel veel vega vegan en vleesetende mensen die daar wat van vinden en dat vooral moeten uiten. Eke stap in de juiste richting is er 1 en nogmaals, beter iets inconsequent goed dan consequent fout.

Daarnaast, waar met paardrijden nog weleens overheen wordt gekeken is dat paarden al eeuwen gedomesticeerd zijn en voor een bepaald doel zijn gefokt. Als je eerlijk met je paard omgaat, voorziet in alle behoefte, dan zie ik geen probleem in het rijden. Ik heb persoonlijk meer moeite met mijn kat want dat is een vleeseter dus die krijgt wel vlees.

Myfairytale
Berichten: 5420
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 08:17

Tiggs schreef:
Hoe kijken jullie aan tegen paardrijden? Want eigenlijk is dat ook tegen natuurlijk.
Ik weet zelf niet zo goed wat ik ervan vind eigenlijk.


Ik rijd al een tijdje niet meer.
Vind het rijden an sich, mits het vriendelijk gebeurd niet zo erg, maar hoe het gebeurd steeds minder prettig.
Mijn paarden houd ik ook zoveel mogelijk natuurlijk. Ze hebben een grote inloopstal, grote zandpaddock die uitkomt op de weides (er staat 95% van de tijd er een open), krijgen onbeperkt hooi.
Maar in de winter gebruik ik dan wel weer een deken voor sommigen. :o Ze worden niet geschoren, maar bijvoorbeeld het oudje van 25 wil ik wat helpen zodat hij zich niet warm hoeft te houden en alle energie van het eten naar de rest van zijn lichaam gaat.
Ze staan momenteel allemaal zonder ijzers, maar als blijkt dat een van mijn paarden beter met kan staan, dan gebeurd het wel. En dan niet vanwege cosmetische redenen of omdat ik veel de harde weg op wil.

deksel

Berichten: 3807
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 08:21

Er bestaat volwaardig, plantaardig kattenvoer. Plantaardige taurine wordt namelijk net zo goed opgenomen als dierlijk taurine. Ik heb echt geen verstand van katten en van hun voer. Misschien dus een gevaarlijke uitspraak :+ (en ik kan er niet echt een discussie over voeren want ik weet er niks van af). Ik ken wel veel vegans die hun kat gewoon vlees voeren, daar heb ik geen moeite mee eerlijk gezegd. Onze hond krijgt ook vlees (nouja, op het moment brok maar ze kreeg altijd vers vlees).
Als je doet wat het beste voor je dier is, dan kan je niet veel meer doen toch?
Het is wel dat ik voor mezelf heb besloten, dat ik geen nieuwe dieren wil kopen. Alleen via het asiel bijvoorbeeld.

Mizora

Berichten: 18131
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:04

Ik vind katten op vegan kattenvoer zetten dierenmishandeling. Bij honden is er nu een duidelijke aanwijzing voor voedingsgerelateerde dcm die hier veroorzaakt wordt door een tekort aan taurine, maar problemen met het gebruik van taurine (taurinegehalte in het bloed is vaak op orde). Hoogstwaarschijnlijk door de grote hoeveelheden peulvruchten in graanvrije voeding. Andere verdachten zijn aardappel en zoete aardappel. Dit zijn de drie hoofdgroepen van vegetarisch en veganistisch carnivorenvoer.

Nala

Berichten: 8204
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:09

Ik meen ergens gelezen te hebben dat honden bepaalde enzymen produceren die Vegan voer om kunnen zetten in wat ze nodig hebben (alsof het vlees is), maar katten niet. Dit weet ik echter niet zeker.

Een argument voor vegan voer in de VS is dat daar vaak echt het slechtste van het slechtste 'vlees' in het hondenvoer belandt. Hier zou dat blijkbaar veel minder erg zijn. Maar goed, onze hond is een moeilijke eter ivm allergieën, dus die krijgt wel gewoon brokken met vlees erin omdat er anders weinig overblijft. Wij als mens kunnen kiezen, zij niet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:18

Waar ik wel moeite mee heb is dat mensen dan bepaalde "goede" merken bestellen die dan wel van ver moeten komen, waar de hele reis van de producten weer niet milieuvriendelijk zijn en daarmee feitelijk ook niet diervriendelijk. Waar natuur lijdt, lijden dieren ook uiteindelijk.

Ik zou liever zien dat er bewuster met dingen om wordt gegaan. We leven in een weggooi mentaliteit waar je U tegen zegt en dat is denk ik echt het grootste probleem. Plus dat alles machinaal moet.

Hoe mooi zou het zijn als dieren een goed leven hebben en je daarna bijv wel het leer kan gebruiken?

En nu het hele verhaal dat zoveel % elektrisch moet rijden binnen enkele jaren......Waar moet al het afval heen? Oude auto's, de asbest daken die verwijdert worden en dan nog alle luxe producten. Maar ondertussen doorgaan met kappen van bomen voor nieuwe producten. Waar dieren onder lijden.

Ik zou willen dat je met 1 keus alles goed kan doen, maar dat lukt gewoon niet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 13:53

Tiggs schreef:
Hoe kijken jullie aan tegen paardrijden? Want eigenlijk is dat ook tegen natuurlijk.
Ik weet zelf niet zo goed wat ik ervan vind eigenlijk.

Ik rijd momenteel sowieso niet omdat ik mezelf te zwaar vind (95 kg voor mijn weegschaal stuk ging :+ )
Of ik het ooit weer ga doen weet ik nog niet. Sowieso heb ik geen paard en zit ik ook helemaal niet meer in het wereldje dus het is momenteel ook niet echt aan de orde.

Diane_

Berichten: 1991
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:38

Leuk topic om te lezen! Ben er zelf ook mee bezig. Momenteel even niet zoveel aanvullingen, maar ik blijf meelezen.

Astorga schreef:
Leuk onderwerp! Ik ben al eeuwen vega en steeds meer vegan en ook zoekende qua producten, kleding e.d. die dier-, mens- en milieuvriendelijk is.
Hierboven lees ik over enkel niet-synthetische producten. Dit wil ik ook nastreven, maar vraag me wel af hoe je dat dan met sportkleding geen doet. Want wat dat betreft heb ik nog een grote voorkeur voor technische (en dus synthetische) stoffen.


Toevallig kwam ik pas een artikel over https://www.ironroots.com/ tegen. Het is een bedrijf van 3 Nederlandse mannen. Sportkleding van hennep etc, in ieder geval geen plastic. Wellicht het bekijken waard!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:33

Het is een begin...

https://nos.nl/artikel/2297492-vleesver ... daalt.html

Chips, kan niet quoten. Maar onwijs bedankt voor de tip over Iron Roots! Was precies waar ik aan toe was. Ben wel benieuwd hoe sneldrogend deze stoffen zijn, want dat kan ik niet direct terugvinden, dus ik ga nog naar ervaringen op zoek.

Olle

Berichten: 2727
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 09:58

Interessant topic.

Wij proberen altijd na te denken met wat we kopen.
Zoals onze douche spullen altijd bij de Lush vandaan, minder plastic en schijnbaar vegan.

Let wel dat ik echt niet voor vegan ben, ik houd van mijn stukje vlees/kaas. Maar ik zou het zo fijn vinden als die hele bio-industrie weg is en als alle dieren welke worden geslacht een goed leven hebben gehad. En ook dat het volledige dier zal worden gebruikt.

Laatst in de supermarkt ook maar de eieren laten liggen, aangezien ze geen biologische eieren hadden en ik het dus vertik om vrije uitloop of scharrel te kopen (deze arme kipjes hebben ook niet zoveel als dat het klinkt).

Ik vraag me ook af of het de oplossing is als de hele wereld stopt met vlees eten, want wat zijn de alternatieven precies? Soja, waar ook weer bossen voor omgaan en waar dus ook weer de dieren last van hebben.

Onze bank is gemaakt van gerecycled leer (vraag me niet hoe het kan), maar het voelt toch goed :).

Grappig is wel dat ik in Nieuw-Zeeland expres handschoenen heb gekocht van bont met wol }:) .
Zij hebben daar dus enorme last van fretten en possums. Dus ik heb hier Possumbont gekocht om de locale flora en fauna te helpen.