Geld cadeau bruiloft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:12

Ik niet. Althans, niet perse...
Want iemand alleen kan het prima breder hebben dan een stel samen, of meer connectie met het bruidspaar hebben, of wat dan ook

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:17

alice0cullen schreef:
Ik vind het altijd allemaal zo irritant, mijn opa en oma doen het met ieder feest wat ze geven, dan gaan ze serieus zitten rekenen en tellen of ze van iedereen wel genoeg hebben gehad of die dan betaald hebben voor het eten of niet, zo niet dan worden ze niet meer uitgenodigd.

Oh ik vind het zo erg dat er serieus mensen zijn die dit doen! :o

Ik zou per definitie gewoon niet meer komen als ik zou weten dat vrienden/familie/kennissen dit zouden doen. Of het nou een bruiloft, verjaardag of kraamfeest is. Echt ernstig.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:24

Temeraire schreef:
Ik vind zelf pp wel logisch, als je met 2 personen komt dan.
Ik merk zelf dat van mij vaak wordt verwacht dat ik net zoveel in breng als een stel, ookal ben ik op dat moment alleen. Zowel bij geld geven als bij inleggen voor een gezamenlijk cadeau. En dat vind ik zelf wel eens wat ongelijk aanvoelen.

In het algemeen zou ik in dit geval inderdaad zo'n 20 euro aan houden.

Als voorbeeld de reactie hiervoor van LadyMadonna. Uiteraard geef je samen een cadeau en niet apart, maar ik zou het dan begrijpelijk vinden als de waarde van dit cadeau hoger is dan wanneer je van 1 persoon wat geeft.
Alles relatief natuurlijk.

Als ik zou merken dat stellen continu gezamenlijk voor 50 euro kiezen zou ik als single 25 euro aanhouden bij een zelfde soort band. Vind het ook raar dat je als single anders veel meer kwijt zou zijn dan wanneer mensen hun hele gezin meenemen.

Snap de redenatie van gezamenlijke pot van stellen bij nader inzien eigenlijk ook niet. Als single is het leven tenslotte sowieso duurder.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:28

elnienjo schreef:
. Als single is het leven tenslotte sowieso duurder.

Das natuurlijk kul

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:30

elnienjo schreef:
Temeraire schreef:
Ik vind zelf pp wel logisch, als je met 2 personen komt dan.
Ik merk zelf dat van mij vaak wordt verwacht dat ik net zoveel in breng als een stel, ookal ben ik op dat moment alleen. Zowel bij geld geven als bij inleggen voor een gezamenlijk cadeau. En dat vind ik zelf wel eens wat ongelijk aanvoelen.

In het algemeen zou ik in dit geval inderdaad zo'n 20 euro aan houden.

Als voorbeeld de reactie hiervoor van LadyMadonna. Uiteraard geef je samen een cadeau en niet apart, maar ik zou het dan begrijpelijk vinden als de waarde van dit cadeau hoger is dan wanneer je van 1 persoon wat geeft.
Alles relatief natuurlijk.

Als ik zou merken dat stellen continu gezamenlijk voor 50 euro kiezen zou ik als single 25 euro aanhouden bij een zelfde soort band. Vind het ook raar dat je als single anders veel meer kwijt zou zijn dan wanneer mensen hun hele gezin meenemen.

Snap de redenatie van gezamenlijke pot van stellen bij nader inzien eigenlijk ook niet. Als single is het leven tenslotte sowieso duurder.

Waarom alles zo op een goudschaaltje leggen? :+ Waarom geef je niet gewoon wat jij de vriendschap/band waard vind en kijk je niet zo naar of je alleen of met een club bent?

Ik zou daar echt doodongelukkig van worden.

En single zijn is zeker niet duurder dan een partner hebben, waar je die kennis vandaan haalt snap ik niet? :+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:31

LadyMadonna schreef:
elnienjo schreef:

Das natuurlijk kul

Nee hoor, zeker niet als je alleen woont. Het leven alleen ís gewoon duurder.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:35

LadyMadonna schreef:
elnienjo schreef:

Das natuurlijk kul

Alleen wonen is natuurlijk duurder dan dat je op 2 inkomens in 1 huis woont.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 01:02

elnienjo schreef:

Hangt natuurlijk ook van de inkomens af. En in mijn eentje geef ik een stuk minder uit dan toen we nog met 2 waren

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 07:20

Je moet vooral geven waar jij je goed bij voelt en wat je kan missen. Ik zou trouwens nooit de wens van het bruidspaar negeren en een cadeau kopen als ze om geld vragen als cadeautip. Newsflash, het draait niet om jou maar om hen. Ik heb liever dat ze het geld wat ik geef goed kunnen besteden dan dat ik een cadeau geef waar ze weinig mee kunnen.
Laatst bijgewerkt door Amandavd op 30-06-19 07:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 07:25

Amandavd schreef:
Je moet vooral geven waar jij je goud bij voelt en wat je kan missen. Ik zou trouwens nooit de wens van het bruidspaar negeren en een cadeau kopen als ze om geld vragen als cadeautip. Newsflash, het draait niet om jou maar om hen. Ik heb liever dat ze het geld wat ik geef goed kunnen besteden dan dat ik een cadeau geef waar ze weinig mee kunnen.

_/-\o_ behoorlijk egoïstisch vind ik het, om die wens te negeren. Dan denk je alleen aan je zelf en niet aan de mensen waar het om draait

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 07:43

LadyMadonna schreef:
Ohana_91 schreef:
Mag ik even het topic kapen? Wat zouden jullie dan geven als je avondgast bent bij een vriendin?

Wat maakt dat nou uit?
De een heeft een partner en heeft beide een goede baan, de ander is een alleenstaande moeder in de bijstand, en de volgende heeft net een ton gewonnen....

Precies. Wat voor de een 'maar een tientje is', kan voor de ander 'zijn laatste tientje' zijn. Die laatste is veel meer waard, als je het mij vraagt.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 07:47

Amandavd schreef:
Je moet vooral geven waar jij je goed bij voelt en wat je kan missen. Ik zou trouwens nooit de wens van het bruidspaar negeren en een cadeau kopen als ze om geld vragen als cadeautip. Newsflash, het draait niet om jou maar om hen. Ik heb liever dat ze het geld wat ik geef goed kunnen besteden dan dat ik een cadeau geef waar ze weinig mee kunnen.

Ben het hiermee eens. Qua geldbedrag ligt het eraan wat je kan missen uiteraard, maar 20 euro bij een kennis tot 50/100 bij dichtbijstaande vrienden en familie lijkt me een prima bedrag.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:32

nuscaniels schreef:
elnienjo schreef:

Hangt natuurlijk ook van de inkomens af. En in mijn eentje geef ik een stuk minder uit dan toen we nog met 2 waren

Maar de kosten van het huis blijven hetzelfde. Of de een nou meer of minder verdient.
In je eentje ben je gewoon meer kwijt. Als ik nu een partner had en bij mij introk dan had ik zo'n 500 euro extra in de maand (als we alles 50/50 deden). Maar goed, dat is een hele andere discussie.

Sastaic

Re: Geld cadeau bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:51

Mijn vriend kreeg trouwens op zijn feest van iemand (50+) 5 euro want anders had hij daarna niet genoeg meer voor de kermis. En dat vertelde hij er letterlijk bij :')

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:43

Ik vind geld altijd een lastige. Want inderdaad, wat voor de 1 'maar' 10€ is, is voor de ander 1/4 van zijn weekgeld. Mensen kijken vaak toch alleen naar het bedrag en niet waar het vandaan komt, wat voor iemand die niet zoveel te besteden heeft, toch een onprettig gevoel kan geven. Ik kan me dan ook voorstellen dat je dan kiest om iets te kopen, al is het maar een plantje van een paar euro, dan dat je die paar euro zo zou geven.

Ik vind het rijtje wat hier genoemd wordt met 100/50/20 wel een mooie, mits je het kunt missen natuurlijk

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:56

Ik denk er altijd over na wat zou ik kosten als gast in eten en drinken.
Meestal is het afkoop en wel een gemiddeld 30 euro aan kosten voor alleen de avond. Dus meestal geef ik rond 30-40 euro per persoon.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:17

Daar hou ik geen rekening mee
Het is hun keuze om hun huwelijk te vieren hoe ze dat zelf willen. Willen ze het poepchique, zal ik niet meer geven er voor dan als ze een frietkraam laten komen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:20

Faniek schreef:
Meestal is het afkoop en wel een gemiddeld 30 euro aan kosten voor alleen de avond. Dus meestal geef ik rond 30-40 euro per persoon.

Maar je komt toch niet om vervolgens je eigen 'verblijf' te betalen? :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:51

Faniek schreef:

Als ik gezellig én goed wil gaan eten dan ga ik liever naar 'n door mij uitgekozen restaurant dan in zo'n druk feest te moeten staan. Waar ik me meestal extra aan de bitterballen etc vergrijp door de mega-overprikkeling. Ik vind het eerder een straf om op zoiets op te komen draven en doe het dus alleen voor mensen waar ik echt close mee ben. Inmiddels ben ik op een leeftijd dat als er in mijn omgeving al getrouwd wordt, dit een 2e of zelfs 3e keer is, als ze dat nog steeds met zo'n hoop bombarie willen vieren als hun eerste keer, dan mogen ze dat mooi zonder mij doen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:23

Ik zeg ook niet wat een ander moet doen. Ik zeg wat ik doe en waar ik het op baseer. Wat iemand anders doet en waarom wel of niet moet deze zelf weten. Ik onderbouw alleen waarom dit bedrag bij kennissen/vrienden.

Ik heb persoonlijk ook liever dat iemand niet komt als die het niks aan vindt om te komen. Ik vind namelijk dat men ook plezier erin moet hebben en zich niet opgedrongen moet voelen tot iets wat men niet leuk vindt. Als mensen het als moeten ervaren, is dat naar mijn mening niet de goede insteek.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:44

Ik vind overigens 100€ best wel veel, ook voor familie. Ik heb meestal een aantal bruiloften per jaar en dan tikt het mooi aan. Lekker doen wat je zelf prettig vindt! De meeste mensen waarderen het vooral dat je er bent :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:57

Danielleeee_ schreef:
En soms klinkt het wel alsof er vanuit wordt gegaan dat je als gast automatisch maar een cadeau meebrengt.

Dat vind ik zeker wel. Iedereen mag naar vermogen geven hoor maar niets meebrengen vind ik erg asociaal. Ik kreeg bvb van een gast wat zelfgemaakte zaken zoals jam en advocaat, prima. Maar niets geven? Ik ga al niet bij vrienden wat drinken zonder wat mee te brengen.

Wij geven minimaal pp:

Enkel receptie: 30 pp
Enkel avondfeest (dus dessert en dansfeest): 35-40 pp
Daggasten: 75 pp

Voor hele dichte vrienden of zo rustig meer.

En uiteraard pp. Vind het best raar om het bedrag niet te verdubbelen. Doe je dat ook met verjaardagen bvb?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 01:17

poes schreef:
Maar niets geven? Ik ga al niet bij vrienden wat drinken zonder wat mee te brengen.

En uiteraard pp. Vind het best raar om het bedrag niet te verdubbelen. Doe je dat ook met verjaardagen bvb?

Ik ga rustig bij mijn vriendin wat drinken zonder wat mee te nemen.. zo ook andersom.
Nooit aan gedacht om wat mee te nemen, tenzij ze zeggen: joh heb geen wijn meer.. dan neem ikzelf wat mee (en andersom).

En het verdubbelen van een cadeau bij een verjaardag is iets waar ik nooit aan gedacht heb dat zoiets normaal is?!
Als mijn vriendin jarig is en manlief gaat (toch) mee, dan ga ik niet ineens wat extra's halen.
Net zo als zij hier komt met of zonder man of met/zonder kinderen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 01:25

Dus als je samenlegr voor een cadeau met vrienden verwacht je dat de singles evenveel dokken als de koppels? Dat zou echt nooit in mij opkomen. Je geeft met twee een cadeau dus ik vind het maar logisch dat je dan meer geeft.

En yep ik pak altijd iets mee: fles cava/wijn/champagne of chips/eten/hapje. Af en toe klein cadeautje. Vaak mijn eigen eten ook :D Maar altijd iets.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 01:40

Wij doen nooit samen met cadeaus en als er een x samen gelegd wordt betaald iedereen gewoon wat hij geven wilt.
Ik ga niet mijn nichtje een groter cadeau geven omdat mijn man (en evt kinderen) meekomen naar haar verjaardag.
Ik snap nog steeds niet dat het logisch is om bij een verjaardag dan een groter cadeau mee te moeten nemen (of meer geld moet geven).

Ik geef mijn nichten/neven (zijn nu allemaal 16+) 20E voor hun verjaardag (ze willen graag geld).
Maar ga echt geen 100 geven als wij met het hele gezin komen (die ze zelf uitnodigen).
Als het blijkbaar wel zo werkt ga ik vaker mijn vriendin en haar 5 kinderen uitnodigen.. dat gaat lekker aantikken. :D

Ik ben blij dat mijn vriendinnen (eigenlijks) nooit wat meenemen... zij komen meerdere keren per week.
Zou zelfs gaan denken dat het eten/drinken niet goed genoeg is als ze zelf altijd maar wat meebrachten. :+