Ben ik nu gierig? Of...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:50

Ik ben toch benieuwd ts of je dan in NL woont, want je eigen huis bouwen en geen geld hebben gaat er bij mij echt niet in.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:50

Adelaide71 schreef:
Verwachtingen bijstellen dus... Ik geef graag en veel, maar tegenwoordig verwacht ik er niets voor terug. Zelfs geen respect, en dat deed ik vroeger wel. Als ik maar goed ben voor een ander dan zal dat omgekeerd ook zo zijn. Zo werkt dat niet en dus leren geen verwachtingen te hebben, zal je een stuk rustiger en minder geërgerd maken. Succes!

Exact dit. Leer te geven zonder daar iets terug voor te verwachten. En als je er wel iets voor terug wil, geef het dan niet weg, of maak duidelijk dat je er wat voor terugwil, of blijf niet geven aan mensen van wie je niks terugkrijgt. Het is fijn en leuk en netjes als je ook iets krijgt wanneer je wat geeft maar niet iedereen kan dat altijd waar maken. En je bent dan natuurlijk ook niet verplicht om je energie, geld en spullen daaraan te blijven besteden. Het maakt je leven zoveel makkelijker.

Ik vind het niet perse gierig om te verwachten dat zij het verder wel gratis zou doen maar ik vind het ook niet raar van haar om geld te vragen wanneer jij dat aanbiedt. Meer een kwestie van miscommunicatie en uiteenlopende verwachtingen dan wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:53

Sunnda schreef:
Ik ben toch benieuwd ts of je dan in NL woont, want je eigen huis bouwen en geen geld hebben gaat er bij mij echt niet in.

Het kan toch perfect dat ze een huis bouwt maar wel elk dubbeltje moet omdraaien? Het is toch niet omdat je bouwt dat je daarom nog een paar ton op de rekening hebt staan?

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:55

De vraagstelling was niet correct.
Ik zou gewoon een envelop hebben gegeven hier voor de moeite...

Ik zet ook gratis nagels bij familie en vrienden. Gewoon omdat ik het leuk vind.
Schoonmoeder wil ik helemaal niet dat ze betaald aangezien ik hier ook eten krijg.
Dan heb je nog de nicht van mijn vriend. Die kwam
Ineens af met kerstcadeau’s voor me. Ondanks dat dat niet de bedoeling was. :')
En dan ja vrienden ... mijn beste vriend matst me dan eens als hij aan men auto werkt.
Vriendin neemt me mee uit eten.
Heb ik gewoon meer aan dan dat ze me betalen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:55

Zelf zou ik ook zo gehandeld hebben, je vraagt natuurlijk uit beleefdheid of ze er wat voor wil hebben, maar omdat je zelf nooit geld zou vragen voor zoiets verwacht je ook niet dat zij wel geld wil.
Gebeurd wel vaker zoiets, gewoon weer wat geleerd, volgende keer duidelijker afspreken. :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:56

DeMolenhoek schreef:
Sunnda schreef:

Het kan toch perfect dat ze een huis bouwt maar wel elk dubbeltje moet omdraaien? Het is toch niet omdat je bouwt dat je daarom nog een paar ton op de rekening hebt staan?

En dan van een uitkering?
Ik weet wat een huis bouwen kost en dat hoeft echt geen villa te zijn, om er 40 jaar over te doen met een uitkering. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:57

Wie zegt dat ze alleen staande is?

Ik weet overigens ook wat het kost, dank je.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:17

Sunnda schreef:
DeMolenhoek schreef:

En dan van een uitkering?
Ik weet wat een huis bouwen kost en dat hoeft echt geen villa te zijn, om er 40 jaar over te doen met een uitkering. :P

Er staat nergens iets over een uitkering, die verzin jij er bij ;)
Misschien heeft haar man wel een goede baan en kunnen ze zich permitteren dat zij niet werkt, mits ze zuinig doen...

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 15:21

Sunnda schreef:

Je kan ook een eigen huis bouwen met een hypotheek van je partner.. En als je je dan groot voor wil doen voor de buitenwereld en alles luxe voor elkaar wil hebben en het eigenlijk niet kan betalen... kom je al heel snel in de financiële problemen... Maar dat is nu niet het discussiepunt. Ik vind het gewoon jammer ( en ja misschien moet ik mijn verwachtingen bijstellen) dat op het moment dat wij je ongelofelijk matsen en veel energie in dingen steken omdat we weten dat het allemaal financieël heel moeizaam gaat dat je dan wel geld terug vraagt. Terwijl wij wel alles voor niets doen. Ik hoef niet perse iets terug, maar ik vind het wel raar dat als iemand jou altijd matst en zoveel voor je doet dat je dat niet terug doet. Hier in de streek kennen we "leven en laten leven" en inderdaad werken met een gesloten portemonnee.

En ja, de volgende keer zal ik vooraf duidelijker zijn en niet een vraag stellen als ik nee verwacht. Niet omdat ik het begrijp maar omdat het voor anderen zo werkt ( en dat is prima, nogmaals daarom dit topic om inzicht te krijgen in de denkwereld van anderen)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:31

MirandaFuego schreef:
Zelf zou ik ook zo gehandeld hebben, je vraagt natuurlijk uit beleefdheid of ze er wat voor wil hebben, maar omdat je zelf nooit geld zou vragen voor zoiets verwacht je ook niet dat zij wel geld wil.
Gebeurd wel vaker zoiets, gewoon weer wat geleerd, volgende keer duidelijker afspreken. :)

Ja ik snap TS ook wel een beetje. Het is een soort beleefdheidstoneelstukje en je rekent er dan op dat de ander nee zegt. Niet altijd handig, zulke onuitgesproken verwachtingen maar ik zou zelf niet verzinnen dat familie mij liet betalen voor gewerkte uren aan een hobbyproject. TS blijkbaar ook niet.

Maar TS, je zus dacht misschien 'oh ze vraagt het, nou dan wil ze er vast echt voor betalen.' Kan gewoon een stom misverstand zijn. Of jullie denken anders over zo'n situatie. Hoe dan ook, ga het met haar bespreken want wát heel Bokt er ook van vindt, het zit jou dwars en dan moet je dat gewoon even samen uitspreken.

superpony

Re: Ben ik nu gierig? Of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:39

TS, het heeft wel met de discussie te maken, omdat jij aangeeft haar graag te helpen en zij krap zit. Het is een groot verschil namelijk of mensen altijd maar wat van jou verwachten of dat ze het echt niet hebben en het waarderen als je wat voor ze doet. Dan krijg je namelijk een hele andere situatie en reageren mensen vaak ook anders.

Het is inderdaad ook sterk regio/plaats gebonden. Wij zijn Amsterdammers ( van vroeger.......) en ik ben gewend heel behulpzaam en vrijgevig te zijn. We hebben 3 jaar in het Noorden gewoond tussen Drenthe en Groningen wat al grote verschillen waren en nu 7,5 jaar op de veluwe wat weer totaal anders is. Ik zal maar niet zeggen hoe of wat, want dan raak je mensen altijd weer, maar niet overal zijn mensen uit zichzelf behulpzaam en zo vrijgevig. Dat is soms echt heel erg wennen en zelfs moeilijk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:39

DeMolenhoek schreef:
Wie zegt dat ze alleen staande is?

Ik weet overigens ook wat het kost, dank je.

Wie zegt dat ik zei dat jij niet wist wat het kost? Ik had het alleen over mijzelf zoals je kunt lezen. Dank je! ;)

TS: ze hebben het niet breed, maar laten het wel graag breed hangen dus. Eerlijk? Als ik dan in ruil voor hulp dit soort acties terug zou krijgen zou ik het wel weten, maar dat is heel persoonlijk en lastig als het familie is, dat begrijp ik ook. :)
Het enige wat je dan kunt doen is duidelijk van te voren communiceren over de verwachtingen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:40

Nee jij bent niet gierig.
Mijn man werkt in de ICT dus tja dan wordt er daar gebruikt van gemaakt.
Familie wordt niets voor gevraagd enkel wat nodig is om de dingen te realiseren wat ze willen.
Voor anderen wordt een tarief van €25,00 voor gevraagd. Een vrij normaal tarief voor derden en het komt zelfs dan wel eens voor dat hij meer krijgt dan is gevraagd.

Voor een hobby ben ik dus helemaal gemakkelijk in. Vraag je hooguit de materiaalkosten en voor neefjes/nichtjes doe ik noppes vragen zelfs geen materiaalkosten

Ik zou het dus gewoon netjes aankaarten

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:55

sommige mensen profiteren altijd van anderen, zijn vaak ook degene die zelf niet (weinig) willen werken. Die instelling zal nooit veranderen bij die mensen helaas. Is een gierigheid/egoïsme van die mensen.

Jouw vraag met wat ze van je krijgt is een hele logische vraag, zou ik ook stellen. Je verwacht dat er uit fatsoen wordt gezegd dat je niets hoeft te betalen oid. Heeft niets met communicatie te maken, maar met fatsoensnormen.

Ik had ook een hele goede vriend die zo met mij omging, inmiddels is het een kennis en doe ik niets meer gratis en geef ik haar niets meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:00

Sunnda schreef:
TS: ze hebben het niet breed, maar laten het wel graag breed hangen dus. Eerlijk? Als ik dan in ruil voor hulp dit soort acties terug zou krijgen zou ik het wel weten, maar dat is heel persoonlijk en lastig als het familie is, dat begrijp ik ook. :)
Het enige wat je dan kunt doen is duidelijk van te voren communiceren over de verwachtingen.

Ik denk dat ik weet wat jij bedoelt... En ik ben het wel met je eens hoor...

Ook familie mag best even voelen wat je voor ze doet als ze dat niet kunnen waarderen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:45

Nouja wie zegt dat ze het niet waardeert, dat vind ik nogal een aanname hoor op basis van wat de TS vertelt.

Ik moet ook wel grijnzen om het "om voor zoiets geld te vragen zou in mij niet opkomen, maarja sommige mensen....enz" terwijl het wellicht ook helemaal niet opkwam in de zus van de TS en die ook maar geconfronteerd werd met een vraag die ze niet aan had zien komen :P
Misschien vindt zij het wel net zo raar.

Dat ze niet direct zei "niks joh, ik deed het graag en jullie doen al zoveel voor ons" kan ook nog zijn omdat ze zelf ook niet goed raad wist met het gegeven dat je zus vraagt wat je wilt hebben voor die "haakopdracht".

Ook al heeft het een bepaalde schijn, de kant van het verhaal van de zus kan best verhelderend zijn :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:09

elizabeth85 schreef:
Ik weet het even niet meer... ben ik nu zo gierig of niet?

Mijn zusje is dol op haken. Nu heeft ze het niet zo breed (en daar kan ze best wat aan veranderen maar wil ze niet en dat moet ze uiteraard helemáál zelf weten)en om haar toch haar plezier te gunnen heb ik haar gevraagd een knuffel voor mn dochter te haken . Kan ik ook kant en klaar kopen, maar ik wilde haar helpen om haar hobby uit te oefenen. Nu is de knuffel klaar, dus ik vraag voor het fatsoen ' wat krijg je voor het maken?' Er vanuit gaande dat ze zou zeggen 'niets natuurlijk'....dat gaat ze dus nu uitrekenen en moet ik haar een x bedrag per uur betalen voor het haken van een knuffel...

Ben ik nu raar dat ik het teleurstellend vind dat ze geld durft te vragen voor het haken voor een knuffel voor haar nichtje?

Ik heb het gevoel dat jij halverwege wisselt van rol.

Ik las het als:
ze heeft weinig geld - ik wil haar helpen (...om iets te verdienen...)
en dat helpen doe ik dmv haar hobby:"maak maar een mooie knuffel" (die is in de winkel ook niet gratis, dus ik geef daar sowieso geld aan uit).

De andere rol is
'dat de knuffel voor haar nichtje is' (maar het was toch jouw cadeau?)
dat jij haar al vaak helpt met spullen (keurig netjes!)
en de opmerking die ik niet goed begrijp over 'haar helpen haar hobby uit te oefenen'.
(Dat kan ze toch wel zelf, haken zonder opdracht...?)

In de ene rol is het jouw opdracht en volstrekt logisch dat je betaalt.
In de 2e rol ligt het idd anders.

Als je die rollen duidelijk uit elkaar houd word je niet teleurgesteld.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:11

Ik las t in de eerste instantie als een betaalde opdracht, om eerlijk te zijn.

Denk dat e.e.a. lost in translation raakte?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:28

Cer schreef:
Citaat:
alleen al de vraag vind ik erg netjes en juist daarom is het antwoord: niets. Andere leden zullen het nooit vragen, zij zullen ook nooit aanbieden om eens te rijden met hun auto. Zij vinden het blijkbaar heel normaal dat het niet gevraagd hoeft te worden.

ja maar dat hoeft toch ook niet, als het antwoord toch nee is :')
De vraag is idd netjes, en het geeft je de mogelijkheid om antwoord te geven :j Maar verwachten dat anderen hetzelfde antwoord geven is vreemd.

Zo bedoel ik het niet Cer, er zitten bij ons een aantal leden bij die nooit eens aanbieden om te rijden naar een uitje, die vinden het makkelijk om aan te schuiven, terwijl ze wel zelf een auto hebben die dan gewoon thuis staat en niet gebruikt wordt. We weten allemaal dat auto rijden gratis is, de een heeft meer te besteden dan de ander maar om dan gelijk maar altijd te profiteren door steevast je mond dicht te houden of het nooit eens zelf aan te bieden vind ik weer een andere kant.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:38

_San87_ schreef:
Ik las t in de eerste instantie als een betaalde opdracht, om eerlijk te zijn.

Denk dat e.e.a. lost in translation raakte?

Aangezien jouw reactie hierover het kortst is :') Quote ik jou maar even...

Ik begrijp niet goed hoe zo'n dingetje onduidelijk kan zijn tussen zussen... Echt, mijn zusje en ik zijn beslist geen beste vriendinnen. We zijn uitersten van elkaar in elk opzicht... Maar we begrijpen elkaar echt wel...

Zo had ze laatst een kapotte raamuitzetter, raam moest die avond echt dicht en betrof een oud raam die sowieso vervangen gaat worden op relatief korte termijn. Dus niet echt een nieuwe uitzetter waard, aangezien die dingen rond de 20 euro kosten. En dan niet te vergeten dat ze een peuter mee op sjouw moest hebben naar de bouwmarkt na zessen :+
Toevallig heb ik destijds een partijtje gescoord via marktplaats, dus ze kwam er eentje bij mij halen nadat ik het aanbood: "Wat krijg je van me?" vroeg ze... Het ging om een originele nieuwe Axa.
Haar vraag was absoluut oprecht, maar het komt niet eens in me op om voor zoiets kleins geld te vragen terwijl het hier toch wel ligt :+
En andersom zou dit ook absoluut niet gevraagd worden... :n

Ander voorbeeld, mijn auto had een lekke band. Haar man komt 'm hier repareren. Wil er niets voor hebben. Maar het viel allemaal wat tegen, was donker en ik MOEST nog kattenvoer hebben. Dus vraagt ze of ze dat voor me kan halen. Graag! En dan betaal ik zo'n boodschap wel gewoon, net als zij dat andersom ook zou doen. En dat is ook gewoon logisch voor ons kennelijk :')

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 17:52

Janneke2 schreef:
elizabeth85 schreef:
Ik weet het even niet meer... ben ik nu zo gierig of niet?

Mijn zusje is dol op haken. Nu heeft ze het niet zo breed (en daar kan ze best wat aan veranderen maar wil ze niet en dat moet ze uiteraard helemáál zelf weten)en om haar toch haar plezier te gunnen heb ik haar gevraagd een knuffel voor mn dochter te haken . Kan ik ook kant en klaar kopen, maar ik wilde haar helpen om haar hobby uit te oefenen. Nu is de knuffel klaar, dus ik vraag voor het fatsoen ' wat krijg je voor het maken?' Er vanuit gaande dat ze zou zeggen 'niets natuurlijk'....dat gaat ze dus nu uitrekenen en moet ik haar een x bedrag per uur betalen voor het haken van een knuffel...

Ben ik nu raar dat ik het teleurstellend vind dat ze geld durft te vragen voor het haken voor een knuffel voor haar nichtje?

Ik heb het gevoel dat jij halverwege wisselt van rol.

Ik las het als:
ze heeft weinig geld - ik wil haar helpen (...om iets te verdienen...)
en dat helpen doe ik dmv haar hobby:"maak maar een mooie knuffel" (die is in de winkel ook niet gratis, dus ik geef daar sowieso geld aan uit).

De andere rol is
'dat de knuffel voor haar nichtje is' (maar het was toch jouw cadeau?)
dat jij haar al vaak helpt met spullen (keurig netjes!)
en de opmerking die ik niet goed begrijp over 'haar helpen haar hobby uit te oefenen'.
(Dat kan ze toch wel zelf, haken zonder opdracht...?)

In de ene rol is het jouw opdracht en volstrekt logisch dat je betaalt.
In de 2e rol ligt het idd anders.

Als je die rollen duidelijk uit elkaar houd word je niet teleurgesteld.

Nee dat kan ze niet want ze heeft namelijk geen geld om haak spullen te kopen. Terwijl ze graag wil haken

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:05

Een goede vriendin van mij zei altijd. Juist bij familie en je dichte naaste zakelijke afspraken maken met dit soort dingen.
Dan heb je ook nooit gezeik achteraf en blijft de band goed. Dus van tevoren afspraken maken.
Ja het was netjes geweest niets te vragen.
Maar dan had je ook niets moeten vragen van wat wil je er voor hebben? Dan gaat zij er wellicht van uit dat je daartoe bereid bent en ze kan het goed gebruiken. Jammer maar een les voor de volgende keer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:22

Het is net als in de kroeg, iedereen geeft een rondje en eentje is altijd net naar de wc of moet net naar huis wanneer het in zijn buurt komt. Als goede vrienden weet je meestal wel hoe het er financieel voorstaat en dit was de rijkste van iedereen( misschien door zijn zuinigheid) maar ze hebben hem wel te pakken genomen, de jongens hebben als een idioot rondjes gegeven en aan het einde van de avond plots verteld dat het voor ieders eigen rekening kwam.Dus ook hij moest zijn eigen bier betalen. Kroegbaas was ingeseind natuurlijk, resultaat, vriend gaf in vervolg rondjes wanneer hij aan de beurt was.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:33

En heb je het al uitgesproken met je zus TS????

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:35

Eigenlijk had je er gelijk achteraan moeten zeggen 'verreken maar met de kosten voor de kleren die ik vorige keer hier bracht'.
Ooit hetzelfde geintje gehad met oud collega. Die ontwierp een logo voor me (als probeersel en dat bleek heel succesvol). Uit fatsoen vroeg ik ook wat ie ervoor wilde. €50. Alleen wassie even vergeten dat ik een jaartje eerder avonden heb zitten bewerken om het geboortekaartje van zijn tweede dochter te fixen (gratis) en zelfs een paar jaar ervoor die van zijn eerste dochter. En tevens kregen die kinderen al mijn kinderspeelgoed dingen van mijn moeder (ook collega van hem). Dus ik vond het wel ff mooi.