De eikenprocessierups

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:51

kinel, voor hoeveel bomen is dat dan?
ik voel een enorme aanslag aankomen als we dit volgend jaar moeten laten spuiten :(
Onze oprit is ruim 100 meter en de bomen zijn erg groot

Afbeelding

_Lorette_

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:25

Ik heb net de rupsen gespot in een van onze eigen eiken. Kon ook bijna niet anders met al die rupsen in buurtbomen. De boom staat pal naast stal en bak. Niet zo gek dat mijn ruin er last van heeft.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:49

_Lorette_ schreef:
Ik heb net de rupsen gespot in een van onze eigen eiken. Kon ook bijna niet anders met al die rupsen in buurtbomen. De boom staat pal naast stal en bak. Niet zo gek dat mijn ruin er last van heeft.

Heeft jouw ruin huiduitslag of andere klachten?

Ik zag mijn merrie vanavond opvallend veel schuren met haar mond en veel likken met de tong.
Zelf heb ik overal jeuk.
Man, kinderen, shet en de katten lijken vooralsnog nergens last van te hebben..

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:53

Kinke schreef:
kinel, voor hoeveel bomen is dat dan?
ik voel een enorme aanslag aankomen als we dit volgend jaar moeten laten spuiten :(
Onze oprit is ruim 100 meter en de bomen zijn erg groot

[ [url=m/NmUhAM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ging bij ons om zes hele dikke eiken van zo’n 30 meter hoog.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:12

Ik moet helaas terugkomen op mijn bericht over de grote gespoten boom achter ons huis. Net aan een nadere inspectie onderworpen en meerdere ingesponnen nesten gevonden. Geen rupsen in processie. Misschien zitten ze al zo hoog dat ik ze niet meer kan zien. Boom is echt enorm.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:02

Heb gisteren een mail gestuurd maar ze hebben een ondercapaciteit tov de hoeveelheid rupsen die er dit jaar zijn. Namen geen nieuwe klanten aan. Hoop dat nu ik nog een mail heb gestuurd dat we al klant zijn ze ons wel willen helpen. Wordt gek van de jeuk. Allen maal bultjes. Dan wordt ik nog liever gestoken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 07:08

En ik mag terug komen op het idee dat ik geen last heb van jeuk :x
Ik vrees nu al naar de problemen van volgend jaar als ze het nu al niet aan kunnen :\ Wat moeten we dan? De hele zomer binnen zitten?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:52

Heb ook overal bultjes maar bij mij is het een mix van muggenbultjes en denk de processierups :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:54

Cayenne schreef:
En ik mag terug komen op het idee dat ik geen last heb van jeuk :x
Ik vrees nu al naar de problemen van volgend jaar als ze het nu al niet aan kunnen : Wat moeten we dan? De hele zomer binnen zitten?

Ja ik ben er ook echt bang voor. Kun je tot en met augustus binnen blijven met al je dieren... Ze hadden het een paar jaar terug veel agressiever aan moeten pakken. Nu is het elk jaar een beetje meer geworden en nu is het niet meer hanteerbaar.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:48

Zo erg als dit jaar heb ik ook nog nooit meegemaakt.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:50

Het is dit jaar inderdaad bizar... Ik hoop dat ze net als in Spanje een deel van de mannetjesvlinders er uit gaan selecteren oid. Dat geeft een kans tot bestrijden nog voor het overlast seizen echt begint. gelukkig lijkt er (bij ons in de gemeente iig wel) inmiddels tenminste wel echt actie ondernomen te worden. Er is dagelijks wel ergens iemand bezig met een rupsenzuiger.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:57

Limburg is de enigste provincie waar ze het redelijk onder controle hebben. Blijkbaar dat middel wat eerder genoemd werd maar dat moet in het voorjaar , wanneer de rupsen nog eitjes zijn gespoten worden. Spul is na twee weken uitgewerkt en dan dus ook bijna niet schadelijk voor andere soorten. Maar komt dus heel precies. Volgens mij stond dit artikel op een regionale site.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:00

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:10

Ik zit op mijn hoofdhuid, nek en bovenrug onder de bultjes. Ook wat op mijn armen, maar minder en een paar plekjes in mijn gezicht. Ik had gelukkig nog lidocaïne levomethol in huis, maar dat werkt een kwartiertje ofzo en dan is het weer bal en er zijn delen rug waar ik net niet bij kan. Las net dat after sun met aloë vera ook kan helpen en die staat hier ook in de badkamer.

Antihistamine slik ik al, maar helpt voor geen meter, dus vanmorgen even met de assistente van de huisarts overlegd en die gaat voorleggen of ik voor nu iets sterkers kan krijgen.

Zelfs als ze nu massaal zouden gaan bestrijden, dan kunnen we de komende 6-8 jaar nog last houden van de brandhaartjes. Hier onweert het nu met regen, dan dwarrelen hopelijk wat haartje richting de grond ipv rond te blijven vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:14

Mijn collega´s vinden dat ik naar de huisarts moet hier in het centrum, eindhoven...
Gisteren solex team uitje gehad en een aantal collega´s onder de bulten en ziekig, ik wat last van mijn oog, beetje tranig maar ja ik heb ook hooikoorts :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:15

Zo heet mogelijk doucheb met veeeeeel water hoorde ik als advies van de eikenprocessierups vereniging

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:26

Goed douchen en/of met plakband op de plekken waar de bultjes zitten de haartje van je huid ritsen. Dat laatste ging op mijn rug niet en ik had het eerst ook niet in de gaten. Ze adviseren ook kleding zo heet mogelijk, liefst op 60 graden, te wassen, maar dan hou ik kinderkleertjes over :+ . Op 40 graden dus maar en wat in de droger kan, de droger in.

De meeste klachten zouden met een week of twee over moeten gaan, op ogen moet je wel extra alert zijn, las ik, omdat de haartjes ook een ontstekingsreactie kunnen geven oid, die tot blindheid kan leiden. Lang leven mijn bril! Oké, kunnen de haartjes ook wel achter komen, maar houdt allicht iets tegen.

Verder kun je helaas niet meer doen dan antihistamine, evt antihistamine crème, en allerhande smeerseltjes en opletten dat de bultjes niet gaan ontsteken. O ja, en vooral niet krabben of wrijven! -O-

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:30

Dat met die plakband snap ik niet. Het spul zit toch al in/onder je huid dan?

Dat lijkt me meer nut te hebben al het haartje er net pas op zit. Punt is alleen dat je het niet ziet. Je merkt pas iets als het begint te jeuken.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:34

Met plakband kun je de haartjes kennelijk van je huid plukken net als kattenharen van je kleding bv. Door de haartjes zo snel mogelijk te verwijderen, kun je erger voorkomen, of wel uitbreiding. Ik had niks in de gaten in eerste instantie, dus heb gewoon nog even rondgelopen en zo kond e haartjes fijn omlaag mijn shirt in kruipen. Gelijk onder douche springen, was handiger geweest, maar ja, oliebol happens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:47

De haartjes hebben weerhaakjes las ik, dus plakband schijnt een goede manier te zijn om de haartjes los te trekken van je huid.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 10:49

Maar hoe weet je dan waar die haartjes zitten als je nog geen jeuk hebt? Ik neem aan dat je niet voor de fun je hele arm gaat epileren op de gok. En als het eenmaal jeukt zit de schade al onder je huid toch?

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:14

Ik weet niet of dit al gedeeld is, zoja mijn excuses -->

Paarden
In Nederland is een geval bij paarden bekend waarbij diarree en koliek mogelijk veroorzaakt is door eikenprocessierups. In het Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Australië zijn het laatste jaren ook grote aantallen abortussen bij paarden beschreven. Deze zijn veroorzaakt door ontstekingen in drachtige baarmoeders die weer veroorzaakt zijn door brandharen. Deze brandharen zijn daarbij, vergezeld van een ziekteverwekkende bacterie, het lichaam ingedrongen en gemigreerd naar de baarmoeder.
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... arden.html

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:31

Gister in een woonwijk geweest. Echt alle eikenbonen voorzien van een lint met waarschuwingen. Echt zo ongeveer om de 5 meter een lintje in een groene wijk met veel parken. Bomen staan zowat tegen de huizen aan.

Ikzelf ben er razend gevoelig voor. Witte herder ook, die krabt zich gek aan een kant. In eigen wijk/plaats weinig eiken en ook weinig rupsen. De plaatsen om me heen planten ook nu nog veel eik en zitten dus barstensvol.

Een paar dorpen verderop heeft gemeente vorig jaar veel nestkastjes geplaatst. Gevolg weinig rupsen. Dit jaar hadden ze er geen geld voor over en jawel. Alles ook daar vol nu. Hoezo kortzichtig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 11:45

Vorig jaar werden de bomen hier ook met lint afgezet, maar nu beginnen ze er volgens mij niet eens meer aan gezien de hoeveelheid nesten := Ik heb in ieder geval nog nergens lint gezien en alle eikenbomen zitten vol.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:06

Ik zie hier ook veel minder lint. Een autobedrijf heeft volgens mij zelf met roodwit lint een aantal eiken gemarkeerd die net naast hun terrein staan op een carpoolplaats. Maar bomen waar vorig jaar nog linten in hingen, zijn nu lintloos, terwijl daar wel e.e.a. in huist. En op de plek waar ik vrijwel zeker de haartje opgepikt hebt, hangt ook niks.