"Kan ik u ergens mee helpen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:07

watchthesky schreef:
__Sannne schreef:
Ik werk trouwens ook in een winkel, als advisor voor een bepaald merk. (Geen verkoper dus, geen gedram of targets die gehaald moeten worden godzijdank). En ik begroet mensen altijd als ze langs lopen. Zie ik ze bij "mijn" machines staan wacht ik altijd even af of ze gewoon aan het kijken zijn, of oprecht opzoek (die mensen pik je er zo uit) en dan loop ik wel altijd heen om te vragen of ik ze ergens mee kan helpen. 9 van de 10 keer hebben ze wel wat vragen.

Oh als ik mensen in de buurt van iets wat ik wil zie rondhangen peer ik hem direct... Ik geloof er niks van dat er geen targets op zitten, wie betaalt anders jouw loon?

Gelukkig kom ik sowieso bijna nooit in winkels, tenzij het gratis is om je online bestelling in de winkel af te halen :+

Prima dat je mij niet gelooft, maar ik heb toch echt géén targets als ik aan het werk ben. Ik hoef niet te pushen om mensen maar zo veel mogelijk te laten kopen. Ik ben er om advies te geven, en de mensen te informeren over het merk en ze zo een leuke associatie te geven met het merk. Tuurlijk wil het merk sales maken, maar het is een wat luxer merk wat gaat voor de relatie met de klant op de lange termijn. Dus ligt de focus op het adviseren en helpen van de juiste keuze maken ipv de eerste de beste machine aan te smeren.

Dat mensen hem peren als ik in mn eentje bij het merk sta merk ik inderdaad soms ook. Simpel op te lossen door gewoon wat afstand te houden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:10

Kosten Huur winkelpand op A locatie in een grote stad is al snel 100 euro per m2 per maand. Pand van 500m2 kost alleen aan huur per maand dan al 50.000 euro per maand, daarbij gas water licht, verzekeringen en dan ook nog je personeelskosten om je winkel van 9 tot 9 te bemensen.

Echt je moet heel wat verkopen per maand wil je alleen maar de maandelijkse kosten betalen en de belastingen, voordat je winst maakt.

Dus daarom worden jullie 'belaagd' door personeel, om te zorgen dat je koopt in de winkel. Ánders moeten zij sluiten en het personeel ontslaan.
Niet om jullie te pesten, maar om te zorgen dat er winkels blijven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:12

purny schreef:
Overigens ben ik ooit op mijn verjaardag wezen eten in Hard Rock cafe. Het werd pas ernstig toen ik op een stoel in het restaurant moest gaan staan en het hele restaurant happy birthday ging zingen...

_O- _O- _O-
Ok...goed om te weten. Hard Rock Cafe mijden tijdens verjaardag :D

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:18

janouk schreef:
Kosten Huur winkelpand op A locatie in een grote stad is al snel 100 euro per m2 per maand. Pand van 500m2 kost alleen aan huur per maand dan al 50.000 euro per maand, daarbij gas water licht, verzekeringen en dan ook nog je personeelskosten om je winkel van 9 tot 9 te bemensen.

Echt je moet heel wat verkopen per maand wil je alleen maar de maandelijkse kosten betalen en de belastingen, voordat je winst maakt.

Dus daarom worden jullie 'belaagd' door personeel, om te zorgen dat je koopt in de winkel. Ánders moeten zij sluiten en het personeel ontslaan.

Het werkt alleen averechts, janouk... Dat blijkt hier wel in dit topic.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:20

watchthesky schreef:
janouk schreef:

Het werkt alleen averechts, janouk... Dat blijkt hier wel in dit topic.

Blijkbaar niet. Daar zal meer dan genoeg onderzoek naar gedaan zijn, en als het echt niet zou werken zouden ze het niet doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:22

Kinke schreef:
purny schreef:
Overigens ben ik ooit op mijn verjaardag wezen eten in Hard Rock cafe. Het werd pas ernstig toen ik op een stoel in het restaurant moest gaan staan en het hele restaurant happy birthday ging zingen...

_O- _O- _O-

Texas Ribhouse krijg je ook een hele show incl dansende cowboys, muziek, gezang en flikkerende lichten _O-

Ik heb trouwens 1x het toppunt in de Hunkemöller gehad...
Ik was BH's aan het passen, ik kan dat heel erg goed zelf, het is namelijk al allemaal en keer "opgemeten".
Onderweg naar het hokje 2x bijna getackeld of iemand mij moest helpen, gaf aan dat het helemaal zelf ging lukken.

Sta ik daar in mijn nakende titties... trekt mevrouw opeens het gordijn open... "lukt het een beetje? Heb je ÈCHT geen hulp nodig?" Ik schrok... handen voor mijn titties en zei nee, lukt wel... :+ Gelukkig ben ik niet zo heel preuts, maar schrok me wel dood :wow:
Winkelende mevrouw die stond te wachten op een leeg hokje, schrok nog meer :oo
En was denk ik bang dat het haar ook ging gebeuren, dus gooide de BH's terug in het rek en liep de winkel uit _O-

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:27

Het is ook een beetje kip en ei verhaal, ik shop meer en meer online door het gedrag van personeel in winkels. Sinds ik rollend door de winkels ga is dat nog veel belangrijker geworden. Ik heb beperkt energie en in NL is toegankelijkheid op veel plekken een gunst waar je dankbaar voor moet zijn. Fatsoenlijke paskamers? Zonder botsen door een winkelpad komen? Door de rekken kunnen snuffelen zoals een loper dat kan? Personeel dat begrijpt dat kleding anders zit als je je zittend voortbeweegt?
Dat is er maar weinig en als dan het personeel je ook maar duidelijk eng en/of lastig vindt, dan weet ik waar ik mijn energie wel aan besteed.
Overigens is bijvoorbeeld de WE in Hoog Catharijne echt geweldig op alle gebieden, dus daar rol ik wel naar binnen als ik een nieuwe broek nodig heb, terwijl ik model en maat inmiddels gewoon weet en dus ook online zou kunnen kopen.

Gaby

Re: "Kan ik u ergens mee helpen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:33

In een marketingboek dat ik ooit heb gelezen, stond een voorbeeld van een winkel, die twee kleuren winkelmandjes had. Een kleur voor mensen die advies wilden, een kleur voor mensen die met rust gelaten wilden worden. Vond ik best een slim idee.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:34

Ik heb er een schurft hekel aan als mensen dat vragen. Als ik een vraag heb stel ik die wel, ik kijk gewoon rustig :+.
Voel me dan heel opgejaagd en op mn vingers gekeken.

Toen ik nog bij de feestwinkel werkte begroette we de mensen gewoon en als ze ergens lang stonden vroegen we of ze het konden vinden, of dat ze hulp nodig hadden. Vaak kwamen ze vanzelf naar ons toe met een vraag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:36

janouk schreef:

Heb niet het idee dat het helpt. Ik vind het personeel in sommige winkels zo irritant dat ik er daardoor niet meer kom...
Gewoon gedag zeggen en een keer vragen of hulp gewenst is, is genoeg. En een beetje aanvoelen wat mensen willen.

En het is nog maar de vraag of het erg is als er winkels weggaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:46

Gaby schreef:
In een marketingboek dat ik ooit heb gelezen, stond een voorbeeld van een winkel, die twee kleuren winkelmandjes had. Een kleur voor mensen die advies wilden, een kleur voor mensen die met rust gelaten wilden worden. Vond ik best een slim idee.

Zo was er ook een item dat single mensen een andere kleur mandje konden pakken... Sta je daar met je single mandje bij de bloemkolen, krijg je het advies om deze niet te kopen. Want een bloemkool is te groot voor je eentje :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:52

purny schreef:
Gaby schreef:

Zo was er ook een item dat single mensen een andere kleur mandje konden pakken... Sta je daar met je single mandje bij de bloemkolen, krijg je het advies om deze niet te kopen. Want een bloemkool is te groot voor je eentje :+

Moest even denken te groot waarvoor :=

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:01

Snap de ervaringen van de Douglas hier totáál niet.
Ik kom er best vaak, en bij binnenkomst vragen ze altijd netjes of ze kunnen helpen, maar blijkbaar zegt mijn lichaamstaal genoeg.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:04

Moet eerlijk bekennen...
Was woensdag in de Tommy Hilfiger om iets op te halen, zei de jongen achter de kassa: ‘ja je hebt ook nog 10% korting, wil je even kijken in de winkel? Achter ligt ook nog’ dus ik word dan ongemakkelijk en durf geen ‘nee dankje’ te zeggen, maar begon iets over dat ik haast had etc :')

Maaar ... ik had eigenlijk wel schoenen gezien die ik errug mooi vond, en op weg naar buiten begon ik meer en meer te twijfelen en toen heb ik ze uiteindelijk gisteren online besteld omdat ik die winkel niet meer in durfde. Oeps

Wél rechtstreeks bij Tommy besteld en niet via Zalando etc.

Ik denk dat winkels als Zara en H&M en Bijenkorf nooit echt uit het straatbeeld verdwijnen, maar kleine winkels die geen keten zijn zullen het wel zwaar hebben.

Vind in Eindhoven de leegstand nog redelijk meevallen, maar in Tilburg is het wel heel erg. Zou het jammer vinden, want een dagje shoppen is heel leuk.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:10

vergeet de andere kant niet.

De medewerkers moeten dit doen.

Helaas bij het bedrijf waar ik werk ook. En als ik niet snel genoeg ga zie ik het hoofd van mijn supervisor al tussen de schappen uit komen en hoor ik in mijn oortje er staat daar iemand ga daar even heen.

Ik zelf heb er dus ook een hekel aan dus ik laat mensen altijd even binnen komen even snuffelen en dan loop ik is lang kan ik u misschien helpen zegt die persoon nee. Dan laat ik dat ook.

Helaas zou mijn supervisor bv. er na 2 min gewoon nog een keer op af stappen of zeggen zoekt u niks bijzonders (doorvragen)..

Ik merk wel dat zeker een meerderheid wel mijn vraag op prijs stelt en altijd met een vraag komt wat die persoon zoekt.
Het is misschien ook hoe het gebracht word. ?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:15

Ik heb daar ook zo een hekel aan, vreselijk daarom vind ik echt online of het segment; Hema, action, zeeman, h&m geweldig....lang leve de zelfbediening!

Maar de andere kant is dat juist die winkels als een malle bestolen worden heb in een kwalitijds schoenen zaak gestaan als je ziet hoe ze daar bestolen werden echt walgelijk. Schoensmeer, leder verzorging,veters inlegzooltjes en dan de blaren pleisters....niet aan te slepen!Ik heb zelfs een overval gehad voor meindel en van bommels en nog een paar kwaliteids merken etc die wisten echt wat ze zochten.....alleen de kassa inhoud namen ze niet mee.
Ze zeiden ook dat ze wisten dat er veel gepind werd, zo goed waren we bespied!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:19

janouk schreef:

En dat werkt dus in de gevallen die zeggen "ik wil gewoon even rondkijken" averechts. Ik heb al meer dan eens iets laten liggen wat ik wel interessant vond omdat ik na "ik wil gewoon even kijken" en daarna "Indien ik hulp wil weet ik u te vinden." nog niet met rust gelaten werd. Prima joh, dan zoek ik het wel online op, daar laten ze me op mijn gemak kijken. :wave:

Bij binnenkomt een "kan ik u helpen" of "als u iets zoekt help ik u graag verder" waardeer ik maar geen 3 keer op 2 minuten tijd. En ja, ik snap dat ze dat niet voor hun plezier doen maar dan heb ik er gewoon geen zin meer in. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-06-19 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:21

Ik sommige winkels is het zeker irritant en pushen ze veel te veel. Maar ik woon nu in België en daar kijkt letterlijk geen winkelmedewerker naar je om. Als je iets wilt vragen kun je gerust even wachten tot de winkelmedewerker uitgekletst is tegen een andere collega over haar avondje stappen oid. Dat vind ik dan weer ontzettend onfatsoenlijk.

Als ik dan nu in Nederland ga winkelen vind ik het fijn dat ze hallo en doei zeggen en vragen of ze ergens mee kunnen helpen of aangeven dat als je hulp nodig hebt ze er voor je zijn.

En hoeveel moeite kost het om te zeggen dat je geen hulp nodig hebt als ze het vragen? Als ik me hier al aan zou ergeren.. Ze bedoelen het goed.

(pashokjes open trekken gaat natuurlijk wel veel te ver :'))

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:24

Ik heb trouwens echt nog nooit meegemaakt dat ik zo ben lastig gevallen door personeel als wat hier omschreven wordt. :? Misschien zijn ze hier in het Noorden een stuk nuchterder, maar ik word echt max twee keer aangesproken (als ze niet hebben gezien dat ik al aangesproken ben) maar na een simpele "oh nee hoor, ik kijk even!" laten ze je gewoon je ding doen. Soms wordt er bij de kassa gevraagd of ik alles heb kunnen vinden/een extra product mee wil voor een paar euro/ik een klantenkaart wil, maar dat ervaar ik echt niet als lastig ofzo. Bedank ze gewoon vriendelijk en dan is dat ook klaar.

Echt achtervolgd worden of drammen heb ik nog nooit mee gemaakt. Ja door straat verkopers, maar die negeer ik altijd. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:25

c_alsemgeest schreef:
Kinke schreef:

_O- _O- _O-

Texas Ribhouse krijg je ook een hele show incl dansende cowboys, muziek, gezang en flikkerende lichten _O-

Ik heb trouwens 1x het toppunt in de Hunkemöller gehad...
Ik was BH's aan het passen, ik kan dat heel erg goed zelf, het is namelijk al allemaal en keer "opgemeten".
Onderweg naar het hokje 2x bijna getackeld of iemand mij moest helpen, gaf aan dat het helemaal zelf ging lukken.

Sta ik daar in mijn nakende titties... trekt mevrouw opeens het gordijn open... "lukt het een beetje? Heb je ÈCHT geen hulp nodig?" Ik schrok... handen voor mijn titties en zei nee, lukt wel... :+ Gelukkig ben ik niet zo heel preuts, maar schrok me wel dood :wow:
Winkelende mevrouw die stond te wachten op een leeg hokje, schrok nog meer :oo
En was denk ik bang dat het haar ook ging gebeuren, dus gooide de BH's terug in het rek en liep de winkel uit _O-

:oo :oo
Ik ben dus wel preuts en daar zou ik dus echt flink boos om geworden zijn. :o

Het echte drammen is hier in bepaalde winkels vaak. :) Meestal idd niet. Maar ici paris bv. Of één bepaalde schoenwinkel die hier vlakbij ligt, je kan amper je voet binnen zetten of je hebt een verkoopster en je komt er niet van af. En dan 87 modellen aandragen terwijl ik al vier keer gezegd he dat ik heel goed weet wat ik zoek. En gebaseerd op waar ze mee af komen als ik dan een keer denk "misschien kunnen ze wel helpen." concludeer ik elke keer alleen maar dat ze eigenlijk niet willen helpen maar je gewoon een model willen aansmeren. _O- Want "zwart, lage brede hak enminstens 1 ritssluiting" vertaald zich blijkbaar in een bottine met een glitterlaag met een hak van 8cm (oke, "laag" is voor interpretatie vatbaar, dat wil ik ze nog geven.) en veters maar geen ritssluiting... :? Ik heb eerst een minuut naar dat gedrocht staan kijken denkende "welke weldenkende mens koopt dit?" en heb haar toen bedankt voor de hulp en ben weer naar huis gegaan. _O-

Ik zoek mij ook wel de winkels uit waar ik weet waar ze je met rust laten of hoogstens zeggen "als ik u kan helpen laat u het me dan maar weten" (of een variatie daarop.)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-06-19 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:26

Over upselling gesproken: ik stond bij shell eens op te letten, daar bieden ze het (chocolade) kassakoopje alleen aan aan vrouwen, niet aan mannen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:29

Ik vind het vaak wel fijn, maar blijkbaar maakt mijn 'Nee hoor, ik kijk even rond' in combinatie met houding genoeg indruk om me met rust te laten. Ja, soms heb je wel eens dat een 2e medewerker het vraagt, maar die hebben vaak niet gezien dat de 1e het al gevraagd heeft.

Bij de hunkemoller hadden ze ook een bel knop in het pashokje, je werd met rust gelaten met passen tenzij je zelf belde. Dat vond ik wel heel fijn en handig, hoef ik niet in BH op zoek te gaan, maar komen ze ook niet binnen gevlogen zonder dat ik het wil/nodig heb. :') Ik erger me eerder aan lingerie zaken waar ik kom en waar ik de discussie aan moet over de maat. Als ik zeg een maat te hebben, dan kan je best aanbieden om te meten, graag zelfs. Maar begin alsjeblieft niet meteen dat dat te groot is om vervolgens 2 maten kleiner in handen te duwen. Soms doe ik die braaf aan hoor en dan komen ze erachter dat het inderdaad veel te klein is, maar ik heb ook regelmatig alles terug gegeven en daarna weggelopen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:33

Ik werk in een kledingwinkel en het hoort simpelweg bij je taak om een klant aan te spreken en te vragen of je kan helpen. Niet alleen om wat te verkopen, maar ook om een klant te laten merken dat je bent gezien. Dus ook voor de klant die stiekem iets in een shopper bekleed met aluminium wilt schuiven.

Mensen vergeten soms dat wij ook maar gewoon mensen of zo. Ik weet nog goed dat ik ooit een klant benaderde en dat ze boos reageerde dat ze niet hoefde te worden geholpen en dat ze wel zou roepen. Waarom ik antwoordde dat ik ook alleen maar mijn werk doe maar gauw van haar weg zal gaan. Hierop voelde zij zich schuldig wat in mijn ogen terecht is. Ga even lekker iemand anders afsnauwen zeg. Als winkelmedewerker word je regelmatig respectloos benaderd.

Je hoeft helemaal geen ja te zeggen op onze vraag en wij als winkelmedewerker snappen heel goed dat je gewoon lekker wilt rondsnuffelen. Echter heeft een collega verderop niet altijd gezien dat je bent aangesproken en kan het gebeuren dat je twee keer wordt gevraagd. Big deal. Niemand van ons denkt meer of minder van je als je wel of niet geholpen wilt worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:34

sureido schreef:
Moet eerlijk bekennen...
Was woensdag in de Tommy Hilfiger om iets op te halen, zei de jongen achter de kassa: ‘ja je hebt ook nog 10% korting, wil je even kijken in de winkel? Achter ligt ook nog’ dus ik word dan ongemakkelijk en durf geen ‘nee dankje’ te zeggen, maar begon iets over dat ik haast had etc :')

Maaar ... ik had eigenlijk wel schoenen gezien die ik errug mooi vond, en op weg naar buiten begon ik meer en meer te twijfelen en toen heb ik ze uiteindelijk gisteren online besteld omdat ik die winkel niet meer in durfde. Oeps

Wél rechtstreeks bij Tommy besteld en niet via Zalando etc.

Ik denk dat winkels als Zara en H&M en Bijenkorf nooit echt uit het straatbeeld verdwijnen, maar kleine winkels die geen keten zijn zullen het wel zwaar hebben.

Vind in Eindhoven de leegstand nog redelijk meevallen, maar in Tilburg is het wel heel erg. Zou het jammer vinden, want een dagje shoppen is heel leuk.

Hmmm, ik kom juist nooit bij de Zara en hm omdat ik dat verschrikkelijke winkels vind, maar die kleine kwaliteitswinkeltjes zijn juist prettig. Daar werken mensen met echt verstand van zaken en in die grote ketens alleen van die mutsen :o
Ik ga dus nooit naar grote ketens, ook bv niet naar opticien of wat dan ook. De kleineren zijn het best m.i.
Als ik dus al naar een winkel ga :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:35

Alsemgeest, dat had ik dus idd ook. Vond het echt niet tof.

Janouk, ik voel me niet zo verantwoordelijk om de winkels overeind te houden, dat ik alles maar moet slikken wbt personeel. De webwinkels hebben gewoon betere service terwijl een winkel dat zou moeten winnen. Sowieso snap ik niet dat winkels met webshop er niet veel meer voor open staan om idd meer een showroom functie te vervullen.
Er is gewoon behoefte aan.