Ramadan 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:47

Jolien87 schreef:
Ik word zo verdrietig van een aantal berichten, hier.
Onze Turkse buren doen ook niet mee aan de Ramadan omdat ze beide chronisch ziek zijn en hun zoon van 12 mag zelf kiezen of hij meedoet en of hij alle dagen meedoet of 1 dag om het te proberen.
Dat maakt ze niet minder moslim of hypocriet.

De Marokkaanse buurjongetjes bij mijn ouders inderdaad ook. Die mogen zelf kiezen, maar die zien papa het doen en willen dan zelf ook mee doen. Ze doen alleen niet alle dagen mee.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:51

Ik heb wel eens een dienst samen mee gedaan met collega’s :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:55

Jolien87 schreef:
Onze Turkse buren doen ook niet mee aan de Ramadan omdat ze beide chronisch ziek zijn en hun zoon van 12 mag zelf kiezen of hij meedoet en of hij alle dagen meedoet of 1 dag om het te proberen.

Al zou je niet meedoen omdat je er gewoon geen zin in hebt. Ik lig er niet wakker van en gelukkig heb je in NL gewoon die keuze.
Niemand hoeft zich te verantwoorden over wel of niet aan de ramadan meedoen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:58

Ieder doet zijn zin er mee. Wel of niet, boeit me niet zolang ik me er niet aan moet aanpassen en men gewoon hun werk diet wat er verwacht wordt en waar ze voor betaald krijgen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:58

Booooo schreef:
Jolien87 schreef:

De Marokkaanse buurjongetjes bij mijn ouders inderdaad ook. Die mogen zelf kiezen, maar die zien papa het doen en willen dan zelf ook mee doen. Ze doen alleen niet alle dagen mee.

Mijn buurvrouw heeft ook zoiets van: zolang het niet nodig is. Als hij eenmaal volwassen is dan krijgt hij zijn portie nog wel.

Precies, verootjoo.
Bij mij op het werk zie ik ook goed hoe verschillend de Islamitische gezinnen ermee omgaan.
De één is hier flexibeler in dan de ander maar dat maakt niet dat de één dan minder waard is als moslim.
En daarnaast: het gaat me niks aan. Als zij zich fijn voelen bij de manier waarop ze ermee omgaan, wie ben ik dan om daar wat van te vinden?

Dat vind ik een beetje hetzelfde als dat ik nooit naar de kerk ben maar bij de Kerstnachtdienst wel met mijn neus vooraan zit.
Daar is ook vast wat van te vinden.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:06

Ik ken nu niemand in de buurt die ramadan doet. Ik woon in het noorden en hier is dat voor mijn idee grootste gedeelte ongelovig of christelijk.
Vorig jaar op stage wel iemand die meedeed, duurde even voor ik niet meer vroeg of hij ook koffie wilde :+ Maar daar kon hij wel om lachen.

Ik ben (zover ik weet) een echte hollander maar heb ik de ramadan al van kinds af aan onwijs fascinerend gevonden, meer dan kerst of hemelvaart oid. Dat voelt voor mij persoonlijk eerlijk gezegd gewoon als een vrije dag :+ Ja okee kerst vieren we en met pasen een lekker ontbijt, daar houdt het voor ons op geloof ik zo.
Ik wil eens zelf een keer alles mee doen, gewoon voor de ervaring om te weten hoe het is. Dan wil ik er wel ook echt voor kunnen gaan, dat is nu nog niet := Ik heb wel bewondering voor iedereen die dat gewoon doet, ik vind het erg knap :j

Divers

Re: Ramadan 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 13:08

Jammer dat het zo'n wending neemt. Dit was niet de insteek van het topic en ik hoop dus ook dat jullie het oordelen over anderen los kunnen laten. Mijn interesse lag in jullie persoonlijke ervaring met de Ramadan, niet die van je buren, de mensen op straat of je goudvis...

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 13:09

senna21 schreef:
Voor Ts en alle moslims
"Ramadan moebarak"

Ramadan Kareem, geniet van deze maand! :)

quera schreef:
Ik heb wel eens een dienst samen mee gedaan met collega’s :j

Hoe heb je dat ervaren?

Gefeliciteerd aan de zwangeren hier, dat zal vast een bijzondere ervaring zijn

Ik vraag me af hoe jullie mijn gezicht indenken, gezien het aantal comments over Nederlander zijn en niet aan de Ramadan mee doen omdat je dat bent.

Als ik aan mijn omgeving vertel dat ik Nederland verlaten heb om ergens anders te werken dan ben ik een avonturier en dapper, maar als een getint persoon dat doet is het ineens een gelukszoeker.
Laatst bijgewerkt door Divers op 11-05-19 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:15

ik heb afwisselende ervaringen met de ramadan om mij heen.

ik vraag mij wel af voor de gene die hier mee doen waarom doen jullie mee?

ik zag iemand (volgens mij de ts sorry als het verkeerd is) in een islamitisch land woont. hoe doen ze dat met eetgelegenheden? zijn die gewoon open heel de dag of juist niet? vooral in toeristische gebieden zal het lastig zijn verwacht ik omdat er dan veel mensen wel gewoon overdag zullen eten.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:17

Ashleytjuhh schreef:

ik zag iemand (volgens mij de ts sorry als het verkeerd is) in een islamitisch land woont. hoe doen ze dat met eetgelegenheden? zijn die gewoon open heel de dag of juist niet? vooral in toeristische gebieden zal het lastig zijn verwacht ik omdat er dan veel mensen wel gewoon overdag zullen eten.

In de meeste landen is dit inderdaad gewoon open, zeker in de toeristische gebieden.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 13:17

Ashleytjuhh schreef:

In de winkelcentra zijn die wel open ja, dus binnen in restaurants kan en mag je eten. Op straat of in het openbaar mag dat niet.

Ik doe mee voor mijn man en omdat ik het leuk vind om te proberen. Het is voor mij geen moeite en ik vind het respectvol om niet voor zijn neus te eten en drinken, en ik ga niet in de badkamer een boterham eten :')

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:21

dat is wel echt knap voor een kok dan die toch maar de hele tijd alles moet klaar maken :oo

divers duidelijk :j

is er volgens het ook uitzonderingen naast ziek,oud/jong, zwanger ook voor beroepen? zoals de hulpdiensten aangezien die toch wel scherp moeten zijn en energie nodig hebben?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:23

Hier (boerendorp op de biblebelt) leeft het absoluut niet.
Heb in het verleden wel moslim collega’s gehad, maar heb er werkelijk nooit last van gehad.

Pompadour, speciaal voor jou:

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 13:28

Ashleytjuhh schreef:
dat is wel echt knap voor een kok dan die toch maar de hele tijd alles moet klaar maken :oo

divers duidelijk :j

is er volgens het ook uitzonderingen naast ziek,oud/jong, zwanger ook voor beroepen? zoals de hulpdiensten aangezien die toch wel scherp moeten zijn en energie nodig hebben?

Nee qua beroepen niet maar hier werken zo veel expats dat ze vaak de Moslims nachtdiensten geven (ook in restaurants bijv.) en de andere werknemers die niet vasten werken overdag. Hoe dat in andere landen is weet ik niet.
Ik heb veel respect voor moeders die de heeeele dag in de keuken Iftar bereiden terwijl ze vasten. Iftar is het eerste eten na de vast.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:32

Was in een avonddienst en we spraken dan af dat we allebei wat lekkers mee namen. Ik had bijvoorbeeld pastasalade en zij had borek mee genomen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:34

Divers schreef:
Ashleytjuhh schreef:

In de winkelcentra zijn die wel open ja, dus binnen in restaurants kan en mag je eten. Op straat of in het openbaar mag dat niet.

Maar dat is waar jij woont, in heel veel landen is dat niet.
Hoe maken ze dan onderscheidt tussen toeristen en mensen die er wonen? Daarnaast zie je niet aan de buitenkant of iemand moslim is of niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:01

Als toerist pas je je aan aan het land wat je bezoekt imo....

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:10

Moderatoropmerking:
Dit topic is geopend als kletstopic voor deelnemers aan de Ramadan. Het is geen probleem om kritische vragen of opmerkingen te plaatsen, maar laten we zorgen dat de deelnemers zich wel welkom blijven voelen om hier te posten. Discriminerende opmerkingen zijn beslist niet toegestaan.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:23

LadyMadonna schreef:
Als toerist pas je je aan aan het land wat je bezoekt imo....

:o? hier kan ik veel op zeggen.
maar er zijn ook toeristen die net als de sommige van de bevolking niet zomaar hun eetpatroon kunnen aanpassen of omgooien.
naast toerisme zijn er eventueel ook mensen op zakenreis daar?

dus jouw zin lijkt mij in deze opzet niet echt van toepassing.

voor iedereen die mee doet. heel veel succes echt respect ik zou het niet kunnen _/-\o_

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:46

Ramadan is toch ook onderdeel van een geloof, niet van een land? Of zeg ik nou iets doms :?

Ik heb verder heel veel respect voor degenen die hier aan meedoen. Ik vind het heel knap, mij zou het niet lukken denk ik. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:49

In sommige landen is het geloof onderdeel van het land en kun je als inwoner niet zomaar zeggen dat je het geloof niet aanhangt en niet meedoet aan de ramadan omdat dat strafbaar is ;)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:51

Wat ik mij afvraag is als je in zo’n korte tijd moet eten kom je dan wel voldoende aan je voedingsstoffen en vocht.

Als ik mezelf neem ik kan niet heel mijn maag volproppen met eten en drinken en daarna de dag niks meer eten. Ik word daar echt letterlijk ziek van.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:54

blackstar schreef:
Wat ik mij afvraag is als je in zo’n korte tijd moet eten kom je dan wel voldoende aan je voedingsstoffen en vocht.

Als ik mezelf neem ik kan niet heel mijn maag volproppen met eten en drinken en daarna de dag niks meer eten. Ik word daar echt letterlijk ziek van.

Het is ook niet bedoeld om het makkelijk te kunnen volbrengen natuurlijk :)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:57

Nee maar ziek worden is neem ik aan niet de bedoeling samen met afvallen wat niet gewenst is met mijngewicht.

Dus daarom mijn vraag krijgen degene die wel meedoen wel genoeg binnen

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 15:14

Dat licht er ook aan wat je precies eet en drinkt en op welke tijden er tussen in. In het westen en noorden van Europa is het in de zomermaanden lang licht en kort donker, waardoor er maar weinig rusttijd is en is het lastiger om overdag je leefstijl aan te passen omdat het grootste gedeelte van de omgeving niet meedoet aan de Ramadan. Dit maakt het wel lastig om genoeg voedingsstoffen en vocht binnen te krijgen. Omdat het Midden-Oosten en Noord-Afrika dichter bij de evenaar liggen zijn de dagen daar in de zomer korter dan in Nederland en daar doet natuurlijk bijna de gehele bevolking mee, waardoor je makkelijker overdag je schema kan aanpassen.

Een traditioneel gerecht om het vasten te verbreken is Harira een soep, dan krijg je zowel vocht als voedingsstoffen binnen.

Daarnaast is het nu een mode om wat minder vet en suiker te eten tijdens de Ramadan. Hierdoor krijg je ook weer genoeg voedingsstoffen binnen. Mijn Marokkaanse buurvrouw volgt dit een beetje en deelt lekkere recepten weer met mij.