x

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Re: Steeds minder mensen hangen de vlag uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:21

Hier hingen er gisteren lang niet zoveel als vandaag, maar ondanks dat het zondag is en ik in een enorm gelovig dorp woon hadden hier gewoon 90% een vlag aan de stok. Vind het wel gek idd dat je die vlag niet mag ophangen omdat het vandaag zondag is.. :+

Ik hang ook gewoon de vlag op. De houder zat al aan mijn huis en mijn vader heeft er toen we aan het verbouwen waren eens gekocht om op te hangen met dodenherdenking, dus gebruik m braaf op elke dag dat ie mag hangen. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:26

Mijn indruk is juist dat er steeds meer vlaggen hangen op dergelijke dagen. Hier in de straat in ieder geval wel.

Wij vlaggen niet. Ik zie niet in waarom ik dat zou doen. Ik zie er niets feestelijks in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:32

Hoezo niet? Ik vind het echt feestelijk als je op Koningsdag door het dorp fietst en overal hangen vlaggen en wimpels.
En zoals vandaag dat alle vlaggen uithangen. En met 4 mei ‘s avonds vind ik het echt mooi, al die vlaggen halfstok.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:36

Koningsdag niet nee, daar geef ik sowieso erg weinig om, maar op bevrijdingsdag vind ik die vlag toch wel een symbool van hoe wij massaal vieren dat wij niet hoeven te leven als in de begin jaren 40. En op dodenherdenking een mooi teken van collectieve rouw.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:43

Ik woon in een appartement en mag geen vlaggenhouder ophangen. Anders had ik dat zeker gedaan. Vind het heel mooi als veel vlaggen zie hangen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:47

Hier hangen veel mensen geen vlag uit omdat het zondag is........

Wij hebben helaas geen vlag en stom. Die komt er in mijn eigen huis wel :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:54

verootjoo schreef:
Hoezo niet? Ik vind het echt feestelijk als je op Koningsdag door het dorp fietst en overal hangen vlaggen en wimpels.
.

Om te beginnen ben ik replubikein. Dan ga je uiteraard niet de vlag ophangen met Koningsdag. :)

Verder heb ik niet zo veel met het ophangen van de vlag van het land. Het komt op mij nationalistisch over.

Uiteraard sta ik stil bij de 2e wereld oorlog. Ik ben door mijn grootouders opgevoed en zij hebben de oorlog zeer bewust meegemaakt. Hebben mij heel veel verteld erover. Maar ook zij waren helemaal niet voor het uithangen van de vlag.

Maar ik ben op 4 mei ook 2 minuten stil. En vier op 5 mei de vrijheid.

Maar voor mij zonder vlag.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:59

Ik sta er ook wel ongeveer zo in als Natasja. Ik moet alleen wel een beetje lachen om de moderne republikeinen, dat voelt, voor mij een beetje als een contradictio in terminis (adjecto eigenlijk). Zou je de barricades opgaan? ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:05

Ik de barricades opgaan?

Neuh...niet echt. Ik ben alleen niet voor een koningshuis. Omschrijf dat gemakshalve maar als replubikein

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:09

Ha ha, ja snap ik. En toch krijg ik bij dat woord visioenen van een strijdbare menigte die in blinde woede zijn gram haalt en Willem Alexander afzet. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:11

Hier geen vlag, omdat de vlag steeds in de dakgoot wapperde doordat we een laag dak hebben. Vlaggenstandaard is niet anders te plaatsen, helaas.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:13

mysa schreef:
Ha ha, ja snap ik. En toch krijg ik bij dat woord visioenen van een strijdbare menigte die in blinde woede zijn gram haalt en Willem Alexander afzet. :)

En voorop de republikeinse vlag :') :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:02

Iedere Nederlander mag om haar moverende redenen de vlag uithangen.

(Doe je het elke dag dan is het geen signaal meer, maar 'gewoon feestelijk' of wat dan ook.)

Denk bijvoorbeeld aan de geslaagde scholier: vlag plus schooltas.
(En sommige scholen delen slim wimpels uit.)

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:16

Vlag uit mogen hangen is teken van VRIJHEID !

In de periode 1940-1945 was er geen NL vlag te zien in het straatbeeld, dat was verboden door de bezetter.

Vandaar dat ik de vlag uithang op 4 en 5 mei, om te herdenken en om te vieren dat we in een vrij land leven :)F .