Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:41

Vjestagirl schreef:
Voor alle mensen die het zouden houden: zie je jezelf als een goed mens?

Ik zie mezelf niet als een goed mens omdat "goede mensen" niet bestaan. De hele mensheid is slecht. Jezelf vertellen dat je goed bent omdat je een zak geld naar de politie brengt is een leugen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:41

Ligt eraan waar ik het zou vinden of ik het zelf zou houden en of ik via de tas de eigenaar terug kan vinden

Mijn zusje heeft een keer een nieuwe iPhone 6s langs de snelweg oprit gevonden tijdens het opruimen van afval. De telefoon was helemaal leeg. De politie wilde alleen de telefoon innemen en geen gegevens opschrijven mocht iemand zich melden dus hebben we het zelf gehouden.

Het geld zou ik ook houden tot iemand zich meldt, maar zeker niet afgeven

XxLMMxX

Re: Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:46

15.000 euro, dat zou ik heel graag zelf willen hebben, maar nooit doen. Echt wel dat ik dat eerlijk afgeef.
15 euro zou ik wel zelf houden. Met een schuldgevoel haha.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:46

Ik vond een keer een telefoon en ik dacht ik neem m mee en kijk thuis of er een nummer in staat als thuis of iets dergelijks waarmee ik de eigenaar misschien kan achterhalen. Komt er toch een man boos aangefietst :( hoe ik het lef had zijn telefoon van de grond te rapen.

Ook een keer een portemonnee gevonden waar letterlijk alleen nog visite kaartjes inzaten, heb ik daar naartoe gebeld en die eigenaar werkte daar en zijn portemonnee was gestolen.

Overigens heb ik in een jaar tijd wel 3 tassen gevonden maar niet echt handtassen, een rugzak met gymkleding, een golftas en nog een tas met kleding maar heel eerlijk ik ben altijd bang dat ik er iets gruwelijks in aantref :o

Maar op de vraag ja ik zou het dus bij de politie brengen als ik zelf de eigenaar niet kan achterhalen.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:48

Vjestagirl en yolandee

voor 2 tientjes zal niemand naar de politie gaan maar voor 15000 crimineel geld ook niet!

maar die 30 euro die jullie niet aangeven kan voor iemand met schulden ook veel geld zijn en het kei hard nodig hebben of maanden voor gespaard hebben om iets van te kunnen kopen net zo goed. is dan toch wel egoïstisch vind ik als je een groter bedrag wel zou aangeven maar een klein bedrag niet het is tenslotte geld wat je niet zelf hebt verdiend of gekregen of dat nou 1 euro is of 100000 euro.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:49

Vjestagirl schreef:

Zie jij die als slecht mens dan?

Ginny135

Re: Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:52

Als de tas op straat ligt zou ik het waarschijnlijk gewoon laten liggen, niet mijn probleem. Als ik een paar euro op straat zie liggen of vijf euro neem ik het mee. Ook vond ik een briefje van 10 euro, mijn eerste reactie was vragen of het van iemand was (gelukkig was de enige persoon bij mij in de buurt net zo verbaasd en zei nee). Toen was het van mij. Als ik vijftig euro ofzo vind in een gebouw breng ik het bij de congierge, portier of eventueel bewaker.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:53

Ik vond van de zomer de bankpas van mijn onderbuurman in de straat.
Toevallig dat ik de dagen ervoor een pakketje voor hem had aangenomen en dus zn naam wist.
Anders had ik de pas de dag erna bij de gemeente afgeleverd.

Ik woon in een portiekflat en vond van het weekend 20 cent. Jawel €0,20 ligt in mn keukenla, voelt raar om hem in mn portemonnee te doen omdat de eigenaar hoogstwaarschijnlijk een buur is :')
Niet dat ik ga rondvragen van wie het is.

Maar nee ik zou het afleveren bij de gemeente, niet de politie. Hoewel de origine het bedrag mij ook niet oke lijkt. Dus ik zal het wel melden bij de politie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:54

Ashleytjuhh schreef:
Vjestagirl en yolandee

voor 2 tientjes zal niemand naar de politie gaan maar voor 15000 crimineel geld ook niet!

maar die 30 euro die jullie niet aangeven kan voor iemand met schulden ook veel geld zijn en het kei hard nodig hebben of maanden voor gespaard hebben om iets van te kunnen kopen net zo goed. is dan toch wel egoïstisch vind ik als je een groter bedrag wel zou aangeven maar een klein bedrag niet het is tenslotte geld wat je niet zelf hebt verdiend of gekregen of dat nou 1 euro is of 100000 euro.

De €30,- geef ik wel aan ;).
En tuurlijk, iedereen heeft zo z'n grens. Maar ik kan me zo voorstellen dat je als je je briefje van €50,- verliest je nog we een belletje naar de gemeente waagt om te vragen of het gevonden is. Ik kan me dat van €20,- niet voorstellen. Ik vind €1,- ook niet in verhouding staan tot €100.000,-. Zou een briefje van €20,- ook niet houden omdat ik het mezelf gun, maar omdat ik denk dat iemand het het verliest het niet op die manier gaat zoeken.

En een crimineel zal idd niet om ie €15.000,- komen vragen. Iemand die dat geld op zak had om een auto of een paard of een wat dan ook te kopen misschien wel. Of iemand van wie de kluis vannacht leeggeroofd is. Of een winkel die overvallen is...

Ik ben zelf ooit een envelop met €150,- kwijtgeraakt, waar mijn naam levensgroot op stond. Was mijn vrijwilligersvergoeding voor een festival, waar ik 6 dagen 16 uur per dag voor gewerkt had. Waarschijnlijk verloren tussen onze festivalstand en de vrijwilligerscamping, zo'n km verderop. Toen studeerde ik nog, dus het was voor mij veel geld. Ik heb daar echt een paar dagen veel moeite voor gedaan om het terug te krijgen (festival gemaild, locatie gemaild, plaatselijke gemeente en politie gebeld), teruggegaan en gezocht. Nooit meer teruggevonden. Daar heeft ook iemand van gedacht om het 'lekker gemakkelijk' te houden. Ik snap dat niet. Oprecht niet.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 01-04-19 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:55

moonsparkle schreef:
Ik vond een keer een telefoon en ik dacht ik neem m mee en kijk thuis of er een nummer in staat als thuis of iets dergelijks waarmee ik de eigenaar misschien kan achterhalen. Komt er toch een man boos aangefietst :( hoe ik het lef had zijn telefoon van de grond te rapen.

Ook een keer een portemonnee gevonden waar letterlijk alleen nog visite kaartjes inzaten, heb ik daar naartoe gebeld en die eigenaar werkte daar en zijn portemonnee was gestolen.

Overigens heb ik in een jaar tijd wel 3 tassen gevonden maar niet echt handtassen, een rugzak met gymkleding, een golftas en nog een tas met kleding maar heel eerlijk ik ben altijd bang dat ik er iets gruwelijks in aantref :o

Maar op de vraag ja ik zou het dus bij de politie brengen als ik zelf de eigenaar niet kan achterhalen.

Ja niet vreemd dat die man dus zo boos reageert want als je hier de gemiddelde reacties bekijkt... er zijn erg veel mensen die het gewoon houden.

Anoniem

Maar zie jij iemand die geld besluit te houden dan als slecht mens?

Vjestagirl

Shaggy09 schreef:
Vjestagirl schreef:

Als jij €15.000 houdt zonder enige moeite te doen om de eigenaar te achterhalen zie ik je als onbetrouwbaar. Of dat je een slecht mens maakt mag je zelf bepalen. Maar als ik van een van mijn vrienden zou weten dat diegene zoiets doet liet ik ze mijn huis niet meer in.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:56

Resistance schreef:

Ik vind diegene in ieder geval geen eerlijk mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:57

Ik vind het zelf eerlijk gezegd slechter om zo makkelijk een vriendschap te verbreken, dan dat iemand een tas met geld houdt. Maar dat kan aan mij liggen hoor. :)

Eerlijke mensen bestaan niet.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:58

Vjestagirl schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Vjestagirl en yolandee

De €30,- geef ik wel aan ;).
En tuurlijk, iedereen heeft zo z'n grens. Maar ik kan me zo voorstellen dat je als je je briefje van €50,- verliest je nog we een belletje naar de gemeente waagt om te vragen of het gevonden is. Ik kan me dat van €20,- niet voorstellen. Ik vind €1,- ook niet in verhouding staan tot €100.000,-. Zou een briefje van €20,- ook niet houden omdat ik het mezelf gun, maar omdat ik denk dat iemand het het verliest het niet op die manier gaat zoeken.

Ik ben zelf ooit een envelop met €150,- kwijtgeraakt, waar mijn naam levensgroot op stond. Was mijn vrijwilligersvergoeding voor een festival, waar ik 6 dagen 16 uur per dag voor gewerkt had. Waarschijnlijk verloren tussen onze festivalstand en de vrijwilligerscamping, zo'n km verderop. Toen studeerde ik nog, dus het was voor mij veel geld. Ik heb daar echt een paar dagen veel moeite voor gedaan om het terug te krijgen (festival gemaild, locatie gemaild, plaatselijke gemeente en politie gebeld), teruggegaan en gezocht. Nooit meer teruggevonden. Daar heeft ook iemand van gedacht om het 'lekker gemakkelijk' te houden. Ik snap dat niet. Oprecht niet.

Maar dan staat je naam erop, dan zou ik je opzoeken op fb en je een berichtje sturen. Net als een telefoon. Ik heb er wel eens een in de trein gevonden en gekeken of er bijv een ICE contact op het vergrendelscherm stond. Maar helaas, gelukkig belde de eigenaar en heb ik hem aan de conducteur gegeven. Die bracht hem naar een collega die weer terug zou gaan naar die plaats. Maar anders had ik hem afgeven op het station waar ik zou moeten zijn.

karuna
Drukke kabouter

En bedankt dat je niemand eerlijk vindt. -O- Zegt dat iets over jezelf of over anderen?

mvdende

Wij hebben in 2014 geen tas met geld, maar een tas met tent gevonden. Dreef op de Ardeche, waar wij aan het kajaken waren. Waarschijnlijk van iemand die de meerdaagse tocht aan het doen was. We hebben de tent meegenomen en bij de organisatie aangeven dat we het gevonden hadden. Hun antwoord was: eigenaar nooit meer te achterhalen, neem maar mee

Prima, wij een tent rijker.

Geldbedragen tot zn €100 zou ik zelf houden. Serieuze bedragen meld ik bij politie of gemeente en na 1 jaar is het van mij.

Ashleytjuhh

DiantaM schreef:
moonsparkle schreef:

Ja niet vreemd dat die man dus zo boos reageert want als je hier de gemiddelde reacties bekijkt... er zijn erg veel mensen die het gewoon houden.

geld is anders als een telefoon he waar de eigenaar van te achterhalen is ;)

Vjestagirl als er naam bij staat zou ik er toch anders over denken.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:59

Resistance schreef:

Ja, zou een van mijn vrienden dit doen dan is het meteen gedaan met de vriendschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:00

karuna schreef:
En bedankt dat je niemand eerlijk vindt. -O- Zegt dat iets over jezelf of over anderen?

Nah, dat zegt iets over de mensheid als geheel. :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:00

@ Ashley maar waarom dan? Het feit dat jij denkt dat iets niet traceerbaar is, moet toch niet uitmaken voor het antwoord of dat je het geld aangeeft?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:01

Vjestagirl schreef:
Shaggy09 schreef:

Als jij €15.000 houdt zonder enige moeite te doen om de eigenaar te achterhalen zie ik je als onbetrouwbaar. Of dat je een slecht mens maakt mag je zelf bepalen. Maar als ik van een van mijn vrienden zou weten dat diegene zoiets doet liet ik ze mijn huis niet meer in.

Ik geloof er geen drol van maargoed.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:01

Resistance schreef:
Ik vind het zelf eerlijk gezegd slechter om zo makkelijk een vriendschap te verbreken, dan dat iemand een tas met geld houdt. Maar dat kan aan mij liggen hoor. :)

Hoezo? Als jij zo gemakkelijk €15.000 van een vreemde meeneemt, wat maakt dan dat je niet €20,- uit de pot op het kastje in de gang pakt? Of een ketting die je mooi vindt? Nee hoor, ik hoef geen onbetrouwbare mensen in mijn huis.

Ik denk dat er absoluut wel eerlijke mensen bestaan. Dat jij jezelf niet eerlijk vindt zegt niet iets over anderen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:04

Na een kort moment van twijfel, breng ik het gewoon naar de politie.
"Wat jij niet wilt dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:04

Vjestagirl schreef:
Resistance schreef:

Hoezo? Als jij zo gemakkelijk €15.000 van een vreemde meeneemt, wat maakt dan dat je niet €20,- uit de pot op het kastje in de gang pakt? Of een ketting die je mooi vindt? Nee hoor, ik hoef geen onbetrouwbare mensen in mijn huis.

Ik denk dat er absoluut wel eerlijke mensen bestaan. Dat jij jezelf niet eerlijk vindt zegt niet iets over anderen.

Ik zou nooit iets stelen. :) Als het echter op straat rondslingert en er geen naam te vinden is of iemand in de buurt, dan vind ik dat zelf niet stelen. Maar dat is gewoon wat ik vind, kan dat een ander daar weer anders over nadenkt. Betrouwbaarheid en een tas met geld meenemen op straat zijn in mijn ogen twee hele verschillende dingen, en ik vind het zelf gek dat mensen het verschil niet zien. Maar zoals ik al zei: dat is waarschijnlijk gewoon hoe mijn hersenen werken.

Ik vind mezelf niet eerlijk omdat ik mens ben. De mensheid is niet eerlijk, ons hele bestaan op deze aarde momenteel is niet eerlijk. Dus nee, eerlijk bestaat niet.