iedereen, ook mijn collega's, noemt mij Kym en zo stel ik me in 90% van de gevallen ook voor.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

MarlindeRooz schreef:Chubby schreef:Als je niet wil dat een roepnaam eordt afgekort, moet je een naam kiezen van één lettergreep
Heul niet waar, mijn naam wordt door bijna niemand afgekort.

kleinvosje schreef:Ik heb niet helemaal alle reacties gelezen, dus sorry als het al genoemd is. Waar wij heel erg op gelet hebben, is als je meerdere namen kiest, hoe de initialen er dan uit komen te zien.
Voorbeeld: Zoonlief heet Ruben Jonathan, roepnaam Jonathan. Toch gekozen voor de volgorde Ruben Jonathan, want andersom zou het J.R. zijn, en dat deed ons aan JR van Dallas denken. Zelfde met onze dochter, Anna Charlotte, roepnaam Charlotte. A.C., want andersom zou het C&A zijn.
Helaas hebben we nu erg veel last van het feit dat we de tweede naam als roepnaam hebben, ze willen niet Anna en Ruben genoemd worden maar hier in Canada kennen ze niet echt een roepnaam, dus is ieders eerste naam de naam, en de tweede de middle name. Als je dat anders wilt, dan moet je hun naam als alias neerzetten. Beetje vervelend haha! Als we zover zijn dat we een Canadees paspoort kunnen aanvragen, gaan we kijken of we het aan kunnen passen.
Brainless schreef:Ik ken iemand die 3 doopnamen heeft en een heel andere roepnaam.
Roepnaam staat volledig los van de andere namen.
Is niks verwarrend aan hoor.
Bij mijn dochter wordt standaard haar roepnaam vermeld, en op vliegtickets gewoon haar volledige namen.

. Mijn familie zei altijd, wat maakt het uit hoe je heet, je luistert toch niet. ingvdh schreef:Shenavallie schreef:Mijn zoon heeft twee voornamen. Wij hebben de tweede naam van mijn zoon als roepnaam. Deze tweede naam wordt meestal ingekort of een variant erop gebruikt. Het is bij officiële instanties nog wel eens raar als hij opgeroepen wordt met zijn eerste naam of aangesproken wordt in een brief met zijn eerste naam.
Dit heb ik dus ook, mijn roepnaam is mijn tweede voornaam, ik vind het reuze onhandig en ook kunnen veel instanties hier niet mee omgaan en word ik steevast bij mijn eerste naam genoemd als ik daar kom.
Zelf zou ik die keus niet maken hierom.
Overigens, mijn roepnaam is vrij lang (drie lettergrepen) maar wordt eigenlijk alleen afgekort door mijn directe familie en een paar vrienden.
Ik kort hem zelf ook niet af en dat scheelt denk ik ook.
Frummels schreef:Mijn eerste voornaam is Kymberley, maar zo noemt eigenlijk niemand mij. Behalve mijn moeder als ze kwaad isiedereen, ook mijn collega's, noemt mij Kym en zo stel ik me in 90% van de gevallen ook voor.
Verder had ze allerlei verkorte varianten op mijn eerste of tweede naam, waardoor ik elke keer weer anders genoemd werd (liefkozend bedoeld). Omdat veel mensen mijn eerste naam niet goed kunnen uitspreken of schrijven, noemen heel veel mensen mij bij een koosnaam. Mijn volledige naam hoor ik bijna nooit - alleen bij belangrijke instanties.
Of boos toe te spreken omdat-ie voor de zoveelste keer een pak snoep uit een schap in de supermarkt in je winkelwagen gooit. "Pie-hiet, laat dat!" Wordt zelden simpelweg 'Piet'. Art_Ificious schreef:Mijn naam is Marijke (Marie-José Dominique) en wordt vaak afgekort naar Marij, ik vind dat niet erg. Enkele leerkrachten noemden me soms zelfs Mieke-Marieke
Mijn zusje heet Kimberly en wordt gewoon Kim genoemd.
Oudste zus Evelien, nouja dat kan je niet bepaald afkorten
beatje schreef:Waarom geven julie je kinderen al die namen? ik heb er zelf 3 en heb het voor mijn kinderen eenvoudig gehouden,lekker 1 naam. Je schrijft je op alle papieren te pletter met namen die je nooit gebruikt.Ik zie het nut er niet van.....

Voordat je kind er is kan je nog zoveel bedenken van hoe je het wel of niet gaat doen, maar de praktijk is toch vaak wat minder perfect hoor 

Ibbel schreef:Wat grappig dat iedereen zegt: neem een (roep)naam van 1 lettergreep. Als je íets niet kunt roepen, zijn het namen van 1 lettergreep.
"Piet, eten" roept niet lekker. "Píe-tje, é-ten" daarentegen rolt veel makkelijker op vol volume van de tong. Roepnamen hè... Om je kind te roepen.Of boos toe te spreken omdat-ie voor de zoveelste keer een pak snoep uit een schap in de supermarkt in je winkelwagen gooit. "Pie-hiet, laat dat!" Wordt zelden simpelweg 'Piet'.
. SusanH schreef:DiantaM schreef:Afkorten gebeurt áltijd.
Wij zijn voor de langere naam op papier gegaan en de roepnaam de korte naam. Kan hij altijd later nog kiezen Haha
Nee hoor. Wij hebben een roepnaam voor onze dochter die niet is af te korten. En het is toch 3 lettergrepen.