naamkind en roepnaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:24

Mijn eerste voornaam is Kymberley, maar zo noemt eigenlijk niemand mij. Behalve mijn moeder als ze kwaad is :+ iedereen, ook mijn collega's, noemt mij Kym en zo stel ik me in 90% van de gevallen ook voor. :)

Kaulitz

Re: naamkind en roepnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:32

Mijn stiefvader heet officeel Adriaan maar heeft zichzelf Bas genoemt omdat hij het geen mooie naam vond.. :')
Ieder weet trouwens ook niet beter dan dat hij Bas heet, levert af en toe wel grappige situatie’s op met het bellen naar officiele instantsies.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 01:05

Mijn roepnaam is ook mijn tweede naam, was in Nederland nooit een probleem echter in Frankrijk gebruiken ze standaard je eerste naam (die kan ik inmiddels goed spellen, maar eerder nooit omdat ik die toch nooit gebruikte) is ook lastig uitleggen hier.

Onze kinderen hebben 3 officiële namen, waarvan de tweede en derde vernoemingen zijn naar grootouders. (traditie in de familie van mijn man)

Bij deveerste totaal niet over afkorten nagedacht en met een lange naam is dat best lastig :o
Bij de tweede en derde wel aan de afkorting gedacht.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 05:46

MarlindeRooz schreef:
Chubby schreef:
Als je niet wil dat een roepnaam eordt afgekort, moet je een naam kiezen van één lettergreep O:)

Heul niet waar, mijn naam wordt door bijna niemand afgekort.

Meen je dat? Ik heb talloze variaties gehoord en er worden er zeker 5 actief gebruikt. :')

Maar on topic, wanneer de naam verkort gebruikt wordt maar wel als eerste officiële naam staat, en dus in zekere mate herkenbaar is bij officiële gelegenheden, zou ik gewoon de naam doen die jij mooi vindt en dan vooral zelf consequent gebruiken bij anderen.

Onze zoon heeft drie namen R.A.D., we wilden de eerste twee (roepnaam+vernoeming) maar met onze achternaam zou dat RAT worden als initialen. De voornamen omdraaien naar A.R. wilde ik zeker niet om bovenstaande, dan zou hij bij een hele andere naam opgeroepen worden. Daarom nog maar een derde er tussen, ook een vernoeming. Maakt fonetisch weinig verschil maar op het zicht niet direct de link met het beestje. ;)

We waren bang voor afkorting naar een deel van zijn naam met 3 lettergrepen maar in de praktijk wordt hij juist langer gemaakt. Gaat er in elk geval niets van verloren... :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 06:54

kleinvosje schreef:
Ik heb niet helemaal alle reacties gelezen, dus sorry als het al genoemd is. Waar wij heel erg op gelet hebben, is als je meerdere namen kiest, hoe de initialen er dan uit komen te zien.
Voorbeeld: Zoonlief heet Ruben Jonathan, roepnaam Jonathan. Toch gekozen voor de volgorde Ruben Jonathan, want andersom zou het J.R. zijn, en dat deed ons aan JR van Dallas denken. Zelfde met onze dochter, Anna Charlotte, roepnaam Charlotte. A.C., want andersom zou het C&A zijn.

Helaas hebben we nu erg veel last van het feit dat we de tweede naam als roepnaam hebben, ze willen niet Anna en Ruben genoemd worden maar hier in Canada kennen ze niet echt een roepnaam, dus is ieders eerste naam de naam, en de tweede de middle name. Als je dat anders wilt, dan moet je hun naam als alias neerzetten. Beetje vervelend haha! Als we zover zijn dat we een Canadees paspoort kunnen aanvragen, gaan we kijken of we het aan kunnen passen.

Kunnen ze dan niet in de praktijk gewoon standaard alleen hun tweede voornaam gebruiken en de eerste afgekort laten? Een beetje zoals bij J. Edgar Hoover?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 06:56

DiantaM schreef:
Afkorten gebeurt áltijd.

Wij zijn voor de langere naam op papier gegaan en de roepnaam de korte naam. Kan hij altijd later nog kiezen Haha

Nee hoor. Wij hebben een roepnaam voor onze dochter die niet is af te korten. En het is toch 3 lettergrepen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 07:11

Brainless schreef:
Ik ken iemand die 3 doopnamen heeft en een heel andere roepnaam.
Roepnaam staat volledig los van de andere namen.

Is niks verwarrend aan hoor.
Bij mijn dochter wordt standaard haar roepnaam vermeld, en op vliegtickets gewoon haar volledige namen.

In Nederland is dat meestal geen probleem ...
Zelf heb ik drie doopnamen , en 1 roepnaam die niet eens op mijn eerste
doopnaam lijkt ...
Nu woon ik al 12 jaar in Duitsland en daar kun je met je roepnaam
helemaal niets ....
De naam die geld is die , die in je pas/identiteit,s bewijs staat.
En dat is leuk , als je 40 jaar je roepnaam hebt gebruikt , en nu in eens
moet overstappen op je eerste doopnaam . 8)7
Als ik hier een handtekening zet is dit ook met mijn eerste doopnaam .
Ik had gewoon het liefst mijn roepnaam als officiële naam gehad .

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 07:33

Mijn dochter heet Valerie. Ze wordt steeds vaker Val genoemd. Ze heeft daar een hekel aan en zegt dat dan ook gewoon.

Ik heet Susanne maar word altijd Suus genoemd. Mij maakt het niet uit. Maar als ze een keer mijn naam voluit zeggen, dan kijk ik altijd wel even raar op. Zelf noem ik me altijd Susanne

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:17

Mijn familie is katholiek. Mijn doopnamen zijn Jacoba (mijn opa) Josepha (mijn moeder) Maria, met als roepnaam Jacqueline. Ik weet dat bij officiële zaken de naam Jacoba wordt gebruikt, dus daar ben ik op voorbereid en vind ik geen probleem.

Onze kinderen zijn ook gedoopt en hebben dus doopnamen met een vernoeming. Hun eerste naam is wel hun roepnaam. Floris Alexander (zijj opa) Joseph (zijn andere opa en oma) en Hidde Jacob (naar mij en mijn opa) Liam (naar mijn man en zijn oma). De derde krijgt vast een vernoeming naar mijn man's moeder, want die is nog niet aan de beurt geweest ;)

Ik heb laatst wat generaties teruggezocht en zag dat dezelfde namen steeds terugkeren. Niet alleen ik en mijn opa heten Jacoba/ Jacobus, maar daarvoor komt de naam ook vaak voor. Evenals Cornelia (mijn oma) en Cornelis bijvoorbeeld.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:29

Mijn moeder heette voluit Adriana en kwam uit een gezin van 12. Op een dag toen zij al een jaar of 15 was kwam de zus van haar moeder binnen en klaagde dat er geen van de kinderen naar haar was vernoemd. Toevallig kwam mijn moeder binnen lopen en ahaa... Adriana moest voortaan maar Sjaan heten. Mijn moeder vond het helemaal geen goed idee maar iedereen ging er maar in mee.

Zo heet ik Marry Anne (omdat de ene oma Marry Heette en de andere dus Anne) Toen mijn vader bij de burgerlijke stand kwam zeiden ze daar, zo schrijf je dat niet! Marry Anne werd dus op papier Marianne. Omdat ik weer bij 4 andere Marianne's in de klas zat werd ik Marry genoemd. Later las ik mijn geboortekaartje waar weer Marian stond (omdat dat rijmde op: hallo hier ben ik dan, mijn naam is Marian)
Mijn biologische vader is na 8 maanden overleden en mijn hele jeugd heb ik niet geweten dat ik een andere dit mijn vader was tot ik bij de tandarts werd geroepen als Marian Veenvliet. Ik wist dus niet beter dat ik Marry Anne Roza heette. (je zou er bijna een identiteitscrisis van krijgen)

Ik heb mijn achternaam als volwassene toen officieel laten wijzigen in Roza. In sommige gevallen is het nog lastig. Want er zijn nog diploma's en andere officiële documenten waar dus allerlei variaties opstaan.

Vroeger werd ik er dus ook mee geplaagd (heb jij een artiesten naam en doe niet zo interessant) :o

Omdat Marry Anne door onbekenden vaak op zijn engels wordt uitgesproken en het toch echt Hollands bedoeld is. Gebruik ik dus soms ook Marianne.

Als je dan ook nog 2 x getrouwd ben en je kinderen een andere achternaam hebben is het plaatje helemaal verwarrend.

Bij werkgevers is het altijd een leuk verhaal :list:. Mijn familie zei altijd, wat maakt het uit hoe je heet, je luistert toch niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:30

ingvdh schreef:
Shenavallie schreef:
Mijn zoon heeft twee voornamen. Wij hebben de tweede naam van mijn zoon als roepnaam. Deze tweede naam wordt meestal ingekort of een variant erop gebruikt. Het is bij officiële instanties nog wel eens raar als hij opgeroepen wordt met zijn eerste naam of aangesproken wordt in een brief met zijn eerste naam.

Dit heb ik dus ook, mijn roepnaam is mijn tweede voornaam, ik vind het reuze onhandig en ook kunnen veel instanties hier niet mee omgaan en word ik steevast bij mijn eerste naam genoemd als ik daar kom.
Zelf zou ik die keus niet maken hierom.

Overigens, mijn roepnaam is vrij lang (drie lettergrepen) maar wordt eigenlijk alleen afgekort door mijn directe familie en een paar vrienden.
Ik kort hem zelf ook niet af en dat scheelt denk ik ook.

Wij hebben er zelf niet echt heel veel moeite mee, want tenslotte heeft hij ook zijn eerste naam gekregen. Niet voor niets, anders hadden we hem wel één naam gegeven. Het is alleen even gek om te zien of te horen, maar we zeggen er nooit iets van.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:34

Frummels schreef:
Mijn eerste voornaam is Kymberley, maar zo noemt eigenlijk niemand mij. Behalve mijn moeder als ze kwaad is :+ iedereen, ook mijn collega's, noemt mij Kym en zo stel ik me in 90% van de gevallen ook voor. :)

Ha ha ha, herkenbaar! Ik heb twee lange (wel heel mooie) voornamen en als mijn moeder boos was, dan riep ze me bij mijn volledige voornaam. Als ze echt kwaad was, dan was het allebei mijn volledige voornamen. :D Verder had ze allerlei verkorte varianten op mijn eerste of tweede naam, waardoor ik elke keer weer anders genoemd werd (liefkozend bedoeld). Omdat veel mensen mijn eerste naam niet goed kunnen uitspreken of schrijven, noemen heel veel mensen mij bij een koosnaam. Mijn volledige naam hoor ik bijna nooit - alleen bij belangrijke instanties.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:55

Dat is echt iets wat wij dus niet kennen in België: een compleet andere roepnaam dan je officiële naam. Wat is de reden hierachter?

Ik heb twee voornamen maar gebruik alleen de eerste.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:11

Mijn man heeft 1 naam en die is (op z'n geboortekaartje al) afgekort tot roepnaam Henk.
De zoveelste in de familie :')

Toen hij volwassen werd is hij zichzelf bij zijn hele voornaam gaan noemen, overal stelt hij zich voor als Hendrik.
Zo heb ik hem ook leren kennen.

Toen ik toch al een tijdje bij hem woonde, ging de telefoon en kreeg ik z'n broer aan de lijn die naar Henk vroeg.
Ik had toch werkelijkwaar geen idee wie of dat hij bedoelde.
Alleen mensen die hem uit z'n jeugd kennen noemen hem nog Henk (en daarbij waren z'n ouders wel mee naar Hendrik, alleen nu z'n moeder dement is is het meestal toch weer Henk). En er is verder is onze vriendenkring of werksfeer niemand die dat uit zichzelf afkort naar Henk.

Mijn eigen naam heeft 3 lettergrepen en die wordt echt zelden tot nooit afgekort door anderen.
Ik krijg er eerder gratis een letter K tussen, dan dat ze m'n naam korter maken. Zelfs de achterste e blijft gewoon plakken als men mij aanspreekt.

Kwa wel of niet afkorten van namen van kinderen die zich er voor lenen is idd wel waar, als je het als ouders meteen corrigeert naar de hele naam, wordt dat vaak toch wel overgenomen.
Maar in geval van TS, waar ze al aangeeft dat haar man de afkorting zal gaan gebruiken, ja, dan wordt het een lastig verhaal denk ik.
Dan is eerder het probleem dat jullie er samen niet consequent in zijn, dan dat anderen het gaan afkorten volgens mij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:19

Wat grappig dat iedereen zegt: neem een (roep)naam van 1 lettergreep. Als je íets niet kunt roepen, zijn het namen van 1 lettergreep.
"Piet, eten" roept niet lekker. "Píe-tje, é-ten" daarentegen rolt veel makkelijker op vol volume van de tong. Roepnamen hè... Om je kind te roepen. :+ Of boos toe te spreken omdat-ie voor de zoveelste keer een pak snoep uit een schap in de supermarkt in je winkelwagen gooit. "Pie-hiet, laat dat!" Wordt zelden simpelweg 'Piet'.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:22

Art_Ificious schreef:
Mijn naam is Marijke (Marie-José Dominique) en wordt vaak afgekort naar Marij, ik vind dat niet erg. Enkele leerkrachten noemden me soms zelfs Mieke-Marieke :')

Mijn zusje heet Kimberly en wordt gewoon Kim genoemd.

Oudste zus Evelien, nouja dat kan je niet bepaald afkorten :+

Leuk,
Nog een Marie-José!

Alleen hier is het wel mijn roepnaam. Al weten de meeste collega's dat niet eens.
Toen ik hier kwam werken heb ik mij voorgesteld als "Marie". Het wordt toch wel afgekort.

Ik zou lekker gewoon de naam nemen die je in gedachten heb. Als het wordt afgekort dan is dat zo.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:42

beatje schreef:
Waarom geven julie je kinderen al die namen? ik heb er zelf 3 en heb het voor mijn kinderen eenvoudig gehouden,lekker 1 naam. Je schrijft je op alle papieren te pletter met namen die je nooit gebruikt.Ik zie het nut er niet van.....

Wij hebben thuis allemaal één naam,
Maar mijn broer en ik hebben allebei een naam met de G.
Dat is ook onhandig bij alle officiële papieren :+
We moeten altijd gaan gokken voor mij deze brief zou zijn :Y)

Dus wat dat betreft zou een tweede naam handig zijn geweest

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:43

Mijn ouders hebben bewust namen met andere voorletters gekozen inderdaad ivm post/privacy

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:56

Ik heb 3 namen en daarvan is 1 mijn roepnaam. Mijn roepnaam vonden mijn ouders gewoon mooi en mijn andere 2 namen zijn verbasteringen van mijn grootouders. Het is wel soms een verrassing welke naam er gebruikt wordt van de 3 omdat het niet duidelijk is welke naam mijn roepnaam is. Ik start ook onder mijn tweede naam. Dat geeft wel eens leuke reacties omdat niemand weet dat ik het ben en wie ik ben :p

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:57

Ik denk dat je het afkorten van een naam niet echt tegen kan houden, en dat de kans zelfs vrij groot is dat je zelf óók die afkorting gaat gebruiken als je straks een peuter hebt :P Voordat je kind er is kan je nog zoveel bedenken van hoe je het wel of niet gaat doen, maar de praktijk is toch vaak wat minder perfect hoor :D

Ook dat je zegt dat je man waarschijnlijk ook een kortere versie gaat gebruiken, dat is gewoon heel realistisch denk ik :j

Zou met het kiezen van de naam dus zeker rekening er mee houden dat de afkorting een beetje okee is om te roepen. Of inderdaad zelf al een fijne roepnaam vermelden bij de officiële namen op het geboortekaartje.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:59

Ibbel schreef:
Wat grappig dat iedereen zegt: neem een (roep)naam van 1 lettergreep. Als je íets niet kunt roepen, zijn het namen van 1 lettergreep.
"Piet, eten" roept niet lekker. "Píe-tje, é-ten" daarentegen rolt veel makkelijker op vol volume van de tong. Roepnamen hè... Om je kind te roepen. :+ Of boos toe te spreken omdat-ie voor de zoveelste keer een pak snoep uit een schap in de supermarkt in je winkelwagen gooit. "Pie-hiet, laat dat!" Wordt zelden simpelweg 'Piet'.

Nee als ze het echt te bont maken gaan we voor de volledige naam. Eerste en tweede. Eventueel zelfs met achternaam :Y)

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:23

Het geven van meerdere voornamen, en dan nog een totaal andere roepnaam, is dat iets typisch Nederlands? Voor een Belg klinkt dat heel verwarrend. Voor mijn dochter hebben we gewoon 1 voornaam gekozen, zie het nut niet in van extra voornamen.

Voorletters worden hier ook niet gebruikt, vind het altijd zo vreemd als ik een emailhandtekening zie met J.L.M. Achternaam. Bij post wordt eigenlijk ook altijd de volledige voor- en achternaam vermeld.

Als je meerdere voornamen geeft, zou ik zorgen dat de eerste voornaam ook de roepnaam wordt, dat is wel het duidelijkst. Zijn er nog andere namen die jullie echt mooi vinden? Als je de meest waarschijnlijke afkorting echt lelijk vindt, zou ik toch nadenken over een alternatief.

Wat ik zelf ook belangrijk vindt, is dat de naam in andere talen ook uitspreekbaar is. Denk dat veel mensen op het werk (en ook daarbuiten) veel internationale contacten hebben, en het is echt niet fijn om je naam naar anderstaligen 10x te moeten herhalen en te merken dat ze het dan nog onuitspreekbaar vinden. Ik denk daarbij aan mijn eigen naam : Joke. In het Frans onuitspreekbaar, en in het Engels begrijpt niemand waarom ouders hun kind joke zouden noemen :+ .

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:27

SusanH schreef:
DiantaM schreef:
Afkorten gebeurt áltijd.

Wij zijn voor de langere naam op papier gegaan en de roepnaam de korte naam. Kan hij altijd later nog kiezen Haha

Nee hoor. Wij hebben een roepnaam voor onze dochter die niet is af te korten. En het is toch 3 lettergrepen.

Dat is knap,zelfs mijn 3 letters worden nog afgekort naar Bee,nu ja afgekort het word anders uit gesproken :D

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:30

Ik heet officieel Ingeborg, roepnaam Inge. Mocht ik ooit zelf kinderen krijgen dan worden roepnaam en officiele naam echt hetzelfde, inderdaad ivm vliegtickets etc. Vooral in het buitenland is het lastig uitleggen dat de reservering op naam van 'Inge' staat terwijl er in mijn paspoort 'Ingeborg' staat.
Heb overigens ook wel eens scheve blikken gehad omdat ik totaal 4 namen heb in mijn paspoort (en dus 4 voorletters) en er op mijn creditcard maar 3 voorletters staan :roll:

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:34

Ik zou een roepnaam van iemand anders dus nooit zomaar afkorten. :?
Als iemand aangeeft dat zijn roepnaam bijvoorbeeld "sebastiaan" is, maak ik daar echt geen bas van. Zeker niet als hij altijd zijn volledige naam opgeeft bij het voorstellen.

Als er al namen afgekort worden zou het een hele goede vriend moeten zijn, dan wordt het een soort koosnaam, en vaak vindt diegene dat zelf ook prima.

Ik zou dus gewoon de volle naam als roepnaam opgeven, en die zelf ook gebruiken.

Wat hij (of zij) dan doet als hij groter is, is aan hemzelf.