Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:45

antje_vip schreef:
Shenavallie schreef:

Ik had in Duitsland 'vegan' deo gekocht (merk: CD, te koop bij DM Drogeriemarkt). Werkt overdag geweldig, maar de volgende ochtend stink je naar een complete uientuin. Dat heb ik met de gewone deo uit de supermarkt nog nooit aan de hand gehad (afkloppen). Met die gewone deo kan ik zelfs de volgende dag een keer overslaan zonder te stinken.
Hoe ervaar jij jouw deo de volgende ochtend?

Ik heb ook nog nooit een uientuin gehad de volgende ochtend :+ Maar ik douche wel bijna elke avond na het werk (sportinstructeur). BTW ook tijdens/na het sporten werkt het nog goed +:)+ Dat kan je ook niet van alle deo's zeggen

Zelf douche ik ook dagelijks, anders zou ik mijzelf heel erg vies voelen. :D Dat CD-spul werkte bij inspanning wel heel goed, maar alleen de volgende dag niet meer. Ik ben heel benieuwd wat de deo uit een potje gaat doen. Wel een vreemde gewaarwording dat je het met je handen erop moet smeren, als ik de foto's zo zie. :D

Zilfstar

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:10

Mijn man stond raar te kijken van het wasnotenverhaal gisteren... broodje aap zeker? En waarom waren ze bij AH dan in de 35% mand?? Liep niet dus kon niks wezen... was rook schoon en zag er prima uit btw.

MBT het wasbare verband: als je dat dan maar niet mee gaat nemen op visite enzo.. EUHMMM ik draag het toch nicht ZICHTBAAR of wel soms??? Wel had hij er een probleem mee als ik dat dan ergens in een sopje zou zetten (ook voor zoon van 17...) tsja IKI heb zoiets: hoort erbij. Doe normaal dan vind zoon het ook normaal. Zal later ook een vriendin hebben die menstrueert dus euhhhh… Maar toch. Hoe doen jullie dat?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:14

Nou, precies zo. Gaat in een emmer met koud water met deksel (oude luieremmer) erop totdat ze in de wasmachine gaan.

Jeetje zeg, die menstruatie is onderdeel van de mogelijkheid tot het produceren van die zoon, daar moet een man, ook die van mij, niet moeilijk over doen hoor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:16

SassyMoon schreef:
verootjoo schreef:
Waar kopen jullie kleding? Voor voor mijn man is er weinig keus in duurzame kleding vind ik.
Voor dames en vooral voor kinderen heb je zat en ik koop voor mezelf al jaren duurzaam geproduceerde merken, of iig merken die heel lang mee gaan. Maar voor heren heb je weinig merken die leuke shirts of jassen verkopen vind ik. Spijkerbroeken is simpel.

Ik ben heel benieuwd naar de duurzaam geproduceerde kleding merken Verootjoo.

Super leuk topic, ik heb weer veel geleerd. Als mijn eerste huidige haakproject af is, ga ik schuursponsjes haken... :o

Wij gebruiken Seepje oa voor de was (en hand afwas), maar gaan nu ook maar eens wasnoten proberen, ik las dat ze ook in de vaatwasser kunnen, iemand daar ervaring mee?

Ipv wasverzachter gebruiken wij azijn sinds ik merkte dat ik rode vlekken in mijn gezicht kreeg van de wasverzachter. Als deo gebruik ik de natural stick van Salt of the earth (te koop bij Kruidvat),en sinds begin dit jaar gebruik ik douche, haar en huidverzorgings artikelen van "watmaaktjemooi". Hun geuren vind ik heerlijke en de shampoo bar vind ik veel fijner dat van Lush die ik ook ooit gebruikte. En wonder boven wonder ben ik nu eindelijk van mijn eczeemplekjes af waar ik al 3 jaar mee aan het dokteren was.

Hier staan veel merken:
Fairwear.org

Maar er zijn er nog meer zoals nudiejeans, kuyichi, mudjeans, mingo adult etc. Ms vergeet ik er nog wat.

Voor heren: nudiejeans, kuyichi, knowledgecotton apparel. En verder kom ik niet.

@shenavallie: op zalando duurzaam staan ook merken die ik niet bepaald duurzaam vind nog. Daar nemen ze ook merken op die voornemens zijn er wat mee te doen en vervolgens nog niks doen :o

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:16

Ooh wat een leuk topic!

Ik probeer ook duurzamer te zijn, maar dit gaat echt om kleine dingetjes en het lukt niet altijd even goed :(

Wat ik nu doe:

- Verzorgingsproducten koop ik voor 90% bij Lush. Helaas zijn de shampoobars niet echt aan mij besteed, maar ik conditioner bar werk wel weer goed! Ik heb ongeveer 6 maanden gelden een grote bus shampoo bij lush gekocht en die is nog maar net over de helft. Ik probeer altijd zo zuinig mogelijk te zijn.
- Ik gebruik amper make-up (omdat ik te lui ben :o )
- Ik probeer zo min mogelijk via het internet te bestellen en in plaats daarvan lokaal te kopen en als ik via het internet koop, probeer ik mij goed in te lezen zodat de kans dat ik het moet terug sturen zeer klein is.
- Ik neem zelf zakjes voor groeten en fruit mee naar de winkel zodat ze niet in plastiek moeten. Of ik neem ze los mee.
- Ik probeer meer te douchen en minder een bad te nemen. Ik heb er over gedacht om helemaal geen bad meer te nemen... maar het is ooh zo ontspannend en het helpt echt wel met mijn mentale gezondheid. Ik ben super snel strest en ik maak mij veel te veel zorgen over veel te stomme dingen en tot hiertoe is ene warm bad nemen de meest efficiënte manier om tot rust te komen
- Ik gebruik zoveel mogelijk het openbaar vervoer voor korte afstanden
- ik probeer altijd een lepel in mijn tas te hebben in het geval dat ik ergens een ijsje ofzo ga kopen zodat ik geen plastiek lepel moet gebruiken
- ik laat spullen herstellen indien mogelijk
- verder ben ik van plan om nog herbruikbare rietjes te bestellen

Niet zo veel als sommige anderen hier al doen, maar ik doe mijn best. *\o/*

Soms kom ik echt dingen tegen die mij enorm verbazen.... ik heb mijn smartphone laten vallen en die moest dus hersteld worden. Gelukkige was die verzekerd.... maar voor de herstelling moest ik hem helemaal naar Portugal sturen -O- Daar was ik niet blij mee.... maar ik had helaas geen keus.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:40

Zilfstar schreef:
Mijn man stond raar te kijken van het wasnotenverhaal gisteren... broodje aap zeker? En waarom waren ze bij AH dan in de 35% mand?? Liep niet dus kon niks wezen... was rook schoon en zag er prima uit btw.

MBT het wasbare verband: als je dat dan maar niet mee gaat nemen op visite enzo.. EUHMMM ik draag het toch nicht ZICHTBAAR of wel soms??? Wel had hij er een probleem mee als ik dat dan ergens in een sopje zou zetten (ook voor zoon van 17...) tsja IKI heb zoiets: hoort erbij. Doe normaal dan vind zoon het ook normaal. Zal later ook een vriendin hebben die menstrueert dus euhhhh… Maar toch. Hoe doen jullie dat?

Ook exact dat ,
Basic biologie
De vrouw heeft een cyclus(althans, de meeste, die van mij is nog net niet, niet bestaand )
En daar hoort menstruatie bij
Punt
Geen gemiep
Dus dat zou bij mij idd gewoon in een wasemmer Met deksel gaan
En als iemand dat tegen Komt
Dan is dat gewoon de wasemmer Met maandverband
Of dat nu een kind , partner of schoonmoeder zou zijn

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:36

Je hebt ook nog deze webshop waar je vanalles kunt vinden: Waschbär

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:17

verootjoo schreef:
Waar kopen jullie kleding? Voor voor mijn man is er weinig keus in duurzame kleding vind ik.
Voor dames en vooral voor kinderen heb je zat en ik koop voor mezelf al jaren duurzaam geproduceerde merken, of iig merken die heel lang mee gaan. Maar voor heren heb je weinig merken die leuke shirts of jassen verkopen vind ik. Spijkerbroeken is simpel.

https://mudjeans.eu/how-lease-a-jeans-works/?lang=nl dit is ook leuk!

'Huur' een spijkerbroek, betaal een abonnement en na een jaar mag je hem houden of terugsturen en dan krijg je een nieuwe.
Spijkerbroeken zijn erg milieuvervuilend om te produceren en dit bedrijf zorgt ervoor dat je makkelijk je oude broeken terug kan sturen zodat de stoffen in de kringloop blijven :)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:21

Heb zojuist door dit topic wasbare gezichtsdoekjes besteld van LanaLuna :D Ben benieuwd.

Edit: en ook van die katoenen zakjes voor groente en fruit.
Laatst bijgewerkt door Tanya op 21-03-19 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:32

Magrathea schreef:
verootjoo schreef:

https://mudjeans.eu/how-lease-a-jeans-works/?lang=nl dit is ook leuk!

'Huur' een spijkerbroek, betaal een abonnement en na een jaar mag je hem houden of terugsturen en dan krijg je een nieuwe.
Spijkerbroeken zijn erg milieuvervuilend om te produceren en dit bedrijf zorgt ervoor dat je makkelijk je oude broeken terug kan sturen zodat de stoffen in de kringloop blijven :)

Ja, die kende ik al! Echt een tof concept :j

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:03

He, ik ben blij met jullie tips rondom wasbaar maandverband! Ik wilde de cups al langere tijd proberen, maar ben huiverig, omdat mijn menstruatie echt heel erg pijnlijk is. Andere mensen daar ervaring mee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 16:12

Ik heb eens een aantal dingen besteld, en ben erg benieuwd hoe het allemaal bevalt!
Glazen rietjes zijn onderweg. Voor mijn gevoel toch iets fijner dan metaal, ook omdat je goed kan zien of ze schoon zijn van binnen, en ik krijg er een schoonmaak-ragertje bij.
Katoenen boodschappennetjes, voor fruit enz in de supermarkt, in plaats van de plastic zakjes..
Wasbare inlegkruisjes. Ze schijnen erg zacht te zijn, en ben vooral benieuwd of de drukknopjes niet irriteren. Het maandverband wil ik ook eens proberen, sowieso voor de lichtere dagen.
Nu staat alleen de shampoo bar nog op mijn lijstje, en het afwasmiddel van Klok of een vergelijkbaar duurzaam merk.

Kleding vind ik inderdaad ook best lastig.
De laatste jaren koop ik vrij veel biokatoen van de C&A. Fijne kwaliteit, gaat lang mee. Gelukkig ben ik niet zo modebewust en loop ik al 15 jaar in bootcut broeken en dezelfde stijl truitjes, dus ik kan mijn spul met gemak volledig op dragen :+
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 21-03-19 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:12

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:52

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 16:59

Interessant!
Ik ben benieuwd naar je test! Deel je het hier? :D

Ik weet wel dat je van wilde kastanje zeep kan maken. Ik heb me er alleen nooit in verdiept. Die zijn in ieder geval overal te vinden in het najaar.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:00

Natuurlijk ga ik dat delen!

Het zou wel een stuk milieuvriendelijker zijn omdat ik het gewoon uit de achtertuin kan halen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:49

Ik heb net een hele voorraad hedera uit de tuin gehaald en in de container gegooid! Ben benieuwd of het werkt, dan ga ik het vrolijk weer laten groeien en snoeien als ik een wasje moet draaien ;).

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:12

Resistance schreef:
Eventjes deze hier delen. :)

[ [url=m/VViJy7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ Video ]

https://duurzaam-actueel.nl/water-innov ... r-shampoo/

Was vorig jaar mooi nieuws inderdaad. Ik kan alleen nog steeds niet terug vinden of ze uiteindelijk ook daadwerkelijk producten op de markt gaat brengen. Tot die tijd voldoen vaste zepen natuurlijk ook prima (shampoobars, oudewetse Sunlight zeep)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:52

Tanya schreef:
Edit: en ook van die katoenen zakjes voor groente en fruit.

Daar krijg ik vanuit de winkel vaak leuke reactie op! 'Oh waar heb je die gekocht' en dergelijke! Ik ben alleen wel de enige hier in de omstreken vrees ik :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 20:23

Interessant topic. Er komen leuke tips voorbij. Ik heb nu wasbare wattenschijfjes en metalen rietjes besteld.
Ik merk wel dat hoe voller de dagen en hoe drukker de werkweken, hoe meer plastic er doorheen gaat. Even snel een broodje hier, zakje voorgesneden aardappels daar, alles in 1 klap bij de supermarkt kopen i.p.v. met m’n broodzak naar de bakker...

7249787

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:08

pnltl148 schreef:
Wat ik (nog) wel in plastic koop zoals makeupremover, koop ik dan in de grootst mogelijk verpakking.

Voor mij werkt simpele olijfolie heel goed als makeupremover! Ik weet niet of het met alle make up werkt, ik draag het maar heel af en toe en heel weinig, maar misschien het proberen waard :D En olie is vaak in glas te koop

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:19

7249787 schreef:
pnltl148 schreef:
Wat ik (nog) wel in plastic koop zoals makeupremover, koop ik dan in de grootst mogelijk verpakking.

Voor mij werkt simpele olijfolie heel goed als makeupremover! Ik weet niet of het met alle make up werkt, ik draag het maar heel af en toe en heel weinig, maar misschien het proberen waard :D En olie is vaak in glas te koop

Ik heb microvezel wasbare make-up pads. Daar heb je helemaal geen extra spulletje bij nodig, alleen water :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 21:26

Het nadeel van die microvezel producten is dan weer dat er, net zoals fleece bv, bij elke wasbeurt microplastics vrij komen.
Zijn de microvezel pads in gebruik fijner dan katoen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:35

Oh echt? Dat wist ik niet. Het is wel van een ‘milieubewust’ merk zeg maar. Gebruik er ook de schoonmaakmiddelen van.
Ja ze zijn echt superfijn in gebruik. Met katoen krijg ik niet fijn alles eraf. Hiermee moet je ze alleen nat maken en moeiteloos krijg je alle make-up en andere vuiligheid van je gezicht af :j

Edit: deze zijn het
https://www.jemako-shop.com/geweldigsch ... stuks.html

Idd wel van polyester... geeft dat microplastics af?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:44

Levenzonderafval.nl