Ik wil niet op straat staan..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gooiske

Re: Ik wil niet op straat staan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 23:09

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 23:17

Gooiske schreef:
\ik denk dat je geen rechten hebt en dat je huurt onder de wet leegstand, dan zijn er geen huurdersrechten, maar dit staat als het goed is in je contract, zie voor meer info de link https://www.hbhousing.nl/woning-verhuren/particulier

Hoe kan ik dat herkennen in het contract?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 23:39

Ik zou even bellen met het juridisch loket en je situatie uitleggen. Is geheel kosteloos en wellicht kunnen zij je verder helpen. Op hun website staan ook een aantal voorbeeldbrieven die je evt. kunt gebruiken om aan je verhuurder te geven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 23:43

xPabloBokt schreef:
Ik zou even bellen met het juridisch loket en je situatie uitleggen. Is geheel kosteloos en wellicht kunnen zij je verder helpen. Op hun website staan ook een aantal voorbeeldbrieven die je evt. kunt gebruiken om aan je verhuurder te geven.

Lezen... daar is ze al geweest.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 23:45

Achterom schreef:
xPabloBokt schreef:

Lezen... daar is ze al geweest.

Nou sorry :Y) ben maar menselijk.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 00:24

Fair schreef:
Gooiske schreef:
\ik denk dat je geen rechten hebt en dat je huurt onder de wet leegstand, dan zijn er geen huurdersrechten, maar dit staat als het goed is in je contract, zie voor meer info de link https://www.hbhousing.nl/woning-verhuren/particulier

Hoe kan ik dat herkennen in het contract?

Dat zou dan vermeld moeten staan in het contract.
Huur je het echt particulier, of is het wel geregeld via bv een makelaar?

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 00:29

Staat niet in het contract. Particulier.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 00:30

Een woning huren tegen de leegstand bestaat uit een contract voor max 1 jaar, na dit jaar moet volgens mij een nieuw contract worden ondertekend voor wederom max 1 jaar en daarna mag het wel verlengt worden maar dan krijgt de huurder dus rechten.

Ik kan mij overigens ook voorstellen dat in jou geval idd wel rechten gelden omdat het contract na 1 jaar is overgegaan in een contract voor onbepaalde tijd, misschien toch eens navraag doen bij bv een makelaar of woningbouwvereniging of dergelijke, hoe het nou zit.....1 maand is ook wel erg kort idd

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 00:34

Staat er in het contract vermeld: leegstandswet of kortdurende verhuur?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 00:37

Afbeelding

De verhuurder heeft dus opzegtermijn van 3 maanden, in geval van leegstandswet

En in het andere geval mag hij dus sowieso niet opzeggen tot einde contract datum.

Wanneer bij jou kortdurend geldt, betekend dit dat je dus helemaal niet weg hoeft, de verhuurder moet dan zelf voor jou passende woonruimte vinden, en een verhuis vergoeding aan jou betalen.

Succes!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 00:44

Ik kwam vandaag een adv tegen van iemand die voor mei en juni (en evt juli) een tijdelijke huurder zocht (studentenkamer, €400 p/m, Uithof). Misschien heb je er wat aan ter overbrugging? Weet niet of er twee personen mogen verblijven dat zou je moeten na vragen.
Bij interesse kan ik je een pb sturen met naam van die persoon.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 02:51

TS hier in Ermelo worden er veel chalets verhuurt. Zeker buiten het seizoen, kunnen jullie nog makkelijk iets tijdelijks vinden.
Station ligt vrij centraal. Onze zoon heeft een tijd in Utrecht gestudeerd en veel van zijn vrienden ook. Die verbinding is prima.

Je hebt natuurlijk rechten, maar ik denk dat er genoeg opties zijn om daar geen gebruik van te maken. Je zegt dat je op goede voet staat met verhuurder en ik denk dat het daarna niet meer zo is.
Ons huis was verhuurd en de mensen moesten er binnen 6 weken uit. Als de huurders er niet uit zouden zijn, kreeg de verhuurder een boete, aan ons te betalen a 800 euro per dag. Daar wordt je echt niet vrolijk van.

Misschien moet je je eisen bijstellen, maar dat hoeft vast niet voor jaren. Nu zit je in nood en moet je even een zijsprong maken. Dan heb je even de tijd om verder te kijken. Je bent jong en verliefd, maar kan echt wel even zonder elkaar wonen. Een dak boven je hoofd lijkt me belangrijker.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 02:59

Ik heb ervaring met de situatie en hier nog wel een brief liggen met ons bezwaar tegen de huuropzegging van onze verhuurders destijds. Wij hadden een contract voor onbepaalde tijd en huurden particulier. Zij hebben naar aanleiding van onze brief toen ook juridisch advies ingewonnen en zich er vervolgens bij neergelegd omdat wij in ons recht stonden.

Ik wil hem best naar je opsturen.
Weet wel dat je na het versturen van zo'n brief niet meer zo goed bevriend bent met je verhuurders. Bij ons was dat niet zo erg omdat het voor die tijd al misgelopen was (ze wilden ons onterecht laten opdraaien voor een hoge rekening en hoopten ons er daarmee uit te krijgen omdat ze wilden verkopen).

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:19

Ik huur zelf ook particulier maar in mijn contract staat de wettelijke opzegtermijn van 3 maanden aangegeven. Tenzij er sprake is van een contract breuk, (vandalisme, niet betalen etc. ) En zelfs dan geld er nog een opzegtermijn van 1 maand.

Maar ik weet ook dat er geen wettelijk legaal contract mogelijk is om een huurder binnen 1 maand uit huis te plaatsen. Tenzij er zoals eerder gezegd een andere huisvesting wordt aangeboden etc.
Jij hebt als huurder een opzegtermijn van 1 maand.
De verhuurder heeft ten alle tijden (tenzij er sprake is van contract breuk) een opzegtermijn van 3 maanden. En helemaal als jullie voorbij de einddatum van het contract zijn.

Wat betreft zorgen maken over ''ruzie'' met de verhuurder zou ik mij niet te druk om maken.
Hij wil jullie je er ineens binnen 1 maand er uit hebben. Ik kan misschien heel hard zijn, maar WAAROM zou je daar mee akkoord gaan? alleen zodat je niet met ''ruzie'' uit elkaar gaat?

Dit soort dingen moet je puur zakelijk gezien, als jij in je recht staat is het heel onvolwassen als iemand daar vervolgens nog een lange nasleep aan geeft en moeilijk gaat doen.
Maar het geeft je dan wel flink meer tijd om een volgend huis te zoeken in plaats van 1 maand.

Ik zie persoonlijk niet in waarom je ''vrienden'' wil blijven met je verhuurder als de betreffende verhuurder al aangeeft je uit het huis te willen (dus waar sta hier eigenlijk op goede voet?). Dan zou ik zeer goed informeren om in ieder geval die 3 maanden te krijgen, (en wellicht langer).

Nog even wat informatie m.b.t. de rechten die je hebt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-opzeggen
Dus tenzij de verhuurder een leegstand vergunning heeft is het 2 maanden (wat dus al langer is).
de rest is allemaal 3 maanden of langer.
Ik zou DAS inschakelen, kost ook niet veel als je een daadwerkelijke brief oid van hen wilt.
het advies is sowieso gratis, voor verdere actie kan je de kosten op voorhand bespreken. Maar vaak geven ze je het advies om zelf een aangetekende brief te schrijven met vermelding van in dit topic reeds genoemde wettelijke voorwaarden. En dat jij dus in je recht staat om een opzeg termijn te eisen van (ieder geval 2 maanden). Maar DAS kan je wel vertellen wel of de 3 maanden of langer geldig zijn.

How sorry ik zie dat je dit al gaat doen }:0 ik laat de informatie staan voor het geval je er wat aan hebt!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 22:07

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor alle hulp en PB's. Excuus als ik niet op alle pb's heb gereageerd. Ik zit met mijn hoofd overal en nergens. Er is in de tussentijd behoorlijk wat gebeurd.

Het komt er in ieder geval op neer dat we besloten hebben om niet meer samen te wonen en apart een kamer te zoeken. Ik heb er inmiddels eentje kunnen vinden. En we zoeken nu naar nog een kamer.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 04:36

Dat is een verandering!
Maakt het zoeken makkelijker, maar het klinkt niet heel positief.
Sterkte TS

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 10:01

Wat een wending, sterkte Fair!