(Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:20

Relaxed schreef:
Pompadour, waar staat dat ik dure merken koop :')

Dat zeg ik toch niet. Ik gaf het aan als voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:21

pompadour schreef:
Relaxed schreef:
Pompadour, waar staat dat ik dure merken koop :')

Dat zeg ik toch niet. Ik gaf het aan als voorbeeld.

Niet?
pompadour schreef:
En helpt wel degelijk als ze niet perse duren merken gaat kopen qua boodschappen doen.

lucifertje

Re: (Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:37

Het enige dat gaat werken TS is als jij er iets aan wil doen. Iedereen kan met tips komen, zolang jij daar geen gehoor aangeeft gaat er niks veranderen.
Maak 1 bedrag over naar je spaarrekening, geen pinpas of app hiervan op je telefoon. Reserveer 1 vast bedrag voor je ‘prullaria en uitgaves die niet nodig zijn’. Houd je hieraan en ga leren nee zeggen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:42

Weet niet of t al is benoemd want heb niet alles gelezen maar ik heb sindskort een nieuwe spaarrekening bij Rabobank, namelijk Periode Sparen. Als ik het geld van die rekening haal dan duurt het 3 maanden voordat ik t heb, dus geen dure impulsieve aankopen meer :P

Alhoewel, heb nog wel een ‘nood spaarrekening’ voor als er iets is met de kat, auto etc. Maar hier haal ik nu wel iets te makkelijk geld vanaf. Maar ik ben blij met mijn periode sparen rekening :-)

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:43

Niet naar de supermarkt met honger!!
Vaker zelf koken/lunch halen ipv uiteten en ergens gaan lunchen.

Proberen te bedenken of je het echt nodig hebt (en trots zijn als je jezelf in bedwang hebt kunnen houden :9 )

En een doel om voor te sparen werkt ook heel erg goed.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 00:00

Ik ken het wel.. dan haal ik weer wat in mijn hoofd, dan zie je iets leuks en dan moet je het hebben (en zo snel mogelijk :=).
Boodschappen doen met een lijstje en geen honger.
Kleding kan ik beter mee omgaan, daar koop ik alleen van wat ik nodig heb de laatste tijd.
Soms helpen deze vragen mij: Ga ik dit echt gebruiken? Ga ik het volgende week nog leuk vinden? Bij twijfel niet doen. Heb ik het nodig? Wil ik het alleen hebben om het hebben of niet?

Het blijft lastig, vooral omdat je ook gewoon zo online kan bestellen en vaak de volgende dag al hebt, kost gewoon weinig moeite. :+

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 01:18

Wat kan helpen is eens goed vergelijken wat mensen in een soortgelijke situatie uitgeven. Zit jij hoger of lager en hoe komt dat verschil? Kan je het hier met vrienden over hebben en misschien elkaar helpen beter om te gaan met geld. Tevens kijken naar je financiële doelen. Wil je een mooie reis maken? Een huis gaan kopen of verbouwen? Wat gaat dat allemaal kosten en hoeveel moet je er voor opzij zetten. Elke keer als je dan een “onnodige” aankoop wilt gaan doen je afvragen wat je meer geluk of wijsheid brengt. Een juiste investering kan je meer geld opleveren, maar je moet eerst wat in te brengen hebben. Zoals hierboven al genoemd spaargeld zien als een vaste last en direct naar een andere spaarrekening schuiven is een hele goede 10% van je nettoloon zou volgens Nibud een goed begin moeten zijn.

Voor alle zeurpietjes op de Action. Ik kan jullie wel vertellen dat niet alles wat ze kopen slechte kwaliteit is of in slechte arbeidsomstandigheden geproduceerd is. Zelf zijn wij jarenlang leverancier geweest en zonder enige keuringsrapporten van leveranciers konden wij niet leveren. Echter verschilt de kwaliteit per product wel. Er zijn artikelen die aansluiten bij de doelgroep financieel minder te besteden tot modaal om het in simpele woorden te omschrijven. De reden dat ze zo goedkoop zijn is grotendeels de wet van de aantallen en de technische manier van het in elkaar zetten van een product. Daarnaast zijn ze groot geworden door het inkopen van restpartijen van A merken waarvan de kwaliteit in orde is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 08:26

Onnodige spullen kopen doen heel veel mensen, daarom lopen winkels zoals de action en de primark zo goed. Buiten dat het niet goed is voor de portemonee, is het ook niet goed voor de rust in je hoofd en heel erg slecht voor het milieu.

Wat helpt is om te jezelf leren dat spullen je niet per se gelukkiger maken, maar soms zelfs juist ongelukkiger. Hoe dat precies werkt kun je lezen in bijvoorbeeld: 'opgeruimd' van Marie Kondo of 'steeds leuker' van Jelle Hermus.

Wat daarnaast helpt is om jezelf 2 vragen te stellen als je iets koopt:

1. Heb ik dit echt nodig?
2. Gaat dit mij echt gelukkiger maken?

De 2e vraag is een beetje een instinker, want vaak als je iets leuk vind wordt je er op dat moment wel blij van en kan je die vraag met 'ja' beantwoorden. Het is de bedoeling dat je jezelf afvraagt of je hier op lange termijn echt blij van gaat worden, of dat het wellicht over een paar maanden in een kast/la/op zolder gaat belanden.

Laat je vervolgens niet door de lage prijs in de war maken. Al die kleine aankopen samen kosten toch best flink wat geld. Als je dat apart zou leggen zou je er misschien daadwerkelijk iets van kunnen kopen wat je EN nodig hebt EN waar je op lange termijn ook echt blij van gaat worden. Zoals een stel nieuwe rijlaarzen.

Wat ook helpt: hoe minder spullen je uiteindelijk koopt en bezit, hoe minder je ervan gaat houden.

Onthoud: Mensen en dieren zijn om van te houden. Spullen zijn om te gebruiken. Tegenwoordig houdt men teveel van zijn spullen en mensen en dieren worden gebruikt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:13

Mooie laatste zin! Ik geef weinig om spullen, alleen kleding, vooral hardloopkleding en hardloopschoenen kan ik heel blij van worden. Goede hardloopkleding is duur en ik koop het bijna altijd in de uitverkoop. Soms ook op marktplaats.

Ik zet het bij online winkelen vaak op een verlanglijst bij zalando en een week later kijk ik nog eens. Dan hoef ik het meeste al niet meer.

Prullen kopen doe ik eigenlijk zelden, ik heb bijvoorbeeld ook geen kerstversiering.
Bij mij helpt het ook om gewoon niet te gaan winkelen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:33

Ik heb al een jaar een jurkje in de zalando winkelwagen staan, zelfs als die is afgeprijsd en rond de 50,- kost vindt ik m te duur :') misschien ook omdat ik op het werk werkkleding draag dus hoe vaak kan ik het nou aantrekken

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:35

Ruby1995 schreef:
Weet niet of t al is benoemd want heb niet alles gelezen maar ik heb sindskort een nieuwe spaarrekening bij Rabobank, namelijk Periode Sparen. Als ik het geld van die rekening haal dan duurt het 3 maanden voordat ik t heb, dus geen dure impulsieve aankopen meer :P

Alhoewel, heb nog wel een ‘nood spaarrekening’ voor als er iets is met de kat, auto etc. Maar hier haal ik nu wel iets te makkelijk geld vanaf. Maar ik ben blij met mijn periode sparen rekening :-)

Zo doen wij het ook, een spaarrekening als noodpotje, en een voor langere termijnsparen (bij de rabo idd, die hebben er ook een waar je geld 30 dagen vast staat, krijg je dan iets minder rente op)

En zoals Nelleke het zegt zo zie ik het ook, stel mezelf de vraag heb ik dit wel nodig??
Als ik daar over een paar dagen nog hetzelfde over denk ok, maar vaak is dat dan niet meer zo.
Hoe slecht voor het milieu is het niet alle onnodige prullaria, ik denk dan steeds aan de plastic afvalberg.
Nelleke: jouw laatste zin, hoe passend, helemaal waar! _/-\o_

Kerstdecoratie heb ik dan weer wel, maar heel eerlijk?
Wij hebben nog steeds dezelfde kerstballen als die we 25 jaar geleden hadden, gekregen nb omdat iemand die weg wilde gooien, want niet haar smaak, was niet het op dat moment juiste modekleurtje, nieuw in de doos nog wel 8)7

Nu moet ik ook zeggen, wij gebruiken alles tot het echt op is, ik denk dat wij een van de weinige fossielen zijn die nog een oude beeldbuis tv hebben staan, zolang dat ding het nog prima doet zie ik er gewoon de noodzaak niet van in een nieuwe te halen, nog meer onnodig op de afvalberg?
Ik koop dan liever een keer iets van goeie kwaliteit, die dan ook 30 jaar meegaat.
Goed voor mijn beurs, en voor het mileu :D

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:32

Sassy schreef:
Nu moet ik ook zeggen, wij gebruiken alles tot het echt op is, ik denk dat wij een van de weinige fossielen zijn die nog een oude beeldbuis tv hebben staan, zolang dat ding het nog prima doet zie ik er gewoon de noodzaak niet van in een nieuwe te halen, nog meer onnodig op de afvalberg?
Ik koop dan liever een keer iets van goeie kwaliteit, die dan ook 30 jaar meegaat.

Dat herken ik, ik heb ongeveer 15 jaar geleden handdoeken voor m’n uitzet gekocht en op aanraden van mijn moeder neutrale kleuren van een goed merk en die gebruik ik nu nog steeds. Helaas :') Ik ben de kleur echt spuugzat, maar ze gaan maar niet kapot en ik vind het zonde om iets weg te doen en wat nieuws te kopen terwijl het gewoon nog hartstikke goed is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 11:06

enny schreef:
Sassy schreef:

Dat herken ik, ik heb ongeveer 15 jaar geleden handdoeken voor m’n uitzet gekocht en op aanraden van mijn moeder neutrale kleuren van een goed merk en die gebruik ik nu nog steeds. Helaas :') Ik ben de kleur echt spuugzat, maar ze gaan maar niet kapot en ik vind het zonde om iets weg te doen en wat nieuws te kopen terwijl het gewoon nog hartstikke goed is.

Dat! Ik wil zo graag nieuw bij elkaar passend servies maar dat spul uit de studententijd en gedoneerd van anderen willen maar niet kapot. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:18

Kringloop?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:43

Doen wij ook naar de kringloop.
Mijn man was na jaren verzamelen gestopt met zijn verzameling bierglazen, nu, iemand anders zal daar vast nog heel erg blij mee geweest zijn :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:54

Ik heb voor bepaalde doelen een budget bepaald. Als je dat bv van te voren bepaald: 200 boodschappen, 200 leuke dingen doen, 100 benzine, 50 euro leuke dingen voor paard (niet nodige dus) etc.... En regelmatig even bijhoudt wat je tot nu toe hebt uitgegeven en hoeveel je nog over hebt voor de rest van de maand. Zo probeer ik het. Soms ga ik er wat over en spaar ik minder, soms hou ik over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:18

enny schreef:
Sassy schreef:

Haha dat herken ik ook wel, maar tot nu toe geen nieuwe handdoeken gekocht (ik heb juist een bij elkaar geraapt zooitje, dat krijg je als je gaat scheiden en spullen moet verdelen :') ) :+ Ook met beddengoed, zie ik een mooie set, terwijl ik er 3 heb waarvan ik er eigenlijk 2 gebruik.. Meer is ook echt niet nodig :+ Dus ook daarin kan ik me wel inhouden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:19

Tancreda4 schreef:
Ik heb voor bepaalde doelen een budget bepaald. Als je dat bv van te voren bepaald: 200 boodschappen, 200 leuke dingen doen, 100 benzine, 50 euro leuke dingen voor paard (niet nodige dus) etc.... En regelmatig even bijhoudt wat je tot nu toe hebt uitgegeven en hoeveel je nog over hebt voor de rest van de maand. Zo probeer ik het. Soms ga ik er wat over en spaar ik minder, soms hou ik over

Dit heb ik dus eigenlijk ook wel, heb voor het hele jaar wel inzicht in wat er kan en wat ik overhoud.. Maar mijn budgetten zijn iets te flexibel nu :')

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:46

Ik herken het ook een beetje, heb nu sinds een paar maanden weer genoeg te besteden waardoor ik niet per se op hoef te letten qua uitgaven, moet makkelijk een mooi bedrag overblijven maar betrap me er toch op dat er weinig op m’n rekening staat aan het eind van de maand... heb van afgelopen maand dus eens gekeken waar t allemaal gebleven is, behoorlijk wat onzin dingen... Nu is er een baby onderweg dus kan ik m’n geld beter aan andere zaken besteden dus daar gaan we eens wat aan doen...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:25

Prairy schreef:
Bij Centraal Beheer kun je een spaarrekening openen zonder dat je een betaalpas krijgt. Je kunt ook maar alleen naar je spaarrekening overmaken, en het duurt een dag voor het er op staat.

Daar wordt ook elke maand de rente bijgeschreven en die is iets hoger (maar ja, nog steeds niks haha) als bijvoorbeeld bij de Rabobank of ING.

En inderdaad, omdat je hem niet in je dagelijkse bankieren ziet, schrijf je ook veel minder snel terug naar je betaalrekening!

Dit klinkt wel heel aantrekkelijk. Lijkt mij ook zeker een overweging waard.
En volgens mij heb je na een jaar een stuk meer aangezien je elke maand rente krijgt over het bedrag

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:39

Shadow0 schreef:
Kringloop?

Kan maar het is gewoon goed en dus totaal niet nodig (anders voelt het voor mij echt als geldverspilling). :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:04

Die rente op spaarrekeningen is echt verwaarloosbaar.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:22

Voor de rente moet je dat momenteel ook niet doen.
Maar als je 30 of 90 dagen niet aan je geld kan is dat wel een goede rem op dure impulsaankopen :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:07

Nou ja of je nou 1 keer per jaar 0,3% krijgt of elke maand 0,15. Zal op den duur toch wel beter worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:54

Ik wil wel bij mijn geld kunnen, maar bij een andere bank vind ik wel een goed idee ivm 1 dag overboektijd :j