starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:03

Herkenbaar! Ik ben na lang zoeken tegen een nieuwbouwproject in Utrecht aangelopen waar ik wel door de inkomensgrens kwam als starter. Betaal nu iets minder dan €1000,- inclusief per maand voor 35m2 met balkon. :+ Wel in het centrum van Utrecht met uitzicht op de Domtoren :')

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:39

Faelynn schreef:
moonsparkle schreef:
Overigens zou ik ook pas gaan nadenken over kopen als je echt een vast contract hebt ;)

Zal waarschijnlijk ook pas een hypotheek krijgen als ik een vast contract heb, eerder zullen ze zoiets niet verstrekken verwacht ik.

Maar er moet wel iets heel geks gebeuren wil ik geen vast contract krijgen denk ik, heb deze baan aangeboden gekregen, heb ook nooit hoeven solliciteren, er werd na een tijdje nog net niet gesmeekt of ik meer uren wou gaan werken :')
Mocht er echt iets op mijn pad komen dan zal ik aan mijn werkgever vragen of ze zo'n soort garantie willen geven dat ik een onbepaald contract krijg als mijn jaarcontract verlopen is, begreep dat dit wel kan

Al eens aan een intentieverklaring gedacht? Als je een huis gaat kopen moet je sowieso een werkgeversverklaring laten tekenen en daarbij kan je een intentieverklaring in op laten nemen. Veel werkgevers zijn gewoon bereid deze te ondertekenen. Ze zitten juridisch nergens aan vast maar geven aan de intentie te hebben jou te behouden/een vast contract te gaan geven. Hierdoor gaat je jaarcontract meetellen als cast contract waardoor je meer kan lenen voor een eventuele hypotheek. :)

Misschien kan dat icm de garantstelling van je ouders je helpen. Je kunt dan sowieso een hypotheek op NHG afsluiten wat ook weer voordeel biedt. Ik zou gewoon eens een gratis adviesgesprek gaan doen evt met je ouders.

Dan wordt het misschien nog pittig maar heb je het iig geprobeerd. Regio Utrecht is duur en dan is Wijk nog relatief goedkoop omdat het verder van de snelweg zit etc.
Wij zijn zelf ook aan het kopen in regio Utrecht dus ik weet met recht wat voor een ramp het is haha. Hier gelukkig twee nette salarissen dus qua hypotheek redden we het gemakkelijk maar zelfs dan is het nog moeilijk iets te vinden. Voorbeeld: gisteren gebeld voor een woning in Maarn, stond net een dag online. Werd vanmorgen gebeld dat de woning al was verkocht. Binnen twee dagen!! :+

Faelynn

Re: starter op de huizenmarkt en de dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 09:15

queelens Dat is het word dat ik zocht! Intentieverklaring, kon er even niet op komen, maar dat is wat ik bedoelde met dat ze mij / de bank een soort garantie kunnen bieden.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:16

Yes ook ik heb met intentieverklaring gekocht had ook geen vast contract. Was geen probleem.
Garantie van je ouders mag echter tegenwoordig niet meer vertelde de hypotheekadviseur me.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 09:17

TessaVB schreef:
Herkenbaar! Ik ben na lang zoeken tegen een nieuwbouwproject in Utrecht aangelopen waar ik wel door de inkomensgrens kwam als starter. Betaal nu iets minder dan €1000,- inclusief per maand voor 35m2 met balkon. :+ Wel in het centrum van Utrecht met uitzicht op de Domtoren :')

Oei dat is inderdaad een dure grap voor zo'n klein plekje. Nu betaal je daar waarschijnlijk ook vooral voor de locatie, het scheelt dat ik zo'n locatie juist wil vermijden, ben geen stadsmens. Mijn grootste droom is een boerderijtje met de eerste buren een paar kilometer verderop _O- Maar dat is onbetaalbaar natuurlijk, dus dan maar iets zoeken in een dorpje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:33

Voor het salaris wat je krijgt zul je echt alles wat binnenkomt op zij moeten leggen voor de komende paar jaar.
Ik ben nu ook als starter op zoek, ik kan +- 155/160.000 euro lenen in mijn eentje en dan verdien ik ook niet eens de hoofdprijs. Maar denk ook na over je maandelijkse kosten want met alleen een hypotheek ben je er niet. Denk aan boodschappen, stookkosten, water, electra, verzekeringen enzovoorts. Als je een laag maandinkomen hebt kan dat best snel aantikken.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:53

moonsparkle schreef:
Oef ik vindt de opmerkingen wel heftig 1700 bruto voor fulltime is niet veel maar om het nou uitbuiting te noemen...

Ik zou inderdaad ook nog even thuis blijven wonen, misschien zakt de huizenmarkt wel weer dan is 80.000 n met wat eigen geld wel te doen.

Dat vind ik indd ook, denk namelijk dat heel veel mensen in nl dit niet verdienen met een mbo opleiding.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:59

bobje26 schreef:
Voor het salaris wat je krijgt zul je echt alles wat binnenkomt op zij moeten leggen voor de komende paar jaar.
Ik ben nu ook als starter op zoek, ik kan +- 155/160.000 euro lenen in mijn eentje en dan verdien ik ook niet eens de hoofdprijs. Maar denk ook na over je maandelijkse kosten want met alleen een hypotheek ben je er niet. Denk aan boodschappen, stookkosten, water, electra, verzekeringen enzovoorts. Als je een laag maandinkomen hebt kan dat best snel aantikken.

Die laatste opmerking snap ik nooit... Die kosten heb je met huren toch ook? Terwijl huren volgens mij per maand meer kost dan hypotheek.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:19

Ja die kosten heb je met huren ook Nirvana. Waar veel mensen alleen niet bij stilstaan is dat je bij huur geen onderhoudskosten hebt en dat die er bij koop allemaal bovenop komen. Denk aan onderhoud van je CV ketel, een kraan die kapot gaat etc.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:23

Ben je al ingeschreven bij de woningbouw? Zelf heb ik mij zodra ik m'n huis kreeg weer opnieuw ingeschreven.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:03

Weet niet of het al genoemd is, maar hou er ook even rekening mee dat je ook nog met de kosten koper zit. Dat zijn ook hele flinke bedragen die je bij voorkeur gespaard moet hebben.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:16

Ik heb heel erg geluk gehad 2 maanden geleden met mijn huisje onder de rook van Rotterdam. 10.000 euro onder de vraagprijs en taxatiewaarde kunnen kopen, waardoor ik mijn kosten koper kon verwerken in het hypotheekbedrag over de taxatiewaarde. Ik heb op deze manier 0,0 eigen geld mee hoeven nemen. Het is alleen een unicum als je in deze tijd onder de taxatiewaarde kan kopen, maar het kan dus wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:21

Vanillia schreef:
Ja die kosten heb je met huren ook Nirvana. Waar veel mensen alleen niet bij stilstaan is dat je bij huur geen onderhoudskosten hebt en dat die er bij koop allemaal bovenop komen. Denk aan onderhoud van je CV ketel, een kraan die kapot gaat etc.

Precies. Dat huren duurder is dan kopen ben ik het overigens niet met je eens. *D

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:39

Ik heb niet je gehele topic doorgelezen en ik weer ook niet of de optie al aangedragen is. Kunnen/willen je ouders garant staan voor het bedrag wat je niet kan lenen?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 20:33

purny schreef:
Ben je al ingeschreven bij de woningbouw? Zelf heb ik mij zodra ik m'n huis kreeg weer opnieuw ingeschreven.

Ja ik ben ingeschreven

LovingTweety schreef:
Weet niet of het al genoemd is, maar hou er ook even rekening mee dat je ook nog met de kosten koper zit. Dat zijn ook hele flinke bedragen die je bij voorkeur gespaard moet hebben.

Dat is geen probleem, ik ben een spaarfreak al sinds mijn 14e dus heb al aardig wat spaargeld staan. Probleem is vooral dat ik nooit voldoende bij elkaar ga krijgen om iets te kopen met het maximale hypotheek bedrag dat ik mag lenen, zou dan 100.000 eigen geld moeten hebben en dat kan natuurlijk nooit met zo'n simpel baantje als ik heb met een relatief laag salaris. In theorie zou ik het bij elkaar kunnen hebben over ongeveer 9 jaar als alles mee zit, maar wie weet hoe de huizenmarkt dan is.. Tevens ben ik dan 30.. Wil er toch wel voor mijn 25ste uit, liefst eerder.

lucifertje schreef:
Ik heb niet je gehele topic doorgelezen en ik weer ook niet of de optie al aangedragen is. Kunnen/willen je ouders garant staan voor het bedrag wat je niet kan lenen?

Ja mijn ouders willen garant staan :) maar weet nog niet precies hoe dat werkt en of ik dan daadwerkelijk meer mag lenen, moet het bedrag op maandbasis ook nog op kunnen brengen natuurlijk.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 20:41

mvdbijl schreef:
moonsparkle schreef:
Oef ik vindt de opmerkingen wel heftig 1700 bruto voor fulltime is niet veel maar om het nou uitbuiting te noemen...

Ik zou inderdaad ook nog even thuis blijven wonen, misschien zakt de huizenmarkt wel weer dan is 80.000 n met wat eigen geld wel te doen.

Dat vind ik indd ook, denk namelijk dat heel veel mensen in nl dit niet verdienen met een mbo opleiding.

Dat denk ik toch wel? Hoor van veel mensen dat weinig verdien, ook collega's klagen er over en veel gaan weg omdat andere plekken meer betalen.
Vriend van mij werkt bij de supermarkt en krijgt ruim 10,50 bruto per uur.. Gewoon een studentenbaantje zonder opleiding en hij werkt er pas een jaartje dus ook nog niet door gegroeid of iets.

Nu kan ik dat natuurlijk ook wel doen.., heb het ook een poosje geprobeerd, maar het is zo saai en eentonig werk dat ik daar bijna een beetje depressief van werd na een half jaar, ben toen gestopt en besloten dat ik leuk werk belangrijker vind dat een goed salaris :j
Wel een eigen keus dus dat ik zo weinig verdien, maar dat het dus echt weinig is hoor ik helaas wel heel veel..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:02

mvdbijl schreef:
moonsparkle schreef:

Het is niet dat ik alleen hoogopgeleide mensen om mij heen heb, zelfs heel veel mbo’ers, maar geen een die zo bizar weinig verdient voor 40 uur.
De meeste mbo banen betalen juist veel beter omdat er een tekort aan mbo’ers is in de maatschappij en een overschot aan hoger- en wetenschappelijk opgeleiden.
10€ per uur is bizar weinig, zeker voor geschoold werk. Dat verdien je al met een simpel bijbaantje zoals schoonmaken. En trouwens, die komen al niet eens meer voor een tientje per uur.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:03

Ook als je wel het geld hebt, is de huizenmarkt gewoon een ramp. Wij hebben ontzettend veel geluk gehad met de koop van ons huis, maar in onze zoektocht werden de meeste huizen binnen een dag verkocht (Randstad) en sla je dus continue de plank mis.

Wij zijn eerst gaan praten met de hypotheekadviseur. We dachten aan een simpel appartement om mee te beginnen, maar onze maximale hypotheek kwam zodanig voordelig uit dat we ook een eensgezinswoning konden kopen. Toen kon de jacht dus beginnen en vonden we al vrij snel een leuke woning. Het huis werd uiteindelijk een stuk hoger getaxeerd dan voor de prijs dat we het kochten, dat we nauwelijks de kosten koper hoeven te betalen. Was echt puur geluk.

Huren was voor ons wel een optie (de vrije sector), maar als je dan een potentieel huis ging bezichtigen, stond je daar met 30 anderen. Dat werd dus niks. Sociale huur was voor ons uitgesloten.

Wat ik je wil meegeven is dat je gewoon eens moet gaan praten met een hypotheekadviseur. Een oriënterend gesprek is altijd gratis, totdat je overgaat naar de adviesfase. In de meeste gevallen valt het mee en kun je meer lenen. De rente zal nu wel gunstiger zijn dan wanneer de huizenprijzen gaan dalen. Voor jezelf moet je je natuurlijk wel bedenken dat het niet enkel bij de koop van het huis blijft. Je wordt erg hebberig van een eigen huis :+

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:14

ual_95 schreef:
Wat ik je wil meegeven is dat je gewoon eens moet gaan praten met een hypotheekadviseur. Een oriënterend gesprek is altijd gratis, totdat je overgaat naar de adviesfase. In de meeste gevallen valt het mee en kun je meer lenen. De rente zal nu wel gunstiger zijn dan wanneer de huizenprijzen gaan dalen. Voor jezelf moet je je natuurlijk wel bedenken dat het niet enkel bij de koop van het huis blijft. Je wordt erg hebberig van een eigen huis :+

Absoluut inderdaad en het liefst met 3 verschillende. Er zit namelijk een behoorlijk verschil in hypotheekadviseurs vwb meedenken met je. De een vult je salaris in op zijn systeem en zegt wat je mag lenen(iets wat je dus zelf ook kan doen op internet) en een ander denkt met je mee en komt met allemaal mogelijkheden waar je nog niet aan had gedacht.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 12:18

moonsparkle schreef:
Het is niet dat ik alleen hoogopgeleide mensen om mij heen heb, zelfs heel veel mbo’ers, maar geen een die zo bizar weinig verdient voor 40 uur.
De meeste mbo banen betalen juist veel beter omdat er een tekort aan mbo’ers is in de maatschappij en een overschot aan hoger- en wetenschappelijk opgeleiden.
10€ per uur is bizar weinig, zeker voor geschoold werk. Dat verdien je al met een simpel bijbaantje zoals schoonmaken. En trouwens, die komen al niet eens meer voor een tientje per uur.

Er is überhaupt een tekort aan mensen op de arbeidsmarkt, zowel Mbo'ers als hoger opgeleiden. Juist om deze reden kan je tegenwoordig ook veel meer eisen, dat is iets wat mensen vaak niet doen/durven. Zo zonde want als dit bedrijf je dat niet wil geven staan er 10 andere op de stoep die het wel geven. Sowieso is het salaris trouwens helemaal niet het belangrijkste, dat je het leuk heb staat op nummer 1. Maar ik vind je salaris wel erg laag voor 40 uur met een opleiding. Maargoed als er tegenoverstaat dat je ergens moet zitten wat je niet leuk vind en wel 400 meer verdient dan zou ik daar ook niet voor kiezen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 20:25

proven02 schreef:
moonsparkle schreef:

Er is überhaupt een tekort aan mensen op de arbeidsmarkt, zowel Mbo'ers als hoger opgeleiden. Juist om deze reden kan je tegenwoordig ook veel meer eisen, dat is iets wat mensen vaak niet doen/durven. Zo zonde want als dit bedrijf je dat niet wil geven staan er 10 andere op de stoep die het wel geven. Sowieso is het salaris trouwens helemaal niet het belangrijkste, dat je het leuk heb staat op nummer 1. Maar ik vind je salaris wel erg laag voor 40 uur met een opleiding. Maargoed als er tegenoverstaat dat je ergens moet zitten wat je niet leuk vind en wel 400 meer verdient dan zou ik daar ook niet voor kiezen.

Dat de banen voor het oprapen liggen geld helaas niet voor de sector waar ik in werk. Paraveterinair is een behoorlijk gewild beroep en bijna niet aan een baan te komen, daarom heb ik dit ook direct aangenomen toen ik het aangeboden kreeg, dat is best wel een luxe positie namelijk, zeker voor iemand nog zonder werkervaring.
Het salaris vond ik daarom ook nog niet zo van belang, eerst maar is de ervaring en cv opkrikken, over een paar jaar kan ik dan misschien eisen gaan stellen 8-)
Er is volgensmij vooral een tekort bij ict, bouw, loodgieters, automonteur, dat soort beroepen.

Maar inderdaad, liever een leuke baan dan 400 euro meer verdienen. :j

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:15

Ga hier even meelezen, intressant om ervaringen van anderen te delen.

Ik ben rustig aan het rondkijken voor een koopwoning. Komende woensdag een vrijblijvend gesprek bij de bank om te kijken wat ik uberhaupt kan. Dan kan ik ook een beetje gericht gaan zoeken.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 13:13

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 13:25

Ik heb twee jaar geleden, toen ik bijna 27 werd pas een huis gekocht. Al die tijd heb ik gewoon bij mijn ouders gewoond, ook tijdens mijn studie.

Nu heb ik het geluk dat ik in Groningen woon, dus de huizen zijn hier niet zo heel erg duur.
Mijn ouders stimuleren sparen en kopen, hebben een serieuze aversie van huren. "Je gaat toch niet investeren in iets dat nooit van jou wordt." >;)

Pas op mijn 24e ben ik afgestudeerd en ik werkte toen bij een bedrijf dat me bepaald geen HBO salaris gaf. Ik kreeg iets van 9 euro per uur (bruto!) en werkte maar 32 uur per week. Dus je begrijpt dat ik toen geen huis kon kopen. Op den duur toch een andere baan gekregen, daar kreeg ik al 12 euro bruto per uur, dus dat ging de betere kant op. En op basis daarvan zou ik 120.000 kunnen lenen.
Helaas was ik een uitzendkracht en was ik dat nog maar 3 maanden toen ik besloot dat ik iets wilde kopen. Er is een nieuwe constructie voor uitzendkrachten, dat heet een perspectiefverklaring en hiervoor moest je een jaar werkzaam zijn bij hetzelfde uitzendbureau.

Dus dat werd toch maar weer doorzetten en zorgen dat ik bij dit uitzendbureau kon blijven. Dat is me gelukt. Intussen werk ik nog steeds voor dat uitzendbureau en verdien ik best wel wat meer dan die 12 euro bruto per uur. Mijn lening is gebaseerd op rond de 13 euro wat ik toen kreeg. En zodoende kan ik nu heel relaxed rondkomen. Verdien gewoon veel meer dan mijn huis kost. Dat is een vrij relaxed gegeven.

Ik raad wel echt iedereen aan om met minimaal 20k spaargeld een huis te gaan kopen. Maakt alles na die tijd ook zoveel eenvoudiger.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 18:59

melissa_93 schreef:
Ga hier even meelezen, intressant om ervaringen van anderen te delen.

Ik ben rustig aan het rondkijken voor een koopwoning. Komende woensdag een vrijblijvend gesprek bij de bank om te kijken wat ik uberhaupt kan. Dan kan ik ook een beetje gericht gaan zoeken.

Intussen al iets gevonden?

Ik heb besloten een eigen huis komende jaren maar even uit mijn hoofd te zetten, of tenminste, op een laag pitje :') Blijf wel rondkijken natuurlijk, maar er is niks dat ook maar in de buurt komt van haalbaar helaas, dus dat zal ik voorlopig even moeten accepteren, ondertussen blijf ik hard doorsparen.

Wel stiekem aan het rondkijken bij opleidingen en vacatures, wie weet dat ik een keer wat tref wat goed klinkt en beter betaald, al hoop ik het tegelijkertijd stiekem ook niet, want heb het erg naar mijn zin bij mij huidige werkgever, zou daar eigenlijk gewoon graag blijven en meer verdienen, maarja :')