Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:58

Janneke2 schreef:
Mijn voorstel voor een challenge: doe in de maand februari je boodschappen voor 7,50 per week.
Daarvanmhaal je verse groenten en verzorgproducten. (Dierenvoer, brood en sigaretten vallen er buiten.)

....ik ben benieuwd hoeveel bokkers per 1 maart vinden dat 7,50 veel geld is.

Wanneer je de 30,- aan boodschappen (groente,fruit en nog wat andere spullen)naast 4 pakjes shag legt, is dat een behoorlijk verschil in massa ..

Maar goed, ik vraag me alleen af waarom nog steeds die keuze wanneer je zo weinig geld hebt.
Ik ben ook gek op lekkere dingen waar ik moeilijk mee kan stoppen, máár als er geen geld is, is het ineens een stuk makkelijker (voor mij!) Vandaar dat ik de keuze niet snap. Al snap ik best dat een verslaving een heel ander verhaal is. Neem aan dat er al heel veel minder gerookt wordt dan toen er genoeg geld voor was.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:05

Een aantal jaar geleden heb ik samen met mijn kinderen hun speelgoed,kleding etc uitgezocht en gedoneerd aan een stichting waar de minima op vertoon van een pas, gratis een aantal artikelen mocht uitzoeken. Wellicht dat er meer van zulke stichtingen zijn?

Baby/kinder kleding en andere benodigdheden voor baby's en kinderen kan je ook brengen naar consultatiebureaus en of verloskundigen, hun weten vaak ook wel gezinnen die het goed kunnen gebruiken!

Wbt de weggeefhoeken op fb.

Geregeld dat ik spullen weggaf. Maar ik ben daar mee gestopt toen ik zag dat de 4 volle vuilniszakken met kinder(merk) kleding werden verkocht terwijl ik dacht het geschonken te hebben aan een gezin die het goed kon gebruiken,was ik wel klaar mee met het weggeven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:19

Anoniem schreef:
Wat dus uitgegeven word aan iets volkomen nutteloos zoals roken. En dat je dus van dat geld ook andere nuttigere zaken kunt doen.

Het leven is uberhaupt vrij nutteloos...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:20

Shadow0 schreef:
Anoniem schreef:
Wat dus uitgegeven word aan iets volkomen nutteloos zoals roken. En dat je dus van dat geld ook andere nuttigere zaken kunt doen.

Dat is wel een erg donkere insteek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:24

...en ik vind de uitspraak 'roken is nutteloos' ook een stevige, doch verkapt geformuleerde veroordeling.

(Het is ook een serieuze verslaving, en voor 30 euro in de week efkes een goede personal coach tegen het roken huren werkt ook meesal niet zo...)

Alsof wie krap zit, volstrekt heilig dan wel rationeel moet/ "hoort te" leven - alsof al die dubbeltjes omdraaien niet bakken stress oplevert.

sneeuwpop

Re: Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:31

Stress zal het zeker opleveren.
Motivatie kán het ook opleveren... 30,- meer in de maand.

Niet iedereen heeft een coach nodig he.

Maar goed het was geen vraag aan jou Janneke2. Maar aan xxpatriess.
Waarom is het voor haar die 30,- wel waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:33

Janneke2 schreef:
...en ik vind de uitspraak 'roken is nutteloos' ook een stevige, doch verkapt geformuleerde veroordeling.

(Het is ook een serieuze verslaving, en voor 30 euro in de week efkes een goede personal coach tegen het roken huren werkt ook meesal niet zo...)

Alsof wie krap zit, volstrekt heilig dan wel rationeel moet/ "hoort te" leven - alsof al die dubbeltjes omdraaien niet bakken stress oplevert.

Vertel mij dan eens het nut van roken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:37

Anoniem schreef:
Shadow0 schreef:

Dat is wel een erg donkere insteek.

Ja, maar weerleg het maar eens :)

Uiteindelijk gaat het er vooral om dat iemand alleen maar zelf waarde kan geven aan zaken. Er is geen objectief 'nut' en je kunt dus ook niet voor een ander bepalen wat wel en niet nutteloos is.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:45

Lay_D schreef:
Een aantal jaar geleden heb ik samen met mijn kinderen hun speelgoed,kleding etc uitgezocht en gedoneerd aan een stichting waar de minima op vertoon van een pas, gratis een aantal artikelen mocht uitzoeken. Wellicht dat er meer van zulke stichtingen zijn?

Baby/kinder kleding en andere benodigdheden voor baby's en kinderen kan je ook brengen naar consultatiebureaus en of verloskundigen, hun weten vaak ook wel gezinnen die het goed kunnen gebruiken!

Wbt de weggeefhoeken op fb.

Geregeld dat ik spullen weggaf. Maar ik ben daar mee gestopt toen ik zag dat de 4 volle vuilniszakken met kinder(merk) kleding werden verkocht terwijl ik dacht het geschonken te hebben aan een gezin die het goed kon gebruiken,was ik wel klaar mee met het weggeven.

Oh damn, daar zou ik ook even beroerd van zijn denk ik. Denk je goed te doen, heb je een handelaar :\.

Dat maakt wel dat ik zelf Facebook niet zo snel zou kiezen om mensen te helpen denk ik... Dat soort verhalen lees je best veel.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:00

Terugkomend op de vraag can ts, ik denk dat eten, drinken, huishoudelijke artikelen, verzorgingsproducten, kleding ed redelijk vallen onder essentiële zaken waar behoefte aan is.

Hoe vervolgens de persoon omgaat met het beetje extra ruimte in zijn/haar budget heb je geen zeggenschap over, of dit nu aan iets is wat jij nuttig vindt of aan alcohol, sigaretten, tattoo, gokken, of iets dergelijks is.

Zelfde met het weggeven van producten, eenmaal gegeven is het aan de ontvanger hoe die er mee omgaat, daar heb je als gever ook geen zeggenschap over.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:08

Ik ben ook minima en heb vorig jaar een hond gekocht. Waarom? Om weer een beetje ritme in mijn leven te krijgen. Maar ik loop niet bij de voedselbank. Heb een ziekenkostenverzekering voor Skip van €40 per maand, maar dan krijg ik 90% van de dierenarts rekening terug, zo weet ik dat ik de dierenarts iig kan betalen als Skip iets mankeert.

Ik ben gestopt met paardrijden (half jaar voordat ik Skip kocht) die €75 steek ik nu in mijn hondje.

Ben ik per maand meer kwijt dan gepland? Ja. Maar gelukkig kan ik het nog betalen en schenken mijn ouders af en toe een zak hondenvoer.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 00:16

Shadow0 schreef:
Shaggy, maar wat is het doel van armoede precies? Wat willen we bewijzen door mensen te proberen met 'zo min mogelijk' te laten leven?
Ik snap dat niet. Ik snap dat nog minder in een land dat in essentie behoorlijk welvarend is. Dan heeft iemand 50 euro extra... en dan? Omdat die persoon in armoede leeft is kwaliteit van leven of eigen keuzes over de inrichting van hun leven niet meer belangrijk?

Het doel van armoede? :+
Ik heb het hier over een situatie waarin ieder dubbeltje omgedraaid moet worden. Dat is niet 'proberen met zo min mogelijk te leven' Dat is met weinig moeten leven! Er zijn wel degelijk mensen die aan de armoegrens leven en die hebben geen keus. Dan bestaat er niet zoiets als de inrichting van je leven. Dan moet je al alle zeilen bijzetten om iedere avond eten klaar te hebben, dus dan is iets zoals een huisdier of rook hobby gewoonweg niet aan de orde. Zo wel, dan ben je niet ieder dubbeltje aan het omdraaien en dus niet arm. 50 euro is voor sommige mensen 2 volledige weken voedsel etc.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 00:27

Magrathea schreef:
snuffie123 schreef:
Wat betreft huisdieren ben ik van mening dat de dieren die al hebt, gehouden moeten kunnen worden. Je doet je kind ook niet weg als het even wat moeilijker is. Ik zou gek worden als ik ze weg moet doen, dan ga ik liever nog onder de brug slapen. Van dieren ga je nou eenmaal houden. Die doe je niet meer weg.

Een dierenvoedselbank vindt ik dus ook een mooie oplossing. Het probleem hierbij vind ik echter dat mensen ook als ze al geldproblemen hebben, nog dieren gaan kopen. Dát vind ik niet kunnen.

Op zich snap ik je punt, maar ik ben nog steeds wel van mening dat de dieren hier niet de dupe van zouden moeten worden. Die vragen er ook niet om om bij iemand te gaan wonen die ze eigenlijk niet kan verzorgen :)
Bovendien heb je ook gewoon mensen die niet goed met geld kunnen omgaan, en als ze dan horen dat er een nestje zwerfkittens in de straat ligt ergens denken die misschien wel "ach, die neem ik wel in huis" zonder zich af te vragen of ze hier wel het geld voor hebben.

Helaas zijn er in elk systeem mensen die er misbruik van maken, maar dat maakt het systeem an sich niet slecht :) En uiteindelijk hebben de dieren er baat bij.

Ik bedenk me trouwens net ook dat er voor bijstandsgerechtigden een gemeentelijk gesubsidieerde dierenarts is/was in Rotterdam :oo Dus zelfs daar zijn oplossingen voor.

Mooi dat er weer zo'n dierenarts is, vroeger had je in Leiden dierenarts Muurling, hij liet mensen 'naar draagkracht' betalen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 01:31

SCC schreef:
persoonlijk ben ik erg stil en probeer altijd wel dankjewel te zeggen. maar ik vind het moeilijk. ik vind het lastig om iets van anderen aan te nemen. (ik vind het leuk dat jullie wat geven, maar vind het niet leuk om nodig te hebben)
helaas ken ik ook gezinnen die een andere leefstijl hebben en die bedanken inderdaad niet (die mensen vinden dat zij het slecht hebben. dus de mensen die het wel goed hebben MOETEN hun helpen. dus waarom zouden ze dan dankjewel zeggen?)

Mensen hoeven ook niet uitbundig te reageren en we gaven het ook echt wel uit liefde. Maar het is soms de manier waarop.
Ik vind het dapper dat je hier zo open bent, net als de anderen die reageren met eigen ervaring als minima.

Voor de rest, over het roken. Toen ik zwanger wilde worden, ben ik gestopt met roken. Ik was een absolute ketting rookster en begonnen op mn 13e al. Heb de sigaretten weggeven en noit meer eentje opgestoken, omdat ik niet meer wilde roken.
Ik mis het nog. Niet de sigaret, niet de gore smaak, geur etc, maar het roken, want verslaafd blijf je, ook jaren later.
Ik heb in die jaren echt genoeg oliebol gehad om wel sigaretten te pakken, maar wil het niet.

Eten, drinken, kleding, zorgkosten etc etc zijn zoveel belangrijker. Roken heb je nooit nodig en is ontzettend duur. Je krijgt eerder meer gezondheids klachten en dus hogere kosten. Dat je er niks over mag zeggen, is een beetje te gek, want straks mogen we niks meer hier.

Ik ga zeker mensen die roken niks geven. Ongeacht de reden. Als je echt niks hebt en echt iets nodig hebt, zou je echt wel stoppen. Zolang je geld hebt voor sigaretten of shag, gaat het nog goed genoeg.
En dat is een mening en mijn vrije keus.

Zelfde overigen voor de keus van WAT mensen kopen in de supermarkt als ze amper geld hebben. Mensen mogen het zelf weten, maar ik weet dat gezond eten echt heel vaak niet prioriteit nr 1 is. Mensen gaan in een slachtoffer rol en praten goed waarom ze veel frituren, snacken etc. Of liters frisdrank moeten.

Wil je mensen ECHT helpen, moet je iets in hun manier van denken, uitgeven etc veranderen.

TS wil iets goeds doen vanuit het hart. Dan kun je dat toch niet doen en moet je doen wat je zelf past, wat je kan missen, dichtbij je is etc.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 08:17

cobiie schreef:
Terugkomend op de vraag can ts, ik denk dat eten, drinken, huishoudelijke artikelen, verzorgingsproducten, kleding ed redelijk vallen onder essentiële zaken waar behoefte aan is.

Hoe vervolgens de persoon omgaat met het beetje extra ruimte in zijn/haar budget heb je geen zeggenschap over, of dit nu aan iets is wat jij nuttig vindt of aan alcohol, sigaretten, tattoo, gokken, of iets dergelijks is.

Zelfde met het weggeven van producten, eenmaal gegeven is het aan de ontvanger hoe die er mee omgaat, daar heb je als gever ook geen zeggenschap over.

Hoe iemand omgaat met extra ruimte moet die persoon inderdaad zelf weten. Maar het is toch niet per se erg om ergens een vraagteken bij te zetten? Zelf zou ik namelijk zeggen dat je dat beetje extra ruimte op de spaarrekening zet. Dat een ander er dan voor kiest er rookwaar voor te kopen, snap ik dan niet zo goed en dat zou ik dan graag begrijpen.

Het weggeven van producten vind ik lastig. Je wil iemand helpen door diegene kleding en goederen te geven, die vervolgens door die persoon doorverkocht worden... Misschien hoort het niet, maar ik vind daar wat van :).

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:08

SAN, ik begrijp je wel volledig, heb namelijk hetzelfde. Vandaar dat ik er vaak voor kies bekenden te helpen waarvan ik weet hoe hun met zaken omgaan.

Bij het gratis weggeven van spullen op de weggeefhoeken maakt het mij niet uit of het een minima is of iemand die graag een goede deal wil, juist omdat je dat gewoon niet in de hand hebt bij wie het werkelijk terecht komt.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:29

Maar als je spullen krijgt, van iemand of voedselbank, die jezelf niet kan gebruiken ivm allergie/ niet lusten of gewoon niet kunnen gebruiken. Is het toch niet erg om te ruilen of weg te geven? Of begrijp ik het nou verkeerd?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:32

wemkelover schreef:
Maar als je spullen krijgt, van iemand of voedselbank, die jezelf niet kan gebruiken ivm allergie/ niet lusten of gewoon niet kunnen gebruiken. Is het toch niet erg om te ruilen of weg te geven? Of begrijp ik het nou verkeerd?

Oh, nee. Dat zou ik geen probleem vinden. Maar is imo wat anders dan gekregen spullen allemaal doorverkopen.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 10:02

Ik vind dit een fijn topic!

Mooi om te lezen hoe mensen met weinig geld toch goed kunnen rondkomen.
Wijzelf hebben ook een mindere periode meegemaakt. Dat maakt je wakker!
Dan besef je pas hoe het ook kan. En dat het dan ook best lukt om rond te komen.

Ik zal pakketjes blijven aanbieden. Maar ook bijv. zegeltjes sparen van de Lidl voor kindjes
die anders nooit een kaartje volgespaard krijgen.

Het zijn maar kleine dingetjes die juist zoveel kunnen betekenen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:34

Ik las iets over slecht eten kopen en veel frituren.

Een zak friet is goedkoper dan een zak verse aardappels.
Groente en fruit is vers ook niet heel goedkoop.

Vroeger hadden wij een arm stel in de straat en die aten vaak pannenkoeken omdat het goedkoop was.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:45

luuntje schreef:
Ik las iets over slecht eten kopen en veel frituren.

Een zak friet is goedkoper dan een zak verse aardappels.
Groente en fruit is vers ook niet heel goedkoop.

Vroeger hadden wij een arm stel in de straat en die aten vaak pannenkoeken omdat het goedkoop was.

Dat klopt echt niet hoor. Net even de site van de Jumbo gecheckt en een zak aardappelen kost daar 1,13 euro per kg en diepvriesfriet 1,50 euro per kg. Mensen moeten leren om juiste keuzes te maken. Friet is vaak lekkerder dan gekookte aardappelen

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:48

Wij hadden vroeger een jongetje in de klas waar we jaloers op waren want ze aten daar thuis 4 keer per week macaroni (zonder de verplichte groenten die er bij ons wel doorheen gingen). Dat wilden wij allemaal wel. Pas later komt dan het besef dat het helemaal niet zo'n luxe geweest zal zijn.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:52

Oscar schreef:
Wij hadden vroeger een jongetje in de klas waar we jaloers op waren want ze aten daar thuis 4 keer per week macaroni (zonder de verplichte groenten die er bij ons wel doorheen gingen). Dat wilden wij allemaal wel. Pas later komt dan het besef dat het helemaal niet zo'n luxe geweest zal zijn.

Ach wat sneu inderdaad ;(.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:55

Shaggy09 schreef:
Shadow0 schreef:
Shaggy, maar wat is het doel van armoede precies? Wat willen we bewijzen door mensen te proberen met 'zo min mogelijk' te laten leven?
Ik snap dat niet. Ik snap dat nog minder in een land dat in essentie behoorlijk welvarend is. Dan heeft iemand 50 euro extra... en dan? Omdat die persoon in armoede leeft is kwaliteit van leven of eigen keuzes over de inrichting van hun leven niet meer belangrijk?

Het doel van armoede? :+
Ik heb het hier over een situatie waarin ieder dubbeltje omgedraaid moet worden. Dat is niet 'proberen met zo min mogelijk te leven' Dat is met weinig moeten leven! Er zijn wel degelijk mensen die aan de armoegrens leven en die hebben geen keus. Dan bestaat er niet zoiets als de inrichting van je leven. Dan moet je al alle zeilen bijzetten om iedere avond eten klaar te hebben, dus dan is iets zoals een huisdier of rook hobby gewoonweg niet aan de orde. Zo wel, dan ben je niet ieder dubbeltje aan het omdraaien en dus niet arm. 50 euro is voor sommige mensen 2 volledige weken voedsel etc.

Je kan blijven vergelijken. Ik vind soms dat vergelijken met mensen die het nóg slechter hebben geen recht doet aan de situatie van die persoon. Mensen met een normaal inkomen die gewoon gewend zijn dingen te kunnen doen/betalen beseffen denk ik vaak niet hoe 'beperkt' je kan zijn in je leven als je dit allemaal niet kan en moet leven met een laag inkomen. Ik hoor dan ook nog vaak mensen zeggen; 'ja ik doe ook niet zoveel extra's hoor'. maar heel veel mensen beseffen niet wat ze wél allemaal nog aan producten en spullen in huis kunnen halen.

Waarom mag een minima opeens niet zeuren? In je post suggereer je dat 'die mensen die het écht moeilijk hebben geen keus hebben'. Alsof iemand die nét rondkomt oneindig veel meer keuze heeft in de 'inrichting van je leven' >;) . Mensen die een begroting hebben waarop ze precies rondkomen kunnen daarbuiten ook níks extra's doen.

Ook krijg ik er een beetje kriebels van, wanneer ik me bedenk dat mensen die arm zijn dus dan maar geen recht hebben op iets waar ze iets geld aan uitgeven maar wat hun leven een stuk rooskleuriger maakt en leefbaar. Wij willen ze zo graag 7,50 extra laten uitgeven aan verse groenten, want dát is volgens ons blijkbaar wat haar leven gelukkiger maakt? :? Ik heb een oom en die leeft van kant en klaar maaltijden & diepvriesgroenten en hij geeft geld uit aan een tv. Natuurlijk kunnen we mensen hulp bieden met het maken van verantwoorde keuzes. Ook mijn oom heeft iemand die hem helpt met zijn geld besteden.Maar we zijn gestopt met hem te proberen te veranderen; die man leeft zijn leven en is op zijn manier gelukkig. Wie ben jij (ik bedoel hier jij in het algemeen) om dat te bepalen?

Ben je alleen arm als je 'ieder' dubbeltje om moet draaien? Als iemand minima is en afhankelijk is van anderen om eten te kunnen krijgen en nooit bepaalde producten (die voor heel veel mensen héél normaal&noodzakelijk zijn om te hebben) mag diegene dus eigenlijk niet klagen, want er zijn ook mensen die nóg minder hebben en met nóg minder moeten doen?

50 euro is voor sommige mensen 2 volledige weken voedsel. Maar ook dát kan je weer vergelijken met mensen die niet eens aan de 50 euro komen ;).

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:00

Mooi gezegd, Selly.

Ik zie ook weleens mensen die heel weinig te besteden hebben keuzes maken die ik zelf niet zou maken of waarvan je je afvraagt waarom ze dat nou toch doen. Maar dat is mijn zaak niet. En het is ook niet aan mij om daar dan verder over te oordelen, ook al zou ik het zelf misschien anders doen.