Auto met kapot licht waarschuwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:59

verootjoo schreef:
Britt_Sisi schreef:
Ik had laatst 2 kapotte lampen en mensen bleven maar naar me seinen. Goed bedoeld maar ik kon mn auto niet stil zetten op dat moment! Het was ook nog niet helemaal donker. Had wel stadslicht dus tenminste iets..
Zelf probeer ik het ook wel te doen als de gelegenheid er is, dus bijvoorbeeld als het een tegenligger is.

Je mag niet eens rijden met 2 kapotte koplampen := ook niet in de schemer.

Ik ging weg met licht en kwam er dus in schemer achter door seinende auto's! Ik was vlakbij huis en dus doorgereden. Was toen de lantaarnpalen aangingen in mijn eigen straat. De volgende ochtend naar de garage geweest en opgelost. Volgensmij dus niets verkeerds gedaan :)

LukieBradley

Re: Auto met kapot licht waarschuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:20

Ik ben toen er 2 kapot bleken te zijn wel gewaarschuwd.
Reed zelfs op de snelweg en snapte er niets van, bij werk kwam ik er pas achter maar ik kon ook niet stoppen op de snelweg.
Echt heel gevaarlijk.
Seinen probeer ik altijd naar anderen, vorige week nog bij een stoplicht uitgestapt voor een auto achter mij zonder voorlicht.
Die was eeuwig dankbaar

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:26

Renee1991 schreef:
Als ik in de gelegenheid ben dat te doen, dan doe ik het. Maar ik maak me grotere zorgen om mensen die in deze dagen met alleen dagrijverlichting of met helemaal geen verlichting rijden als het donker is. Die zie ik hier steeds meer en dat vind ik veel gevaarlijker.

Amen..

erger me echt rot op die dagrijverlichting met dit grijs weer. Zet je verlichting gewoon aan en laat je zien! Voer je alleen dagrijverlichting dan staan je achterlichten niet aan.

Dan zijn er ook nog heel veel die hun mislampen voor aan hebben, nergens voor nodig.

Ik sein vaker en 3 van de 10 reageert er dan ook op en krijg heel af en toe zelfs een duimpje of laatst een meid in haar hand op stak.

Ik voer altijd mijn verlichting

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:37

Ibbel schreef:
Tja, vroeger seinde je met je lichten om te waarschuwen of beleefd te zijn. Seintje met je lichten bij een kruising betekende: "gaat u voor". Seinen op een 80 km-weg: 'er staat politie te controleren'
Dat is heel erg veranderd in seinen met je lichten betekent dat je kwaad bent, dat iemand opzij moet gaan, want 'ik kom er aan met 150 km/u dus oprotten'. Dus nee, ik sein niet meer naar mensen met kapotte lampen. De kans dat je een middelvinger omhoog krijgt omdat je verkeerd wordt begrepen is nogal groot :+

Dit.

Ik sein enkel als mensen hun lampen uit staan in het donker of bij gevaarlijk gedrag. Maar als mensen op mij seinen bij een kapot lampje, denk ik minstens dat er een deur loshangt of iets anders heel ergs :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:00

Ik sein niet heel gauw.

Laatst wel gedaan. Reden in het donker op de n36. En voor ons reed een auto zonder verlichting aan :+ Pas na een aantal keer seinen, had diegene het door. Nadat hij eerst nog paar keer ietsjes op de rem trapte (hield al bewust veel afstand)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:39

Ik vind het zelf ontzettend verwarrend als mensen naar me seinen :+ Ik doe het alleen als ze hun grote licht aan hebben staan als ik ze tegemoet kom rijden, maar verder echt niet hoor. Sommige mensen snappen zelfs dié hint niet (of zijn gewoon mega aso) en blijven gewoon met groot licht rijden op een weg zonder lantaarnpalen. Bedankt dat ik daardoor niks zie. _/-\o_

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:50

Pieter25 schreef:
erger me echt rot op die dagrijverlichting met dit grijs weer. Zet je verlichting gewoon aan en laat je zien! Voer je alleen dagrijverlichting dan staan je achterlichten niet aan.

Bij de nieuwere auto's branden ook de achterlichten bij de dagrijverlichting.
Is verplicht geworden.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:53

Brainless schreef:
Pieter25 schreef:

Bij de nieuwere auto's branden ook de achterlichten bij de dagrijverlichting.
Is verplicht geworden.

Serieus.. thank god! Met de zuinige led verlichting van tegenwoordig moet dat gewoon kunnen. Goed om te lezen! *\o/* :D

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:54

Ik had het vorig jaar nog dat een lampje kapot was. Gelukkig ging ik naar mijn werk waardoor ik hem meteen kon vervangen. Veel seinden inderdaad wat fijn was. Echter was ee bij een druk kruispunt waar snelwegen en autowegen bij elkaar komen, iemand voor mij gaan staan. Het stoplicht was rood, maar ze stapte uit en wilde mij woordelijk waarschuwen. Ik weet nu dat ik dat nog enger vond dan seinen, vooral omdat het in de spits was.

Ik had wel een keer iemand die een kapot licht had en toevallig naast mij parkeerde op een parkeerplaats, die heb ik ook meteen vriendelijk gewaarschuwd en ook uitgelegd welk licht het was. Dat werd erg gewaardeerd.:)

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:14

Ik ben wel eens vergeten in een geleende auto om de lampen aan te zetten 's avonds (stonden normaal op automatisch aan). Ik was toen heel blij dat weggebruikers naar mij seinden!
Afgelopen week dan het omgekeerde: het was pikkedonker en reed op de ring in Utrecht, het was druk en voor me reed een zwarte auto zonder verlichting. Ik heb meermaals geprobeerd met groot licht te seinen, maar die boodschap kwam schijnbaar niet aan.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 07:37

Ik ga voor een kapot licht niet zo snel seinen. Ga er van uit dat mensen daar zelf al wel van op de hoogte zijn en ze het nog niet hebben kunnen maken.

Maak me meer zorgen om mensen die vijf minuten lang doorrijden met een bizar rokende uitlaat en er op de snelweg te laat achterkomen en de turbo van de motor vervolgens ontploft als ze exact voor mij rijden op de snelweg en vervolgens binnen 0,1 sec de snelweg in rook opgaat :+
En van die andere slaapkoppen die dat soort obvious dingen niet doorhebben..

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 08:39

Queelens schreef:
Ik ga voor een kapot licht niet zo snel seinen. Ga er van uit dat mensen daar zelf al wel van op de hoogte zijn en ze het nog niet hebben kunnen maken.

Maak me meer zorgen om mensen die vijf minuten lang doorrijden met een bizar rokende uitlaat en er op de snelweg te laat achterkomen en de turbo van de motor vervolgens ontploft als ze exact voor mij rijden op de snelweg en vervolgens binnen 0,1 sec de snelweg in rook opgaat :+

Dat is dus misschien wel een foute aanname... De beide keren dat mijn lamp kapot was, wist ik dit niet meteen... De ene keer kwam ik erachter omdat een vriendin het zag toen ik haar ophaalde, de andere keer was er iemand bij een stoplicht die me erop wees... Maar in beide gevallen denk ik dat ik er al langer mee rond reed... En ook toen ik het eenmaal wist, is er NIEMAND geweest die me verder nog probeerde te waarschuwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:50

Als 1 van mijn koplampen kapot is, valt dat echt wel op. Stuk minder licht.

Achterlichten zijn wel lastiger om te zien.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:27

In het verleden had ik het ook echt niet door. Tegenwoordig zou ik er sneller achter komen met mijn huidige auto. Daar staan de lampen op automatisch, en dat betekend ook dat ze aanspringen zodra ik een deur open doe. Ook de kofferbak, dus dan zie je het meestal wel.

Zelf sein ik trouwens alleen als het echt heel duidelijk is voor wie. Anders probeer ik het te laten weten als degene naast me stopt bij het verkeerslicht.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:30

nee ik doe het ook niet 1 omdat het niet mag en 2 omdat ik het zelf ook dood irritant vind als ik x kapotte lamp heb 100x een lichtsiniaal te krijgen.
daarbij als mensen nu gewoon eens verstandig zijn om als ze instappen zeker 1x per week even naar hun lampen te kijken. je merkt het echt wel als je 1 lamp mist

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:31

Tanya schreef:
Queelens schreef:

Dat is dus misschien wel een foute aanname... De beide keren dat mijn lamp kapot was, wist ik dit niet meteen... De ene keer kwam ik erachter omdat een vriendin het zag toen ik haar ophaalde, de andere keer was er iemand bij een stoplicht die me erop wees... Maar in beide gevallen denk ik dat ik er al langer mee rond reed... En ook toen ik het eenmaal wist, is er NIEMAND geweest die me verder nog probeerde te waarschuwen.

Een kapotte lamp zie je -als het goed is- ook gewoon. Zie ik ook in mijn oude wagen die geen felle lampen heeft. Ik vind een kapotte koplamp alleen iets minder direct gevaarlijk dan een auto die rookt.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:47

pinkie87 schreef:
nee ik doe het ook niet 1 omdat het niet mag en 2 omdat ik het zelf ook dood irritant vind als ik x kapotte lamp heb 100x een lichtsiniaal te krijgen.
daarbij als mensen nu gewoon eens verstandig zijn om als ze instappen zeker 1x per week even naar hun lampen te kijken. je merkt het echt wel als je 1 lamp mist

Een kapot remlicht zie je niet als je in je eentje je lampen controleert.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:13

Het enige wat ik doe is bij het stoplicht m'n raam open zetten en het zeggen. Seinen begin ik niet aan, mensen begrijpen toch niet waarom je seint. Logisch ook, want mensen seinen tegenwoordig overal om, omdat ze vinden dat je licht aan moet midden overdag met 3 druppels regen, omdat ze je led lampen te fel vinden, omdat ze vinden dat je te langzaam rijdt, omdat je te hard rijdt, omdat ze vinden dat je de rode loper voor ze uit moet leggen, omdat ze ruzie hebben gehad met hun vrouw etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:42

Ik sein alleen als iemand me hindert met groot licht of als iemand geen licht aan heeft en het eigenlijk wel zou moeten..
Gisteren bijna een fietser onder de auto zonder licht, dan toeter ik gewoon, schrok me rot :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:40

Ik had vandaag die waarschuwing wel kunnen waarderen. Kennelijk onderweg lamp begeven. Ex met honden ophalen meldde het. Ivm geen auto voor me had ik het nog niet gezien, morgen lamp wisselen. Reservelampjes zijn zoek

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:44

Gee schreef:
Hoe attent bedoeld ook dat waarschuwen, maar als je dat via lichtsignalen doet, ben je strafbaar. Het mag namelijk volgens de wet niet en de politie bekeurd dat met EUR 90 boete.
Op andere manieren (bv ernaast rijden/gaan staan en gebaren of raampje open en zeggen) mag wel.
Ik vind het stom. Je doet het toch ter bevordering van veiligheid, maar helaas het mag echt niet.

Dat dus, helaas.. Maar heb het wel eens wel gedaan, idioot met zwarte auto die vanuit bebouwde kom niet verlichte N weg op ging.. zonder zijn verlichting aan te doen, maar die was echt volkomen blind of zo, want heb me suf geseind en lichten aan en uit gedaan, maar die reed stug door zonder autoverlichting aan.. Terwijl je zou denken dan heb je toch door? Op een onverlichte N weg???
Je zal zo'n gast maar over het hoofd zien als je gaat inhalen …..

En alle fietsers zonder deugdelijke verlichting zouden een emmer ijswater over zich heen moeten krijgen, idioten.. zeker allemaal een doodswens....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:55

Sjolvir schreef:
En alle fietsers zonder deugdelijke verlichting zouden een emmer ijswater over zich heen moeten krijgen, idioten.. zeker allemaal een doodswens....

Gelukkig appen de meeste fietsers tijdens het fietsen, dan zie je nog een klein beetje licht ~~}>

Mijn vorige auto had xenon verlichting, ook 1 x een koplamp kapot, maar dan ben je echt niet blij........ :$ :$ :$

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:59

Morrie schreef:
Sjolvir schreef:

Gelukkig appen de meeste fietsers tijdens het fietsen, dan zie je nog een klein beetje licht ~~}>

Mijn vorige auto had xenon verlichting, ook 1 x een koplamp kapot, maar dan ben je echt niet blij........ :$ :$ :$

Heb je een punt, allicht dat ik nog net een waasje schijnsel op hun gezicht zie weerkaatsen net voordat ze mijn voorruit raken....

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:25

Als ik in de gelegenheid ben de chauffeur aan te kunnen spreken of op wat voor manier verbaal / non-verbaal te communiceren dan laat ik het zeker weten :D

Ik heb laatst bijvoorbeeld een jongeman in een hele dikke BMW laten weten dat zijn knipperlicht het niet doet. Bij iedere rotonde moesten daarom mensen onnodig lang wachten en zo ook bij verschillende afslagen. Toen ik hem zag stoppen ben ik er netjes naartoe gegaan en heb met mijn meest bezorgde blik aangegeven dat zijn knipperlicht het niet deed en dat hij daardoor een boel mensen heeft benadeeld. Er bleek echter niets aan de hand met het licht. Ik heb hem geadviseerd deze voortaan te gebruiken, want ze zijn er niet voor niets bijgeleverd. := Hij zei nog vriendelijk bedankt ook :D

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:26

als wij kapot licht hebben word er vaak gewaarschuwd XD