borstnoot schreef:Pandameisje schreef:hier is het echte carnaval hoor :p ook optocht en verkleed en drank
Boerenbruiloft? Liedjesavond? Sleuteloverdracht? Zittingsavond? Alle prinsenrecepties af gaan? Op dinsdagavond met z'n allen (zelfs de stoerste kerels) jankend in de kroeg staan?
Ik wil echt niet gaan discussiëren of moeilijk doen, maar carnaval in het zuiden is toch echt heel anders en gaat voor mijn gevoel ''dieper'' dan in het noorden. Maakt niets uit verder, het is ook logisch omdat het ''hier'' ontstaan is en al generaties doorgegeven wordt door (groot)ouders. Lang niet iedereen viert het zo fanatiek zoals ik dat zelf doe hoor. Carnaval is voor mij persoonlijk veel meer dan zuipen, de optocht en verkleed gaan (al vind ik dat ook leuk hoor, daar niet van). Het is een gevoel van broederschap met vrienden, familie maar ook met mensen waar je de rest van het jaar niet heel veel mee van doen hebt ofzo? Enfin, moeilijk om uit te leggen.
Back to the point, ik vier dus ook!![]()
Ik ben dansmarietje dus eigenlijk ben ik al ieder weekend aan het vieren, maar het begint nu echt wel te kriebelen hoor!
Ik wil wel even inhaken op je eerste alinea, wij vieren hier in de Achterhoek namelijk ook carnaval, en hier is het toch ook wel “echt” carnaval. De tradities die jij noemt hebben wij hier namelijk ongeveer ook allemaal, en ook die emotie die je beschrijft zie ik hier terug. Ik geloof zeker dat hier carnaval wel anders is dan in Brabant, net zoals dat het in Brabant weer heel anders is dan in Limburg. Hier leeft carnaval echt, het hele jaar door.

Betty, van het Fijnfisjeniecafé is een kennisje en daar zijn we twee jaar geleden ook te gast geweest. Was superleuk!