Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:42

Urona447 schreef:
Wij gaan als onze dochter 18 is ook kostgeld vragen. Welk bedrag , dat weten wij nog niet maar we zullen dit bedrag apart zetten en dit als ze uit huis is als een gift geven.

Dan moeten ze al wel een (redelijk) inkomen hebben.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:44

Hier twee volwassen werkende kinderen thuis. Die dragen niet bij. Eigenlijk vind ik dat ze dat wel zouden moeten doen, ze kosten meer dan wij aan voeding en was en warm water etc. Maar ik heb er gevoelsmatig moeite mee om het te gaan vragen. Terwijl ze nu echt allebei als god in Frankrijk leven, de duurste kleding kopen, weet hoe vaak uit eten gaan, eten bestellen etc...dat zijn toch dingen die man en ik ons niet kunnen permitteren. Aan de andere kant denk ik; nu kunnen ze het nog doen, laat nog maar even. Sparen deed de oudste tot op zeker moment. Momenteel spaart hij niet tot nauwelijks, geloof ik.

En voor degenen die zeggen: kinderen neem je zelf, die zijn jouw (financiële) verantwoordelijkheid: dat is ook wel zo, maar dat zou ook een keer op moeten houden, lijkt me. Ik ben toch niet van plan om ze tot mijn dood te gaan onderhouden, alleen omdat ik besloten heb ze op de wereld te zetten.
Laatst bijgewerkt door mysa op 06-01-19 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:44

Ik vind het enerzijds logisch om mee te betalen vanaf een bepaalde leeftijd.
Anderzijds; je ouders kiezen er voor om je op de wereld te zetten, dus zij kunnen dat niet afdwingen van je vind ik. Ze weten dat het hebben van kinderen kosten met zich mee brengt.

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 14 was, (ik werk sinds mijn 15e) en mijn vader betaalde een fiks bedrag per kind per maand aan mijn moeder, daarbij kreeg ze voor zichzelf ook nog alimentatie, kinderbijslag voor ons kinderen en wij als kinderen kregen geen kleedgeld/ zakgeld oid.
Toen mij gesommeerd werd om daarbij ook nog eens kostgeld te gaan betalen van mijn eigen verdiende geld voelde dat voor mij best wel scheef. Zeker gezien het bedrag wat ze van mij vroeg en na berekening van de daadwerkelijke kosten die ze kwijt was aan mij. Plus gezien het feit dat ik mijzelf voorzag van kleding (waar ik het nodige commentaar op kreeg terwijl ik toch echt zelf bepaal waar ik mijn geld aan uitgeef) was het alles bij elkaar buiten proportioneel.
Ik ben daar dan ook niet mee akkoord gegaan, en de situatie is daardoor dan ook geëscaleerd waardoor ik zo snel als mogelijk was op mezelf ben gegaan/ uit huis ben getrapt.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:49

Ik woon nog thuis maar heb gewoon een baan, nog niet de centen om uit huis te gaan maar het is ook een dure periode om te willen kopen/huren.
Ik betaal iedere maand €150,- kostgeld, vind ik ook echt niet meer dan normaal. Hier is de regel zodra je zelf een inkomen hebt (dan niet een bijbaantje maar echt een baan) betaal je kostgeld. Naast een gewone baan is dat echt niet veel geld om af te moeten dragen, dat doe ik dan ook met liefde.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 06-01-19 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:50

persoonlijk vind ik het niet meer dan normaal, dat als je een volledig werkt en nog thuis woont, een deel kostgeld betaald en wat helpt in het huishouden. Voor niets gaat de zon op. En dan blijft er met een volledig maandsalaris nog voldoende over om goed te kunnen sparen voor een eigen huisje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:52

mysa schreef:
Hier twee volwassen werkende kinderen thuis. Die dragen niet bij. Eigenlijk vind ik dat ze dat wel zouden moeten doen, ze kosten meer dan wij aan voeding en was en warm water etc. Maar ik heb er gevoelsmatig moeite mee om het te gaan vragen. Terwijl ze nu echt allebei als god in Frankrijk leven, de duurste kleding kopen, weet hoe vaak uit eten gaan, eten bestellen etc...dat zijn toch dingen die man en ik ons niet kunnen permitteren. Aan de andere kant denk ik; nu kunnen ze het nog doen, laat nog maar even. Sparen deed de oudste tot op zeker moment. Momenteel spaart hij niet tot nauwelijks, geloof ik.

En voor degenen die zeggen: kinderen neem je zelf, die zijn jouw (financiële) verantwoordelijkheid: dat is ook wel zo, maar dat zou ook een keer op moeten houden, lijkt me. Ik ben toch niet van plan om ze tot mijn dood te gaan onderhouden, alleen omdat ik besloten heb ze op de wereld te zetten.

Hier had ik dus per direct in familieberaad even duidelijk gemaakt dat er bijgedragen moet worden. Zet even de kosten op een rij, incl gas water elektra, gemeentelijke belastingen enzenz boodschappen en druk ze even met de neus op de feiten. Jij laat ze meer uit schuldgevoel niets betalen maar juist met dit gedrag(over de balk gooien) is het heel verstandig om in te grijpen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:56

Astorga schreef:
Gini schreef:
Maar als ouders kinderen krijgen, doen ze dat ook wel met het idee dat dat op een dag (meestal na de studie) zelfstandige individuen worden die alleen (of samen) gaan wonen.

Ik vind dat best hoge verwachtingen.
Er zijn genoeg kinderen die nooit zelfstandig kunnen wonen door ziekte of handicap.
Ik hoop vooral dat ouders kinderen krijgen uit onvoorwaardelijke liefde.

Is dat een hoge verwachting? Dat twee mensen (of één in deze tijdsgeest) een kind willen dat ooit een zelfstandig persoon in deze wereld kan worden.
Het is niet omdat die verwachting niet altijd ingelost wordt, dat het meteen een hoge verwachting is.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:57

Mijn moeder/vader heeft dit niet eens moeten vragen lijkt me gewoon normaal.
Zij hadden mijn maaltijdcheques in NL niet van toepassing denk dit was maandelijks tegen de 200,- ongeveer.

Ik deed zelf geen boodschappen of toch niet alleen. Mijn moeder heeft altijd alles voorzien wat wij nodig hadden.

En was dan ook vrij vaak taxi als ik wegging. Nooit was dat haar teveel als ik iets vroeg.
Dus als ik nu terug nadenken zou 200,- te weinig geweest zijn. _/-\o_

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:59

Vjestagirl schreef:
Ik vind het wel interessant dat mensen sparen voor een koophuis en meubels. Wat is er mis met huren en de kringloopwinkel?

Omdat ik het toen kon betalen heb ik nieuw gekocht. Sorry, maar ik heb niets met kringloop. Ik heb de kringloop nooit als optie overwogen, wij gingen voor nieuw.
Ons eerste huis was een huurhuis in de vrije sector, hadden geen recht op woningbouw.

Ik betaalde geen kostgeld, maar mijn zorgverzekering betaalde ik vanaf mijn 18e, net als andere persoonlijke kosten (lenzen, bril, pil, paard.) Heb van mijn 18e tot mijn 24e ook mijn studies zelf helemaal betaald.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 06-01-19 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:01

Hier vanaf ze werken. En tijdens het studeren zullen ze ook bepaalde zaken zelf moeten bekostigen.
Meehelpen in huishouden is een evidentie, we zijn hun slaaf niet.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:02

Het ligt ook een beetje aan de situatie denk ik.
Mijn zoon werkt fulltime.
Is aan het sparen voor zijn droom auto.
Echt elk centje draait hij om.
Gaat niet uit koopt geen dure kleding.

Wij helpen hem om zijn droom auto te krijgen door geen kostgeld te vragen.
De volgende stap is sparen voor zijn eigen huisje.

Hij is dus met zijn toekomst bezig en gooit totaal geen geld over de balk.
Is eerder een ouwe potter.
Mijn zoon hoeft dus niks te betalen.
Want hij kan nog beter met geld om gaan als ik.
Hij betaald keurig zijn eigen rekeningen zoals telefoon en ziektekostenverzekering.
En dat aardappeltje en stukje vlees wat hij eet hoeft hij geen kostgeld voor te betalen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:03

Ik vind het echt bijzonder dat bokkers hier denken dat mensen die geen kostgeld betalen ondankbaar zijn, niks leren over geld, niks bijdragen en vooral genieten van hun luxe leventje en totaal niet van plan zijn zelfstandig te gaan wonen.

bigone schreef:
Froukje schreef:
Vind ik wel dat je dat kunt concluderen. Nogmaals, ouders kiezen zelf voor kinderen, dan kies je er ook zelf voor om toeslagen en belastingen in te moeten leveren.

Je kunt niet van je kind verwachten dat die de misgelopen toeslagen dan maar moet compenseren met kostgeld.

En als je kostgeld nodig hebt om je kinderen de waarde van het geld mee te geven of dat het leven duur is dan heb je in de 20 jaar daarvoor ook iets fout gedaan in de opvoeding.

Beste Froukje, nu je het toch steeds op jezelf betrekt: Wanneer het zo zou zijn dat een van je ouders wegvalt, de overblijvende net het hoofd boven water kan houden omdat jij de voordeurdeler bent en er dus nergens recht op is waardoor er voor deze ouder 400 euro minder per maand is: Dan blijf jij nog bij je standpunt dat je bijdragen in de kosten gewoon absurd vind?? Je zegt het wel hard want ook jij weet niet hoe sommige mensen rond moeten komen of juist niet rond kunnen komen. Wat voor jou geld hoeft niet voor iemand anders te gelden. Je hebt het over een baan van meer dan 40 uur met minder verdienste dan het minimum, misschien kun je daar iets aan veranderen want anders woon jij nog wel heel lang bij je ouders.

Want alleen door kostgeld te betalen kun je bijdragen in zo'n situatie :j

Dorine92 schreef:
Froukje schreef:
Vind ik wel dat je dat kunt concluderen. Nogmaals, ouders kiezen zelf voor kinderen, dan kies je er ook zelf voor om toeslagen en belastingen in te moeten leveren.

Je kunt niet van je kind verwachten dat die de misgelopen toeslagen dan maar moet compenseren met kostgeld.

En als je kostgeld nodig hebt om je kinderen de waarde van het geld mee te geven of dat het leven duur is dan heb je in de 20 jaar daarvoor ook iets fout gedaan in de opvoeding.

Ik weet niet of ik nu te persoonlijk word maar jij bent echt hét schoolvoorbeeld van iemand die ik als ouder wél kostgeld zou laten betalen. Vanwege de puberale ondankbaarheid die uit je berichten komt. Je vindt het allemaal maar méér dan vanzelfsprekend dat je daar gratis mag wonen zolang je wilt, en dat je ouders hun privacy en subsidie kwijt zijn en ook nog eens jouw was en je ondankbare houding erbij krijgen zal jou een worst wezen. Dan denk ik, die heeft nog heel wat te leren over geld, dankbaarheid en fatsoen. Maargoed de vraag is uberhaupt of ik iemand met jouw instelling niet gelijk met 18 jaar eruit gebonjourd zou hebben :wave: hoogstwaarschijnlijk wel als je in het echt net zo erin staat als hoe je berichten overkomen. Maargoed dat is hoe ik het zie, ik reageer puur op jouw mening.
Iemand die daarentegen heel dankbaar is voor de mogelijkheid om, voor minder geld dan een eigen studentenkamertje, thuis te kunnen wonen, zou ik geen kostgeld vragen.

Op het moment dat je je gaat afvragen of je te persoonlijk wordt kun je beter niks posten ;)

Buiten dat, ik ben toch blij dat je mij zo goed kent om te kunnen zeggen dat ik een ondankbare puber ben. Dank je, dat wist ik nog niet van mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:05

Zodra ik fulltime ging werken en nog thuis woonde deed ik een bijdrage aan de boodschappen en betaalde ik mijn eigen zorgverzekering :j vond ik niet meer dan logisch. Maar, het is aan elke ouder of ze het vragen en wat redelijk is of niet.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:09

Toen ik nog thuis woonde tot vorig jaar maart dacht ik altijd: jullie hebben mij op de wereld gezet en daar heb ik niet om gevraagd.
Natuurlijk heb ik dit nooit gezegd.

Ze hebben ook nooit kostgeld aan me gevraagd maar ik deed wel mijn eigen was en ding en als ze eens krap zaten gaf ik wel geld etc.
Vanaf het kon (door werk etc) heb ik gezegd mijn eigen zorgverzekering te betalen.
Achteraf gezien was het wellicht wel goed geweest om te vragen zodat ze ook deels voor mij opzij konden zetten en ik een grotere spaarpot had.
Heel eerlijk gezegd, ondanks ik wel mijn rijbewijs en alles altijd zelf heb betaald... heb ik niet van huis uit mee gekregen te leren omgaan met geld :j

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:12

Ik werk sinds een paar maanden (parttime). Ik vind het niet meer dan normaal dat ik mee betaal thuis en doe dat dus ook. Mijn moeder moet al krabbelen om rond te komen iedere maand, kan nooit op reis of uit eten etc, dan vind ik het belachelijk als ik dan niks zou meebetalen en op haar kosten zou eten en slapen (maar intussen wel een eigen paard op een pensionstal, regelmatig wat drinken met vrienden of uit eten...). Ze is alleenstaand en we zijn maar met z'n tweeën, en zij heeft ook al die jaren mijn studies betaald.

Heb destijds zelf voorgesteld en gevraagd wat ik moet bijdragen elke maand. Mijn moeder wou geen vast bedrag per maand vragen, dus zijn we overeen gekomen dat ik de helft van de rekeningen betaal (huur, elektriciteit, water, internet en telefoon), en daarnaast ga ik af en toe ook boodschappen doen en betaal die ook.

Toen ik nog studeerde had ik een bijbaantje en toen betaalde ik dingen als hobby's (paardrijden, fotografie), nieuwe kledij, avondjes uit, citytrips etc ook volledig zelf. Ik vond dit persoonlijk fijn, ik ken heel goed de waarde van geld en kan ermee omgaan. Dat zie ik in mijn omgeving vaak anders: alles altijd door de ouders gefinancierd en in de schoot geworpen, en als ze het dan zelf moeten doen een giga gat in hun hand en problemen mbt sparen := zonder daarmee iedereen over dezelfde kam te scheren overigens, want ik zie het ook goed gaan hoor. Maar mensen die vanuit thuis al een stukje financiële zelfstandigheid hebben meegekregen, is de stap toch een stukje kleiner imo.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:14

Met geld omgaan heb ik ook niet geleerd toen ik nog thuis woonde, maar dat ging eigenlijk vanzelf toen we gingen samenwonen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:14

Suzanne F. schreef:
verootjoo schreef:
Ik vind kostgeld belachelijk := je kunt je kinderen beter laten sparen om zelf te kunnen gaan wonen.

Vind ik ook. Maar wil ze wel stimuleren om dat dan ook te doen en niet al hun verdiende geld uit te geven aan stappen, zuipen, vakantie en auto’s.
Mijn dochter zal bij mij altijd te eten kunnen krijgen en kunnen slapen. Maar niet teren op mijn zak en dan lui en ongemotiveerd zijn. Dus er wordt gestudeerd of gewerkt.

Was bij ons precies zo thuis idd. Zusje verbraste het alleen maar dus die kon wel elke maand geld inleveren bij m’n ouders. Maar die spaarden het dan voor haar.

Je hebt gewoon veel spaargeld nodig om uit huis te gaan en dat zal alleen maar meer worden.
Doordat wij konden sparen thuis hebben we wel allemaal een huis kunnen kopen. Of een huurhuis leuk inrichten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:16

Vjestagirl schreef:
Ik vind het wel interessant dat mensen sparen voor een koophuis en meubels. Wat is er mis met huren en de kringloopwinkel?

Er is niets mis met huren, maar ik wilde het zelf niet. Ik vind het zonde, omdat iedere maand dat geld verdwijnt en het huis nooit jouw eigendom wordt. Daarnaast ben je ook beperkt met wat je in het huis mag aanpassen en veranderen.
Als ik kijk waar wij ons huis 12 jaar geleden voor gekocht hebben en nu voor verkocht hebben. Met huren waren wij ons geld kwijt geweest.

En met de kringloopwinkel is niets mis. Alleen zal ik er nooit een bank of matras bijv. kopen. Dat vind ik echt een vies idee. Mijn salontafel is trouwens van de kringloper. Verder hebben ik mooie oude biedermeier kast. Die zie je ook wel eens bij de kringloper, maar daar vragen ze dan ook echt veel geld voor. Maar over het algemeen koop ik mijn meubels nieuw. Daar is ook niets mis mee.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:17

Vjestagirl schreef:

Niets mis met de kringloop, wij hebben uberhaupt geen nieuwe meubels.
Sociale huur kun je je hier amper voor inschrijven, je moet aan zoveel eisen voldoen en dan nog is de wachtlijst 15-20jaar. Particuliere huur betaal je hier in de buurt ca 1100 voor een studio, en daar waar we straks zullen wonen ongeveer £900 voor een studio, zonder counciltax, gas water en licht. Ik heb dan liever dat een deposit hebben voor een woning en kunnen kopen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:19

Lijkt me toch ook niet meer dan logisch dat je vanaf je 18de je eigen zorgverzekering betaalt. Je krijgt ten slotte ook zorgtoeslag.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 18:21

Maar is onmiddellijk een koophuis en mooie nieuwe meubels niet een beetje "bovenaan de ladder beginnen"?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:22

zonnebloem18 schreef:
Lijkt me toch ook niet meer dan logisch dat je vanaf je 18de je eigen zorgverzekering betaalt. Je krijgt ten slotte ook zorgtoeslag.

Vind ik ook, maar dit is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend als ik het hier zo lees.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:23

Hangt idd van de financiële draagkracht af en de mentaliteit van het kind, vind ik.

Ik hoop dat ons kind zo lang mogelijk thuis blijft wonen,
Thuis zijn er toch bepaalde regels/controle waardoor het voor een kind niet altijd fijn is om thuis te wonen. Doordat het gratis is denk ik dat het wel aantrekkelijker is om te blijven.
Nu is ons kind nog jong en sociaal, dus verwacht niet straks met een volwassen zoon van 40 samen te wonen.
Maar niemand weet wat de toekomst brengt.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:24

Ik vind het niet meer dan normaal dat je op een gegeven moment op eigen benen gaat staan. Als je fulltime werkt en een poosje overbrugt thuis om daarna op jezelf te gaan, daar kan ik wel inkomen. Maar dan vind ik kostgeld niet meer dan normaal en niet voor jaren, tenzij anders overeen gekomen natuurlijk. Anders krijg je van die 40-jarigen die bij hun ouders wonen.. Moet er niet aan denken, Brrr :')

Luxeproducten als een dure auto, sparen voor dure meubels en geen kostgeld betalen.. Dat gaat er persoonlijk niet in bij mij. Een tweedehands auto en net wat minder dure meubels voor het eerste huisje is ook meer dan prima. En eerst huren ipv kopen is ook niet meer dan vanzelfsprekend wat mij betreft. Je moet ergens beginnen in het leven en kunt niet verwachten dat je gelijk vanuit het ouderlijk nest een koophuis kunt krijgen. :)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:25

Vjestagirl schreef:
Maar is onmiddellijk een koophuis en mooie nieuwe meubels niet een beetje "bovenaan de ladder beginnen"?

Nou ja, zoals ik al zei, huren is hier niet te doen, en dan wonen ze dus echt tot hun 40ste thuis.