Urona447 schreef:Wij gaan als onze dochter 18 is ook kostgeld vragen. Welk bedrag , dat weten wij nog niet maar we zullen dit bedrag apart zetten en dit als ze uit huis is als een gift geven.
Dan moeten ze al wel een (redelijk) inkomen hebben.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mysa schreef:Hier twee volwassen werkende kinderen thuis. Die dragen niet bij. Eigenlijk vind ik dat ze dat wel zouden moeten doen, ze kosten meer dan wij aan voeding en was en warm water etc. Maar ik heb er gevoelsmatig moeite mee om het te gaan vragen. Terwijl ze nu echt allebei als god in Frankrijk leven, de duurste kleding kopen, weet hoe vaak uit eten gaan, eten bestellen etc...dat zijn toch dingen die man en ik ons niet kunnen permitteren. Aan de andere kant denk ik; nu kunnen ze het nog doen, laat nog maar even. Sparen deed de oudste tot op zeker moment. Momenteel spaart hij niet tot nauwelijks, geloof ik.
En voor degenen die zeggen: kinderen neem je zelf, die zijn jouw (financiële) verantwoordelijkheid: dat is ook wel zo, maar dat zou ook een keer op moeten houden, lijkt me. Ik ben toch niet van plan om ze tot mijn dood te gaan onderhouden, alleen omdat ik besloten heb ze op de wereld te zetten.
Astorga schreef:Gini schreef:Maar als ouders kinderen krijgen, doen ze dat ook wel met het idee dat dat op een dag (meestal na de studie) zelfstandige individuen worden die alleen (of samen) gaan wonen.
Ik vind dat best hoge verwachtingen.
Er zijn genoeg kinderen die nooit zelfstandig kunnen wonen door ziekte of handicap.
Ik hoop vooral dat ouders kinderen krijgen uit onvoorwaardelijke liefde.
Vjestagirl schreef:Ik vind het wel interessant dat mensen sparen voor een koophuis en meubels. Wat is er mis met huren en de kringloopwinkel?
bigone schreef:Froukje schreef:Vind ik wel dat je dat kunt concluderen. Nogmaals, ouders kiezen zelf voor kinderen, dan kies je er ook zelf voor om toeslagen en belastingen in te moeten leveren.
Je kunt niet van je kind verwachten dat die de misgelopen toeslagen dan maar moet compenseren met kostgeld.
En als je kostgeld nodig hebt om je kinderen de waarde van het geld mee te geven of dat het leven duur is dan heb je in de 20 jaar daarvoor ook iets fout gedaan in de opvoeding.
Beste Froukje, nu je het toch steeds op jezelf betrekt: Wanneer het zo zou zijn dat een van je ouders wegvalt, de overblijvende net het hoofd boven water kan houden omdat jij de voordeurdeler bent en er dus nergens recht op is waardoor er voor deze ouder 400 euro minder per maand is: Dan blijf jij nog bij je standpunt dat je bijdragen in de kosten gewoon absurd vind?? Je zegt het wel hard want ook jij weet niet hoe sommige mensen rond moeten komen of juist niet rond kunnen komen. Wat voor jou geld hoeft niet voor iemand anders te gelden. Je hebt het over een baan van meer dan 40 uur met minder verdienste dan het minimum, misschien kun je daar iets aan veranderen want anders woon jij nog wel heel lang bij je ouders.
Dorine92 schreef:Froukje schreef:Vind ik wel dat je dat kunt concluderen. Nogmaals, ouders kiezen zelf voor kinderen, dan kies je er ook zelf voor om toeslagen en belastingen in te moeten leveren.
Je kunt niet van je kind verwachten dat die de misgelopen toeslagen dan maar moet compenseren met kostgeld.
En als je kostgeld nodig hebt om je kinderen de waarde van het geld mee te geven of dat het leven duur is dan heb je in de 20 jaar daarvoor ook iets fout gedaan in de opvoeding.
Ik weet niet of ik nu te persoonlijk word maar jij bent echt hét schoolvoorbeeld van iemand die ik als ouder wél kostgeld zou laten betalen. Vanwege de puberale ondankbaarheid die uit je berichten komt. Je vindt het allemaal maar méér dan vanzelfsprekend dat je daar gratis mag wonen zolang je wilt, en dat je ouders hun privacy en subsidie kwijt zijn en ook nog eens jouw was en je ondankbare houding erbij krijgen zal jou een worst wezen. Dan denk ik, die heeft nog heel wat te leren over geld, dankbaarheid en fatsoen. Maargoed de vraag is uberhaupt of ik iemand met jouw instelling niet gelijk met 18 jaar eruit gebonjourd zou hebbenhoogstwaarschijnlijk wel als je in het echt net zo erin staat als hoe je berichten overkomen. Maargoed dat is hoe ik het zie, ik reageer puur op jouw mening.
Iemand die daarentegen heel dankbaar is voor de mogelijkheid om, voor minder geld dan een eigen studentenkamertje, thuis te kunnen wonen, zou ik geen kostgeld vragen.
Suzanne F. schreef:verootjoo schreef:Ik vind kostgeld belachelijkje kunt je kinderen beter laten sparen om zelf te kunnen gaan wonen.
Vind ik ook. Maar wil ze wel stimuleren om dat dan ook te doen en niet al hun verdiende geld uit te geven aan stappen, zuipen, vakantie en auto’s.
Mijn dochter zal bij mij altijd te eten kunnen krijgen en kunnen slapen. Maar niet teren op mijn zak en dan lui en ongemotiveerd zijn. Dus er wordt gestudeerd of gewerkt.
Vjestagirl schreef:Ik vind het wel interessant dat mensen sparen voor een koophuis en meubels. Wat is er mis met huren en de kringloopwinkel?