Fijn zo n nieuw afval systeem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

Re: Fijn zo n nieuw afval systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 23:00

Ik sluit me aan bij het verhaal van Shadow0. Dat er serieus mensen gaan aangeven dat het wat zou zijn als de gemeente dat moest doen, want wie gaat dat betalen? Nou, wij allemaal. Dat heet zorgen voor elkaar. Buiten dat heeft de gemeente besloten de afvalverzameling te veranderen, laat ze dan ook zorgen voor een fatsoenlijk bruikbaar en bereikbaar systeem.

Ik ken het betreffende systeem en dat is al kwalitatief uitermate teleurstellend als je prima ter been bent. Rot klep... Ik ben blij dat wij nog gewone kliko's hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 23:10

Shadow0 schreef:
Hoe mensen met beperkingen hun afval aan kunnen bieden is echt heel uitdrukkelijk wel ook de verantwoordelijkheid van de gemeente! Dat valt helemaal onder de doelstelling van de WMO, en daarnaast bij hun verantwoordelijkheid in het ophalen van afval en de plicht om toegankelijk te zijn vanuit het mensenrechtenverdrag voor mensen met een beperking.

Oftewel: ja. De gemeente moet hier wel degelijk aandacht aan besteden.

En bedenk dat er veel meer zijn in de positie als Karuna: mensen die meer of minder zelfredzaam zijn maar sommige specifieke zaken niet kunnen doen. Bv met een rolstoel niet bij een container kunnen, of met 1 hand niet en een klep openhouden en een zak erin gooien, of die hun armen niet boven een bepaalde hoogte op kunnen tillen (wat je dus echt niet altijd kunt zien.) Reuma hebben waarmee ze normaal veel kunnen maar in bepaalde periodes heel weinig en zeker niet veel kracht kunnen zetten.
Ook hebben lang niet al die mensen een sociaal netwerk waar ze op terug kunnen vallen. Want ziek zijn of oud zijn of weinig geld hebben kan ook hele vervelende gevolgen hebben voor je sociale netwerk. Of de mensen die je kent hebben zelf ook een beperking of zijn ook oud ofzo.

Allemaal bij elkaar zijn dat er veel meer dan je denkt. En zoals het normaal is dat stoepranden verlaagd worden bij oversteekplaatsen en stoplichten een tikkertje hebben, hoort het ook normaal te zijn dat een afvalcontainer toegankelijk is. (Nogmaals: we hebben inmiddels dat Verdrag overgenomen. Toegankelijk zijn hoort de norm te zijn.)

Maar als het dat niet is, ligt het nog steeds bij gemeeente want het is nadrukkelijk de bedoeling dat iedereen die thuis woont zonder hopen afval. Dat is de plicht van de gemeente vanuit de WMO.

Hier kan je met je rolstoel niet bij de grondkliko's zit stoeprand voor... altijd al idioot gevonden.
( buiten dat er hier per definitie gen volle vuilniszak in de opening past, valide of mindervalide dat past gewoon niet) waar ik eerder woonde warwn de kliko's 1.60 hoog op een opstap van 30 cm.... ik ben lang, maar kleine mensen moesten daar al gymnastieken en rolstoelers kansloos...

Las ook ergens wijkteams...mensen die goedkoop klusjes foen, you wish.. dat is geen wijdverspreid iets, dat zit op sommige plaatsen.

Totdat je ergens tegen aan loopt waar je hulp bij nodig hebt lijkt het altijd heel gemakkelijk.

Ken Karuna niet, voel ook niet de behoefte topics te gaan uitspitten, maar hoe iemand zich profileerd op internet kan heel anders zijn dan jij zich voelt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 23:20

Reuma
Astma
Astmatische bronchitis
MS
Ziekte van Ménière
Lupus erythematosus
Ziekte van Bechterew

Zomaar even een verzameling van aandoeningen waarbij je de ene dag rustig naar een festival kunt, rustig kunt gaan skieen of zelfs tuinieren... Om dit een week later helemaal niet meer te kunnen, misschien zelfs geen kopje thee meer kunt tillen. Of je hebt last van spierdystrofie in je hand oid...
Of een andere specifieke functionele beperking waarbij je prima kunt skieën, maar bv geen kracht hebt in je armen..

En hoe afschuwelijk is het dan om in je buurt te moeten gaan bedelen om hulp. Want wat nu als je geen zin hebt om je te bemoeien met je buren... laat staan dat je ze iets moet vragen? Volgens mij is het een groot recht in Nederland dat je je leven mag inrichten zoals je dat zelf wil EN dat IEDEREEN aanspraak moet kunnen maken op een aantal basis voorzieningen. Zoals gebruik kunnen maken van de gemeentelijke vuilophaal dienst.

Vraag me dan ook af hoe iedereen zou reageren als er besloten werd dat het vuilnis helemaal niet meer opgehaald wordt. Iedereen heeft tegenwoordig wel een auto, of kent iemand met een auto, of iemand met een bakfiets. En iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen afval, zijn eigen troep. Dus waarom dan uberhaupt nog de vuilnis ophalen? Kan iedereen toch prima zelf wegbrengen naar een verzamelpunt. Stel je voor wat dat aan (gemeentelijke) belastingen zou schelen!!

Raar gedacht?
Niet raarder dan TS die het nu qua vuilnis zelf moet opknappen, terwijl ze dat op momenten kennelijk niet kan/ in een buurt woont waar meer mensen hier problemen mee hebben

Kortom:
Los van TS d'r prive situatie, denk ik dat het wel degelijk de verantwoordelijkheid van de gemeente is om er voor te zorgen dat iedere inwoner redelijkerwijze in staat moet zijn om zélf zijn of haar afval aan te bieden..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 23:35

Je hoeft ook geen topics uit te spitten. Als lzp volgt kom je er vanzelf een aantal tegen van dezelfde persoon dat het op begint te vallen.

Hier dus ook altijd al een vuilniszakken ophaalsysteem in de gemeente en geen kliko's. En dat is werkbaar. Waarbij Ts nieuwe systeem zelf kan kiezen wanneer ze vuil naar de container brengt, met wekelijkse vaste ophaaltijden zou je daar namelijk nog beperkter in zijn. Dan vrasgt het timing en regeling. Maar met eens in de zoveel tijd een keer naar ondergrondse container brengen geeft al veel meer vrijheid in wanneer dan. En als ts haar klachten zo extreem zijn als gezegd zal ze sowieso een achterban-netwerk hebben . En nee, dat is niet leuk om te moeten vragen. Maar eens in de zoveel tijd als het zo voorkomt plannen dat je ff hulp hebt om die vuilniszak op dat moment weg te laten brengen zou je ook al helpen.

Wat is trouwens de reden dat al je andere buurtbewoners er deze week nog geen last van hadden en jij wel.? Kan het zijn in je regeldrang dat je zelf al iets in gang had gezet dat anderen blijkbaar niet hadden gedaan met alle goede bedoelingen van je. Maar al je andere buurtgenoten hadden er nu en moment nog geen last van. En ff je vuilniszak dit moment nog tijdelijk bij een kliko van hun in stoppen in overleg was blijkbaar ook ondenkbaar.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 23:40

Maar als je nu van micro naar macro gaat:

Het is toch ráár dat er voor een systeem gekozen wordt die voor minder validen niet goed werkbaar is?

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 00:13

Punz schreef:
Maar als je nu van micro naar macro gaat:

Het is toch ráár dat er voor een systeem gekozen wordt die voor minder validen niet goed werkbaar is?

Bizar!
Bij ons is dat dus wel zo. Ze zijn laag, en gaan trouwens ook automatisch open. Als je je pas er over heen haalt.
En zo hoort het ook vind ik.

Oja, en het kan ook zo zijn dat iemand gewoon graag af en toe (of wat vaker :D ) op dingen afgeeft. Maar dat wil niet zeggen dat ze het niet ook echt zwaar hebben. Lichamelijke en geestelijke klachten gaan vaak hand in hand en iedereen gaat er anders mee om.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 00:43

TS, maar is het niet gewoon een optie om i.p.v. 1x in de 5/6 weken, je vuilnis 1x in de 2,5/3 weken weg te brengen? Dan is hetgeen je weg moet brengen al gehalveerd en makkelijker voor je te doen. Het kost wel iets meer, maar dat is te overzien als je daar je lijf een plezier mee doet lijkt me.
Ik heb het al meerdere keren voorbij zien komen en volgens mij is dit wel een van de makkelijkste aanpassingen om het voor jou wat makkelijker te maken.

En ik lees dat je regelmatig naar iemand toe gaat. Is het geen optie die persoon 1x in de 5/6 weken op de koffie bij jou te vragen, en dan te vragen je even te helpen met je vuilnis? Of anders een vriendin of familielid?

En hoe vervoer je je boodschappen? Heb je daar niet ook problemen mee?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 01:23

Zn als je eens een week niets kan doen, dan laat je de zak toch staan tot een ander moment dat het wel lukt?
Is juist een vrijheid dit systeem. In mijn gemeente moet de zak buiten staan op donderdagavond na 22u en voor vrijdagochtend 6u. Geloof me, dat is beperkend.

Misschien moet je over het algemeen een tandje terug nemen en je eerst over jezelf ontfermen vooraleer je druk te maken over anderen. Ik vind dat in korte tijd je Posts heel negatief zijn geworden terwijl dat eerst niet zo was. Ook je schrijfstijl is veranderd. Weet je zeker dat alles ok is?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 01:26

Kan je geen opstapje of een krukje gebruiken om je zak in de container te krijgen?

Als je hem 1 x in de 3 weken naar de container brengt en de hondenpoepzakjes onderweg al weggooit hoeft je afvalzak niet zo zwaar te zijn denk ik.

Bij de action hebben ze van die krukjes en die wegen (en kosten) geen drol.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 08:39

Neem je vuilniszak mee als je weer eens op vakantie gaat met de camper en vraag GV of hij hem ergens weggooit. Ik zie geen probleem :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 09:50

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Huis, Tuin en Techniek. Daar past het beter. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 10:41

Eh tsja dank voor degene die snappen waar ik tegenaan loop. Vreemde aan veel mensen is je mankeert wat dus moet je altijd achter de geraniums gaan zitten. Leven mag niet meer. Alleen ook mensen met een handicap zijn mens die soms ook iets leuks willen doen. Wetende wat de consequenties daarvan zijn. :j

En er worden wederom vragen gesteld waar ik antwoord op gegeven heb al. Kwestie van even lezen over hoe en wat. Opstapje, nope geen goed plan. Dan moet ik op ern opstapje gaan staan zonder omvallen.

Wat betreft de kliko afmelden. Ik heb al een papierkliko anderen niet. Je moest je kliko uiterlijk twee weken geleden al afmelden. Wat ik ook gedaan heb. In de veronderstelling dat ik hem maandag nog kon aanbieden. Niet wetende dat de gemeente doodleuk klikos te vroeg uit het systeem trekt. En ik dus met een probleem zat accuut. En niet mijn vuil wegbreng moment kon bepalen.

Kliko aanbieden is twee meter doorrollen oprit loopt af naar de straat dus simpel zat. En daarmee helpt mijn overbuurman ook. Had ik al neergezet hier. Normaal heb ik hulp maar zij is ook niks waard op dit moment.

Daarnaast een vuilniszak met poep brr neem ik liever niet in de auto mee. Al jas ik die vma de week niet eens in de bus kunnen krijgen. :+

Wat betreft de kritische topics. (Zoveel zijn het er ook weer niet twee wat betreft maatschappelijke dingen, en drie nieuwsberichten in bijna 3 maanden. En deze dan) Afgelopen weken komen vanuit de overheid steeds meer dingen los. De ene ingrijpende maatregel na de ander. Die flink inhakken in de inkomens van de laagste groep. Die vragen mij er eens naar te kijken. Aangezien ik nu toch meer op mijnkont zit omdat lijf niet wil. Heb ik er ook tijd voor. Hoofd doet het wel, lijf wat minder. Dus ben ik er ook meer mee bezig.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:56

Maar heel eerlijk, er worden nu zoveel tips en ideeën aangedragen en je wilt of kan niets... alles wordt afgeschoten. :o
Natuurlijk is het zaak dat je normaal je afval kwijt kunt, maar vaak helpt het om in oplossingen te denken ipv problemen en negativiteit.
Opstapje hoeft ook niet hoog te zijn. Desnoods een heel laag trapje, met zo'n beugel waar je je aan vast kunt houden/grijpen.

En wij op bokt kunnen verder niets aan de situatie veranderen hè, dat kan alleen jijzelf of de gemeente.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:07

Hondenpoep kan in de gft bak. Als je gft zakjes gebruikt om de drollen te rapen kun je het gewoon in de kliko doen.
Scheelt weer restafval :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:10

verootjoo schreef:
Hondenpoep kan in de gft bak. Als je gft zakjes gebruikt om de drollen te rapen kun je het gewoon in de kliko doen.
Scheelt weer restafval :P

Honden/kattenpoep mag juist niet bij het GFT.
Citaat:
Wat mag NIET bij het GFT
Poep van honden en katten

Citaat:
Poep van honden en katten kan ziektekiemen bevatten. Een klein beetje kattenpoep die met kattenbakkorrels met Milieukeur in de biobak belandt, kan echter geen kwaad.

http://www.afvalopdekaart.nl/WELofNIETi ... afval.aspx

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:12

Nee, hondenpoep mag niet in de gft-bak.

Myfairytale: het plaatsen van een goede opstap met reling zou ook aan de gemeente zijn. Ik zou dat zelf ook niet zo snel doen, ten eerste omdat de kans groot is dat het er niet lang staat, ten tweede omdat je als je echt pech hebt de gemeente het aanmerkt als verkeerd aangebonden grof vuil, en je nog meer gezeur krijgt.

Verder: besef hoe raar het is dat je als persoon met beperking steeds in 'oplossingen' moet denken voor problemen die door anderen gecreeerd worden. Laat mensen maar wat bewuster worden dat ze die problemen niet creeren. Zoals gezegd: dat is nu ook een wettelijke plicht. Ik snap dat het wel makkelijk is als de gemeente mensen met een beperking kan negeren en dan hoopt dat ze allemaal zelf heel creatief denkend in oplossingen om hun tekortkomingen heen te werken, maar dat is niet redelijk.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:13

Tuurlijk, ts moet met een trapje daarheen lopen en met een zware zak. Het moet niet gekker worden.. dat zijn geen tips, dat is domweg zonder nadenken iets neerzetten en dat moet ts dan maar doen. Want ze kan ook op vakantie |(

Ts, ik vind het fijn voor je dat je nog wat leuke dingen kan doen! De meesten kunnen zidh niets voorstellen bij een lijf wat het niet meer doet. Top van je dat je toch nog voor leuke dingen kiest. Ik kan zelfs dat helaas niet meer, dus geniet ervan, zolang het nog kan!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 11:15

Myfairytaile. Als je goed leest heb ik mogelijk al een oplossing. Krukje is gewoon vragen om ongelukken, zak meenemen naar iemand anders is evenveel werk als hem hier weggooien. En zoals ik al vaak zeg ik heb normaal hulp maar zij is ook ziek. En als ik mijn hondenpoep op een andere manier kwijt kan is het gewicht probleem ook over,

Poep mag hier absoluut niet in de gft. Wordt ook streng gecontroleerd en kost je een boete van 200 euro. Mag nergens in nederland alleen iedereen kiept het erin net als haren mag ook niet.

Geen idee hoe iemand zonder restafval kan zijn, iedereen stofzuigt of veegt mag ik hopen. Of heeft inlegkruisjes of maandverband meestal wel. die ook restafval zijn.

Zammie omdat ik ook zoveel slechter ben geweest grijp ik nu kans aan dingen te doen die ik nu kan doen. Uitstel kan zomaar afstel zijn. Maar ook toen ging ik op vakantie. Dankzij een fitte ex een mega grote tent en een fikse grijskenteken auto waardoor looprekje, rolstoel, groter bed, scootmobiel extra kleding enz meekonden. Oma ging op stap en neemt hele huisraad mee :+
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-12-18 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:17

Oh echt? Nooit geweten dat hondenkak er niet in mag :oo

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 11:20

Nee kattenpoep ook nog overigens. Sommige korrels wel mits aan bepaalde voorwardes en afbreekbaar. Alleen nagenoeg iedereen kiept het erin.

Shadow daar komt het wel op neer. Denk je eindelijk ok nu heb ik alles wel onder controle dan wijzigd er weer iets. Of alle papieren digitaal op onleesbare sites (moet er achterheen jongens ik moet op papier hebben want ik kan jullie site niet lezen, de aanbiedplaats van de klikos. Was ook zoiets. Opeens moest ik honderd meter met mijn kliko slepen omdat hun systeem wijzigde. Heb er hard voor moeten knokken heel veel boze ophalers en gemeente ambtenaren en nu kan ik weer op eigen oprit aanbieden. En nu dit weer

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:22

Ik vind het echt bizar dat karuna zich hier zo moet verdedigen. Ondanks haar persoonlijke situatie is het toch van de zotte dat dit nu gewoon zo ingewikkeld is gemaakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:32

Ik vind het onbegrijpelijk en toch geheel niet verrassend hoe hier gereageerd wordt op Karuna. :)

Voelen een aantal van jullie zich helemaal goed van op je hoge ivoren toren? Iemand vertellen hoe die persoon haar leven mag indelen als invalide ondanks dat je niet het flauwste idé hebt wat haar invaliditeit in houdt?
Werd je dag daar beter van? :n
TS zit met een probleem en als invalide is het nu eenmaal zo dat er vaak veel minder oplossingen mogelijk zijn dan bij een gezond persoon. Ik vermoed dat men daarom het woord "beperkingen" vaak gebruikt bij mensen die invalide zijn.
Dat TS zoveel aangebrachte oplossingen moet afschieten zou je nederig moeten maken over je eigen luxe kwa doen en laten ipv haar af te zeiken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 12:42

Dank je. zo af en toe word ik er moe van. Veel van de oplossingen al eerder overdacht of het wat is of niet. En sommige dingen doe geroepen worden zijn gewoon zinloos en zou je zelf ook niet doen. En Als je een zak al niet wegkrijgt daarbij ook nog een opstapje meenemen. Of twee keer moeten lopen. Los van feit opstapje gebruiken is boem hier.

Hulp vragen een keer is geen ramp als je heel vaak hulp moet vragen is het voor jezelf genant en ongemakkelijk en voor je omgeving oh god daar heb je hem/haar ook weer. Wat nu weer? Stel je eens voor naast je woont iemand die bij voor jou gevoel elke dwarse scheet om hulp komt vragen. Echt altijd, op de meest gekke tijden. Ook als je zit te eten, avondje wil bankhangen of wat ook? Hoe zou je daar dan op reageren? Niet voor niets dat mantelzorgers onderuit klappen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 13:01

Dat ligt helemaal eraan hoe de hulpvrager is wmb. Ik help graag andere mensen en zou dus geen moeite daarmee hebben als ik een klik voel met iemand. Maar is het een zeurpiet die naast me woont waar nooit iets deugt en die overal negatief naar kijkt en overal moeilijk over doet dan zou ik daar idd geen zin in hebben. Al zou ik dan te beleefd zijn om niet te helpen overigens.

Bij ons is het wb afval top geregeld. Iedereen betaalt een vaste prijs en je kunt dus overal zonder pas je vuil kwijt. De kleppen gaan soepel omhoog. Helaas heb je dan nog mensen die hun vuil gewoon op straat flonkeren..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 13:41

En hoe zou je je zelf voelen als jij elke keer andere mensen moest gaan storen?
Want zo voelt het voor de vrager.