Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:24

Nu ik fulltime thuis ben met 2 kinderen, 2 honden en 3 paarden wordt het huis ook viezer dan toen ik alleenstaand was met 1 hond die altijd meeging naar het werk en een 60 tot 70 urige werkweek maakte.
Destijds kwam ik echt alleen thuis om een pizza in de oven te schuiven, te douchen en te slapen. Wat wordt er dan vies in de rest van je huis?

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:24

Linde99 schreef:
Amber_anne schreef:
Maar waarom na het douchen steeds een nieuwe handdoek?

https://wibnet.nl/mens/gezondheid/je-ha ... -bacterien hierom :)

Is goed voor je weerstand :Y)

@Urbiezira
Wij zijn beide student (ik bezig met scriptie en hij met zijn master), werken ernaast +/- 20 uur en ik heb dan nog m’n paard waar ik 5x per week heen ga.
Vriend is dan wel zzp’er en werkt dus veel thuis. Die doet dan wel eens wat dingetjes tussendoor voor ‘t huishouden. Ik doe ‘t op m’n “vrije” dagen voornamelijk. Heb vaak minimaal een keer per week heb ik geen werk en geen paard, dus hele dag vrij!

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:25

MizzMontana schreef:
Linde99 schreef:

Even geqoute uit het artikel:

Als je je handdoek na elk gebruik helemaal droog laat worden, hoef je hem volgens Philip Tierno slechts na drie keer afdrogen te wassen.

Klopt inderdaad las ik ook. Maar ik kan me voorstellen als je met 4 mensen in een huis woont niet perse plek hebt om al die handdoeken te drogen :) wij wonen met z'n 3en en zou alleen maar handdoeken willen drogen in de badkamer omdat ik het vies vind die handdoeken ergens anders op te hangen. Mijn moeder en ik gebruiken 2 handdoeken, 1 voor ons haar ook. Zou dan betekenen dat we 5 handdoeken moeten uithangen ergens.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:26

Linde99 schreef:
Amber_anne schreef:
Maar waarom na het douchen steeds een nieuwe handdoek?

https://wibnet.nl/mens/gezondheid/je-ha ... -bacterien hierom :)

Maar er staat dat als je je handdoek alleen zelf gebruikt het en eigen bacteriën zijn en die in principe onschadelijk voor je zijn

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:28

Ik weet niet waar de honden zitten van de mensen die een keer stofzuigen met een hond, maar wij hadden witte tegels en een zwarte hond (rottweiler) en geloof me dan wil je dagelijks stofzuigen als ne ziet hoe smerig het eigenlijk is. :=

Beddengoed verschoon ik ook 1 keer per week vooral omdat ik student ben en veel uit ga enzo.

Ik studeer en spendeer heel weinig tijd aan Mn studie hoor... maar doe een makkelijke hbo. Verder kamer poetsen doe ik eens per maand, maar das helemaal rot want na 1 dag ligt er weer stof overal. Word daar helemaal gek van... oplossing iemand? Of komt dat gewoon omdat het een oud huis is

MizzMontana

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:29

Hond is bij ons uitgesloten van de woonkamer, kantoor, hal en slaapvertrekken. Mag dus eigenlijk alleen in het klompenhok en de keuken komen, scheelt aanzienlijk :D

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:30

Amber_anne schreef:
Linde99 schreef:

Maar er staat dat als je je handdoek alleen zelf gebruikt het en eigen bacteriën zijn en die in principe onschadelijk voor je zijn

Ja dan moet je hem helemaal op laten drogen. En dat is misschien niet altijd mogelijk. Bij ons thuis iig niet. Lees mijn reactie hierboven :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:32

Linde99 schreef:
Amber_anne schreef:

Ja dan moet je hem helemaal op laten drogen. En dat is misschien niet altijd mogelijk. Bij ons thuis iig niet. Lees mijn reactie hierboven :)

Dat staat er nergens? Zijn aparte kopjes en heeft dus geen verband

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:36

wij vervangen iedere dag omdat het bij ons in de badkamer niet goed droogt. wel gebruiken we een badjas na het douchen, dus de handdoek wordt gebruikt voor gezicht, benen, voeten, private parts (en ik gebruik een aparte voor mijn haar, lang haar...).

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:38

Maar dan moet je die badjas toch ook na iedere keer wassen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:38

Op een uitzondering na stofzuig ik elke dag.
Dweilen doe ik 1x in de week.
Wc doe ik elke dag.
Ik draai elke dag 1 of 2 wassen, ik spaar het niet op.
Strijken doe ik nooit :')
Verder doe ik het meeste wanneer ik zie dat het nodig is.

Met handdoeken gebruik ik altijd 2 handdoeken. 1 handdoek sla ik om mijn haar, met de andere droog ik mezelf af. Daarna droog ik onze douche uit met de handdoek waarmee ik mijzelf heb afgedroogd. Die handdoek gaat daarna direct de was in. De handdoek die om mijn haar zat, hang ik over de radiotor om te drogen.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:40

Amber_anne schreef:
Linde99 schreef:

Dit staat er letterlijk in:

Handdoek moet kurkdroog zijn
Als je je handdoek na elk gebruik helemaal droog laat worden, hoef je hem volgens Philip Tierno slechts na drie keer afdrogen te wassen.

Hang je de natte handdoek echter aan een haakje in een slecht geventileerde badkamer, waar hij in de loop van een dag slechts langzaam droog wordt, dan moet je hem nog vaker wassen: al na één of twee keer.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:43

Amber_anne schreef:
Linde99 schreef:

Dit staat er letterlijk in:

Handdoek moet kurkdroog zijn

Hang je de natte handdoek echter aan een haakje in een slecht geventileerde badkamer, waar hij in de loop van een dag slechts langzaam droog wordt, dan moet je hem nog vaker wassen: al na één of twee keer.[/quote]

Dat we toch niet massaal aan de builenpest bezwijken met dank aan onze klamme handdoeken, komt doordat het voornamelijk onze eigen bacteriën zijn die in onze handdoek krioelen.

En je eigen bacterieflora is in principe onschadelijk voor jou.

Het is dus in principe onschadelijk voor je. En of de handdoek wordt gedroogd na het douchen of niet maakt dus niet uit in schadelijkheid voor jezelf

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:46

MizzMontana schreef:
Maar dan moet je die badjas toch ook na iedere keer wassen?

we hebben elk onze eigen badjes en laten deze in de woonkamer voor de kachel drogen.
Daarnaast is de badjas vooral om warm te blijven, we gebruiken een aparte handdoek voor het effectieve droogwrijven en bepaalde onderdelen (private parts, voeten).Maar om 2 badjassen + minstens 2-3 handdoeken te drogen te hangen (en te onthouden welke van wie is) is wat teveel van het goede :P
Badjassen gaan trouwens ook 2 keer in de week in de was (+ 2 trommels, woohoo :D )

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:51

@Amber_anne; ik denk dat het niet eens zozeer er om gaat of je ziek er van wordt, maar gewoon het idee. Ik vind het persoonlijk nogal goor om me meerdere malen af te drogen met dezelfde handdoek. Het artikel bevestigd dat een handdoek inderdaad veel bacteriën bevat en dat vind ik geen fijn idee.

Jouw vraag was: waarom niet vaker met dezelfde handdoek afdrogen? Het bovenstaande is wat ik denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:00

Ik gebruik elke douche beurt een nieuwe handdoek , 1 voor mijn haar en 1 voor mijn lichaam . Zou die van mijn haar kunnen herbruiken maar dat zit niet in mijn systeem

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:32

Linde99 schreef:
@Amber_anne; ik denk dat het niet eens zozeer er om gaat of je ziek er van wordt, maar gewoon het idee. Ik vind het persoonlijk nogal goor om me meerdere malen af te drogen met dezelfde handdoek. Het artikel bevestigd dat een handdoek inderdaad veel bacteriën bevat en dat vind ik geen fijn idee.

Jouw vraag was: waarom niet vaker met dezelfde handdoek afdrogen? Het bovenstaande is wat ik denk.

Het leven bestaat uit bacteriën, je zou maar een goed immuunsysteem krijgen door de dagelijkse blootstelling. :=

Donkey366

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:42

Als ik dit zo lees van mensen met een hond die eens in de week stofzuigen krijg ik het benauwd

Misschien dat dit komt omdat ik zelf in een appartement woon, mijn hond komt overal. En ikzelf kom ook overal. Dat ik soms toch meer haren van mezelf zie op de donkere vloer dan van de hond.
Donkere vloer + lichte haren. + vuiligheid. = alles wordt gezien.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:44

magda_90 schreef:
Linde99 schreef:

Het leven bestaat uit bacteriën, je zou maar een goed immuunsysteem krijgen door de dagelijkse blootstelling. :=

Whatever :')

Tuurlijk bestaat het leven uit bacteriën. Maar je kan toch je persoonlijke voorkeur hebben wat je wel en niet vies vindt? Ik vind dat persoonlijk vies en ik denk dat dat een reden kan zijn waarom mensen hun handdoek wassen na een keer gebruik :o

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:53

Ach, zolang je huis er niet uitziet als bij help mijn man is klusser, valt het allemaal wel mee. Dan kan je prima 2 keer je handdoekje gebruiken hoor. :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:55

Het lijkt me gewoon zoveel onnodige water verspilling om de wasmachine zovaak te laten draaien.
Ik was ook alleen als die echt vol zit en anders dan wachten we nog maar even.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:57

Amber_anne schreef:
Het lijkt me gewoon zoveel onnodige water verspilling om de wasmachine zovaak te laten draaien.
Ik was ook alleen als die echt vol zit en anders dan wachten we nog maar even.

Daar heb je zeker een punt :j dat is bij ons dan weer niet aan de orde want wij wassen handdoeken gewoon bij het beddengoed, ondergoed, pyjama's etc. mee

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:59

Ik gebruik ook altijd een schone handdoek na het douchen (+ ook een voor m'n haar). Ik vind dat frisser. Maar iedereen moet lekker doen waar 'ie zich fijn bij voelt :D
Ik was altijd alleen met een volle wasmachine, halve wasjes vind ik zonde.

Wij hebben geen huisdieren (nouja hamster + vis maar die banjeren niet door het huis) en lopen zelf altijd zonder schoenen in huis. Bij ons is 1 a 2 keer per week stoffen, zuigen en dweilen meer dan voldoende. Toilet en badkamer ook. Wel dagelijks even een doekje over het toilet. Aanrecht altijd na het koken. Dingen als ramen lappen gewoon wanneer nodig.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:00

Donkey366 schreef:
Ik vraag me af wie er hier in welke mate de apparatuur schoonmaakt? Lees
Wasmachine
Vaatwasser
Waterkoker
Koffie apparaat
Gasfornuis
Oven
Koelkast
Diepvries

Ikzelf doe dit namelijk wekelijks. En dan ook grondig.

Dat gebeurd hier ook wekelijks, behalve de vriezer die ong 1 keer per 3 mnd

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:02

In principe maak ik schoon wanneer het nodig is. Kijk niet echt naar tijden maar ongeveer zo'n lijstje heb ik dan:
*Stofzuigen, om de dag ivm 3 katten die veel haar verliezen en kattengrit uitlopen
*dweilen, eigenlijk te weinig. eens per 2 weken denk ik zo
*toilet, elke week grote beurt en na grote boodschap halen we altijd ook de borstel erdoorheen
*afwas, we hebben vaatwasser die eens in de 3 dagen aangaat (zijn maar met z'n 2en)
*kleding wassen, wanneer nodig. Denk voor onszelf 2x in de week een machine en daarnaast was ik nog kleding voor mijn moeder ook 2x in de week een machine.
*badkamer, elke week even snel vloer en wastafel etc. en eens in de maand een grote beurt waarbij ik ook alles ontkalk
*bed verschonen, om de 2/3 weken. in de zomer vaker ivm zweten
*ramen wassen, Deed ik eerder elke maand, maar laatste tijd schiet het er bij in. zijn nu al een tijdje niet gewassen :')

We hebben maar een appartementje van 75m2 dus daar ben je zo doorheen.

edit; apparaten maak ik wel dagelijks na gebruik schoon. Zoals fornuis. ik knoei altijd dus die maak ik altijd na gebruik schoon en eens in de zoveel weken een echt grondige beurt.