Problemen met de buren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sas66
Berichten: 641
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:50

Wat een nare situatie TS. Gedoe met je buren kost zoveel energie. Kun je het misschien filmen als kadaster uitmeet en de landmeter een verklaring laten afleggen (ook op film)? Kunnen de buren niet achteraf met iets anders komen. Ik wens je veel geduld en wijsheid toe.

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 17:50

We gaan vanavond even bellen met de juridisch adviesbureau van eigen huis. Vooral om te vragen hoe we dat het best kunnen aanpakken met de grensreconstructie. Helaas hebben we geen rechtsbijstandverzekering.

Als de buurtbemiddeling ook aangeeft dat hij verstandig is om de wijkagent te contacteren en dan we dat ook zeker doen.

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 17:51

sas66 schreef:
Wat een nare situatie TS. Gedoe met je buren kost zoveel energie. Kun je het misschien filmen als kadaster uitmeet en de landmeter een verklaring laten afleggen (ook op film)? Kunnen de buren niet achteraf met iets anders komen. Ik wens je veel geduld en wijsheid toe.

Ik ga wel vragen of dat mag van het meneer van het kadaster inderdaad. Maar kan mij voorstellen dat hij daar niet perce op zit te wachten :+

Dankjewel

speurneusc

Berichten: 5450
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:52

vraag een neutrale instantie cq. persoon erbij als getuige, maak een lijstje van bv 4 personen en buren mogen aanwijzen wie van die 4 er aanwezig zou moeten zijn, ze gaan dan wel accoord met de bevindingen van die persoon...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:55

Ik zou gewoon kadaster weer laten komen. Dan weet je voor eens en altijd welke grens de juiste is. Is daar ook geen discussie meer over mogelijk.

Daarnaast overleggen met wijkagent even.

Maar aantoonbaar liegen is zo naar. Brrr

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:55

Gewoon doorzetten, het uitmeten van het kadaster. De mensen zijn misschien echt er van overtuigd dat ze het bij het juiste eind hebben maar de vijandigheid richting jullie zegt wat anders. En heel eerlijk, bij deze mensen had geen enkele buur het goed gedaan dus betrek het maar niet op jullie maar werk er gewoon professioneel mee af. Tijd van praten is duidelijk voorbij.

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:03

Een kat in 't nauw ...

Jammer dat het zo moet gaan. Het mooiste is natuurlijk als de buren zelf bij de visite van het kadaster aanwezig zijn, zodat ze kunnen zien dat er goed gemeten is. Dat zullen ze waarschijnlijk niet doen.
Een bemiddelaar daarbij aanwezig laten zijn is een optie. Ik vraag me ook af of het op een of andere manier mogelijk is om de uitgezette paaltjes en/of lijnen te verzegelen voor een bepaalde tijd? Zodat de buren kunnen zien dat jij niet op eigen houtje de boel hebt verzet na het kadasterbezoek? Of worden er landmetingen verricht, die aan de kadastrale kaart worden toegevoegd?

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:09

Ts, wanneer je weet wanneer het kadaster komt dan gooi je gewoon een briefje in de bus: Dan komt het kadaster meten, afschrift van de meting en de eventueel nieuwe paaltjes ziet u wel staan. Reken maar dat ze er met hun neus bovenop staan. Want als het er op aan komt dan hoeven ze dus niet op hun grond te komen, alleen op die van jullie( dus misschien wel van hun maar niet legaal)

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:17

Zo’n vent verandert alleen als jij de upper hand hebt. Als hij wat fout doet, dan hup langsgaan, uitleggen wat je niet bevalt (zo dus jij vindt het leuk dat je xyz), hup een nachtje de bouwlamp op hun slaapkamer en Rammstein met vlagen op 10. De volgende dag weer rust. Ze leren dan snel. Consequent blijven. Transparant zijn. En toegewijd zijn aan wederzijds woongenot. Nu ja, ben jij of je man een pannekoek dan is verhuizen beter. De huizenmarkt is top dus maak je keuze.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:32

Horsa schreef:
Zo’n vent verandert alleen als jij de upper hand hebt. Als hij wat fout doet, dan hup langsgaan, uitleggen wat je niet bevalt (zo dus jij vindt het leuk dat je xyz), hup een nachtje de bouwlamp op hun slaapkamer en Rammstein met vlagen op 10. De volgende dag weer rust. Ze leren dan snel. Consequent blijven. Transparant zijn. En toegewijd zijn aan wederzijds woongenot. Nu ja, ben jij of je man een pannekoek dan is verhuizen beter. De huizenmarkt is top dus maak je keuze.

Zo is dit een snelcurses hoe verander ik in een tokkie. Jij wil je zin niet goed schiks dan kwaadschiks. Dan ben je het zelfde als die zo gezegd slechte buur.

Telpeva

Berichten: 14925
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:40

Horsa schreef:
Zo’n vent verandert alleen als jij de upper hand hebt. Als hij wat fout doet, dan hup langsgaan, uitleggen wat je niet bevalt (zo dus jij vindt het leuk dat je xyz), hup een nachtje de bouwlamp op hun slaapkamer en Rammstein met vlagen op 10. De volgende dag weer rust. Ze leren dan snel. Consequent blijven. Transparant zijn. En toegewijd zijn aan wederzijds woongenot. Nu ja, ben jij of je man een pannekoek dan is verhuizen beter. De huizenmarkt is top dus maak je keuze.

Gatver, dat je dat alleen al kan verzinnen.

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:44

Telpeva schreef:
Gatver, dat je dat alleen al kan verzinnen.


Dank je voor het compliment! Het valt me niet zwaar. Eigenlijk is het, ‘t humaanste. Overgave = rust.

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:45

beatje schreef:
Zo is dit een snelcurses hoe verander ik in een tokkie. Jij wil je zin niet goed schiks dan kwaadschiks. Dan ben je het zelfde als die zo gezegd slechte buur.


Zeg maar zijn meerdere.

Cowboy55
Berichten: 8576
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:26

Horsa schreef:
beatje schreef:
Zo is dit een snelcurses hoe verander ik in een tokkie. Jij wil je zin niet goed schiks dan kwaadschiks. Dan ben je het zelfde als die zo gezegd slechte buur.


Zeg maar zijn meerdere.


Totdat die local je met een paar maten de IC in timmert en niemand iets gezien heeft.......maar totdat dat gebeurt ben je best badass hoor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:43

Ik ben blij dat ik niet naast Horsa woon :=
TS, ik denk dat je alle juiste wegen bewandelt. Blijf het vooral 'volgens het boekje' doen en noteer alles en zorg dat je overal bewijs van hebt zodat je de woorden van de buren kunt weerleggen wanneer dit nodig is.
Het zal wel de weg van de lange adem worden ben ik bang. Jammer dat het zo moet! Het is toch altijd fijner om een goede band met je buren te hebben, maar als dat niet lukt houd het op.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:22

Moonfight schreef:
We gaan vanavond even bellen met de juridisch adviesbureau van eigen huis. Vooral om te vragen hoe we dat het best kunnen aanpakken met de grensreconstructie. Helaas hebben we geen rechtsbijstandverzekering.

Als de buurtbemiddeling ook aangeeft dat hij verstandig is om de wijkagent te contacteren en dan we dat ook zeker doen.

Wat vervelend dat het zo is gelopen.
Qua buurtbemiddeling: dat is een leuk initiatief, maar dat zijn vooral goedwillende vrijwilligers. En zeker geen experts. Heel eerlijk gezegd denk ik dat zij niet zo heel veel kunnen betekenen, jullie hebben het gewoon heel goed aangepakt. De volgende stap is toch echt de wijkagent.
Ook die zal eerst proberen te bemiddelen, maar het voordeel daarvan is dat je een heel aantal zaken dan officieel op papier hebt.

Ik ben wel benieuwd naar het juridisch advies :)

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:54

Wat is dit uit de hand gelopen zeg.... Mij lijkt het dat jij goed zit met de kadastrale grenzen, als hun er zeker van zouden zijn dat hun grens goed was zouden ze niet zo belachelijk doen lijkt mij.
Succes!

Nico12
Berichten: 819
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:23

Vertaling: Ja TS, ik kan me voorstellen dat je baalt als een stekker. Maar je moet dit van 2 kanten bekijken. Er komen op een gegeven moment mensen uit het westen naast je wonen. Het is ook normaal dat buren zonder aan te bellen bij je in de keuken komen.

Doodzonde dat jullie ze niet op de bruiloft hebben uitgenodigd. Dit komt niet goed/ zoiets valt niet goed.

Ik zou de buurman toch eens voor een borrel uitnodigen, dat is een goed begin.

Oorspronkelijke bericht:
Joa TS kan mich feursteln dai baalt asn stekker. Mer ie mut dit fan 2 kaant bekiekn. Dur kuumt op gegefn tied kak oet west noast oe wonn. Het is ok normal dat buurleu zonder an te belln bie oe in de keukn keump. Doodseunde daai ze nig op de brulfte oet u neuddigt hebt. Dit keump nigt terechtte. Sol de buurn toch is op de borrel neugen, dat isn good begin.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 23-11-18 15:58, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Vertaling gemaakt

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:28

Nico12 schreef:
Joa TS kan mich feursteln dai baalt asn stekker. Mer ie mut dit fan 2 kaant bekiekn. Dur kuumt op gegefn tied kak oet west noast oe wonn. Het is ok normal dat buurleu zonder an te belln bie oe in de keukn keump. Doodseunde daai ze nig op de brulfte oet u neuddigt hebt. Dit keump nigt terechtte. Sol de buurn toch is op de borrel neugen, dat isn good begin.


Is dit dialect?

Dus mensen daar vinden iedereen uit het westen kak? Wat een bekrompen vooroordeel zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:30

Nico12 schreef:
Joa TS kan mich feursteln dai baalt asn stekker. Mer ie mut dit fan 2 kaant bekiekn. Dur kuumt op gegefn tied kak oet west noast oe wonn. Het is ok normal dat buurleu zonder an te belln bie oe in de keukn keump. Doodseunde daai ze nig op de brulfte oet u neuddigt hebt. Dit keump nigt terechtte. Sol de buurn toch is op de borrel neugen, dat isn good begin.


De voertaal is op dit forum Nederlands.

Daarnaast: als je dit topic goed gelezen hebt, kun je lezen dat de TS wel degelijk de buren meerdere malen heeft uitgenodigd voor koffie en ze ook meermaals bij elkaar op bezoek zijn geweest.

Buiten dat; ik heb 23 jaar in een klein dorp in het Oosten gewoond, mijn hele familie komt daar vandaan. En het is niet normaal om zo maar opeens bij iemand in de keuken te staan. Er word keurig aangeklopt, aangebeld of ‘volk!’ geroepen voordat iemand zo maar naar binnen komt. Ook bij mijn opa en oma van 80+.

Spreek Nederlands en voor jezelf. Ik ken werkelijk niemand die wat jij schetst normaal vind.

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:38

Nico12 schreef:
Joa TS kan mich feursteln dai baalt asn stekker. Mer ie mut dit fan 2 kaant bekiekn. Dur kuumt op gegefn tied kak oet west noast oe wonn. Het is ok normal dat buurleu zonder an te belln bie oe in de keukn keump. Doodseunde daai ze nig op de brulfte oet u neuddigt hebt. Dit keump nigt terechtte. Sol de buurn toch is op de borrel neugen, dat isn good begin.


Jij wilt ook even graag je plasje eroverheen doen?

kamsel
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:39

Als jullie de grens willen weten, laten jullie hem opnieuw uitzetten.
Hoe moeilijk is het?
Dat kost een bak met geld, maar jullie willen het weten, dus gewoon doen.
Of niet, maar dan moet je accepteren zoals het is en er dan over ophouden.
Je meldt ze dat het kadaster dan en dan komt. Kunnen ze eieren voor hun geld kiezen of niet.

Maar verder vind ik dat je wel een beetje meer mag relativeren. Natuurlijk kijkt de buurvrouw als je gaat trouwen. In zo'n dorp is trouwen een happening, vrouwen gaan rustig naar het gemeentehuis om te kijken hoe een bruidspaar (die ze bv vaag kennen als dochter van die en die) eruit ziet..
In de tuin trouwen is al helemaal interessant. En ja, het is ook gebruikelijk dat je de buurt uitnodigt, buurman uit zijn ongenoegen op zijn manier..
Je kunt ook blij zijn dat ze jullie land meesproeien, scheelt jullie weer water en werk.
Maak je niet zo druk, dat leeft een stuk makkelijker.

Hier vinden ze het ook maar raar dat ik de stallen doe en mijn vriend kookt. Dat is logisch, de meeste mensen, zeker de oudere generatie, is zo opgevoed en kent niet anders. Daarbij is die rolverdeling tegenwoordig nog steeds behoorlijk aanwezig.

kamsel
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:40

Nico12 schreef:
Joa TS kan mich feursteln dai baalt asn stekker. Mer ie mut dit fan 2 kaant bekiekn. Dur kuumt op gegefn tied kak oet west noast oe wonn. Het is ok normal dat buurleu zonder an te belln bie oe in de keukn keump. Doodseunde daai ze nig op de brulfte oet u neuddigt hebt. Dit keump nigt terechtte. Sol de buurn toch is op de borrel neugen, dat isn good begin.


Da's toch 'n heel ander plat dan Poggendams.

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:41

Nico12 schreef:
Joa TS kan mich feursteln dai baalt asn stekker. Mer ie mut dit fan 2 kaant bekiekn. Dur kuumt op gegefn tied kak oet west noast oe wonn. Het is ok normal dat buurleu zonder an te belln bie oe in de keukn keump. Doodseunde daai ze nig op de brulfte oet u neuddigt hebt. Dit keump nigt terechtte. Sol de buurn toch is op de borrel neugen, dat isn good begin.


Zal ik het als rasechte Twentse maar ff vertalen? Want dit slaat nergens op.

Nico schrijft:
Ja TS, kan mij voorstellen dat je baalt als een stekker. Maar je moet het van twee kanten bekijken.
Er komt op een geven moment kak uit het westen naast je wonen. Het is normaal dat de buren zonder aanbellen bij je naar binnen komen. Doodzonde dat je ze niet op de bruiloft hebt uitgenodigd.
Dit komt niet goed. Ik zou de buren voor een borrel uitnodigen, dat is een goed begin. (einde verhaal Nico).

Ben het niet eens, dit stukje van Nico is kenmerkend voor de stugheid van sommige mensen.
Het niet willen communiceren, vasthouden aan eigen taal en oude waarden en normen.

Nu neem ik het berichtje van Nico met een knipoog en een korrel zout.

Maar ik kom zelf uit een erg klein gehucht. Heb ook het noaberschap meegemaakt in mijn vorige woning. Maar daar doen ze echt niet moeilijk als je dit niet kent of niet wilt. Even goede buren.

Jouw buren zijn gewoon erg lastig, stug en tegendraads in mijn ogen. Wijkagent is een goede volgende stap.

WowAmigo
Berichten: 4820
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:43

Nico12 schreef:
Joa TS kan mich feursteln dai baalt asn stekker. Mer ie mut dit fan 2 kaant bekiekn. Dur kuumt op gegefn tied kak oet west noast oe wonn. Het is ok normal dat buurleu zonder an te belln bie oe in de keukn keump. Doodseunde daai ze nig op de brulfte oet u neuddigt hebt. Dit keump nigt terechtte. Sol de buurn toch is op de borrel neugen, dat isn good begin.


Tja, hadden ze het zelf moeten houden of zelf bepalen aan wie ze het verkocht hadden.
De wereld verandert, de meeste boerenbedrijven stoppen er mee en dan komen er andere mensen die niet meelopen in de tradities. Ik ben zelf opgegroeid met plattelandstradities uit de Achterhoek en vind sommige daarvan ook niet bij mij passen. Kijk, neulen over bemesting of gras maaien op zondag hoeft van mij ook niet, maar er is niks mis met een beetje respect over en weer.

"Zo hew't altied edoane en zo blif t" past niet meer in deze tijd en daar maken sommige mensen het zichzelf gewoon te moeilijk mee.