Wat vinden jullie: niet op komen dagen ook je 1e werkdag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 17:33

Ik app trouwens mijn huidige baas ook als ik ziek ben maar heb met haar sowieso ook een informele band.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 17:56

Zoolgangster schreef:
A3a1 schreef:
Als je echte buikgriep hebt kan het zijn dat je van de wereld bent en dat gaat patsboem.
Ik zou even afwachten en kijken waar hij/zij mee komt.

Maar uiterlijk op dag 3 moet ze zelf wel contact met je opnemen.
Anders gewoon ontbinden.

Ja, iemand kan ècht iets hebben.
Maarrrr, als 1e indruk kan het een voorteken zijn van slappe hap qua functioneren:

Ik heb dit jaar met zo iemand te maken gehad: uitzendkracht kwam niet opdagen Geen telefoontje, geen appje… later hoorden we dat ze voor een dichte deur stond… maar dan nog geen appje geen telefoontje niks naar ons, (we waren wel degelijk aanwezig in dat pand) ze was meteen maar weer weggegaan, want 5 minuten wachten is te moeilijk….terwijl we ons mobiele nummer zelfs nog hadden doorgegeven aan het uitzendbureau, met toestemming dat door te geven. >;)

Goed, zij zonder instructies komen werken. Dat werkte dus niet om over naar huis te schrijven en mensen gingen klagen… Toen ze klaar was bij ons hebben we de grootste moeite gehad om de sleutels, terug te krijgen. Het uitzendbureau heeft ook ontzettend veel moeite gedaan, contactpersoon is in zijn vrije tijd nog langsgegaan bij die persoon. Dagen later kregen we de sleutels terug.
Oh ja, 2 keer was ze niet op komen dagen: 1 dag school, ok, kan gebeuren, maar meld het even... 2e dag vanwege... vakantie!!! :roll: Haar commentaar tijdens het inleveren van de sleutels, na dagen: "Jaahaa, maar het uitzendbureau wist dat ik slecht bereikbaar ben, dat had ik hun tijden terug al verteld..." :o?

Nou, eh, ik kan TS alleen maar aanraden niet door te gaan met die persoon. Want die ene unieke keer dat iemand echt halfdood in bed ligt en er echt niks aan kan doen, is zo zeldzaam… Best kans dat het ook zo'n persoon is die schermt met slechte bereikbaarheid en te pas en te onpas wegblijft.

Tja, das het lastige met eerste werkdagen.
Ik zou het dus aanpakken zoals ik aangaf, iemand ontslaan kan altijd nog op dag 4.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 18:57

Tja, aan de ene kant bel of laat iemand bellen, stuur een smsje of mail, laat iets weten. Aan de andere kant als iemand echt zodanig van de wereld is wie weet. Ik zou waarschijnlijk zo'n softie zijn die nog een tweede kans aanbied :Y)

Bij mijn laatste baantje in een jaar tijd welgeteld 1 keer ziek gemeld, althans m'n moeder laten bellen. Had een migraine aanval en dan komt er geen zinnig woord uit. Stond overigens tegenover dat ik, buiten dat dat de enige keer was dat ik me ziek heb gemeld en nauwelijks een dag vrij vroeg, ook altijd kon komen invallen. Ze hadden me denk ik op een gegeven moment als eerste op de contact lijst gezet, ik kon altijd :')

Overigens, een organisatie waar weinig ziekmeldingen zijn is juist een gezonde ( :+ ) organisatie. In theorie is dan de werkdruk laag genoeg dat de werknemers niet overbelast worden, en hoog genoeg dat werknemers zich niet gaan vervelen :o

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 19:20

denisesilver schreef:
Tja, aan de ene kant bel of laat iemand bellen, stuur een smsje of mail, laat iets weten. Aan de andere kant als iemand echt zodanig van de wereld is wie weet.

Ik zou ook vrij hard zijn als iemand zonder bericht de eerste dag niet komt opdagen klaar zijn met die persoon.
Maar denk nav jou tweede zin ineens aan een verhaal over een model dat ik een tijdje terug ben tegen gekomen. Zij had die tampon bacterie te pakken en was echt een paar dagen helemaal van de wereld voordat er iemand eens ging kijken wat er aan de hand was. Was kantjeboord voor haar. Het kan dus echt onmacht zijn dat iemand niks laat weten als die persoon alleen woont.

daantjuhhh

Re: Wat vinden jullie: niet op komen dagen ook je 1e werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:13

@TS. Ondertussen de medewerker al weer gesproken?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:28

daantjuhhh schreef:
@TS. Ondertussen de medewerker al weer gesproken?

Daar ben ik ook benieuwd naar...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:34

eva1969 schreef:
Zo iemand kreeg van mij een keurig berichtje dat ie vooral niet meer de moeite hoefde te nemen te komen. En dan gaat het mij er niet om wat er aan de hand is, maar wel om de manier waarop er gecommuniceerd wordt, of beter gezegd het gebrek daaraan. Einde oefening wat mij betreft.

Dit dus :j

Het zou niet eens in mijn hoofd opkomen om als werknemer zo om te gaan met mijn baan / werkgever.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:40

Dorus schreef:
Maar denk nav jou tweede zin ineens aan een verhaal over een model dat ik een tijdje terug ben tegen gekomen. Zij had die tampon bacterie te pakken en was echt een paar dagen helemaal van de wereld voordat er iemand eens ging kijken wat er aan de hand was. Was kantjeboord voor haar. Het kan dus echt onmacht zijn dat iemand niks laat weten als die persoon alleen woont.

Maar in dit geval ( dit topic) ging het om een buikgriep...

Als er echt zoiets is dat je levensgevaarlijk ziek bent of een ongeluk hebt gehad waarbij je echt niet kúnt bellen of iets dan is het wat anders...

Máár de wereld is hard en zeer waarschijnlijk is het dan alsnog einde proeftijd voor de meeste bedrijven, want werkgevers gaan geen zieke werknemers sponsoren als dat niet strikt noodzakelijk is :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:45

Ik zou die ook een tweede kans geven. De wereld is niet hard, de wereld is wat wij ervan maken.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:48

Vanuit de werkgever vind ik de meeste reactie’s heel logisch..

Maar ik verwacht eigenlijk niet dat de werknemer zelf nog van plan is om te komen. Anders pak je dit niet op deze manier aan lijkt me..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 13:23

Gini schreef:
Ik zou die ook een tweede kans geven. De wereld is niet hard, de wereld is wat wij ervan maken.

Ik ben eens als 17 jarige van een manege paard gevallen. Had echt erg last van mijn nek.
Toch naar mijn stage gegaan, liep daar al 4 maanden 32 uur per week mijn stage op kantoor.
Mijn leidinggevende zag dat ik mijn best deed maar erg veel last had en stuurde mij naar huis ( liet mij thuis brengen).

2 dagen later was ik er weer... aan het einde van mijn stage een maand later werd er gezegd we kunnen je geen baan aanbieden, want er is teveel risico dat je ziek uit valt. -O-

Ik was zoals je je wel kunt voorstellen toendertijd sprakeloos en eenmaal thuis zo ontzettend verontwaardigd hierover. Want ik was ondanks dat ik gevallen was en goed last had wél gekomen.

Zo heb ik nog wel meer voorbeelden ( maar niet relevant voor dit topic omdat het niet met ziek zijn te maken heeft) dat werkgevers echt heel hard zijn naar werknemers.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:19

Van koorts kan je flink van de wereld zijn

Nu ik erover nadenk, er is door de werkgever nog achteraan gebeld een aantal keer. Ik denk dat ik twee keer had geprobeerd degene te bereiken en dat ze er daarna zelf voor zouden staan. Als ze dan zelf nog contact op zouden nemen kregen ze nog wel een tweede kans van me

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 17:25

Ineke2 schreef:
Gini schreef:

Ik ben eens als 17 jarige van een manege paard gevallen. Had echt erg last van mijn nek.
Toch naar mijn stage gegaan, liep daar al 4 maanden 32 uur per week mijn stage op kantoor.
Mijn leidinggevende zag dat ik mijn best deed maar erg veel last had en stuurde mij naar huis ( liet mij thuis brengen).

2 dagen later was ik er weer... aan het einde van mijn stage een maand later werd er gezegd we kunnen je geen baan aanbieden, want er is teveel risico dat je ziek uit valt. -O-

Ik was zoals je je wel kunt voorstellen toendertijd sprakeloos en eenmaal thuis zo ontzettend verontwaardigd hierover. Want ik was ondanks dat ik gevallen was en goed last had wél gekomen.

Zo heb ik nog wel meer voorbeelden ( maar niet relevant voor dit topic omdat het niet met ziek zijn te maken heeft) dat werkgevers echt heel hard zijn naar werknemers.

Ik neem aan dat ze dan niet gevallen zijn over die dagen dat je thuis bent geweest maar over het risico dat een eventuele volgende val met zich mee zou kunnen brengen. In het algemeen vinden werkgevers paardrijden risicovol en zien ze je liever een keer thuis zitten door een griepje dan door een blessure opgelopen tijdens het sporten. Evengoed vervelend maar ik verwacht dat dit niets te maken had met de manier waarop je het hebt aangepakt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:39

0000 dat kan, maar dan hadden ze dat anders moeten en kunnen verwoorden in mijn optiek.
Ik had ook kunnen zeggen dat ik van de trap gevallen was... zelfde soort effect dan hoor :o

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:47

Ik heb mij bij de bijbaan tussen de paarden nooit ziekgemeld. Je mocht namelijk pas thuisblijven als je zelf vervanging had geregeld, dus ik ben wel eens met buikgriep daar geweest. Kan je vertellen, heb geen stal uitgemest :') .

Daarnaast is ene belletje of laten bellen wel zo netjes. Bij de supermarkt 1 keer ziek gemeld, flinke koorts en hoesten. Toen avond ervoor de leidinggevende geappt van dat ik hondsberoerd in bed lag, en die ochtend om 06.00 gebeld dat ik ziek was. Oké deels gebeld, halverwege mn verhaal kwam me een hoestbui dat mn vriend het over heeft genomen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:40

Ik vind het best wel interessant dat veel mensen hier nu een verhaaltje gaan vertellen over de enkele keer dat ze zich ziek hebben gemeld. Waarom is dat zo'n big deal? Als je ziek bent moet je je gewoon ziek melden, klaar. Werkgevers die daar moeilijk over doen vind ik ook echt schandalig. De meeste banen zijn echt niet zo belangrijk dat een ziekmelding ernstige gevolgen heeft, en als dat wel zo is lijkt het mij niet meer dan logisch dat je ook een goed back up systeem hebt. Wat ik wel belangrijk vind is dat je je normaal op tijd ziek meld indien dat mogelijk is, en al helemaal als je er nog niet zo lang werkt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:17

muntdrop schreef:
Ik vind het best wel interessant dat veel mensen hier nu een verhaaltje gaan vertellen over de enkele keer dat ze zich ziek hebben gemeld. Waarom is dat zo'n big deal? Als je ziek bent moet je je gewoon ziek melden, klaar. Werkgevers die daar moeilijk over doen vind ik ook echt schandalig. De meeste banen zijn echt niet zo belangrijk dat een ziekmelding ernstige gevolgen heeft, en als dat wel zo is lijkt het mij niet meer dan logisch dat je ook een goed back up systeem hebt. Wat ik wel belangrijk vind is dat je je normaal op tijd ziek meld indien dat mogelijk is, en al helemaal als je er nog niet zo lang werkt.

Dit! Of dat je dan maar een uurtje moet komen werken...
Als ik zo ziek ben dat ik niet kan werken, dan kan ik amper douchen. Laat staan daarna nog aankleden en naar m'n werk gaan. Lekkere werkgever ben je, als je medewerkers eerst moeten bewijzen dat ze ziek zijn door naar het werk te komen.

Hier overigens altijd bellen, ook om eventuele zaken door te spreken die overgenomen moeten worden.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:46

Je meldt je gewoon netjes af als je ziek bent en zeker op je 1e dag.
Bij ons overdrijven ze een beetje als je ziek bent je moet 3 telefoontjes plegen. Het teamhoofd moet je bellen, ziekteverzuimnummer en onze eigen afdeling.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:06

Wat ik een beetje mis is:
Ja natuurlijk meld je je ziek, als je ziek bent, of dat nou op je eerste, 100ste of 1000ste dag is.

Mààààààr
Een enkele keer is iemand zo van de wereld dat die dat niet meer kan. In 57 jaar heb ik 2x zo'n situatie meegemaakt.
Dus nee, het gebeurd niet vaak maar het is niet ondenkbaar dat het gebeurd.

@Muntdrop, precies, het gaat niet om de enkele keer dat je je ziek meld, gewoon doen.
@ iedereen, het gaat om de enkele keer dat je dat niet meer kunt.

En verder, zoals ik al eerder zei, je kunt ook op dag 4 ook ontbinden, als blijkt dat het een flierefluiter is, wat ook kan, daar hebben we er tegenwoordig ook genoeg van :+ .
Maar geef iemand de kans om beter te worden en zichzelf te bewijzen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:48

Het ligt er ook aan wat voor iemand het is en wat voor baan.

Bij iemand vanaf MBO-niveau mag je verwachten dat hij weet hoe het hoort. Maar stel het is een middelbare scholier met ouders die daar weinig kaas van hebben gegeten (ik vrees dat die bestaan)?