Asexueel, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:51

Aseksualiteit is toch dat je je niet seksueel aangetrokken voelt of lustgevoelens hebt?

Dan is afkeer of ongemak ervan toch juist weer wat anders lijkt me? Dat lijkt voor mij eerder op angst/trauma voor seks/aanrakingen omdat er wel gevoel opkomt maar dan juist een negatief gevoel.

Ik volg dit topic omdat ik een aseksuele vriendin beter probeer te begrijpen en evt. helpen mocht ze er moeite mee hebben, erg interessant :j.

Lusitana

Re: Asexueel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:07

De mensen met afkeer om een reden, kunnen ook gewoon onder asexuelen vallen.
De oorzaak ligt dan anders, maar het gevolg is hetzelfde. Een negatief gevoel is nog steeds geen lust die anderen wel ervaren en sex wordt vermeden.
Asexualiteit is een breed begrip en er zijn diverse variaties.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:16

Brainfail schreef:
Zag ook ergens staan dat sommige alleen met 1 persoon Seks durven/willen hebben.

Maar mijn huidige vriend (en mijn eerste) is de enige waar ik me seksueel toe aangetrokken voel.
Heb echt nog nooit bij een knappe jongen of iets gedacht daar wil ik wel mee naar bed.

Dus weet niet zeker of dat ook onder aseksueel valt maar kon me daar wel in vinden.

Spoiler:
de gedachte van met iemand anders Seksueel (zowel zoenen als Seks) contact te hebben vind ik al ongemakkelijk. Als iemand ook zegt die zou je wel willen heb ik vaak al rillingen bij het idee, hoe knap diegene ook is

Ik denk dat jij niet asexueel bent,maar supermonogaam!Dat vind ik juist iets goeds hoor!En je vriend is vast blij met zo'n trouwe vrouw.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:24

Nou, hele topic doorgelezen! Ik vind het echt heel mooi om te zien hoe iedereen hier zoveel verschillende vlakken raakt wat betreft aseksualiteit. Heel interessant, die stukken over geloof! :j

Witchcraft schreef:
E_J: Haha ja van die dromen herken ik wel....heel vaag en stom soms :') Ik kan alleen maar zeggen: Doe niks waar jij je erg onprettig bij voelt en als je iets echt echt echt niet wilt, ook niet doen. Maar ik ben ook zo een persoontje, seks en zoenen met tong vind ik niks maar net als knuffelen en omhelzen en een kusje etc vind ik prima.

Nee zeker niet inderdaad! Heb toen ik een jaar of 15 was ooit een relatie met een meid gehad (van 16) die de hele tijd alleen maar bezig was dat ze seks wilde hebben. Jammer maar helaas, maar dan moest ze het toch echt ergens anders zoeken. Of dat nou in een andere relatie was of buiten de deur.

Maar toch heb ik weer zo’n vaag idee dat het iets is wat ik ‘moet’ ervaren (moeten is een sterk woord), om een of andere reden. Is dat raar? Van de ene kant wil ik ‘het’ eigenlijk wel proberen, gewoon omdat ik benieuwd ben. Ik wil weten of ik er wat bij voel, of dat het gewoon een nee is. Maar ja, zo makkelijk zal het weer niet zijn. Was het maar zo’n feest :')

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:26

E_J schreef:
Maar toch heb ik weer zo’n vaag idee dat het iets is wat ik ‘moet’ ervaren (moeten is een sterk woord), om een of andere reden. Is dat raar? Van de ene kant wil ik ‘het’ eigenlijk wel proberen, gewoon omdat ik benieuwd ben. Ik wil weten of ik er wat bij voel, of dat het gewoon een nee is. Maar ja, zo makkelijk zal het weer niet zijn. Was het maar zo’n feest :')

Wat wil je dan ervaren? Het samenzijn met een ander persoon, of jouw eigen lichamelijke hoogtepunt? Ik kan me voorstellen dat het misschien een minder hoge drempel is om dat laatste te bekijken, als je het voor je gevoel toch wil proberen.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:52

Werecat schreef:
Wat wil je dan ervaren? Het samenzijn met een ander persoon, of jouw eigen lichamelijke hoogtepunt? Ik kan me voorstellen dat het misschien een minder hoge drempel is om dat laatste te bekijken, als je het voor je gevoel toch wil proberen.

Het samenzijn met een ander persoon is iets wat me nieuwsgierig en angstig tegelijk maakt, if that makes sense. Ik heb niet zo’n behoefte aan ‘zelfbevrediging’, dat vind ik maar een vreemd idee, ik moet er niet aan denken.
Ik ben benieuwd naar het samenzijn met een ander, want ik wil heel graag van mezelf weten/leren hoe ik daarin sta en hoe ik me daarbij zou voelen. Ik heb namelijk toch een beetje het gevoel alsof ik het inderdaad niet zeker kan weten als ik het niet heb geprobeerd (terugkomend op het cactus plaatje van eerder in het topic :+ )

Maar die drempel is inderdaad moeilijk. Ik vind het eng, en ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Ik ben bang dat er bepaalde ‘verwachtingen’ zijn, als het ware, als je samen zou zijn met iemand. Wat die verwachtingen zijn waar ik bang voor ben zou ik niet nader toe kunnen lichten want als ik erover nadenk kan ik ook niks bedenken wat verwacht zou kunnen worden, maar toch zit het er

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:57

Hier ook een vraag.

Wanneer en hoe kwamen jullie erachter dat jullie asexueel zijn?
Of is dit iets wat je altijd al bent/was?
Of uitte het zich pas op oudere leeftijd?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:01

Bij mij wist ik het al vrij snel. Ik merkte gewoon dat ik er absoluut geen interesse of behoefte aan had. En zo rond m'n 15e hoorde ik over het 'label' asexueel, dus toen viel het kwartje.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:14

Maddoxx schreef:
Bij mij wist ik het al vrij snel. Ik merkte gewoon dat ik er absoluut geen interesse of behoefte aan had. En zo rond m'n 15e hoorde ik over het 'label' asexueel, dus toen viel het kwartje.

Bij mij nog eerder. Ik heb altijd al gezegd tegen mijn ouders dat ze van mij geen opa en oma zouden worden. Dat zei ik al toen ik 8 was. Later bleek dus ook dat ik geen behoefte had aan vriendjes e.d.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:37

Germie, bij mij was het ook al altijd zo hoor. Ik heb er nooit aan getwijfeld. Wist alleen nog niet dat het een naam had.

Bij mij zijn helaas ook een heleboel relaties stukgelopen met "geduldige" en "begrijpende" vriendjes. Uiteindelijk waren ze toch niet zo begrijpend en geduldig, en verwachtten het toch uiteindelijk. En zelfs als ze het niet zeiden, merkte ik het. Vooral een constant knagend schuldgevoel van "hij wil wel en ik niet en dat is gemeen". Gelukkig ben ik daar nu vanaf.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 16:38

Bij mij toen ik mijn eerste vriendin had. Ik vond het vreselijk om telkens maar weer "te moeten". Ik vond het veel leuker om een relatie te hebben zonder seks. dit was rond mijn 16e ongeveer.

E_J: ik begrijp wat je bedoeld en het is helemaal niet gek of raar dat je het eens wilt ervaren hoe het is voor jezelf. Als je dat eens wilt uitproberen zou ik dat gewoon doen. Dan weet je zeker of je het niks vind en of je er werkelijk behoefte aan hebt.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 21:32

Ik heb het ook altijd wel geweten maar nooit echt kunnen benoemen/ snappen als jongeling zijnde.

Ik weet nog wel mijn eerste echte zoen!!
Als of er een gootsteen ontstopper op mijn gezicht werd gedrukt!!
Ach die arme jongen........als die geen complex heeft gekregen weet ik het ook niet meer.........zoveel afschuw van mijn kant ;-) ;-) ;-)
Sta je daar een beetje je best te doen!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:01

Ik heb in mijn tienertijd nooit vriendjes gehad, snapte dat gelebber van vriendinnen met hun vriendjes ook niet.
Ik heb me op een gegeven moment maar nog net voor mijn 25ste verjaardag laten ontmaagden omdat ik het raar vond om een 25 jarige maagd te zijn, er werd lacherig over gedaan als ik vertelde dat ik nog maagd was.
Ik wist als jonge tiener al dat ik afweek van de norm. Ik had vriendinnen die er wel pap van lustten en ik snapte daar gewoon helemaal niks van.

Je weet het gewoon, maar je hebt er geen naam voor. Op het moment dat je leert over asexualiteit krijg je een "aha moment". Alles valt op z´n plaats.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 00:15

Dat had ik ook wel heel erg, dat ik dacht dat ik niet normaal was en dat seks etc. nu eenmaal bij het leven hoorde. Ik dacht altijd dat ik helemaal alleen zou blijven en nooit echt begrip zou krijgen.

Gelukkig ben ik wel op zoek gegaan, op google, naar wat er aan mij "scheelde". En zo ben ik er achter gekomen dat het helemaal niet zo raar is. En had het ook wel vrij snel geaccepteerd. Helaas zijn er dan altijd weer mensen die toch aan mij gaan twijfelen en zeggen: Is het niet door wat je hebt meegemaakt..... En daar kan ik dus erg slecht tegen. Ik weet van mezelf dat dat NIET zo is.

Dat AHA moment was voor mij een hele opluchting :)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 07:52

Lusitana schreef:
Ik heb in mijn tienertijd nooit vriendjes gehad, snapte dat gelebber van vriendinnen met hun vriendjes ook niet.
Ik heb me op een gegeven moment maar nog net voor mijn 25ste verjaardag laten ontmaagden omdat ik het raar vond om een 25 jarige maagd te zijn, er werd lacherig over gedaan als ik vertelde dat ik nog maagd was.
Ik wist als jonge tiener al dat ik afweek van de norm. Ik had vriendinnen die er wel pap van lustten en ik snapte daar gewoon helemaal niks van.

Je weet het gewoon, maar je hebt er geen naam voor. Op het moment dat je leert over asexualiteit krijg je een "aha moment". Alles valt op z´n plaats.

Zo herkenbaar dit.
Inderdaad de afschuw als er je op feestjes was en er druk "gerommeld "werd links en rechts.
En het "raar "gevonden worden.
Dat blijft toch wel iets héél ergs.
Helemaal omdat de rest van de wereld om je heen het allemaal zo "gewoon "schijnt te vinden.

Ik héb er ooit eens met mijn moeder over gepraat toen ik ook maar eens een vriendje dácht te hebben.
Allemaal dat gefrunnik op de bank en zo ( bed kwam al helemaal niet in beeld ) wat moet je er mee?
Ik weet nog dat ik me best "verraden "voelde door mijn moeder!! toen ze vertelde.......dan doe je toch gewoon een beetje mee???
Had echt gedacht dat ze wel beter wist.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 08:25

Erg herkenbaar inderdaad! Dat gelebber van anderen, vréselijk vond ik dat :+ En jaren later werd het ineens normaal dat jongens tegen de meisjes aan begonnen te rijden, afschuwelijk := Mijn vriendengroepje deed daar gelukkig nooit aan mee, maar toch ging ik nauwelijks uit.
Mijn vriend leerde ik kennen toen ik 27 was, daarvoor had ik zelfs nooit gezoend. Echt never nooit behoefte aan gehad.
Gelukkig was het in onze vriendenkringen vrij normaal om alleen te zoenen enzo met je vriendje, en dat deed je dan thuis en niet publiekelijk. En iedereen kreeg pas ergens in hun twintigste hun eerste vriendje. Dus ik werd er nooit echt vreemd op aangekeken dat ik niks van oversekste kerels in de disco moest weten.

Dat gefrunnik op de bank klinkt ook bekend ja, mijn zusje was daar goed in, bah! Ik kon dat echt niet aan zien.
Mijn vriend was een ander uiterste; die ging na een aantal dates nog steeds in een aparte stoel zitten toen we samen bij hem thuis een film gingen kijken :') Die moest ik uitnodigen op zijn eigen bank haha. ..dus we zijn nu 7 jaar samen :))

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:35

anjali schreef:
Brainfail schreef:
Zag ook ergens staan dat sommige alleen met 1 persoon Seks durven/willen hebben.

Maar mijn huidige vriend (en mijn eerste) is de enige waar ik me seksueel toe aangetrokken voel.
Heb echt nog nooit bij een knappe jongen of iets gedacht daar wil ik wel mee naar bed.

Dus weet niet zeker of dat ook onder aseksueel valt maar kon me daar wel in vinden.

Spoiler:
de gedachte van met iemand anders Seksueel (zowel zoenen als Seks) contact te hebben vind ik al ongemakkelijk. Als iemand ook zegt die zou je wel willen heb ik vaak al rillingen bij het idee, hoe knap diegene ook is

Ik denk dat jij niet asexueel bent,maar supermonogaam!Dat vind ik juist iets goeds hoor!En je vriend is vast blij met zo'n trouwe vrouw.

Ik weet niet of er behoefte is aan een label, maar 'demiseksueel' past bij mensen die richting aseksueel gaan, maar in hun relatie wel seksuele aantrekking voelen :)

Ik ben een beetje aan het meelezen hier dus kruip weer terug haha.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:37

Ik blijf dit een leuk topic vinden om mee te lezen :D

Ik heb een goeie vriend waarvan ik vermoed dat hij aseksueel is. Ik weet dat hij wel eens zoent als hij heel dronken is, maar seks heeft hij altijd afgeslagen (geen persoonlijke ervaring, maar van wat hij me heeft verteld) Is het gek om zoiets te vragen als het eens omhoog komt? Zo van: He.. Maar ben jij dan misschien aseksueel? Wellicht kent hij het naampje helemaal niet :) Of vinden jullie dat net zoiets als uit de kast komen dat hij er zelf mee moet komen?

Voor mij maakt het natuurlijk niet uit, maar misschien dat het voor hem een opluchting zal zijn om het eruit te hebben als het inderdaad zo is.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:35

Persoonlijk zou ik nooit vragen aan iemand wat zijn of haar sexuele geaardheid is.
Als die vriend jou goed genoeg vertrouwd of vind dat het belangrijk voor hem is dat jij zijn geaardheid weet komt hij er vast zelf wel mee.

Wel zou je bijvoorbeeld als het gesprek het toelaat eens kunnen vertellen dat het jou niks uitmaakt wat iemand zijn geaardheid is.
Mocht hij dan toe zijn aan een gesprek dan weet hij in elk geval dat hij bij jou terecht kan, en uiteindelijk kan je dan ook eens toegeven dat je het vermoeden had.
Maar dan natuurlijk nooit op de manier van "ik wíst het wel "

Ik ben ooit met een collega een dag op stap geweest waarvan ik via wandelgangen had vernomen dat hij op mannen viel.
( zo fijn om een dag mee op stap te gaan !! en een leuke kerel ook nog eens )
Tijdens de lange autorit vertelde hij me hoe gelukkig hij was in de liefde, en om een en ander duidelijk te maken duwde hij een foto onder mijn neus van hun beide.

Dát was een goed moment voor mij om er over te beginnen.
Voor iemand anders geaard is het vaak al moeilijk genoeg om er zelf mee te dealen.......nog steeds.
Al denken veel mensen van niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:48

Cubone, maar ging dat om seks met partner of met een vreemde? Want volgens mij is het toch niet heel vreemd om alleen met iemand naar bed te willen waarmee je een relatie hebt, of ben ik gewoon zo ouderwets?

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:12

Ik weet niet of iemand antwoord heeft of zelf met deze vraag zit, maar ik stel de vraag gewoon.

Hoe weet je of je aseksueel bent of dat je geen 'behoefte' (ik weet niet of dit het goede woord is) hebt aan seks door trauma?

Door een trauma 'lijkt mij' dat de behoefte er wel is maar dat er een angst (trauma) achter zit? En aseksueel lijkt me duidelijk.

Maar hoe weet je dit?

Ik weet niet of deze vraag gepast is in dit topic, of dat de vraag überhaupt wel gepast is, dus mochten er geen reacties op komen begrijp ik dat volkomen (reactie mag ook via PB als je dit niet openbaar wilt maar wel wilt reageren).
Wel wil graag kwijt dat het een oprechte vraag is.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:15

8nnemiek schreef:
Cubone, maar ging dat om seks met partner of met een vreemde? Want volgens mij is het toch niet heel vreemd om alleen met iemand naar bed te willen waarmee je een relatie hebt, of ben ik gewoon zo ouderwets?

Hij heeft meerdere lange relaties gehad en loopt qua leeftijd inmiddels richting de 30. Vandaar mijn vermoeden.

Ik merk dat hij zich ook ongemakkelijk voelt als we binnen de vriendenkring het over seks hebben. Ik heb er met de rest wel eens over gesproken omdat ze het op een bepaald punt hadden over een leuke meid voor hem vinden, maar dat ik het idee had dat hij juist totaal geen behoefte heeft aan seks. Als het op tafel ligt kunnen we er gewoon makkelijker rekening mee houden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:18

Lusitana schreef:
Overigens zijn er ook gewoon asexuele mannen.
Welke vrouw zou een relatie opgeven als een man asexueel (of bv gewoon impotent) was?

Ik zou mijn partner er niet om verlaten, mits ze er eerlijk over is en me ook de ruimte geeft om seks bij een ander te halen.
Maar ik heb een relatie gehad met iemand die achteraf gezien zeer wsl aseksueel en aromantisch is, daar niet eerlijk over was en van mij eiste trouw te zijn aan haar.
Ik ben daarin tegemoet gekomen maar hell, nooit weer.
Die hele relatie leek meer een vriendschap na verloop van tijd, kon nog net een kus op mijn wang krijgen omdat ze zich daar een soort van verplicht toe leek te voelen maar dat was het ook wel.

Overigens heb ik ook een relatie gehad met een man die impotent was door medicijngebruik.
Ook frustrerend soms omdat je graag wil en merkt dat hij ook wil maar dat niet kan.
Hij gaf me gewoon de ruimte om met een ander die behoefte aan seks te voldoen en verdere intimiteiten waren gewoon mogelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:22

RaafSmits schreef:
Persoonlijk zou ik nooit vragen aan iemand wat zijn of haar sexuele geaardheid is.
Als die vriend jou goed genoeg vertrouwd of vind dat het belangrijk voor hem is dat jij zijn geaardheid weet komt hij er vast zelf wel mee.

Wel zou je bijvoorbeeld als het gesprek het toelaat eens kunnen vertellen dat het jou niks uitmaakt wat iemand zijn geaardheid is.
Mocht hij dan toe zijn aan een gesprek dan weet hij in elk geval dat hij bij jou terecht kan, en uiteindelijk kan je dan ook eens toegeven dat je het vermoeden had.
Maar dan natuurlijk nooit op de manier van "ik wíst het wel "

Dit gaat op voor geaardheid, maar asexueel zijn kun je zien als een gebrek aan geaardheid en een feit is dat heel veel mensen er nog nooit van gehoord hebben en het kan juist een erge opluchting zijn als je iemand spreekt die er iets van af weet. Sterker nog, het kan zijn dat de persoon zelf nog niet wist dat er een naam voor was en dat er meer van zijn.

Bovendien ligt er geen taboe op zoals bij homos in sommige kringen. Een homo uiten kan vreselijke gevolgen hebben, maar niemand heeft iets tegen een asexueel.
Ik denk niet dat bv "bewaar je jezelf voor een speciaal iemand of ben je gewoon asexueel" als kwetsend ervaren kan worden.

Overigens kan hij ook sex afslaan met vrouwen omdat hij op mannen valt (en dat misschien ook nog niet echt door heeft, dat gebeurt ook nog wel eens).
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-11-18 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:24

Lusitana, jij bewoord precies hoe ik het voel :)