dubieus callcenter, hoe kom ik hier vanaf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:05

Shadow0 schreef:
Anoniem schreef:
Bedenken jullie, diegenen met de meest bizarre ideeën, eigenlijk wel dat je met mensen te maken hebt? Mensen die waarschijnlijk niet veel andere keus hadden dan datgene doen wat bijna iedereen haat?

Ik ben van mening dat mensen wel een keuze hebben, zeker omdat het hier gaat om zaken die niet echt legaal zijn. (Ze voldoen niet aan de regels door zich niet aan het recht van verzet / belmeniet te houden.)

Hoe lastig het ook is als je graag werk wilt: dat werk moet je niet willen doen. En simpelweg beleefd nee blijven zeggen is duidelijk niet genoeg.

Liever heb ik dat het juridisch aangepakt wordt en dat die bedrijven met een fikse boete ontmanteld worden. En ik ben ook niet echt voor het kwaad doen van mensen. Maar... die mensen werken mee aan iets dat absoluut niet in de haak is. Dat hoeven we ook niet alleen maar ontzettend beleefd en vriendelijk af te handelen. Zij maken inbreuk op iemands leven door ongevraagd te bellen, en doen dat om geld aan jou te verdienen.
Verspillen van tijd vind ik bv echt prima: hoe langer ze bezig zijn, hoe minder kans ze hebben om anderen lastig te vallen, en hoe minder lucratief het wordt.

Even heel simpel. Er is sollicitatieplicht en je mag geen nee zeggen. Zeg je nee tegen een baan of iets wat verwacht word van jouw werkgever, dan zegt de overheid pruts jou dus je hebt je gewoon aan de richtlijnen van het bedrijf te houden tot het onderuit gaat.

Of het wel of niet binnen de regeltjes valt van wat gedaan mag worden als bedrijf komt pas veel later omhoog.

Kan me ook echt niet voorstellen dat veel mensen dit beroep met plezier uitvoeren. Het is meer overleven dan wat anders...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:10

Er is altijd een keuze...je hoeft niet onbeschoft te worden tegen iemand aan de telefoon :n

miesnaom

Re: dubieus callcenter, hoe kom ik hier vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 03:17

Bizarre oplossingen zijn idd niet mens vriendelijk. Echter als er over jou grens heen wordt gegaan (nee ik wil dit niet) mag je best met een grappige oplossing komen die wel werkt toch?
Ik begrijp niet wat daar mis mee is persoonlijk?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 05:48

Cubone schreef:
Even heel simpel. Er is sollicitatieplicht en je mag geen nee zeggen. Zeg je nee tegen een baan of iets wat verwacht word van jouw werkgever, dan zegt de overheid pruts jou dus je hebt je gewoon aan de richtlijnen van het bedrijf te houden tot het onderuit gaat.

Als jij je baan verliest omdat je weigert de wet te overtreden (en dit ook kunt aantonen), dan vraag ik mij serieus af of het UWV dit als 'verwijtbaar werkloos' kan en mag bestempelen. Weet iemand hier of er jurisprudentie is op dat gebied?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 06:55

Cubone schreef:

Het ligt iets ingewikkelder, maar bovendien vind ik dit wel een reden dat we mensen meer mogelijkheden moeten geven om nee te kunnen zeggen tegen dingen die fout zijn. Ook als maatschappij mogen we dit niet zomaar verwachten van mensen.
De oplossing is in elk geval niet om mensen die werk doen dat anderen schaadt maar vrij van de consequenties te houden omdat ze anders hun werk verliezen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 07:41

oomens schreef:
Cubone schreef:

Als jij je baan verliest omdat je weigert de wet te overtreden (en dit ook kunt aantonen), dan vraag ik mij serieus af of het UWV dit als 'verwijtbaar werkloos' kan en mag bestempelen. Weet iemand hier of er jurisprudentie is op dat gebied?

Je moet inderdaad in eerste instantie gewoon ja zeggen tegen die baan. Als je er dan later achter komt dat ze van je vragen de wet te overtreden, dan moet je dit weigeren en door blijven werken op de manier die jij wil. Je werkgever heeft dan in principe geen goede grond om je te ontslaan. Hij kan wel proberen je wegens een verstoorde arbeidsrelatie te ontslaan. MAAR dan zal de rechter dat zien als slecht werkgeverschap en zal hij je waarschijnlijk nog een billijke vergoeding mee geven.

Je kan ook zelf vragen om ontbinding bij de rechter als de situatie van zodanig ernstige aard is dat het niet van je verwacht kan worden dat je nog doorgaat (de wet overtreden dus).

Bij beide gevallen mag het uwv je niet aanmerken als verwijtbaar werkloos.

Maar ik weet natuurlijk niet in hoeverre hier die regels worden gebroken en wat normaal is etc. Dit zouden opties kunnen zijn, ik weet niet wat de rechter vind. Die zijn helaas niet heel eenlijnig op dit gebied.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 08:46

en bewijs het dan maar eens als simpele werknemer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 07:25

dat zou al een hele verbetering zijn, ben benieuwd of het gaat lukken. Wel opvallend dat er alleen over de 'consument' gesproken wordt. Hopelijk geldt dit ook voor bedrijven.

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:45

Ik wordt nogal eens gebeld door Engels sprekende personen over zogenaamde problemen met microsoft. Ik vraag of ze hun baan leuk vinden? Meestal is het antwoord ja, dan vraag ik of ze het leuk vinden om mensen op te lichten en ze hun geld af te pakken. dan weten ze het ineens niet zo goed meer. Dan zeg ik dat ik het zeker niet leuk vind en hang op. Als ze nu mijn stem horen wordt er gelijk op gehangen en de laatste weken heb ik ze niet meer gehoord. Mijn man zegt dat ze mogen terugbellen als ze Nederlands praten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:49

Nancy96 schreef:
Ik wordt nogal eens gebeld door Engels sprekende personen over zogenaamde problemen met microsoft. Ik vraag of ze hun baan leuk vinden? Meestal is het antwoord ja, dan vraag ik of ze het leuk vinden om mensen op te lichten en ze hun geld af te pakken. dan weten ze het ineens niet zo goed meer. Dan zeg ik dat ik het zeker niet leuk vind en hang op. Als ze nu mijn stem horen wordt er gelijk op gehangen en de laatste weken heb ik ze niet meer gehoord. Mijn man zegt dat ze mogen terugbellen als ze Nederlands praten.

Daar kom je heel makkelijk vanaf door ze te vertellen dat het wel heel grappig is dat ze jou bellen omdat je een Apple computer hebt staan.

Serieus, daarna heb ik ze nooit weer gehoord. :')

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:34

Ik heb ook een tijdje last gehad van die microsoft bellers, toen ik het een beetje zat was heb ik ze steeds na elke vraag terug gezegd van praat eens normaal Nederlands, en dat aangehouden tot dat hun ophingen, en sinds dien hebben ze ook niet meer gebeld.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:47

Hier afgelopen week een meneer aan de telefoon die insinueerde dat het sinds kort wettelijk verplicht was om een zakelijk energie contract af te sluiten als je een inschrijving KvK had. Die heb ik even goed doorgevraagd daarop en toen krabbelde hij terug en hing uiteindelijk zelf op. Idiote verkooppraktijken.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:49