Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
khirshanta schreef:Ok, goed om te weten!
Ik heb geen idee welk beleid een school kan hebben- wat doen jullie? Voor zover je het mag delen...
Google maar eens op ‘anti pestbeleid’ of ‘anti pest-protocol’, in grote lijnen is dit bij alle scholen hetzelfde. alice0cullen schreef:Waar ik altijd kotsmisselijk van werd is als leraren groepjes gingen maken, en dan express je scheiden Vvan je eigen groep en dan bij andere in zetten. Of dan een populair kind laten kiezen, want laten wel wel wezen leraren doen veel meer met de popi jopies en dit zijn vaak ook de pestkoppen.
Athans zo ging het bij mij op scholen. Altijd als laatste of niet eens gekozen worden, wat doet dat zeer.
En dan is er nog het feit dat na 4 jaar school er nog leraren waren die mijn naam nog niet eens kende, maar die van de pestkoppen altijd wel.
Pestprotocollen werken in mijn ervaring, totaal niet. Trouwens het hele school systeem zou wel eens op de schop mogen, maar dat is weer een ander verhaal.
SusanH schreef:Ik ben serieus ooit absent opgeschreven omdat ik op een andere plek was gaan zitten. Nota bene met de docent overlegd en ook nog een keer een stuk voor moeten lezen in de les. Moest ik me melden bij de conrectordan heb je echt oog voor je leerlingen.
'Ja ze heeft zulk mooi bruin haar' mijn moeder: weet je het zeker, want ze is blond. Ooohh, dan verwar ik haar met x. Huh heeft ze een naamgenootje dan, in de klas? Nee, haha. Goh ik ben wel bezig vandaag. Y dan.
)
) om te laten zien dat ik deed wat ik wilde, of mensen het nou lelijk vonden of niet. 

die kinderen keken me aan alsof ze de buurtaso hadden getroffen
shirleyp schreef:Het beleid is openbaar, geen privacy-ellendeGoogle maar eens op ‘anti pestbeleid’ of ‘anti pest-protocol’, in grote lijnen is dit bij alle scholen hetzelfde.
Pestprotocol schreef:STAP 1: Er eerst zelf ( en samen) uit te komen.
Denk je dat dat iets is wat jij kunt doen?" Citaat:STAP 2: Op het moment dat een van de leerlingen er niet uitkomt ( in feite het onderspit delft en verliezer of zondebok wordt) heeft deze het recht en de plicht het probleem aan de meester of juf voor te leggen.
peach2001 schreef:Het probleem van de privacy en het systeem is het volgende: Als slachtoffer wil je graag weten waarom dit gebeurt. Ligt dit echt helemaal aan jou? Wat doe je fout? Wat heb je gedaan om dit over je af te roepen?.
Citaat:Als men vrij was om aan te geven dat de pester bepaalde problemen heeft, in een bepaalde situatie zit etc en dat daarom het pesten gebeurt en dat het niet aan het slachtoffer ligt maar dat je als slachtoffer nu gewoon even het eerste en het beste doelwit was om zich op af te reageren, dan zou dat iig een beetje helpen aan de eigenwaarde en zelfvertrouwen van het slachtoffer
Citaat:alsmede een mogelijkheid bieden om er makkelijker tegenin te gaan, makkelijker voor zichzelf op te komen.
Iedere school is verplicht beleid te hebben op dit onderwerp en ieder protocol is idd aangepast op de visie van de school, maar de meeste plannen komen in grote lijnen overeen.
Autonomie is ook belangrijk. Bij een pestsituatie wordt zelf oplossen niets, die verhouding is te scheef en de relatie verstoord. shirleyp schreef:khirshanta schreef:Ok, goed om te weten!
Ik heb geen idee welk beleid een school kan hebben- wat doen jullie? Voor zover je het mag delen...
Het beleid is openbaar, geen privacy-ellendeGoogle maar eens op ‘anti pestbeleid’ of ‘anti pest-protocol’, in grote lijnen is dit bij alle scholen hetzelfde.
Preventie is erg belangrijk, je wil een positief en veilig pedagogisch klimaat in de groep. Daar zet je gedurende het jaar op in, maar vooral in ‘de gouden weken’ aan het begin van het schooljaar. Ook bestaande groepen laten zich dan nog vormen. Er zijn ontzettend veel manieren om dit te bevorderen, als leerkracht kies je de activiteiten uit die jij bij de groep vindt passen. Met mijn groep maak ik bijvoorbeeld een complimentenblad waarop iedere leerling een ander een compliment geeft, zo benadruk je positieve eigenschappen van leerlingen. En samenwerkingsopdrachten bij gym werken ook erg fijn. Of een gesprek waarbij iedereen iets waardevols meeneemt. Eerst maken ze een top 3 van alle voorwerpen, daarna mag iedereen vertellen waarom het voorwerp waardevol is en tot slot bespreken we of de top 3 na het delen van het verhaal gewijzigd is. Dat is steeds weer een heel bijzondere les waarbij leerlingen elkaar nog beter leren kennen en respect voor elkaar krijgen.
germie schreef:Maar hoe kan het dat de gepeste bij een andere school vaak ook weer gepest wordt? Ben je dan zo afwijkend? Dat heb ik mij vaak afgevraagd.
Joolien schreef:Wat ben ik blij om dit te lezen zeg, dat er zoveel preventief wordt gedaan vanuit school. Ik ben ook benieuwd of het duidelijk effect heeft?
germie schreef:Maar hoe kan het dat de gepeste bij een andere school vaak ook weer gepest wordt? Ben je dan zo afwijkend? Dat heb ik mij vaak afgevraagd.