Problemen met de buren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:50

Je geeft zelf aan overprikkeld te raken van je eigen stofzuigen waardoor je niet in de ochtend kan stofzuigen. Dan kan je je vast ook voorstellen dat je buren het ook niet altijd fijn vinden. Of moeten de buren maar wel het geluid accepteren waar je zelf niet goed tegen kan. Niet alleen mensen met een vastgestelde beperking kunnen overprikkeld raken, deze mensen zitten ook een een periode waarin ze misschien wat minder kunnen hebben en minder sociaal uit de hoek kunnen komen.

Wat normaal acceptabel is is ook maar afhankelijk van hoeveel herrie je stofzuiger maakt. Met mijn oude Dyson vond ik zelfs stofzuigen overdag niet prettig voor de buurt, dat ding maakt zoveel herrie dat je denk dat er een vliegtuig opstijgt. Een stille robot stofzuiger zou voor zowel mijzelf als je buren een mooie optie zijn.

Verder is het een kwestie van geven en nemen. Van alle kanten een beetje rekening houden met elkaar en ook weleens wat minder fijne dingen accepteren.

Lynn_Nikita

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:05

zou een koptelefoon niet werken om het geuid van de zuiger te dempen voor jou, dat je het wel op een ander tijdstip kan doen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:14

viola schreef:
Je geeft zelf aan overprikkeld te raken van je eigen stofzuigen waardoor je niet in de ochtend kan stofzuigen. Dan kan je je vast ook voorstellen dat je buren het ook niet altijd fijn vinden. Of moeten de buren maar wel het geluid accepteren waar je zelf niet goed tegen kan. Niet alleen mensen met een vastgestelde beperking kunnen overprikkeld raken, deze mensen zitten ook een een periode waarin ze misschien wat minder kunnen hebben en minder sociaal uit de hoek kunnen komen.

Wat normaal acceptabel is is ook maar afhankelijk van hoeveel herrie je stofzuiger maakt. Met mijn oude Dyson vond ik zelfs stofzuigen overdag niet prettig voor de buurt, dat ding maakt zoveel herrie dat je denk dat er een vliegtuig opstijgt. Een stille robot stofzuiger zou voor zowel mijzelf als je buren een mooie optie zijn.

Verder is het een kwestie van geven en nemen. Van alle kanten een beetje rekening houden met elkaar en ook weleens wat minder fijne dingen accepteren.

Ja. Dan hebben ze pech. Als je in een flat gaat wonen dan weet je van te voren dat je geluiden van buren gaat horen. Stofzuigen valt onder normale leefgeluiden. Dus als dit tussen 8 en 22 uur gebeurt heb je pech. Overigens zijn die regels gewoon in te zien.

Ik heb 1 buurman die begint ook direct te schelden als er een deur dicht waait. Tja, sorry hoor. Als je niet tegen geluiden van een ander kan moet je in een hutje in de wei gaan wonen.

Natuurlijk is er in normaal overleg heel veel mogelijk. Als ik een buurman zou hebben die nachtdienst heeft. En hij komt bij mij met de vraag of ik de wasmachine na 3 uur smiddags wil draaien die week. Geen probleem. Wil ik best rekening mee houden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:45

Dat de buren vragen of je eerder wil stofzuigen mag natuurlijk, maar ze mogen het zeker niet eisen.
Als jij dat niet redt houd het op. Zoals al vaker genoemd zijn 'leefgeluiden' tot 22.00uur eigenlijk standaard geaccepteerd binnen de huisregels voor flats/appartementen. Dat jij er dan al rekening mee wilt houden om het niet na 20.00uur te doen is al super netjes.

En er zullen toch meer buren zijn die na 18:00uur nog geluiden produceren door wasmachines, stofzuigen ed?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:06

Ik vind dat je buren niet zo moeten zaniken.. Toen mijn kruisgespuis klein was kon ik zelfs in hun kamer stofzuigen als ze sliepen.. Zelfs in de betonnen muur boren om wat op te hangen.. Gewoon je eigen ritme aanhouden en schijt hebben aan de buren.. Jij zal vroeg of laat ook wel eens iets van hen horen qua geluiden..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:07

Wat ben ik blij dat ik niet in een flat woon!
Tevens een goeie leer voor een volgende keer, buren niet meer je telefoonnummer geven.

Rekening houden met elkaar is prima, maar dit vind ik toch te ver gaan, mensen die de hele dag werken kunnen ook niet voor 18u stofzuigen o.d.
De buren hun baby zal heus ook wel eens huilen, en ook niet altijd op "gepaste tijden" voor mede-flat-bewoners ;)

Als je in een flat woont weet je gewoon dat je geluiden van je buren hoort, gewone omgevingsgeluiden (en ja, voor mij hoort daar een was draaien of stofzuigen tot 22u gewoon bij!)

Mijn indruk van de buren van TS is dat als ze zich hierom in bochten gaat wringen, dat ze volgende week/maand iets anders tevoorschijn toveren wat volgens kun niet kan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:12

En wat ben ik blij dat wij met onze buren gewoon kunnen overleggen als er iets is waar wij en zij last van hebben. Ipv de opgestoken middelvingers en het schijt hebben aan...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:15

daantjuhhh schreef:
viola schreef:

Ja. Dan hebben ze pech. Als je in een flat gaat wonen dan weet je van te voren dat je geluiden van buren gaat horen. Stofzuigen valt onder normale leefgeluiden. Dus als dit tussen 8 en 22 uur gebeurt heb je pech. Overigens zijn die regels gewoon in te zien.

Ik heb 1 buurman die begint ook direct te schelden als er een deur dicht waait. Tja, sorry hoor. Als je niet tegen geluiden van een ander kan moet je in een hutje in de wei gaan wonen.

Natuurlijk is er in normaal overleg heel veel mogelijk. Als ik een buurman zou hebben die nachtdienst heeft. En hij komt bij mij met de vraag of ik de wasmachine na 3 uur smiddags wil draaien die week. Geen probleem. Wil ik best rekening mee houden.

Wauw, ben ik blij dat mijn buren socialer zijn dan wat ik hier lees.

Wij wonen in een half-open bebouwing. Het zou niet eens in me op komen om na 20:00 nog te gaan stofzuigen. Andersom peinzen mijn buren daar ook niet over gezien ik het nog nooit gehoord heb. Komt het zo uit dat je een keer niet voor 19:00 ofzo kan stofzuigen, ga dan even met de borstel er doorheen.
Stofzuigers hebben over het algemeen een erg doordringend geluid. Ik vraag me af hoe TS er in zou staan als iemand haar strakke slaapschema verstoorde met een dergelijk iets dat simpel te veranderen/voorkomen is en die persoon zou zeggen "zanik niet zo."

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:18

Op 1 buurman na leef ik in een hele sociale buurt hoor.
Alleen anders dan jij misschien.
Wij leven en laten leven! Dat is ook heel sociaal.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:24

Dan moet je dus niet in een flat gaan wonen, leven hoort erbij ik stofzuig ook prima om 21.00. Ik heb een hekel aan mensen met kinderen die ineens vinden dat de hele wereld zich maar moet aanpassen omdat zij een baby hebben gekregen...

na 22.00 maak ik ook geen geluid meer, ik zorg dat mijn honden weinig tot niet blaffen (de hele dag trouwens niet alleen avond) dan verwacht ik van de buren met kinderen dat zij hun ook in toom houden als ze weer eens gillen als een viswijf op de markt.

Ik vind dus dat tot 20.00 een prima tijd is. na 18.00 niet meer slaat nergens op

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 14:28

Ja de flat is behoorlijk gehorig, en als zij visite hebben hoor ik haar de hele avond gilletjes slaken en lachen. Ook hebben ze beiden een harde stem, en ook regelmatig ruzie waarvan ik letterlijk kan meegenieten. Hier klaag ik niet over, zet de tv wat harder. Zij gaan meestal slapen om half 10 dus weet wanneer het afgelopen is. Ook klappen ze nogal met de deuren als ze naar hun werk gaan en dat soort dingen dus hoor genoeg van hun, en straks als de baby wat groter is zal ik die ook horen. Het lijkt mij over en weer dat er leefgeluiden zullen zijn, maar om nu te zeggen je mag alleen in de ochtend of middag stofzuigen leek me erg ver gaan. Gelukkig zijn de meeste mensen dat met mij eens.
Ze hebben mijn telefoonnummer gelukkig niet, maar heb ze wel op Facebook en dus ook Messenger. Zit ook te denken om ze eraf te gooien, maar denk dat ze dan helemaal denken dat ik schijt aan ze heb en ruzie met ze heb. En nogmaals wil we gerust iets aanpassen aan hun baby, zolang het maar onder redelijk valt.
Dat ze steeds meer bedenken is een feit, ze willen eigenlijk totaal niks van mij horen, bij 1 keer wat harde muziek, was om 5 uur, in de winter ben ik tussendoor vaker thuis, was er al een berichtje. En nu dit, mij verplicht stellen om alleen in de ochtend of middag te zuigen. En als ze last van zuigen en dat zo goed horen horen ze ook andere geluiden. Ze wonen recht onder mij, dus snap wel dat ze dingen horen, maar ze kunnen toch niet serieus gaan eisen dat ik van 1800 af doodstil ben.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:31

Dat kunnen ze ook niet eisen dat slaat ook echt nergens op... Na 18.00 geen geluid dat gaat gewoon niet. Ik zou gewoon de woningbouw eens aanschrijven op vriendelijke toon of ze bv eens een gesprek met de mensen kunnen hebben over de regels, hier wordt het gewoon in het gebouw gehangen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:34

daantjuhhh schreef:
Nee. In een flat voor oude mensen heb je ook nog het middag uurtje :=

Bij mijn ouders moet het stil zijn tussen 1 en 3 smiddags.

Zo heb ik mazzel. Ik woon toch ook in een typisch oude mensen flat (ik ben de jongste huiseigenaar daar) en de rest is boven de 60 en merendeel boven de 70/80. Maar ik hoor mijn buren nooit en krijg ook nooit klachten van hen. En ja ook ik heb wel eens feestjes, hardere muziek of stofzuig niet op koosjere tijden.

Vooralsnog TS, denk ik dat je er verder niet meer druk om moet maken. Appje gewoon links laten liggen en er niet teveel over nadenken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:37

het is van de buren toch sowieso gezeik om meteen na 1x na 21.00 uur stofzuigen meteen te klagen. Als TS nu iedere avond na negenen gaat stofzuigen, snap ik wel dat je er een keer wat van zegt. maar nu als eenmalig iets, kom op zeg.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:37

Wat ik hier nog niet gelezen heb: zo'n baby slaapt toch meerdere keren per dag? Vaak tot ze naar school gaan nog wel een middagdutje. En dan mag er dus wel gestofzuigd worden en wordt de baby er niet wakker van?
Officieel mag je tot 22 uur geluid produceren, klussen zelfs.

En tip: met een koptelefoon op kun je je eigen muziek lekker zo hard zetten als jij wil zonder dat er ook maar iemand last van heeft!
Laatst bijgewerkt door Wijsje op 05-09-18 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:38

Wat een zeuren die buren zeg. Als mijn baby slaapt, stofzuig ik het hele huis. Nog nooit bij stil gestaan eigenlijk dat het niet goed is. Ze slaapt gewoon door :+

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:51

ChelseaAyLee schreef:
Oh en over begeleiding, die heb ik op dit moment niet, omdat ik verder behoorlijk zelfredzaam ben. Heb enkel een bewindvoerder voor het financiële plaatje.
Gesprekken zo heb ik erge moeite mee, via berichten kan ik beter verwerken wat er gezegd wordt en daar passend op reageren. Dat berichten anders van toon opgevat kunnen worden dan werkelijk bedoeld is weet ik ook, dus houd daar ook altijd rekening mee. In een gesprek, vooral met niet vertrouwde mensen kan ik heftiger reageren dan mijn bedoeling was en wil geen echte ruzie met de buren.

Misschien een idee om hierover dan wel contact op te nemen?

Dit zijn situaties waarin de meeste mensen wel wat hulp kunnen gebruiken, dus schroom niet om daar in het begin er al hulp bij te vragen, zeker als je moeite hebt met met je buren in gesprek te gaan.
Woningbouw of wijkagent kan natuurlijk ook.
Of een goede vriendin die rustig en duidelijk kan communiceren en aan wie je steun hebt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:57

Olle schreef:
daantjuhhh schreef:
Nee. In een flat voor oude mensen heb je ook nog het middag uurtje :=

Bij mijn ouders moet het stil zijn tussen 1 en 3 smiddags.

Zo heb ik mazzel. Ik woon toch ook in een typisch oude mensen flat (ik ben de jongste huiseigenaar daar) en de rest is boven de 60 en merendeel boven de 70/80. Maar ik hoor mijn buren nooit en krijg ook nooit klachten van hen. En ja ook ik heb wel eens feestjes, hardere muziek of stofzuig niet op koosjere tijden.

Vooralsnog TS, denk ik dat je er verder niet meer druk om moet maken. Appje gewoon links laten liggen en er niet teveel over nadenken.[/quote

Zijn die niet gewoon al slechthorend aaan het worden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:08

ChelseaAyLee schreef:
Dat heb ik eerder al uitgelegd, van stofzuigen word ik overprikkeld, daar moet ik een tijd van bijkomen. Daarom doe ik het erna. Ook is het niet fijn voor mij zo de ochtend te beginnen.
Ben wel blij en dankbaar met het begrip van de meesten hier en het medenken. Heb nu ook beter inzicht in wat de meeste mensen redelijk vinden en wat niet. Nogmaals wil graag rekening houden met buren, dat doe ik met heel veel dingen al, maar het moet wel redelijk zijn.

Maar dan word je er savonds toch ook overprikkeld van?
Waardoor je vervolgens pas laat kan slapen, als je gewoon sochtends gelijk gaat stofzuigen, daarna even je rust neemt en je zegt dat je juist je rust vind op de boerderij dan is dat toch mooi meegenomen?
Heb je die prikkels savonds niet meer en dus misschien ook wel eerder kan slapen...
Niet denken in problemen maar in oplossingen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:10

Vaste dagen aanhouden waardoor je de dagen dat je stofzuigd een uurtje eerder weggaat. En dit overleggen met buren. Sommige baby's zijn echte huilers waardoor het misschien lastig is

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:14

daantjuhhh schreef:
viola schreef:
Je geeft zelf aan overprikkeld te raken van je eigen stofzuigen waardoor je niet in de ochtend kan stofzuigen. Dan kan je je vast ook voorstellen dat je buren het ook niet altijd fijn vinden. Of moeten de buren maar wel het geluid accepteren waar je zelf niet goed tegen kan. .......

.

Je leest hem denk ik niet zoals ik hem bedoelde. Ik ben zeker van mening dat je leefgeluiden zal moeten accepteren in een flat. Maar ts geeft aan niet op een ander moment van de dag te willen stofzuigen omdat zij zelf het geluid erg vervelend vind en er overprikkeld van raakt, dan zou ze toch juist moeten kunnen begrijpen dat andere dat ook vervelend vinden. En daar rekening mee kunnen en willen houden tot op zekere hoogte (alleen voor 18.00 uur vind ik ook wat overdreven hoor, maar voor 20.00 zou ik best reëel vinden)

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 15:23

Ik kan niet gelijk in de auto wanneer ik gestofzogen heb, moet rust pakken tussendoor. En de honden moeten dan uit, dus dan heb ik in een keer een heel takenpakket in de ochtend waardoor ik moet gaan schuiven en dat kan ik niet handelen. Ik kies nu om te stofzuigen als ik nog genoeg energie over heb na de dag en als ik thuis ben en daarna rustig kan gaan zitten. En niet het gevoel heb dat ik nog vanalles moet want dan kom ik totaal niet tot rust. Als ik niet genoeg energie heb of te overprikkeld zuig ik niet, dan veeg ik of in erge gevallen niks. Dat is met huishouden, het kan een dagje wachten of 2 als dat moet. Daarom doe ik het erna, dan kan ik bekijken waar ik nog puf voor heb. In de praktijk komt dat ongeveer neer op 2 keer per week, en meestal niet zo laat. Ik leef zelf zo min mogelijk op tijd kan dat niet inschatten en krijg er enorm stress van, ik leef met de volgorde des dingen en kan daarin wel wat variëren maar alleen op goede dagen. Die zijn niet van tevoren te voorspellen. Net als hoe lang iets duurt. Waar ik de ene dag een kwartier over doe kan de volgende dag maar zo een half uur duren.
En ik moet per dag bekijken en voelen wat ik aankan. Vaste dagen of tijden werkt dus niet. Maar zal in het vervolg wel opletten dan het stofzuigen niet na 2000 is.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:35

Eerlijk? Ook al had je geen last van overprikkeldheid...dan moet je ook gewoon kunnen stofzuigen op het moment dat t jou uitkomt. Vind 2100 nog een best schappelijke tijd. Na 2130 al twijfelachtig. Ik had in dit geval ook gezegd: “indien mogelijk wil ik er wel rekening mee proberen te houden maar ivm werk etc gaat dit vaak niet anders, sorry.” En verder zelf uit laten zoeken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:57

Maar je kunt toch bijvoorbeeld om 8 uur honden uitlaten en stofzuigen, twee uur bijkomen en dan naar de boerderij? Dan ben je even laat terug als nu maar kun je op tijd naar bed zodat je ook op tijd op kunt staan.

Ik kan me wel voorstellen dat je buren niet zitten te wachten op een gehorige stofzuiger rond 21 uur, ongeacht of ze een baby hebben of niet.

Kan me trouwens niet voorstellen dat ze gaan klagen na 1 keer stofzuigen. Want als dit jouw ritme is dan zal het misschien vaker voor gekomen zijn? We horen het verhaal maar van 1 kant en het enige wat ik lees is dat jij niks kan veranderen want je hebt een aandoening. Raakt snel overprikkeld.

Met alle respect maar van 3 grote honden, paard(en) en bijbehorende sport die je daarmee beoefent raak je niet overprikkeld? Ik vind het wat bijzonder allemaal.

In een gehorige flat is het geven en nemen. Jij bent niet de enige met een dagindeling. Andere mensen hebben ook zo hun ritme. Elkaar een beetje tegemoet komen is nooit iemand slechter van geworden toch?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:18

Even iets heel anders: heeft er niemand in Nederland nachttarief op elektriciteit? Ik woon in een vrijstaand huis en hier gaat de vaatwasser pas op na 22u om te besparen. Hebben we zelf geen last van 's nachts.

Ik ben het verder eens met enkele voorgangers die zeiden dat de kans groot is dat het vooral door de stress van de baby komt. Het is gewoon zo dat voor 22u nog redelijk wat moet kunnen; stofzuigen, een rustig muziekje op waar de ramen niet van daveren, wat volk over de vloer... na 22u op een werkdag heb ik persoonlijk graag dat mensen wat opletten, maar voor dat uur zou ik zelf nooit eraan denken iets te gaan zeggen tenzij het echt buiten de perken luid is. In het weekend hou ik 24u aan, tenzij ik op voorhand iets gehoord heb van de buren of weet dat het echt iets eenmalig is.

Wij hebben een achterbuurman met een studio en die wordt op donderdag wel eens verhuurd. Heel af en toe hebben we op die dag na 22u nog last van de hele diepe bassen. We sturen die buurman als iemand wil gaan slapen dan een vriendelijk bericht en binnen het kwartier is het stil. Voor 22u is het prima en zeggen we niets. We hebben met alle buren nog een fijne verstandhouding.

Als wij hier een feest doen in de tuin, wat niet vaak gebeurt, gaan we even wat zeggen tegen de buren de dag ervoor. Toch zullen ze niet snel klagen, want ze weten dat het iets uitzonderlijk is.

Hopelijk kunnen ze binnenkort die uitzonderingen in jouw schema ook weer gaan relativeren, als de eerste babystress voorbij is :) hou nog even vol tot dan zou ik zeggen door toch vriendelijk te reageren en niets kapot te maken wat later niet hersteld kan worden. Het ligt even niet aan jou, maar aan hen!