Wat deed jij als kind in het huishouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lay_D

Re: Wat deed jij als kind in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:37

Ik was al vrij jong zelfstandig( ik was 11) en op sommige dagen op mijzelf aangewezen. De dagen dat mijn moeder en stiefvader laat thuis waren van het werk, zorgde ik voor het eten,huishouden en de dieren.

Onze kinderen helpen ook mee, niet met vaste taken maar bijv de vuilniszak naar de container brengen, katten en hond voeren,pony binnen zetten of buiten. Het enige wat ze van ons moeten is hun eigen bord en bestek afspoelen, hun eigen kamer netjes houden en hun vuile was in de wasmand doen.

Koken hoeven ze niet,ze vinden het vaak wel leuk om te helpen,mmaar zijn het niet verplicht.

Onze kinderen zijn 13,12,8 en 7.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:46

Ik verzorgde mijn eigen huisdieren en ik probeerde altijd mijn eigen zooi op te ruimen en mijn eigen kamer. Met nadruk op proberen: ik heb zo mijn problemen waardoor ik opruimen ed erg lastig vind. Dit klinkt heel erg stom, maar het is wel zo.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:48

echt helemaal niks! Ik mocht vaak niet eens al had ik gewild.
Was best een klap toen ik op mezelf ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:58

eclair98 schreef:
Ik verzorgde mijn eigen huisdieren en ik probeerde altijd mijn eigen zooi op te ruimen en mijn eigen kamer. Met nadruk op proberen: ik heb zo mijn problemen waardoor ik opruimen ed erg lastig vind. Dit klinkt heel erg stom, maar het is wel zo.

Hier ook hoor. Ik heb ADHD waardoor ik het heel moeilijk vind om mijn leefruimte netjes te houden. Nu ik samenwoon met mijn vriend gaat het iets makkelijker omdat het ook echt 'ons' huis is dat netjes moet blijven, maar ik heb nog steeds dagen dat mijn hoofd op hol slaat als ik rommel zie liggen en het liefst gewoon de hele dag wegkijk. Maar juist daarom had ik eigenlijk wel graag gewild dat mijn ouders me op jongere leeftijd al wat meer hadden laten doen in huis. Uiteindelijk gaat het (bij mij dan he) om routine ontwikkelen en toen ik voor het eerst op mezelf ging had ik die totaal niet, waardoor mijn leefruimte ook echt in een letterlijke zwijnenstal veranderde. Was echt niets grappigs meer aan zo'n zooi was het in mijn studentenkamers altijd.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:01

Haha, nou mijn ouders wisten niet waar het bij mij door kwam. Hier kwamen we op latere leeftijd achter :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:03

Nee die van mij inderdaad ook niet, ik kreeg mijn diagnose pas toen ik 19 was en toen vielen er behoorlijk wat kwartjes. Al helemaal wat betreft het opruimen, het was ineens wel logischer dat ik echt structuur nodig had in de vorm van een schema en niet losse klusjes die ik af en toe moest doen.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:14

Mijn eigen kamer moest ik zo lang ik kan herinneren zelf opruimen en stofzuigen. Toen ik nog wat jonger was hielp mijn moeder me nog wel.

Verder de tafel afruimen, was doen en ophangen,stofzuigen en dwijlen. En meestal kook ik 1x in de week.
Mijn moeder is een tijd werkeloos geweest, waardoor ze eigenlijk altijd alles deed. Maar nu ze weer werk heeft, gaan mijn zusje en ik weer dingen overnemen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 23:48

love_mandy schreef:
dwijlen

:D dweilen bedoel je?

Hihi nou ik was wel een beetje verwend denk ik. Naja verwend is misschien niet het juiste woord, ik was weinig thuis en had het kei druk. Een fulltime baan van 40 uur (minimaal) en 3 paarden doen iedere avond. Dus hielp mee met tafel afruimen, vaatwasser inruimen, bed verschonen, maakte mijn eigen kamer schoon (en dan echt pietje precies) en soms dan gelijk maar de hele bovenverdieping stofzuigen omdat je dat ding toch in je hand had. Af en toe een keer de vaatwasser uitruimen of een wasje, maar het meeste werd gedaan. Ik was vaak ook maar 10 uur op een dag thuis, waarvan ik er 7 sliep. Dus gelukkig deden mijn ouders veel voor me.

Vroeger toen ik een jaar of 10 een paar keer per week helpen met de vaat afwassen of afdrogen (voordat de vaatwasser kwam :D)

Ondervind er nu geen problemen van hoor, als ik niet iets weet hoe iets moet, zoek je het op op Google he. Mijn kookkunsten zijn niet geweldig, maar dat van mijn ouders was ook geen hoog niveau (maar zeker prima voor mij) dus daar red ik mij ook wel. Verder ben ik al perfectionist, dus qua opruimen en schoonmaken zit dat wel goed. Kost wel veel tijd trouwens :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 01:59

Niks, we hebben altijd een hulp gehad. Alleen op vakantie moesten we afwassen en helpen met de was.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 21:26

Eigenlijk hoefde ik helemaal niks, maar ik hielp weleens mee met wat dingetjes uit mezelf voor de gezelligheid. Nu met mijn eigen huishouden gaat het prima

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:06

af en toe liet ik de hond uit, verder niet.
Mijn moeder was altijd thuis en deed het huishouden.