‘Eten wat de pot schaft’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:13

Eten wat de pot schaft, grootste onzin ever als je het aan mij vraagt. Ik ben dat ook blij dat mijn ouders dit nooit gehanteerd hebben.
Als je iets niet lust, dan lust je dat niet..
Proberen en dan weggooien geen probleem..

Eten wat de pot schaft, nee het moet niet gekker worden.. ik eet vegan als de borrelhapjes met bitterballen en frikadellen rond gaan moet ik dat maar eten uit beleefdheid, dacht het zeer zeker niet.
Ik verwacht ook niet dat iemand iets opeet wat ik geef of aanbied. Niks zo ranzig als iets opeten wat je niet smaakt.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:13

Als ik iets niet lust, eet ik het niet op. Ook al zijn er andere bij.
Je kan toch ook prima beleefd zeggen dat je het niet lekker vind?

Het weggooien zou ik niet zo direct doen, ik zou eerder vragen aan iemand anders of hij/zij mijn portie/stukje wilt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:28

roxiie schreef:
Eten wat de pot schaft, grootste onzin ever als je het aan mij vraagt. Ik ben dat ook blij dat mijn ouders dit nooit gehanteerd hebben.

Eten wat de pot schaft, nee het moet niet gekker worden.. ik eet vegan als de borrelhapjes met bitterballen en frikadellen rond gaan moet ik dat maar eten uit beleefdheid, dacht het zeer zeker niet.
Ik verwacht ook niet dat iemand iets opeet wat ik geef of aanbied. Niks zo ranzig als iets opeten wat je niet smaakt.

Ik denk ook niet dat het hier gaat om weigeren, maar meer om een paar hapjes nemen en dan zeggen "meh dit lust ik niet" en dan weggooien.

Nee die schaal bitterballen laat ik ook aan me voorbijgaan hoor, die eet een ander wel leeg.

Asciugamano

Re: ‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:51

Waarom dan niet een hapje proberen, i.p.v. de rest weggooien omdat je t niet lust?
Eten weggooien vind ik altijd zo zonde..

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:58

Ik vind dat ''eten wat de pot schaft'' zo dictatoriaal... Wij aten altijd iets wat we allemaal lekker vonden... :=

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 19:00

Ik schrik er wel van hoeveel mensen braakneigingen krijgen omdat ze iets niet heel lekker vinden. Vind ik zelf wat overdreven hoor.

De optie om eerst een stukje te proeven vind ik wel een goede, nu ben ik een extreem makkelijke eter dus ik laat zelden wat staan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:00

Ik zit met een flinke allergie en ben dus gewend om nee te zeggen ook al lijkt het me lekker. Als ik het zou mogen maar weet nket of ik het lust zeg ik het eerlijk en probeer een minihapje. Zodat iemand anders dan zou kunnen opeten als ik het echt niet lust. Maar uitspugen nooit

Ergste is dat ik in studietijd een verjaardags diner van een huisgenoot heb weggekauwd zonder proeven. Was echt ergste ooit wat ik niet lust, maar hij was trots op zijn kookkunst. Dure fles wijn erbij (ik drink geen alcohol ook nog) en toe irish koffie met jawel wiskey. Gerecht was lasagna met spinazie gekke ik ben gek op spinazie en lasagna maar om de een of andere reden de combinatie is brrr. Maar ja smak weggieten met water was er ook niet bij, was dus vies wegwerken met vies. Maar het was wel een aardig eind op. Rest aan huisgenoot gegeven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:05

Mars schreef:
Ik schrik er wel van hoeveel mensen braakneigingen krijgen omdat ze iets niet heel lekker vinden. Vind ik zelf wat overdreven hoor.

Het is niet iets waar je voor kiest hoor. Ik zou niets liever willen dan alles lusten en minder lekkere dingen gewoon rustig kunnen eten zonder bang te hoeven zijn voor braakneigingen. Dan ging ik ook vaker bij vrienden en familie eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:28

roxiie schreef:

Ik zou toch denken dat een vegan ook tegen voedselverspilling is.. ;) het gaat niet om iets als een borrelhapje of gebakje weigeren, maar wel om iets opscheppen/aannemen en niet opeten..

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:40

Ik zou het heel onbeleefd vinden als iemand een traktactie pakt en na 1 hap weggooit. Als het te veel is snap ik het en als het echt heel vies is zou ik het discreet weggooien maar dat is mij nog nooit overkomen. Wat ik ook heel bijzonder vind is als mensen op een verjaardag een half glas drinken laten staan. Zeg dan dat je niet hoeft. Maar ik ben heel erg opgevoed met dat je niets verspild.

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:41

In het voorbeeld van de OP zou ik het ook niet hebben opgegeten als ik de collega was, maar ik had het misschien iets subtieler weggegooid :=

Mijn mening is dat alles maar opeten uit beleefdheid je heel dik kan maken. Mijn lichaam is geen vuilnisbak en hier in het westen verhongeren we niet bepaald.. Als ik ergens niet heel erg van geniet eet ik het niet (ja op mijn dagelijkse groente en fruit na). Of ik het tegen mijn zin opeet of het weggooi maakt in mijn ogen geen verschil. Zeker als het voeding is waar mijn lichaam niets aan heeft.
Ik ben wel tegen voedselverspilling, daarom weiger ik traktaties zoals taart bijna standaard op werk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:54

Wat ik niet lust eet ik niet op. Simpel.

Nu probeer ik altijd, ook meer dan 1 hap. Daardoor lust ik best wel veel, dus ik zal niet snel iets niet eten.

Maar ik ben een volwassen vrouw en ik ga niets tegen mijn zin zitten eten.

Natuurlijk maken de omstandigheden wel uit hoeveel moeite ik die en of ik eerlijk zal zeggen dat ik het niet lekker vind of dat ik bijvoorbeeld niet zoveel honger heb. En als ik al weet dat ik iets niet lust zal ik er zo min mogelijk van pakken/opscheppen. Maar soms wordt je overvallen door smaken.

Maar in principe? Nee. Daar wordt toch niemand gelukkig van.

Uiteraard probeer ik dat zo beleefd mogelijk te doen en zal ik mijn best doen niemand te beledigen. Maar we weten toch ook allemaal dat smaken nu eenmaal verschillen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:04

Het ligt er bij mij echt aan bij wie ik het zou weigeren. Op mijn werk doe ik het geregeld bij patiënten. Sommige kunnen gewoon echt nauwelijks koken en weigeren dat aan te nemen. Dan benoem ik echt openlijk dat de maaltijd niet geheel gelukt is. Ik ben ooit 3 dagen ziek geweest na een maaltijd het werk, dat heb ik er niet voor over.

Bij vrienden of wanner ik uit eten ben eet ik gewoon mijn bord leeg, mocht het om wat voor rede dan ook niet lukken dan geef ik dat aan en zoek naar wat er wel lekker was aan de maaltijd om daar nog complimenten over te geven. Iemand heeft immers wel moeite gedaan. Wanneer ik van te voren weet dat ik iets niet lus dan sla ik het af.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:11

Oh maar er is ook eten waar ik braakneigingen van krijg hoor. Zuurkool en witlof. Iew. :r
Dus als ik ergens ga eten zeg ik er nog even bij dat ik dat dus écht niet eet. (Naast vegan eten dus.)
Is nooit een probleem, ik ken amper mensen die die dingen graag eten, dat scheelt.

Verder heb ik eigenlijk nooit dat ik iets heel vies vind, hooguit "niet speciaal lekker". Dan heb ik daar echt geen moeite mee om dat weg te eten hoor, je zit er immers toch ook om een beetje gezellig te kletsen en dan is dat bord zo leeg. Ik heb liever een bord met minder-dan-ideaal-eten dan 's avonds honger _O-

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:15

Ik ben gelukkig oud en wijs genoeg om te weten wat ik wel en niet lust. :=
Als je het niet zeker weet dan probeer je het toch gewoon? Breek/snij/scheur ergens een stukje vanaf en als het niet bevalt dan hoeft er geen afgelebberd stuk eten in de prullenbak te verdwijnen. Ik probeer nooit eten weg te gooien dus als ik hoor dat iemand een hele portie krijgt, 1 hap neemt en het dan maar weg mietert krijg ik wel jeuk. :')

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:21

Ik vraag me af wat collega's trakteren als je ervan moet kokhalzen. := Maar ik lust dan ook bijna alles. En wat ik niet lust, krijg ik wel weg als het moet.
Wat betreft beleefdheid... Tja het hangt er maar net vanaf hoe je het overbrengt denk ik. Op zich is er denk ik niks mis mee als je zegt dat je het niet lust. Maar dan b.v. wel zegt dat je het gebaar waardeert. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:23

Mars schreef:

De optie om eerst een stukje te proeven vind ik wel een goede, nu ben ik een extreem makkelijke eter dus ik laat zelden wat staan.

Tja alsof degene er iets aan kan doen?
Ik heb snel dat ik ergens van ga kokhalzen en dat is echt rete irritant.
3x daags je tanden poetsen is zo leuk als je constant sta te kokhalzen.
En ja eten wat ik niet lust en toch moet eten ga ik dus ook flink van kokhalzen. Mijn moeder vond dat dus ook altijd overdreven en ik moest dooreten. Met als gevolg dat ik moet overgeven.

Ik vind dus wel dat je netjes moet aan kunnen geven dat je iets niet lust (als is er in mijn ogen een verschil tussen iets niet lekker vinden of echt niet lusten) maar je gooit het idd niet zomaar in de vuilnisbak.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:29

Zo gauw krijgt een mens toch geen braakneigingen?
Als je dit topic leest, lijkt het of mensen om het minste of geringste braakneigingen krijgen.
Normaal gesproken weet iedereen zelf heel goed wat hij/zij lust en wat niet.
En dan weet je ook heel goed, welke hapjes je beter niet kan aannemen.

Als je twijfelt of je iets lust, kun je dat toch gewoon aangeven.
Dan krijg je een klein stukje eventueel, of iets anders.
Ik vind het nogal dom, als mensen die erg snel braakneigingen krijgen hapjes aannemen bij een ander.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:46

Wat een hoop fijngevoelige mensen. Sta altijd te kijken van hoe spastisch mensen kunnen doen.

Snap het niet dat iemand zich beledigd kan voelen als een ander zijn eten niet lekker vindt. Waar gáát het over. Iets niet lekker vinden mag en dit kenbaar maken ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:51

Over eten weg gooien: ik ben een kleine eter, en in restaurants krijg ik bijna standaard te veel. Ik ga mezelf dan echt niet ziek eten, hoe lekker het ook is...
Ooit de opmerking gekregen dat ik dan maar een kinder menu moest bestellen 8)7

Verder eens met kimbers

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:56

LadyMadonna schreef:
Over eten weg gooien: ik ben een kleine eter, en in restaurants krijg ik bijna standaard te veel. Ik ga mezelf dan echt niet ziek eten, hoe lekker het ook is...

Verder eens met kimbers

In een restaurant snap ik dat wel hoor, dan heb je geen controle over je portie of je moet het personeel heel erg op de lip gaan zitten en daar wordt de avond ook niet gezelliger op. :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:05

LadyMadonna schreef:

Verder eens met kimbers

Helaas kan je als volwassenen dus niet overal een kindermenu krijgen. Is mij wel eens geweigerd.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:06

In een restaurant bestel ik vaak zonder ‘sides’ als ik dan wel trek heb in een frietje dan biets ik er wel eentje bij mijn vriend.

Tijd terug met mijn ouders ergens gegeten en daar ook aangegeven dat 1 portie aardappeltjes als bijgerecht voor ons vieren voldoende was. We kregen een bak joh! Ik had echt buikpijn van het feit dat we meer dan de helft hebben laten staan...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:06

Helaas is een kindermenu ook vaak een inspiratieloze kroket/frikandel met frietjes.....
Geen kleine(re) portie van de “grote” kaart

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:19

Ik zeg gewoon dat ik allergisch ben, ben toch voor bijna alles allergisch. :’)