Moeilijke relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ilayda

Re: Moeilijke relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:42

Indd vind ik ook dat je vriend een beetje meer respect kan tonen naar jou toe. Je bent nog jong, en volgens het geloof hoor je ook als maagd het huwelijk in te gaan. En je bent wel eens bij hem gaan slapen dus weet niet in hoeverre dat nog zo is. Maar weet wel dat dat voor moslim meisjes vaak ook heel erg mee telt. Want er zijn heel veel meiden die denken de liefde van hun leven gevonden te hebben en laten zich voor die tijd ontmaagden. En dan gaat het uiteindelijk fout en dan hebben ze heel veel spijt

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:21

Joolien schreef:
Booooo schreef:
Mijn advies is dus: vertellen. Ja het kan heftig zijn/worden. Maar als ze het niet accepteren zijn ze hun dochter kwijt. Lijkt me dat ze daar toch ook wel over nadenken?

Nee, daar wordt niet over nagedacht, het is gewoon taboe. Zoals bij de Jehova's wanneer je eruit stapt je familie ook niet meer ziet, zo gaat dat ook in andere religies. De zonde is groter dan de liefde.

Bij Jehova's zit dat toch anders. Ik denk in elke familie dat het anders is. Het hangt er van af hoe streng religieus ze zijn. Maar mijn ex-jehova exvriendje woonde dus gewoon nog thuis ookal was hij er uit. Maar hij bleef dus wel onder druk gezet worden door de rest van het gezin en is daar uiteindelijk dus wel nog onder bezweken (ik geloof dat hij ondertussen wel terug getuige v j geworden is en zelfs al vrij jong getrouwd met een getuige v j, maar ik ben daar niet zeker van).

Los daarvan kan de kans dus wel bestaan dat TS verstoten wordt door haar familie en waar staat ze dan? Ik zou het zelf dan liever geheimhouden tot ik op eigen benen kan staan...

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:24

Ik zou voor je ouders kiezen ts. Klinkt beetje raar maar het heeft te grote gevolgen. Je ben niet oud genoeg en je wil ook niet op een eilandje alleen te komen staan. Als je vriend hier al geen rekening mee wilt houden, is hij waarschijnlijk na paar jaar ook bij je weg. En het is nog maar de vraag of je dan terug naar je ouders mag (je ben tenslotte dan ook ontmaagd enz enz)
Er zwemmen nog meer vissen in de zee. Het voelt nu onoverkomelijk, weet ik, maar het komt echt goed.
Deze situatie gaat NOOIT geaccepteerd worden. Ik kan je dit uit ervaring zeggen. Pb staat open.
Daarbij alleen een moslim man mag met een niet moslim vrouw gaan maar ze MOET dan wel gelovig zijn.
Deze situatie is helemaal uitzichtloos.
Aan je opmerkingen te horen waren wij het zelfde op die leeftijd. En geloof me je kan beter bij je ouders blijven... als ik het zo hoor.

Meeste adviezen hier zijn heel lief, maar hou goed ingedachte de meeste hebben niks met het moslim geloof te maken en laat staan de cultuur niet mee gemaakt.

Sterkte ts. Kies wat voor jou in de toekomst het beste is! Niet nu

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:26

ilayda schreef:
Indd vind ik ook dat je vriend een beetje meer respect kan tonen naar jou toe. Je bent nog jong, en volgens het geloof hoor je ook als maagd het huwelijk in te gaan. En je bent wel eens bij hem gaan slapen dus weet niet in hoeverre dat nog zo is. Maar weet wel dat dat voor moslim meisjes vaak ook heel erg mee telt. Want er zijn heel veel meiden die denken de liefde van hun leven gevonden te hebben en laten zich voor die tijd ontmaagden. En dan gaat het uiteindelijk fout en dan hebben ze heel veel spijt

Alsof je als je 30 bent je niet kan laten ontmaagden en het dan later fout kan gaan.. :+ Je weet nooit of de liefde van je leven dat blijft en de eerste keer is zo geweldig niet hoor voor de meesten. Oefening baart kunst. ;)

Ts: ik wil je alleen maar sterkte wensen. Dit is zo'n situatie waar wij maar moeilijk in kunnen meedenken.
Ik vind het heel heftig klinken en hoop dat je de juiste weg vindt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:27

miesnaom schreef:
Ik zou voor je ouders kiezen ts. Klinkt beetje raar maar het heeft te grote gevolgen. Je ben niet oud genoeg en je wil ook niet op een eilandje alleen te komen staan. Als je vriend hier al geen rekening mee wilt houden, is hij waarschijnlijk na paar jaar ook bij je weg. En het is nog maar de vraag of je dan terug naar je ouders mag (je ben tenslotte dan ook ontmaagd enz enz)
Er zwemmen nog meer vissen in de zee. Het voelt nu onoverkomelijk, weet ik, maar het komt echt goed.
Deze situatie gaat NOOIT geaccepteerd worden. Ik kan je dit uit ervaring zeggen. Pb staat open.
Daarbij alleen een moslim man mag met een niet moslim vrouw gaan maar ze MOET dan wel gelovig zijn.
Aan je opmerkingen te horen waren wij het zelfde op die leeftijd. En geloof me je kan beter bij je ouders blijven... als ik het zo hoor.

Meeste adviezen hier zijn heel lief, maar hou goed ingedachte de meeste hebben niks met het moslim geloof te maken en laat staan de cultuur niet mee gemaakt.

Wat een trieste cultuur en geloof dan eigenlijk. Op angst iemand bij je moeten houden..

Als ik dit soort topics lees ben ik weer dankbaar dat ik in NL geboren ben en woon.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:29

Missnaom. Daarmee dwing je ts dus min of meer alleen een relatie te gaan krijgen met een moslim. Terwijl je denk ik toch zelf zou mogen bepalen op wie je verliefd wordt. En je ouders die je niet terug willen omdat je geen maagd meer bent? Ts is toch een gebruikte uitgewoonde auto die naar de sloop moet? En niet elke man gaat bij een vrouw weg na een paar jaar

Ts een vraag, wat is de reden dat je ouders alleen een moslim willen voor je? En hoe heb je het ooit eens ter sprake gebracht? En wat zou denk je de actie zijn waarvoor je bang bent dat er gebeurt bij bijvoorbeeld die lieve kennis? Ben je enig kind?

Je zult toch eens op eigen benen moeten gaan staan. Of je ouders dat leuk vinden of niet.

Ik zou eens goed gaan praten met de ouders van je vriend en daar eerlijk tegen zijn. Met ik denk dat of misschien dat ze. Vul je hun mening in zelf.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:32

karuna schreef:
Missnaom. Daarmee dwing je ts dus min of meer alleen een relatie te gaan krijgen met een moslim. Terwijl je denk ik toch zelf zou mogen bepalen op wie je verliefd wordt. En je ouders die je niet terug willen omdat je geen maagd meer bent? Ts is toch een gebruikte uitgewoonde auto die naar de sloop moet? En niet elke man gaat bij een vrouw weg na een paar jaar

Ts een vraag, wat is de reden dat je ouders alleen een moslim willen voor je? En hoe heb je het ooit eens ter sprake gebracht? En wat zou denk je de actie zijn waarvoor je bang bent dat er gebeurt bij bijvoorbeeld die lieve kennis? Ben je enig kind?

Je zult toch eens op eigen benen moeten gaan staan. Of je ouders dat leuk vinden of niet.

Ik zou eens goed gaan praten met de ouders van je vriend en daar eerlijk tegen zijn. Met ik denk dat of misschien dat ze. Vul je hun mening in zelf.

En dan zeggen: nee hoor. Wij hebben groot respect voor de vrouw. :+
Maar je mag niet zelf bepalen als vrouw hoe je je eigen lichaam wilt gebruiken en wat je wilt in je leven..

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:34

Ik dwing niet, maar ik denk dat veel mensen niet de cultuur kennen waar ts zich inverplaatst. En het is heel erg leuk dat mensen hier vanaf een beeldscherm roepen ga uit huis. Sta op eigen benen, doe wat je wil. Jullie doen je scherm weer uit en gaan door met leven. Als ts vervolgens het heel erg moeilijk krijg, nergens terecht kan, hebben jullie dat toch niet door.
Dus ik vind dat er best mee gedacht kan worden wat er voor HAAR verstandig is. In HAAR situatie.
Zij kent haar ouders het beste, en wij die vanaf een schermpje roepen niet.
Dus tenzij ze alleen ergens aan de andere kant van het land wil wonen, zou ik iets kiezen wat een stabiele toekomst bied. En dat is, sorry ts, deze jongen niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:38

Waarom zou het geen stabiele toekomst zijn? Je kent de jongen niet en ts ook niet.

Daarnaast misschien geen directe ervaring met moslimas die voor een niet moslim kiezen. Maar voldoende gehoord van dichtbij, ook met stiekem moeten doen en de niet moslimjongen die bedreigt is met fysiek geweld door vader en broer enz. idem jehovas, andere zwaar gelovigen die door familie zijn uitgekotst.

Als je dan blijft en een misschien heel fijne relatie laat lopen uit angst en dreiging van geweld is dat gewoon chantage en geen fijne plek om te blijven. Dan is het mooit goed tenzij je een moslim man treft waar ik helaas de andere kant van dichtbij van gezien heb en het meisje nou niet echt een fijne relatie heeft gehad. Fysiek geweld, vreemd gaan van hem maar zij mocht niks. Maar hij als moslim man mocht alles maar ook braaf bidden en met ramadan meedoen. Dat is een dijn vooruitzicht. Ik weet dat lang niet alle moslimmannen zo zijn maar de jongere generatie is daarin toch wat anders dan de eerdere generaties

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:43

Daar ben ik het dan weer niet mee eens, Miesnaom. Voor je familie kiezen die niet achter jou staat en dus uit angst maar leven zoals zij willen dat jij leeft en zelf nooit gelukkig worden? Nee. Dat zou ik nooit kunnen. Dan liever de moeilijke weg op gebied van terugvalmogelijkheden op familie, maar wel richting mijn eigen geluk. Maar ik zou het sowieso wel nog even geheim houden en het bij mijn ouders pas op tafel brengen als ik uit huis ben. En dat moet niet gehaast. Eerst studies afmaken, werk zoeken en heel de hutsekluts.

En hoe weet jij dat niet iedereen weet waar hij over spreekt... Mijn mama is zelf een periode niet welkom geweest bij haar ouders (owv gelijkaardige redenen) vroeger. Toch heeft ze voor zichzelf gekozen, en ook al is dat niet gemakkelijk geweest, toch is dat helemaal goedgekomen (en haar ouders zijn zelfs bijgedraaid met ouder worden).

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:43

Klopt, ik snap wat je bedoel. Maar ik denk dat mijn post wel waarde heeft. Omdat niemand ts en de jongen kent. Had al eerder aangegeven dat ze zelf moet kiezen.
Ik denk als die jongen 2 jaar al lastig vind dat hij het niet heel lang uit gaat houden. En aan ts om te beslissen wat ze wilt.

Maar ik vind het kwalijk dat veel mensen ts ook dwingen om uit huis te gaan.
Jullie weten ook niet in wat voor situaties zij zit.

Edit: dat is natuurlijk ideale situatie als de ouders bij draaien! Echter is dit niet altijd zo. En dat kan ik uit eerste hand vertellen.
En ik zeg nergens dat het goed is dat ze in angst leeft. Maar ik denk dat haar ouders echt wel goed voor haar zijn (dit geeft ts ook zelf aan) aan haar te beslissen wat ze belangrijker vind. Maar ik denk dat het wel heel verstandig is beide kanten te belichten. Dus dat ze evt ook helemaal alleen komt te staan zonder vriendje
Laatst bijgewerkt door miesnaom op 17-08-18 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:45

Een moslima kan helemaal niet voor een niet-moslim kiezen. Zou ze dat doen, dan is ze acuut geen moslim meer. Er zitten wat meer haken en ogen aan vast dan je vanuit een andere cultuur kan bedenken. De keuze voor een niet-moslim houdt in dat je nogal wat deuren achter je dichttrekt, dan moet je op eigen benen kunnen staan. En dat kan TS nog niet.

Ik denk dat miesnoam heel goed voor ogen heeft waar voor TS de keuzes en de (on-)mogelijkheden liggen.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:46

Het is waar dat TS het helemaal zelf moet kiezen. Maar ze vraagt hier ook om raad, ze kan dan zien welke raad volgens haar gevoel het beste aansluit bij haar situatie en waar zij zich ook goed bij voelt. Of misschien weet ze het al en zoekt ze bevestiging, zonder te beseffen.

Ik denk dat de meesten die over uit huis gaan spreken, niet bedoelen dat ze zo snel mogelijk uit huis moet... maar dus dat ze op eigen tempo haar weg - zoals los van de situatie in relatie - moet afleggen richting op eigen benen gaan staan. En dan als ze uiteindelijk uit huis is, dan kan ze er voor uitkomen. Omdat zij inderdaad anders bruggen verbrandt die ze op dit moment nog hard nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door Ilsey op 17-08-18 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:47

Prrrr schreef:
Een moslima kan helemaal niet voor een niet-moslim kiezen. Zou ze dat doen, dan is ze acuut geen moslim meer. Er zitten wat meer haken en ogen aan vast dan je vanuit een andere cultuur kan bedenken. De keuze voor een niet-moslim houdt in dat je nogal wat deuren achter je dichttrekt, dan moet je op eigen benen kunnen staan. En dat kan TS nog niet.

Ik denk dat miesnoam heel goed voor ogen heeft waar voor TS de keuzes en de (on-)mogelijkheden liggen.

Ja dat bovenstaande bedoel ik! Misschien wat beter verwoord als mijne haha

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:49

miesnaom schreef:
Prrrr schreef:

Ja dat bovenstaande bedoel ik! Misschien wat beter verwoord als mijne haha

Dat is ook iets waarmee ik perfect rekening heb gehouden in mijn 'raadgeving'. Eerst nog geen deuren dichttrekken, relatie geheim houden, ook al is dat nog voor enkele jaren... Pàs als TS op eigen benen staat in de toekomst, dan kan TS pas die deuren achter zich dichttrekken (of aleja, aan de familie laten of ze die dicht doen of niet).

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:56

Klopt, maar het geeft echt veel stress en druk en de vriend van ts wil het nu al niet meet volhouden....
En er zijn ook een paar bokkers die wel erg dringend zeggen dat ze op eigen benen Z.s.m moet.
En nogmaals is het het allemaal waard.
Het is echt niet als je Het huis uit gaat dat het dan allemaal koek en ei is. En ik denk dat door sommige post dat heel erg wordt onderschat.
Dus met eigen benen is waarschijnlijk altijd alsnog onder stress leven. Voor het geval fam/vrienden/kennissen haar gaan herkennen. Ook aan de andere kant van het land.
Is dat het waard? Dat kan ts zelf beter inschatten.
Maar ik denk dat zij nu nog te jong daarvoor is

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:00

Ts in de ideale situatie wat zou je dan willen?
Je lijkt je keuze te willen maken op wat je ouders willen en op wat je vriend wil.Zij draaien beide je arm op je rug en zeggen: ik ben goed voor je.

Ga eerst na wat je zelf graag wil Hoe zie jij je leven, zou je al willen samen wonen, wil je studeren, wil je trouw blijven aan je geloof, wil je het geloof loslaten, wil je op kamers, wil je werken, wat is je droombaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:10

Hoi TS,

Een goede vriendin van mij zit in precies dezelfde situatie als jij. :) Als je me een PB'tje wil sturen mag dat uiteraard.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:16

Veel nuttige reacties, zaken waar je echt iets aan hebt om over na te denken TS!

Gillbo schreef:
Ga eerst na wat je zelf graag wil Hoe zie jij je leven, zou je al willen samen wonen, wil je studeren, wil je trouw blijven aan je geloof, wil je het geloof loslaten, wil je op kamers, wil je werken, wat is je droombaan?

Je kan inderdaad beter niet op korte termijn gaan denken en doen in situaties als deze. Hierboven staan goede vragen. Nogmaals, een jaar is niets.

Familie is veel waard, zeker in een (westerse) maatschappij waar liefdes en relaties tegenwoordig komen en gaan. Dus daarmee breken (of beter: gebroken worden) is echt wel even een ding.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:29

miesnaom schreef:

Dat dus en ik geloof ook eerlijk niet dat je vriend bij je blijft als ik het zo lees, het is die ellende niet waard. Of je moet helemaal los van je familie willen zijn ook wanneer je vriend niet meer samen is met jou.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:41

Sunnda schreef:
ilayda schreef:

Alsof je als je 30 bent je niet kan laten ontmaagden en het dan later fout kan gaan.. :+ Je weet nooit of de liefde van je leven dat blijft en de eerste keer is zo geweldig niet hoor voor de meesten. Oefening baart kunst. ;)

Ts: ik wil je alleen maar sterkte wensen. Dit is zo'n situatie waar wij maar moeilijk in kunnen meedenken.
Ik vind het heel heftig klinken en hoop dat je de juiste weg vindt.

Zeker kan dat ik bedoel in het algemeen heb het dan nog niet eens over haar leeftijd. Maar veel jonge meisjes laten zich overhalen omdat ze toch wat meer kwetsbaarder zijn.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 18:51

Bedankt voor de reacties! Ik lees ze allemaal en ik heb er veel aan.

Ik wil zelf gewoon ontzettend graag weg van huis. Zelf gaan wonen. Ook al had ik geen relatie. Ik houd het niet meer uit zo. Ik mag helemaal niks en dit is al zo lang gaande dat ik er langzaamaan ziek van wordt.

Ik ben bang voor zoveel dingen. Bang om alleen komen te staan, bang om een mogelijke echte liefde te verliezen, bang voor bedreigingen naar mijn kennis toe (ik denk dat ik zelf eigenlijk wel met rust gelaten zou worden).

Ik was
van plan om later naar België te emigreren want hij komt daarvandaan, maar dat is nu gewoon echt niet mogelijk.

Hij kan gewoon niet inbeelden hoe de gevolgen zouden kunnen zijn. Als ik tegen hem zeg dat ik bang ben dat die en die kan worden bedreigd dan zegt hij: natuurlijk niet dat zijn maar praatjes.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:06

Dan zou ik sowieso terwille van hem geen stappen ondernemen ts. Hij neemt jou en de situatie niet eens serieus.
Je ben nog jong en ik merk ook beetje naïef. Ik was dat ook op die leeftijd! Niks mis mee. Maar blijf gewoon nog lekker thuis. Ga sparen zodat als je wil, je over een tijdje het huis uit kan. Maar niet voor die jongen.
Misschien kan je ergens studeren? En dan daar op kamers. Dat vinden je ouders misschien minder erg.
Zou dit wel overleggen natuurlijk. Evt een studie in de buurt van die kennis, dat je eerst daar kan wonen. Dan is de stap minder groot. Ik wilde op die leeftijd ook uit huis.

Maar ben ZO blij dat ik het niet heb gedaan. Neem de tijd! En maak zeker geen overhaaste beslissingen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:12

miesnaom schreef:
Dan zou ik sowieso terwille van hem geen stappen ondernemen ts. Hij neemt jou en de situatie niet eens serieus.
Je ben nog jong en ik merk ook beetje naïef. Ik was dat ook op die leeftijd! Niks mis mee. Maar blijf gewoon nog lekker thuis. Ga sparen zodat als je wil, je over een tijdje het huis uit kan. Maar niet voor die jongen.
Misschien kan je ergens studeren? En dan daar op kamers. Dat vinden je ouders misschien minder erg.
Zou dit wel overleggen natuurlijk. Evt een studie in de buurt van die kennis, dat je eerst daar kan wonen. Dan is de stap minder groot. Ik wilde op die leeftijd ook uit huis.

Maar ben ZO blij dat ik het niet heb gedaan. Neem de tijd! En maak zeker geen overhaaste beslissingen.

Wat een onzin, die jongen is 19 en opgegroeid in een cultuur die mijlenver afstaat van de cultuur van TS. Dat kun je hem niet kwalijk nemen..
Als ik naar mijn neefjes en nichtjes kijk van die leeftijd zouden die er net zo instaan als die jongen. Dat is niet gek als je zo jong bent en in een 'ik cultuur' opgegroeid bent.
Dat wil niet zeggen dat ze niet serieus zijn of iets. Ze houden het al twee jaar uit, dat vind ik best lang voor die leeftijd en helemaal met zulke problemen die er al zijn vanaf het begin.
Ben het wel met je eens dat uit huis gaan prima kan, maar wel met het idee dat als de relatie strandt ts alsnog verder kan alleen en dat ook wil.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 19:23

@sunnda : Zo denk ik ook. Het is erg vervelend voor mij dat hij af en toe wat pusherig is en dingen niet helemaal begrijpt of zich niet goed in sommige dingen kan verplaatsen, maar hij steunt en houd wel al 2 jaar van mij. Veel 'normale' koppels van onze leeftijd houden het niet eens een paar maanden vol en hij is er wel nog altijd en doet nog altijd zijn best na 2 jaren vol met problemen. Ik voel me vaak zo slecht dat ik hem dit allemaal heb aangedaan, maar als ik dit allemaal van te voren wist dan was ik niet verliefd geworden.