.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Re: Het drama dat huishouden heet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:23

Kunnen jullie (diegene die echt moeite hebben met het huishouden) geen huishoudelijke hulp krijgen vanuit het WMO? Ik ben zelf ook huishoudelijke hulp en stuurde ook mensen aan die niet geheel zelf het huishouden aan konden/geen overzicht hadden.. (het is een idee, wil niemand voor het hoofd stoten)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:24

Supervixen schreef:
Wat verwacht je dan Shiloh? Alle tips worden aan de kant geveegd, want dat is geen optie of het kan niet of het lukt niet.

Ik sta intussen al meer dan 15 jaar voor de klas in het basisonderwijs en heb zat kinderen gehad met beperkingen (autisme, adhd, add, gedragsproblemen, heel laag iq, enz.). Maar ook voor hen gold, waar een wil is, is een weg. Ondanks hun beperking.
Ook deze kinderen kwamen een heel eind als ze maar de motivatie en inzet hadden om iets te doen en zichzelf te verbeteren.

Nee, die worden niet aan de kant geveegd. Leren omgaan met die problematiek is een langdurig process. Een onmogelijke zoektocht naar een oplossing die voor jou als individu wél werkt. Die speld in de hooiberg. Maar ja, daarvoor moet je een hoop hooi aan de kant schuiven voor je tot de oplossing komt.

Ik denk dat er een hele hoop hele nuttige tips zitten in het topic waar TS veel aan heeft. Van heel veel mensen. Het is soms verschrikkelijk moeilijk om op elke individueel puntje in huis te ontdekken waarom dat plekje/ding opgeruimd te houden wel of niet werkt. Ik leer elk jaar opnieuw weer tips van mensen, praktische nuttige tips. Die probeer ik uit, sommige werken, anderen lijken even te werken, tot ze weer falen. Maar elke nieuwe tip is nuttig. Die kan zo simpel zijn "mijn wasmand staat in de badkamer ipv in de slaapkamer". Ik denk dat geen enkel persoon in dit topic de illusie heeft dat een bokt topic het probleem helemaal gaat oplossen. Vergeet dat maar. Maar elke tip die een beetje helpt, al is het maar voor even, is een stapje voorwaarts in iets wat gewoon een gevecht is voor de rest van je leven. Want als je verhuisd... kun je opnieuw beginnen.

Echt die laatste opmerking. Ik walg ervan. Echt waar. Nul inlevingsvermogen. Alsof TS, ik en anderen geen motivatie en inzet zouden hebben. Prima dat je het niet snapt, maar houd je oordeel verder gewoon voor je.

En heb heus maar niet de illusie dat die kinderen in jou klasjes met beperkingen hier wel puur op eigen wilskracht geen problemen mee hebben hoor. Vergeet het maar. Dan leef je echt in dromenland.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 16-08-18 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:26

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:26

Beauty26 schreef:
Kunnen jullie (diegene die echt moeite hebben met het huishouden) geen huishoudelijke hulp krijgen vanuit het WMO? Ik ben zelf ook huishoudelijke hulp en stuurde ook mensen aan die niet geheel zelf het huishouden aan konden/geen overzicht hadden.. (het is een idee, wil niemand voor het hoofd stoten)

Ik heb er destijds over nagedacht, maar mijn grootste struikelpunt is dat ik gewoon geen mensen in mijn huis wil :o Ik heb ook liever geen vrienden/familie over de vloer, niet omdat het soms een zooi is maar gewoon omdat het dan niet meer als mijn eigen plekje voelt.
Gelukkig heb ik wel mezelf veel kunnen helpen en heb ik een manier gevonden zodat het beter gaat :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:29

Dat is volgens mij niet wat Shiloh schrijft. Ik begrijp haar verhaal meer als: je zult eerst moeten uitvinden wát het probleem veroorzaakt. Zoals zij zelf zegt, bij haar is het "beginnen" en dat gaat beter wanneer zij dat "voor iemand anders doet", omdat ze dat hebben afgesproken. Voor haar helpt het dus niet om hulp te krijgen bij het plannen, want plannen is het probleem niet. Zo is er volgens mij ook jaren met de TS omgegaan: er is hulp geboden maar niet de voor TS júiste hulp, dan schiet de "hulp" dus tekort.

Mijns inziens is motivatie en inzet dus niet het probleem, maar iets anders, waardoor motivatie en inzet niet aangezwengeld worden. Is dat een excuus? Is dat luiheid? Ik denk dat het complexer is dan dat, want anders wat een schop onder de kont wel effectief geweest.

(Shiloh, je bent in dit geval slachtoffer van je eigen succes geworden. Je legt het zo helder uit dat ik jou als voorbeeld heb gebruikt. Ik hoop dat je dat niet erg vind.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:30

.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:37

Annet_Dottie schreef:
Had ook nooit over het diagnose/begeleiding verhaal moeten beginnen blijkt maar weer.

En toch ben ik blij dat je dat wel gedaan hebt. Het is een probleem en wij vechten tegen stigma's. Ja dat doet pijn. Het doet mij ook pijn. Maar onbegrip doorbreek je niet door er niet tegenin te gaan.

Ik vind het jammer dat mensen er niet voor durven uit te komen vanwege vooroordelen, of onbegrip. Blijf voor jezelf opkomen. Altijd. Je hebt niks om je voor te schamen. NIKS.

Ik ben Shiloh, en naast dat ik intelligent ben, van dieren houdt, graag nieuwe dingen leer en die me ook snel eigen maak, een uitstekend puzzelvermogen heb en nog veel en veel meer kwaliteiten. Zijn er ook dingen die ik moeilijk vind. En de oorzaak daarvan ligt in mijn autisme. Daar zitten grenzen aan en daar zal ik nooit in excelleren. Net als iedere andere beperking zal ik hulpmiddelen nodig hebben om mij daarbij te helpen. Laat de zoektocht naar die hulpmiddelen nu alleen niet zo simpel zijn als het laten aanmeten van rolstoel.

Ik ben niet mijn diagnose. Maar ik heb er wel last van. Iedereen die mijn problematiek niet kan respecteren of mij niet op waarde kan schatten, heeft uiteindelijk misschien wel een groter gebrek dan ik. Maar schamen doe ik me niet meer. Nooit.

Mocht je mijn vragen suggesties nuttig vinden en door willen sparren over wat dan wél zou kunnen werken, mijn pb staat open.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:59

Huishouden doen is ook stom en zonde van je tijd.
Maar ja chaos in huis is chaos in je hoofd, ook niet handig.

Wij waren onlangs op vakantie en dat huis was smoezelig.
Ik kreeg ademhalingsproblemen. En alles wat we wilden gebruiken hebben we eerst schoongemaakt.
Niet echt fijn.

Thuis hebben we vaste routines.
Tijdens het koken al spullen opruimen.
Na het eten tafel afnemen, fornuis schoonmaken en aanrecht schoonmaken.

Tijdens het douchen de douchedeur en kranen soppen.
Zodra de douche uitgaat met een wisser de deur doen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:23

Fijn annet_dottie dat je zo'n conclusie trekt na welgeteld twee posts van mij. Top +:)+ .

Shiloh prima dat je walgt van mijn opmerking. Dat mag hoor.
Maar je laatste alinea die je tot mij richt is ook niet zo vriendelijk. Iets met de pot verwijt de ketel..

Ik ben denk ik te nuchter hiervoor. Dag mensen :wave:

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:24

Supervixen schreef:
Iets met de pot verwijt de ketel..

Wie de bal kaatst...

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:34

_O- jullie zijn hilarisch

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:50

Stel nou dat je 100 euro kreeg voor elke keer dat je opruimde, zou je het dan wel doen? (Serieuze vraag).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:26

xApple schreef:
Stel nou dat je 100 euro kreeg voor elke keer dat je opruimde, zou je het dan wel doen? (Serieuze vraag).

Dat heet werk. En werken doe ik in opdracht van een ander waar ik verantwoording aan heb af te leggen.

Ik heb geen problemen met werken voor een ander.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:00

Shiloh schreef:
xApple schreef:

Dat heet werk. En werken doe ik in opdracht van een ander waar ik verantwoording aan heb af te leggen.

Maar je wilt zelf wel graag dat het opgeruimd is. Dus dan heb je toch verantwoording aan jezelf af te leggen? Misschien kun je er anders naar kijken op die manier. Jij wilt het, anders voel je je k.lote. Je beloning ipv geld is een goed gevoel over jezelf en je opgeruimde huis.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:20

xApple schreef:
Shiloh schreef:

Maar je wilt zelf wel graag dat het opgeruimd is. Dus dan heb je toch verantwoording aan jezelf af te leggen? Misschien kun je er anders naar kijken op die manier. Jij wilt het, anders voel je je k.lote. Je beloning ipv geld is een goed gevoel over jezelf en je opgeruimde huis.

Denk je niet dat ik dat niet al 2000 keer geprobeerd heb in de afgelopen 32 jaar? Zo werkt het dus niet.

Je zegt in feite nu tegen iemand zonder benen “kun je niet toch proberen of je je benen kunt vinden en dan niet gewoon gaan staan? Dan voel je je beter dan alsmaar in die stoel blijven zitten, want je wil toch zo graag lopen?”

Ja. Dat kan. Met kunst benen. Maar die zitten niet in je zelf. Dat is hulp van buitenaf. Maar die zijn niet perfect. Daar kun je niet alles mee, en uiteindelijk moet je ze toch weer uit doen en kun je het nog steeds niet alleen zonder hulp van buitenaf.

Waarom is dat concept voor iemand zonder benen prima te snappen, maar is dat concept zo vreemd en onbegrijpelijk voor iets psychologisch?

En zelfs met kunstbenen is het voor die persoon zonder benen nog steeds tyfus hard werken om die hulp goed te leren gebruiken. En nog steeds is lopen voor die persoon een flinke klus iedere dag. En nog steeds zal die nooit zo goed kunnen lopen als iemand met twee gezonde benen.

Dat is voor mij niet anders.

En nee. Deze vergelijking is niet overdreven. Die klopt als een bus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:39

xApple schreef:
Shiloh schreef:

Maar het werk waarvoor jij betaald krijgt, in het dagelijkse leven, is iets waarvoor jij hebt géleerd. Of iets wordt aan jou géleerd. Maar níémand "leert" opruimen. Opruimen is voor de meeste mensen gewoon alles uit het zicht in een kast pleuren, want als je het niet ziet "is het er niet" en dus is het "opgeruimd". Maar dat werkt natuurlijk niet. En de ene is beter in opruimen dan de ander. Misschien heb jij het wel geleerd van je ouders, maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen écht goed heeft leren opruimen.

De TS vraagt hier om tips om op te ruimen. Natuurlijk wil ze het wel "gewoon doen", maar waar begin je na al die jaren? Als de rommel zich al heeft opgestapeld? Als iedereen zo goed kon opruimen (incl TS) was het niet een kwestie van "gewoon even doen". Dan had TS (en de rest van de mensen in het topic) het allang gedaan. TS vraagt hier hoe ze het beste kan opruimen, ze vraagt om tips.

Het is hier geen kwestie van niet willen doen, maar gewoon niet weten hoe je het wel moet doen. :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:44

Nou iedereen probeert toch ook maar te helpen hoor. Apple geeft alleen een andere kijk op de zaak, of deze misschien niet correct is of is wat jij vindt dat kan toch ook gewoon gezegd worden.
Ze zegt letterlijk ‘misschien kun je er anders naar kijken op die manier’. Niet zo? Prima toch.

Maar de reacties er op zijn net of zij hier God weet wat loopt te verkondigen

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:49

Opruimen wordt mensen wel degelijk geleerd. Rond de leeftijd van 2 jaar begin je daarmee.

Maar ik vind antwoord van Shiloh echt vreemd. Je kunt jezelf toch niet gaan vergelijken met iemand zonder benen die moet gaan lopen? Met die instelling gaat het natuurlijk nooit lukken om verder te komen. En als jij vindt dat je hetzelfde bent als mensen zonder benen dan heb je nog een lange weg te gaan qua herstel ja.

Succes hiermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:06

Apple, dan zijn we het daarover oneens, en dat is voor mij part prima. Dan heb ik daar een andere kijk op. Of ik heb een andere definitie van echt goed opruimen. Maar ik denk niet dat écht goed opruimen écht goed wordt geleerd. Anders zouden er niet zó veel mensen zó veel moeite ermee hebben.

Dit kan al heel snel een welles-nietes discussie opleveren, dus dat vind ik verder niet de moeite om diep op in te gaan. De onderliggende sneer naar Shiloh lijkt me ook niet geplaatst. :n Immers is dit topic bedoelt voor tips.

Ik snap jouw achterliggende gedachten heel goed Apple. Ik ben ook van het "Als je iets wilt veranderen, dan moet je daar zelf iets aan doen. Het is je eigen keuze. Het is je eigen fout". Maar daarbij houd ik wel altijd in gedachten dat alles geleerd moet worden. Of dat je soms zo vast zit in bepaalde gewoontes of (het gebrek aan bepaalde) kennis dat het niet allemaal met enkel motivatie veranderd kan worden. Daarvoor moet je soms eerst onderzoek doen, hoe pak je het aan, wat gaat je stappenplan zijn. Je kan niet zomaar maar beginnen en aanrommelen, want dan is het vaak gedoemd te mislukken.

TS vraagt om tips, laten we die geven. Ik blijf erbij: lees het boek Opgeruimd.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:19

xApple schreef:
Opruimen wordt mensen wel degelijk geleerd. Rond de leeftijd van 2 jaar begin je daarmee.

Maar ik vind antwoord van Shiloh echt vreemd. Je kunt jezelf toch niet gaan vergelijken met iemand zonder benen die moet gaan lopen? Met die instelling gaat het natuurlijk nooit lukken om verder te komen. En als jij vindt dat je hetzelfde bent als mensen zonder benen dan heb je nog een lange weg te gaan qua herstel ja.

Succes hiermee.

Waarom kan ik die vergelijking niet maken? Wat maakt die vergelijking niet valide? Iemand zonder benen en ik hebben beide iets dat niet aanwezig is en/of niet naar behoren functioneert, en wat er ook nooit gaat komen of wel normaal gaat functioneren? Wat maakt volgens jou dan dat het anders is?

Welk herstel? Genen veranderen niet? Dat is het principe van een beperking. Het is geen ziekte waar ik beter van kan worden. Dit is wat het is en daar moet ik het mee doen. Ik word niet beter. En dat klopt. Een hele lange weg. De rest van mijn leven...

Net als met down. Net als met een verstandelijke beperking. Net als iemand die niet ziek is omdat die geen benen meer heeft en daar niet van kan genezen. Dit is het.

En met dat te hebben geaccepteerd ben ik een stuk verder gekomen dan denken dat ik toch wel heb wat er niet is. Kom ik een stuk verder dan wanneer ik blijf zoeken naar dingen in mezelf die er gewoon niet zijn en er ook nooit zullen komen.

Het enige wat ik kan doen is zoeken naar hulpmiddelen om me te helpen ermee om te gaan. Maar ik zoek niet meer naar mijn benen. Ik zoek naar goede protheses. Mijn huidige functioneren redelijk. Maar ik zoek altijd naar betere. En op die manieren kom ik verder voor zover dat het uberhaubt kan. Daar zitten grenzen aan. Gelukkig zijn die nog lang niet bereikt. Althans. Dat hoop ik.

Ik geef niet op. Nooit. Maar ik heb wel geleerd mijn focus te verleggen op realistische doelen. Het is knetter hard werken. Meer dan jij je in al je wijsheid ooit zou kunnen voorstellen.

Ze zeggen dat autisten geen inlevingsvermogen hebben. Maar wat dat betreft vraag ik me oprecht wel eens af wie er nou de autist is. Het inlevingsvermogen op dit gebied is bij veel mensen ver te zoeken. En het ergste is. De meeste van hen proberen het niet eens!

Ik schaam me niet meer. Ik durf het van de daken te schreeuwen. Ik ben mega trots op wat ik al bereikt heb. Hoever ik al gekomen ben. En hoe diep ik al gegaan ben. En ik blijf deze gesprekken voeren. Ik blijf uit leggen. Want al is er maar 1 iemand waarbij de clou wel valt. Dan is het het waard. Dan is er weer 1 iemand die mensen als ik niet meer in het verdom hoekje weg stopt. Dan is er weer een kansje dat de volgende generatie opgroeit met minder ellende en met meer begrip en die zichzelf niet leert te haten om vervolgens zichzelf weer moeten leren lief te hebben.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:26

Deetjeeuh schreef:
Ik snap jouw achterliggende gedachten heel goed Apple. Ik ben ook van het "Als je iets wilt veranderen, dan moet je daar zelf iets aan doen. Het is je eigen keuze. Het is je eigen fout".

Ik waardeer je reacties Deetjeeuh. Dankjewel. Helaas vat alleen ook jij niet helemaal de clou. Dat is niet erg hoor. Ik vind je open instelling verfrissend.

Ik kan prima opruimen. Soms heb ik het overzicht even niet, zeker niet als het te ver uit de hand is gelopen. Maar in de basis kan ik prima opruimen en schoonmaken en koken. Ik kan het allemaal.

Ik kan niet starten. Niet met schoonmaken. Niet met koken. Niet met naar bed gaan. Niet met uit bed gaan. Niet met douchen. Zelfs niet met leuke dingen zoals naar een feestje gaan. Dat kost altijd moeite en 9 van de 10 keer lukt dat alleen als ik een afspraak heb met anderen.

TS en ik willen iets veranderen. Daar doen we zelf ook vanalles aan. Maar wat voor de meeste mensen werkt, werkt voor mij niet. Dat is geen onwil. Dat is een feit. Dus ik moet op zoek en aan het werk met andere oplossingen. En dat doe ik ook. Met behoorlijk succes al zeg ik het zelf.

Niet zomaar kunnen starten is geen keuze en ook geen fout. Het is een feit. Wel of niet op zoek gaan naar een oplossing. Dat is wel een keuze.

Er is niet maar 1 weg naar Rome.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:54

Het is hier al eens gezegd maar bij mij helpt het combineren heel goed. Tijdens het douchen (douche in bad) het bad en de tegels schoonmaken, tijdens het koken de vaatwasser leeg ruimen en weer in ruimen eventueel een doekje over de vieze kastjes of ik bezem tijdens het koken (open keuken). Na het koken gelijk in de vaatwasser en het fornuis afnemen. Wc bijhouden door tussendoor regelmatig bleek er in te mikken en een borstel erdoor te halen. Ik heb ook op best veel plekken van die natte schoonmaakdoekjes zodat als ik in een ruimte ben ik het kan afstoffen zonder te hoeven denken oja eerst beneden halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:57

Shiloh schreef:
Deetjeeuh schreef:
Ik snap jouw achterliggende gedachten heel goed Apple. Ik ben ook van het "Als je iets wilt veranderen, dan moet je daar zelf iets aan doen. Het is je eigen keuze. Het is je eigen fout".

Ik waardeer je reacties Deetjeeuh. Dankjewel. Helaas vat alleen ook jij niet helemaal de clou. Dat is niet erg hoor. Ik vind je open instelling verfrissend.

Niet zomaar kunnen starten is geen keuze en ook geen fout. Het is een feit. Wel of niet op zoek gaan naar een oplossing. Dat is wel een keuze.

Er is niet maar 1 weg naar Rome.

Dankjewel :)

Mijn hele post was ook niet specifiek naar jou bedoelt, maar vooral dit wat jij hier benoemd was meer in het algemeen. Maar, super dat jij er zo mee aan de slag gaat! Dat is geweldig en het beste begin.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:43

Zunzuncito schreef:
Idd, een hele andere orde. Elke dag stofzuigen en afdoen met een doekje is echt...superbrandschoon.

Nope. Dat zie je echt verkeerd. Ik ben er ook 1 die aanraadde om elke dag een doekje erover te halen te stofzuigen. (En met stofzuigen bedoel ik de wandelgangen/een snelle ronde dus niet alle hoekjes, gaatjes, banken enz.)
Geloof me, ik doe dit elke dag, althans, probeer het en mn huis is verre!! Van brandschoon. Dat is dus onzin.

Door elke dag o.a. te stofzuigen en doekje er langs te halen, houd je het bij, er zit een ritme in en je voorkomt dat alles zo verder versloft en het zich opstapelt tot een grooote vieze zooi waar je niet meer door komt.
Ik ben ook zo iemand als TS. woord voor woord en door deze methode is het me gelukt mn huis enig zins op orde te houden en er regelmaat in te krijgen.
Je moet routine krijgen. Hier ging ik ook 1x jn de zoveel tijd een paar uur door mn huis. Resultaat? Overzag het niet, maakte er alleen een groterr puinhoop van of uren bezig geweeet met weinig zichtbaar resultaat. Ik was na die schoonmaakronde kapot, stond letterlijk te boenen op vlekken, de vloer enz. 1 a 2 dagen was het toonbaar en dan begon het weer.
Door het o.a. elke dag kort bij te houden, houd je de routine erin, je voorkomt dat vuil zich aankoekt en opstapeld. Het ziet er altijd toonbaar uit voor bezoek en je hoeft niet meer 1x in de week een grote schoonmaak te doen wat de meeste mensen hebben.

En tuurlijk is het niet de bedoeling dat je alleen dit doet. Je hebt daar omheen ook nog de troep in huis.

Dat heb ik ook via een schema opgeruimd. Heeft een tijd geduurd maar dat is logisch. Troep ia er niet binnen 1 dag gekomen dus kan je ook niet verwachten dat die binnen 1 dag weg is.
Ik doe alles dus via fly lady. Die geeft elke dag opdrachten en je hebt elke week een zone/kamer in huis die die week extra aandacht en opdrachten krijgt.

En ontbrak me echt aan discipline hoor. Vaak ging het weer de mist in. Maar mezelf echt een flinke schop gegeven want ik had echt last van die zooi.
Routine erin krijgen. Het MOEST gewoon. Dus elke dag beginnen met die kleine routine klusjes die je maar een half uur per dag kosten maar wel zorgen dat dat gedeelte er i.i.g. toonbaar uit zien
En geloof me, een keuken ziet er al heel anders uit als alleen de vaat al weg is.
Ruim een eetkamer tafel leeg en een kamer ziet er al iets toonbaarder uit, ook al is het een puinzooi.
Wekkertje op 10 min zetten en zoveel mogelijk van bijv de tafel opruimen. Wekkertje klaar? Even zittem en jezelf belonen met een kop koffie whatever. En daarna weer verder en het uitbreiden. Echt, het werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:05

.