Er zit allemaal best wel waarheid in hoor, in wat jullie allemaal zeggen, maar moet dat nou echt op dat belerende toontje?
Kom op he. Natuurlijk is ze nog onrealistisch op veel vlakken. Waren we dat niet allemaal op ons 17de? De meeste tieners staan niet eens stil bij dit soort dingen. Alleen al het feit dat ze zich beseft dat ze geirriteerd is, maar dat het niet eerlijk is dit op der ouders af te geven, is al meer dan menig tiener op die leeftijd.
Dachten we op ons 17de niet allemaal dat we heel volwassen en wijs waren.
Ik zie vooral een jonge meid, die, een beetje onrealistisch, veel aan het verkennen is. Ik zie er niks vreemds aan, het hoort er allemaal bij.
En ja, door de nog wat naïeve blik, hier en daar wat onrealistisch, zal ze mogelijk best wel een aantal keer op haar bek gaan. Nou en? Dat is de enige manier om te leren.
Falen, er van leren, weer opkrabbelen en het anders doen of proberen.
Niemand is perfect, niemand groeit in 1 keer perfect op. We maken allemaal fouten. Hél ik heb 7 jaar over een studie gedaan, om na 2 jaar werken, op mijn 30ste totaal iets anders te gaan doen. Het is nooit te laat.
TS: er staan heel veel nuttige tips tussen. Het is lastig zelf de discipline op te brengen voor de minder leuke dingen, als je moeder, al dan niet mopperend, het direct voor je doet. Ga met haar om de tafel en maak duidelijke afspraken. Je wilt meer verantwoordelijkheden, omdat je het ook moet kunnen als je op jezelf woont. Maar je moet het ook op jou tempo kunnen doen. In jou planning moeten doen.
Maak met elkaar duidelijke afspraken. Niet over wat je doet, maar ook wanneer je het gedaan hebt. Als jij al uit bed bent, en je bed is nog niet opgemaakt, denkt je moeder dat je het misschien helemaal niet meer gaat doen, terwijl jij misschien nog in je hoofd andere dingen aan het afwikkelen bent. Ik ken dat heel goed, ik heb ook mijn eigen ritme. Spreek met je moeder af dat je elke dag je bed voor ... 10 uur sochtends hebt opgemaakt. Dat geeft jou de ruimte om jou eigen planning te maken, zonder dat jou moeder daar te vroeg tussen komt.
Ik weet héél goed wat het is om een ander tempo te hebben dan anderen. Niet zo zeer kwa snelheid, maar meer kwa wanneer ik iets op pak. Ik ben ook altijd druk in mijn hoofd, en die drukte zorgt er voor dat ik niet constant alles zomaar kan oppakken. Als ik in mijn hoofd heb dat ik eerst A, dan B en dan C ga doen, en er komt iemand tussen door mopperen dat ik C nog niet gedaan heb, terwijl ik met A bezig ben... ja dan word ik ook geïrriteerd. En A kan dat best iets zijn als "ff zitten en wakker worden"...
Dus maak niet alleen afspraken over wat je gaat doen, maar ook wanneer, of vóór wanneer, zodat je moeder zich er niet te vroeg voor jou doen tegenaan bemoeid. Schrijf het op, en hang het ergens op, zodat het voor iedereen duidelijk is
.
)