Gescheiden ouders niet eens over sport kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:49

Lusitana schreef:
Kind zelf laten betalen lijkt mij een prima optie. Wij moesten vroeger ook gewoon maar klusjes doen tegen geld als we iets graag wilden... dan heb je het tenminste echt zelf verdient. Beter voor de geest dan als je het allemaal maar krijgt.
Dan hoef je er verder ook niet over te strijden, het is een onafhankelijk iets geworden.

Als het niet om het geld gaat, zal ik het kind beloven dat het later wel komt. Eerst maar zorgen dat de verstandhouding normaal is tussen de co ouders.

Een andere optie is via een derde te gaan zoals ander familielid/kennis waar het kind af en toe kan logeren, wat me sowieso geen slecht idee lijkt om pauze te hebben tussen het "vergiftigen" van de ouders die waarschijnlijk elkaar niet echt op een voetstuk plaatsen tegeover het kind.

Gewoon een beetje buiten de box denken en niet in het voordeel van de ene of de andere ouder...

-O- het kind is 8 en zit tussen twee volwassenen in die elkaar het licht in de ogen niet gunnen.
Die heeft genoeg op haar bordje hoor

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:55

Sunnda schreef:
Lusitana schreef:
Kind zelf laten betalen lijkt mij een prima optie. Wij moesten vroeger ook gewoon maar klusjes doen tegen geld als we iets graag wilden... dan heb je het tenminste echt zelf verdient. Beter voor de geest dan als je het allemaal maar krijgt.
Dan hoef je er verder ook niet over te strijden, het is een onafhankelijk iets geworden.

Als het niet om het geld gaat, zal ik het kind beloven dat het later wel komt. Eerst maar zorgen dat de verstandhouding normaal is tussen de co ouders.

Een andere optie is via een derde te gaan zoals ander familielid/kennis waar het kind af en toe kan logeren, wat me sowieso geen slecht idee lijkt om pauze te hebben tussen het "vergiftigen" van de ouders die waarschijnlijk elkaar niet echt op een voetstuk plaatsen tegeover het kind.

Gewoon een beetje buiten de box denken en niet in het voordeel van de ene of de andere ouder...

-O- het kind is 8 en zit tussen twee volwassenen in die elkaar het licht in de ogen niet gunnen.
Die heeft genoeg op haar bordje hoor

Dat maakt haar niet meteen invalide. Ik neem aan dat je doelt op het klusjes doen. Dit kan juist een enorm positieve ervaring zijn als dit buitenshuis gebeurt! Zeker als het bv op een boerderij met dieren is.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:57

Dat het kind in kwestie überhaupt nog wilt paardrijden met dit gedoe zeg. :')

Wellicht dat er consessies gesteld kunnen worden? Ik denk dat kind ook best even tevreden kan zijn met een sport om een bepaalde tijd te overbruggen waarop ze wel mag paardrijden (en dan dus nog maar zien of ze nog wilt). Kinderen zijn sneller tevreden dan volwassenen. In de tussentijd kan kind wellicht eens meehelpen met TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:56

Gloa schreef:
De situatie is zoals hij is en de moeder zegt zo min mogelijk contact te willen met de vader maar roept hem wel voor elke poep en scheet die ze van de kinderen hoort ter verantwoording. Ze wil ook alleen maar contact via de mail. Kinderen moeten op de stoep worden afgezet en even telefonisch of per app iets kortsluiten is vanuit haar verboden. Geen aannames, geen frustratie richting haar maar gewoon zoals zij zich als (co) ouder opstelt.

Maar dit heeft niets met de situatie van het paardrijden te maken. Je ziet vaak dat als ouders gescheiden zijn ineens ieder 'nee' van de ex-partner als steek onder water/wraak/machtsgreep wordt gezien, en dat is raar. Getrouwde ouders zijn het net zo vaak oneens over wat dan ook. Het verschil is dat zij het niet zo hoog laten oplopen maar soms de een meer ruimte geven en dan weer de ander. Dus als de een niet wil dat het kind gaat paardrijden, dan krijgt het kind een andere hobby of gaat een paar jaar later alsnog op paardrijden.
Een kind is nooit gebaat met een (stief)ouder die zijn/haar moeder of vader neerzet als een onredelijk persoon die anderen voor elke poep en scheet op het matje roept.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:02

xyzutu2 schreef:
Gloa schreef:
De situatie is zoals hij is en de moeder zegt zo min mogelijk contact te willen met de vader maar roept hem wel voor elke poep en scheet die ze van de kinderen hoort ter verantwoording. Ze wil ook alleen maar contact via de mail. Kinderen moeten op de stoep worden afgezet en even telefonisch of per app iets kortsluiten is vanuit haar verboden. Geen aannames, geen frustratie richting haar maar gewoon zoals zij zich als (co) ouder opstelt.

Maar dit heeft niets met de situatie van het paardrijden te maken. Je ziet vaak dat als ouders gescheiden zijn ineens ieder 'nee' van de ex-partner als steek onder water/wraak/machtsgreep wordt gezien, en dat is raar. Getrouwde ouders zijn het net zo vaak oneens over wat dan ook. Het verschil is dat zij het niet zo hoog laten oplopen maar soms de een meer ruimte geven en dan weer de ander. Dus als de een niet wil dat het kind gaat paardrijden, dan krijgt het kind een andere hobby of gaat een paar jaar later alsnog op paardrijden.
Een kind is nooit gebaat met een (stief)ouder die zijn/haar moeder of vader neerzet als een onredelijk persoon die anderen voor elke poep en scheet op het matje roept.

Helemaal mee eens

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:12

Kan een moeder verbieden dat pa een hond voor dochter koopt? Is dat anders als pa een pony voor z'n dochter koopt?

Zo nee, zolang het kind niet 'officieel' op een sport gaat (lees: naar een manege), valt er dan nog iets te verbieden? Pa koopt pony, kind gaat daar thuis op rijden. Klaar. Kind rijdt (hobbelt) nu óók al op paard van stiefmoeder.

Mogelijk dat moeder na verloop van tijd denkt: gut, kind kan misschien beter écht les krijgen, en dat is dan mooi meegenomen. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een gescheiden moeder kan bepalen welk huisdier een kind bij z'n andere ouder heeft...

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:23

Ibbel schreef:
Kan een moeder verbieden dat pa een hond voor dochter koopt? Is dat anders als pa een pony voor z'n dochter koopt?

Zo nee, zolang het kind niet 'officieel' op een sport gaat (lees: naar een manege), valt er dan nog iets te verbieden? Pa koopt pony, kind gaat daar thuis op rijden. Klaar. Kind rijdt (hobbelt) nu óók al op paard van stiefmoeder.

Mogelijk dat moeder na verloop van tijd denkt: gut, kind kan misschien beter écht les krijgen, en dat is dan mooi meegenomen. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een gescheiden moeder kan bepalen welk huisdier een kind bij z'n andere ouder heeft...

Mijn ex zou dat niet hoeven te proberen. Dit is op een hele slinkse manier de ander een hak willen zetten. Lijkt mij niet bevorderlijk voor alle partijen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:07

Situatie is ook een beetje zelf gecreeerd heb ik het idee.

Als je het kind eerst een paar keer doodleuk op je trekpaard zet zonder dat moeders dat ok vindt en zelfs bang is, en je dan pas als het kind uiteindelijk paardengek is gaat overleggen over rijles... tja.
Zelfs ik als paardengek zou daar not amused over zijn.

Zou het laten rusten, stapje terug doen, tegen kind zeggen dat moeders wel een punt heeft en dat paardrijden ook gevaarlijk kan zijn, en vanaf dan mag kind alleen helpen poetsen. Punt.
Dan kan moeder de tijd nemen om te zien dat haar grenzen ook gerespecteerd worden.

Yvette81

Re: Gescheiden ouders niet eens over sport kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:20

Mijn ouders zijn nooit gescheiden. Maar ik mocht pas op paardrijden van mijn moeder toen ik 10 was. Mijn vader respecteerde dit.
Dit zou ook mijn advies zijn. Moeder wilt het niet, dus gebeurt het niet. Klaar. Geen ophef over maken. Andere sport zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:19

Wacht even. Ze mag van de moeder onder begeleiding op mijn paard zitten. Ze wil alleen niet dat het een vaste hobby wordt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:32

Gloa schreef:
Wacht even. Ze mag van de moeder onder begeleiding op mijn paard zitten. Ze wil alleen niet dat het een vaste hobby wordt.

Dan gaat het dus niet om angst.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:17

Dan voorlopig gewoon zo laten. Nu is het 1 op 1. Op les is het 1 op 12. Toch een verschil.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:23

Gloa schreef:
Als het effectief zo is dan veranderd de zaak. Waarom het kind dan op les laten gaan? Wat is de meerwaarde? Er is dan toch geen probleem? Het zal vanzelf wel loslopen als het meisje wat ouder is. Laat ze nu dan genieten van jouw paard (Super dat moeder dat ok vindt). Een kind van 8 hoeft niet perse naar de manege te gaan en kan zich prima thuis amuseren met paardlief. Geef de moeder gewoon wat tijd! Wie weet zal ze binnenkort zelf vragende partij zijn om het kind te laten paardrijden als ze ziet dat het haar dochter goed doet! Het kind zal later ook beter kunnen aangeven wat ze als vaste hobby wil. Op zich niet slecht dat ze met verschillende hobby's kennismaakt als ze jong is. Kan ze bij jouw paardrijden(zitten) en bij moeder iets anders doen! Perfect zo! Heerlijk veelzijdig opgevoed! Kan ze later als ze ouder is een bewuste keuze maken! Stimuleer het zelfs mee! Zie het positieve er van in! Blijven lachen en geef er een positieve draai aan! Is ook beter voor het kind!

*\o/* :D *\o/* :# *\o/* :D *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:40

Ik dacht ook dat het probleem was dat het kind van de moeder niet op paardrijden mocht omdat ze überhaupt niet bij paarden in de buurt komen. Dan is het inderdaad lastig als je zelf een paard in de tuin hebt staan. Maar nu snap ik het probleem eigenlijk helemaal niet meer? De situatie is nu gewoon dat de ene ouder wil dat het kind op een bepaalde sport gaat en de ander wil dat niet. Dat heeft helemaal niets meer met scheiding of dat de een de ander bij elke poep en scheet lastig zou vallen te maken: het kind heeft blijkbaar van moeder al alle ruimte gekregen om paarden te knuffelen dus klaar. Naar de manege kan ook nog als ze 2, 4, 6 of 8 jaar ouder is.

Ik zou vooral geen tijd verspillen aan jullie persoonlijke vete met de biologische moeder maar het leven voor het kind gewoon eenvoudig en dus ook veilig te houden: wij vinden paardrijles nu nog te vroeg, maar je hebt al verzorgpony's dus geniet daar eerst maar eens lekker van.

Wat ik me afvraag is hoe jullie op dit moment zelf naar het kind toe communiceren? Ik kan me voorstellen dat het kind op een gegeven moment naar jullie toe kwam met de vraag of ze op paardrijles mocht. Was jullie reactie 'ja natuurlijk, we zullen het nog even bij je moeder checken maar van óns mag dat'? Of was dat 'We gaan het even overleggen'?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:53

Ik volg het niet helemaal. In de OP heb je het over co-ouderschap en in de andere post dat de kinderen aan de vader zijn toegewezen en de moeder geen co-ouderschap wil.

Als de kinderen aan de vader zijn toegewezen lijkt het mij dat de beslissing primair bij de vader ligt en zeker als moeders er geen geld of tijd voor hoeft in te leveren. Maar hoe het wettelijk zit weet ik niet.

Mijn ouders, gewoon tot hun dood gelukkig getrouwd geweest, konden het ook nooit eens worden over mijn paardrijden als kind. Mijn vader vond het supercool, mijn moeder doodeng. Mijn moeder wou er niets van weten dat ik op paardrijden ging, mijn vader wou een pony (en later een paard) voor mij kopen. Het compromis was dat ik op een manege mocht paardrijden en dat mijn moeder het nooit hoefde te zien (geen desinteresse maarvond het echt verschrikkelijk eng).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:29

Als vader een partner met paarden heeft, kan moeder daar toch weinig aan veranderen. Paardrijden is gevaarlijk, net als veel andere dingen. Maar vader weet toch ook niet van elk moment wat moeder met de dochter doet? Door druk verkeerd fietsen kan een bezwaar zijn van de vader, houdt moeder daar dan ook rekening mee?

Als mensen scheiden, krijgt een kind aan beide kanten dingen mee en ouders zullen minder rekening houden met elkaar zoals je dat normaal in een relatie wel zou doen. Het kind mag daar niet de dupe van worden, maar helemaal ga je dat niet voorkomen.

Beide ouders zullen dingen doen die de andere ouder niet goedkeurt, ze zijn ook niet voor niks gescheiden.

Jammer dat er niet naar het kind wordt geluisterd, want nu is het alleen wat de moeder wil dat doorslag geeft.