Meld misdaad anoniem/ belasting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:57

enzino schreef:
Kuggur schreef:
Och, het topic geeft in ieder geval een zeker inzicht in je karakter, ts.

Eens, blijkbaar wil TS een "eerlijke" maatschappij waar iedereen zijn/haar steentje bijdraagt in het algemene belang. En TS is bereid haar mond erover open te doen en bereid eerst navraag te doen hier op bokt wat erop duidt dat ze assertief is en open staat om te leren.

He who passively accepts evil is as much involved in it as he who helps to perpetrate it. He who accepts evil without protesting against it is really cooperating with it.
Martin Luther King jr.

Dat was een hele goede uitspraak, van Martin Luther King jr. Maar die uitspraak was vast niet bedoeld om aan te zetten tot het verraden van je medemens..

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 14:59

Het is wel aan TS alleen houd ik het waarom even voor me, dat doet er verder voor de vraagstelling niet toe.
Máár.......dit is al even mijn topic niet meer, en los daar van heb ik hele goede adviezen en tips gekregen van de juiste mensen.
Ook privé. :D en ook van belastingmensen zélf hier op bokt, kijk, daar kan je wat mee.
In ieder geval voel ik me opgelucht dat ik het kwartje hier toch even heb opgegooid.

Verder ben ik het helemaal met Shiloh eens, wat betreft de mensen die reageren met `Waar bemoei je je mee `
Haar vraagstelling had de mijne kunnen zijn, en wat mij betreft heeft ze alles heel goed gelezen en mij goed begrepen. _/-\o_

PS: Dat was een hele goede uitspraak, van Martin Luther King jr. Maar die uitspraak was vast niet bedoeld om aan te zetten tot het verraden van je medemens..

Overdrijven is ook een vak. :D

Malyma

Re: Meld misdaad anoniem/ belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:45

No offense, RaafSmits :o ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:09

Malyma schreef:
Dat was een hele goede uitspraak, van Martin Luther King jr. Maar die uitspraak was vast niet bedoeld om aan te zetten tot het verraden van je medemens..

En waarom is dit verraad?
Voel je vrij het woordenboek erbij te pakken ;)

(het lijkt er nu net op alsof wij "burgers" in strijd zijn met de overheid die de vijand is. Volgens mij "verraden" belastingontduikers vooral hun medeburgers aangezien de totaal op te brengen som belasting hetzelfde blijft. Het is dus niet burgers tegen de overheid, maar burgers tegen burgers)

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:42

enzino schreef:
Malyma schreef:

En waarom is dit verraad?
Voel je vrij het woordenboek erbij te pakken ;)

Ik reageerde zo omdat ik een beetje een nare smaak kreeg van het topic. Zoals ik het las, was het al vrij snel duidelijk dat de persoon waar het over gaat, gewoon wit werkt, dus wordt er gewoon belasting ingehouden over het loon.
Persoon woont bij een ander in, daar zal heus wel een financieële afspraak over zijn, maar dan nog, dat is tussen hen.

Woon zelf bij een dorp waar men elkaar nauwlettend in de gaten houdt, en helemaal als het om geld gaat, gunnen zelfs familieleden elkaar het licht in de ogen nog niet.
Voorbeeldje; de ene buur heeft een nieuwe/of iets grotere auto. Oh, leuk voor hem/haar, denk ik dan. De volgende dag kom ik een andere buur tegen, die begint (op een bepaald toontje) over de nieuwe auto van de ene buur; "nou, ben benieuwd waar hij/zij dát van heeft kunnen betalen!"

Ik word daar gewoon een beetje naar van..

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 18:56

Je hoeft er helemaal geen nare smaak van te krijgen hoor.
Mij was gewoon een en ander niet duidelijk wat betreft de belasting en daarbij focuste ik me op de betreffende persoon.
Gewoon met de vraag is dat eerlijk- normaal of is dat misbruik.
Niets meer en niets minder.
Het is verder ook geen `obsessie `wat de rest van de wereld aangaat.
Die éne persoon........dat was voor mij even erg belangrijk, en inmiddels is die vraag beantwoord met een positief resultaat dus kan ik het loslaten.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:02

enzino schreef:
Indestal schreef:
Misschien zegt ze, he??? Nee hoor, het zit zo....maar misschien krijg je wel,het verhaal dat ze anders niet rond komen, omdat ze buiten alle subsidies vallen en het financieel zwaar hebben geeft ze het beetje op dat ze meer belasting betaald dan verdiend en het dan nog geen verschil maakt in inkomen.

Ik kan er geen touw aan vast knopen maar iedereen heeft wel een redenering om hun fouten goed te praten (" want anders kunnen we niet rond komen").

Laat de beoordeling daarvan maar over aan de belastingdienst en/of rechter. Dat is niet aan TS.

Dat zie jij verkeerd! Ga gewoon naar de bron en vraag! Ipv zwart maken op een openbaar topic...ik heb zo een scheit aan jaloezie he, en dan pratn over goedpraten van fouten......jij hebt geen idee hoeveel mensen er omder het absolute minimum van rondkomen zitten! En wees daar maar blij mee!

He bah, zo een oer hollandse gedachtegang.....hoor mijn oma nog zeggen, stelletje farizeeërs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 02:34

Indestal schreef:
Dat zie jij verkeerd!

Nee, we verschillen blijkbaar van mening. Jouw mening is niet automatisch "correct" alleen maar omdat jij dat vind.

Citaat:
Ga gewoon naar de bron en vraag!

En dan vertellen ze de waarheid? Of moet je na het vragen ook om bewijs vragen? En dat vervolgens allemaal naast elkaar leggen en doorspitten? Zou handig zijn als daar professionals voor waren die alle regels en wetten kennen... oh wacht, die zijn er ook en die werken bij de belastingdienst. Dus als die mensen nou eens naar de bron zouden gaan en zouden vragen ;)

Citaat:
Ipv zwart maken op een openbaar topic...

Er worden nergens namen genoemd of hints gegeven over wie het precies gaat, dus er wordt helemaal niemand zwart gemaakt.

Citaat:
ik heb zo een scheit aan jaloezie he, en dan pratn over goedpraten van fouten......

Dat mag jij hebben, succes ermee.

Citaat:
jij hebt geen idee hoeveel mensen er omder het absolute minimum van rondkomen zitten! En wees daar maar blij mee!

Zitten deze voor ons onbekende mensen dan onder het absolute minimum inkomen? Hoe weet jij dat? Weet jij over wie het gaat en heb jij inzicht in hun financiële situatie? Of maak je ongegronde aannames hier?

Citaat:
He bah, zo een oer hollandse gedachtegang.....hoor mijn oma nog zeggen, stelletje farizeeërs.

Doe de groeten aan je oma.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 07:33

Indestal schreef:
jij hebt geen idee hoeveel mensen er omder het absolute minimum van rondkomen zitten!

Dat is toch rede temeer dat iedereen belasting betaald. Ook als je een laag inkomen hebt en zeker als je een goed inkomen hebt?

Hoe minder belasting de staat misloopt hoe meer er gedaan kan worden voor de burger. En zeker ook voor die met een minder grote beurs

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 07:44

Schandalig dit....

Op bokt zo afgunstig en jaloers doen, persoon zelfs aan willen geven. En dan als je haar tegen komt haaaai hoe is het? Want ze is toch wel heel aardig.

Ik snap werkelijk niet waarom mensen zich zo druk kunnen maken om een ander.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:06

Petrichor schreef:
Schandalig dit....

Op bokt zo afgunstig en jaloers doen, persoon zelfs aan willen geven. En dan als je haar tegen komt haaaai hoe is het? Want ze is toch wel heel aardig.

Ik snap werkelijk niet waarom mensen zich zo druk kunnen maken om een ander.

TS heeft informative ingewonnen om na te gaan of dit meldingswaardig is.
Volgens mij is ze tot de conclussie gekomen dat het waarschijnlijk geen zin heeft omdat er waarschijnliijk niets te melden valt.

Maar stel inderdaad belastingsfraude werd gepleegt. Dan vind jij het schandalig dat dat gemeld wordt?

Kunnen we het programma opsporing verzocht ook wel opdoeken.

Want wat is het verschil tussen een pinpas stelen en 500 euro van een rekening pinnen of 500 euro van de staat stelen?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:02

enzino schreef:
Indestal schreef:
Dat zie jij verkeerd!

Nee, we verschillen blijkbaar van mening. Jouw mening is niet automatisch "correct" alleen maar omdat jij dat vind.

Citaat:
Ga gewoon naar de bron en vraag!

En dan vertellen ze de waarheid? Of moet je na het vragen ook om bewijs vragen? En dat vervolgens allemaal naast elkaar leggen en doorspitten? Zou handig zijn als daar professionals voor waren die alle regels en wetten kennen... oh wacht, die zijn er ook en die werken bij de belastingdienst. Dus als die mensen nou eens naar de bron zouden gaan en zouden vragen ;)

Citaat:
Ipv zwart maken op een openbaar topic...

Er worden nergens namen genoemd of hints gegeven over wie het precies gaat, dus er wordt helemaal niemand zwart gemaakt.

Citaat:
ik heb zo een scheit aan jaloezie he, en dan pratn over goedpraten van fouten......

Dat mag jij hebben, succes ermee.

Citaat:
jij hebt geen idee hoeveel mensen er omder het absolute minimum van rondkomen zitten! En wees daar maar blij mee!

Zitten deze voor ons onbekende mensen dan onder het absolute minimum inkomen? Hoe weet jij dat? Weet jij over wie het gaat en heb jij inzicht in hun financiële situatie? Of maak je ongegronde aannames hier?

Citaat:

Doe de groeten aan je oma.

Enzino, ik ben het lang niet altijd met je eens, maar in deze wel!!
Belastingontduiking, op welke schaal dan ook, mag met een reden niet. En asl je vindt dat sommige mensen dit wel mogen, waar leg je dan de grens? Wie moet er wel en wie moet er niet belasting betalen? Lijkt me toch dat iedereen naar rato bij moet dragen?

En idd, heb het idee dat TS dit niet eens gaat melden. Maar ik vind het goed van TS om het na te vragen. Sommige dingen zitten gewoon raar in elkaar en snap dat je dan toch wat meer duidelijkheid wil.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:17

Belastingontduiking is gewoon strafbaar, dus gewoon tippen als je iemand ergens van verdenkt.

Ik heb ook eens iemand getipt bij Belastingdienst & UVW, jammer joh, we moeten allemaal voldoen aan ons burgerplicht, of we nou willen of niet. En áls je dan alles wilt ontduiken en de boel wilt oplichten, hou dan op z'n minst je snavel tegen mensen in je omgeving. Maar in opscheppen zijn ze vaak erg goed en zijn daar dan niet zo heel selectief in ;)

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:43

Quellian schreef:
Belastingontduiking is gewoon strafbaar, dus gewoon tippen als je iemand ergens van verdenkt.

Ik heb ook eens iemand getipt bij Belastingdienst & UVW, jammer joh, we moeten allemaal voldoen aan ons burgerplicht, of we nou willen of niet. En áls je dan alles wilt ontduiken en de boel wilt oplichten, hou dan op z'n minst je snavel tegen mensen in je omgeving. Maar in opscheppen zijn ze vaak erg goed en zijn daar dan niet zo heel selectief in ;)

Moet je vooral trots op zijn....je medemens aangeven BAH!!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:47

woofie schreef:
Quellian schreef:

Ik zie in je profiel staan dat je cassiere bent. Als ik bij jou aan de kassa sta en ik probeer te jatten, laat je dat dan gewoon gebeuren of geef je je medemens aan?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:49

woofie schreef:
Quellian schreef:

Trots? Is mijn burgerplicht, belastingfraude is diefstal.

Dus als jij ziet dat ergens een auto wordt gejat, dan ga jij de dader ook niet aangeven? Je realiseert je dat als zulke dingen maatschappelijk worden goed geluld, dat bepaalde kosten voor IEDEREEN zullen stijgen? Goed, fijn om te horen dat jij graag andermans last draagt, vooral doen dan hoor, maar ik sla even over en gedraag me als fatsoenlijk burger en niet als een aso.

Hahaha, precies dat, Cowboy55.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:08

Raar dat dit gezien wordt als je medemens verraden. Enerzijds zijn het inderdaad je zaken niet, anderzijds zou het een mooie boel worden als iedereen overal maar mee weg zou komen. Vind je gedachtengang dus ook niet geheel onbegrijpelijk. Het is niet alsof je iemand zwaar benadeeld door die tip te geven.. Door die tip moeten ze alleen hetzelfde doen als jij en ik: belasting betalen. Nou vooruit, en misschien een boete. Maar dat is het risico als je geen aangifte doet en al die informatie rond loopt te toeteren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:14

@Mavelle
Je bent niet verplicht aangifte te doen.
Iedereen betaald al belasting via de werkgever.
Als je gewoon 1 baan hebt zal je niet bij hoeven te betalen; dus heeft het geen nut om aangifte te doen.
Dus degene waar TS het over heeft doet niks verkeerd en betaald al gewoon belasting zoals iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:19

Voor de mensen die vinden dat je bij het vermoeden van fraude (belastingontduiking) niets moet doen nogmaals de al meerdere keren gestelde, maar tot nu toe onbeantwoord gebleven, vraag:

Bij welke gevallen moet je wel de autoriteiten inschakelen en bij welke gevallen niet?

Voel je vrij de volgende voorbeelden in je antwoord te verwerken: verkrachting, moord, aanranding, mishandeling, dierenmishandeling, bedreiging, oplichting, diefstal, milieufraude, belastingfraude.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:22

Voor mij echt onbegrijpelijk, dat men iemand gaat aangeven wanneer het niet om geweldsmisdrijven gaat. Maar als het om belasting/zwart werken/illegaal zijn/illegaal wonen etc. gaat zou ik echt niet melden. Tenzij zo iemand buitenproportionele overlast geeft. Misschien. Het voorbeeld van de caissière die een diefstal ziet gebeuren is niet relevant, die heeft vanuit haar functie als werknemer gewoon de plicht dat te melden. Het voorbeeld van de gestolen auto is iets anders, daarbij wordt iemand onevenredig hard geraakt, namelijk degene die zijn auto kwijt raakt. Dat moet je dus wel degelijk melden. Ik kan me er persoonlijk niet druk overmaken, of mensen al dan niet door de mazen van de wet glippen, hooguit erger ik me er aan dat die mazen dus te groot zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:36

@Enzino
Degene ontduikt geeneens de belasting; die heeft een gewone witte baan waar degene netjes belasting over betaald via de werkgever.
Als je niks bijzonders hebt en een vaste baan hebt hoef je ook geen belastingaangifte doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:39

enzino schreef:
Voor de mensen die vinden dat je bij het vermoeden van fraude (belastingontduiking) niets moet doen nogmaals de al meerdere keren gestelde, maar tot nu toe onbeantwoord gebleven, vraag:

Bij welke gevallen moet je wel de autoriteiten inschakelen en bij welke gevallen niet?

Voel je vrij de volgende voorbeelden in je antwoord te verwerken: verkrachting, moord, aanranding, mishandeling, dierenmishandeling, bedreiging, oplichting, diefstal, milieufraude, belastingfraude.

Als je zeker weet dat zoiets gebeurt (is) bv omdat je er getuige van bent. Ja, dan bel je 112/beveiliging/chef (zoals de cassiere). Bij verdenking wordt dat een stuk complexer, alleen al omdat de wet niet altijd logisch in elkaar zit en roddelen/gedrag van een ander niet begrijpen niet automatisch gelijk staat aan strafbare feiten.

Klikken heeft wel degelijk een negatieve lading in NL en gelukkig maar. NSB heeft daar in WOII veel onderduikers mee opgepakt en de horror die daar uit volgde zit nog steeds bij velen in het collectieve geheugen. Dat iets dus van de wet niet mag is niet meteen een moreel/ethische reden om er tegen een wetshandhaver iets over te moeten zeggen. Onderduiken was toen ook illegaal en strafbaar.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:43

tjongejongejonge wat wordt er weer overdreven door de moraalridders op bokt...

Apart volkje toch die bokkers....

Iedereen die de kans krijgt om ongezien een vinkje verkeerd te zetten om toch wat minder belasting te betalen doet dat.... :j

Degene die steelt is de belastingdienst...

Niemand is roomser dan de paus!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:59

Heeft toch niks met bokt te maken, joh, hier komt min of meer een afspiegeling van de maatschappij. Er zij zoveel mensen die vinden: ik geen voordeeltje, dan hij/zij ook niet. Ik snap het echt niet, ben zelf hartstikke braaf maar kan me niet voorstellen dat ik een ander er bij zou lappen als 't puur om financiële zaken gaat. Ik zie die intolerantie wel steeds meer toenemen, trouwens, de ene buur die de andere buur aangeeft om een paardenstalletje zonder vergunning, de derde buur die nummer vier aanklaagt vanwege zijn kraaiende hanen. Twee andere buurtgenoten die het nodig vonden iemand die in een huifkar woonde (en niemand tot last was) weg te pesten. Ik woon hier al honderd jaar en kan dus, als ik in mijn eigen kleine buurtje kijk echt constateren dat mensen elkaar steeds minder gunnen.

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:11

Indestal schreef:
tjongejongejonge wat wordt er weer overdreven door de moraalridders op bokt...

Apart volkje toch die bokkers....

Iedereen die de kans krijgt om ongezien een vinkje verkeerd te zetten om toch wat minder belasting te betalen doet dat.... :j

Degene die steelt is de belastingdienst...

Niemand is roomser dan de paus!

De belastingdienst steelt? :evaw: