HelmerG schreef:en wat iemand hierboven al aangaf, als politie anoniem belt, moeten ze ervoor zorgen dat ze dat niet meer doen. Dat ze met een herkenbaar nummer wat landelijk bekend zou zijn, kunnen bellen. Ik heb er geen boodschap aan, dat als zij anoniem bellen en ik niet opneem, ze me niet kunnen bereiken.
Landelijk is absoluut onbegonnen werk.
Zelfs lokaal... Kort geschetst: Wij hebben onze eigen lokale meldkamer met dispatching. Zij sturen de ploegen op het terrein aan, krijgen de telefoons binnen van de noodgevallen en nemen telefonisch contact op wanneer nodig. Zij hebben één centraal nummer waarop ze bereikbaar zijn. De interventieploegen zelf, zitten in een andere ruimte, waar ook telefoons staan en waarmee de ploegen zelf indien nodig ook kunnen bellen.
Stel je voor, er wordt gebeld vanuit de interventieruimte door een ploeg (om een afspraak te regelen, om gegevens te vragen, om bijkomende info te krijgen, ...). De persoon die ze moeten vastkrijgen, neemt zijn telefoon niet op, maar ziet het nummer wel. Die persoon belt 15 minuten later terug. De interventieploeg is op dat ogenblik niet meer binnen, want die zijn naar een andere interventie gestuurd. Misschien zijn er wel nog andere ploegen binnen, maar die weten natuurlijk niet waarover het gaat. Misschien bellen de mensen ook pas na een paar uur terug, terwijl de persoon die gebeld heeft al lang naar huis is. Probleem.
Stel je voor, er wordt gebeld vanuit de meldkamer door de dispatching, voor zoals één van mijn voorgaande voorbeelden: een fout geparkeerd voertuig. De persoon die ze moeten vastkrijgen, neemt zijn telefoon niet op, maar ziet het nummer wel. Die persoon belt 15 minuten later terug. Op dat ogenblik is het absoluut al niet meer nodig om die persoon te spreken, want het voertuig is al getakeld. Verder ga je bij iedereen die je zo aan de lijn krijgt ("er heeft daarstraks iemand gebeld naar mij"), moeten opzoeken wie/wat/waarom, hetgeen telkens toch weer wat tijd in beslag neemt. De kans is erg realistisch dat er op 15 minuten tijd, zo 5 mensen terug bellen. Dat zijn telkens momenten dat de lijn 'vast' zit met niet-dringende telefoontjes, waardoor écht dringende oproepen mogelijks niet meteen beantwoord kunnen worden. Probleem.
Het opnemen van je telefoon, is een probleem dat véél makkelijker op te lossen is dan de problemen die ontstaan door de nummers van een hulpdienst openbaar te zetten hoor