Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
MusicIsLife schreef:Hier helaas al best veel mensen verloren. Ik heb altijd gekeken, ook als iemand wat verder weg staat of juist dichtbij. Van kinds af aan al. Ik vind het persoonlijk een prettig idee, omdat ik dan echt afscheid kan nemen. Bij mijn oma ook geholpen met aankleden en opmaken etc. (heb een oom die dit werk doet, dus daardoor kon dit allemaal).
proudmama schreef:Nee, ik kijk niet. Veel gewerkt met joodse mensen waarbij het gezicht meteen afgedekt wordt na overlijden. Het is niet respectvol om naar iemand te kijken en te beoordelen als men niet terug kan kijken en iets zeggen.
Ik ben het daar mee eens en mijn kinderen weten ook dat ik dit voor mijzelf ook niet wil.
Met mijn man ben ik toen wel meegelopen naar de kist van zijn vader, waar ik hem voelde verstijven.
Bleek dat men na de autopsie het draad waarmee zijn mond dichtgemaakt was nog zichtbaar was.
Dat overtuigde mij helemaal en toen mijn moeder overleed , heb ik haar een kus gegeven toen ze weggleed en niet meer gekeken.
Prompt krijg je dan mensen die je perse willen laten kijken, kom maar het is niet eng, ze ligt er zo mooi bij , en niet te overtuigen dat het niets met eng zijn te maken heeft maar met respect.
Cayenne schreef:Een mooie foto op de kist vind ik vaak veel gepaster.
_Reneee schreef:Hier ben ik het zo mee eens. Ik heb in mijn laatste wensen ook geschreven dat alleen mijn naasten mogen komen kijken. Het is geen poppenkast.
Ik heb zelf een paar keer gekeken en ik vond het helemaal niks. Het is niet alsof ze slapen, ik krijg er ook echt een mega naar gevoel van. Een soort oerdrang die gevaar ruikt ofzo en ik wil dan ook zo snel mogelijk weg. Nee, voor mij geen doden meer. Neem wel afscheid als ze nog leven.
luuntje schreef:Ik lees hier veel ‘ ik wil iemand herinneren zoals hij/zij in leven was’.
Ik doe dat ook. Ik kijk in de kist, maar in mijn herinneringen zijn de mensen levend.
Ik snap dus niet zo goed dat het beeld van een opgebaard lichaam zo op je netvlies blijft staan.
Opa heeft mij 2 weken nachtmerries bezorgd ivm uitslaande koeling.
Maar dat beeld is moeilijker op te roepen dan opa met zijn shaggie.