My heritage, ontdek waar je vandaan komt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 17:10

Shenavallie schreef:
Wat ik al eerder zei: Big Brother weet allang alles van iedereen, dus dit stukje commercie maakt daar geen verschil in. Zelf was ik allang bewust van het feit dat er veel meer achter deze machine zit. Kreeg onlangs nog een waarschuwing dat mijn DNA vernietigd gaat worden als ik het niet zou verlengen (verlengen kost natuurlijk geld). Boeien, 'vernietig' maar. DNA kunnen ze op zoveel manieren van je krijgen, alleen nu is het 'geoorloofd' omdat iemand er zelf actief aan meedoet.

Ze kunnen er zeker aankomen, maar zulke bedrijven verkopen al jouw data voor mega veel geld aan andere bedrijven, die daar met hun redenen weer veel mee kunnen verdienen. Zo’n bedrijf zal niet ongevraagd dna van mij krijgen. Of op een informele manier mensen zoeken die dichtbij me staan om dna van mij op te sturen. Nee, absoluut niet dat ik dit zou doen.

Kimmie235

Re: My heritage, ontdek waar je vandaan komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 17:12

En over het zoeken van gen afwijkingen over autisme en adhd, dat is nog ingewikkeld. In hoeverre is het nature nurture, en hoe vaak worden diagnoses gewijzigd, omdat de gedragsdeskundigen in noord Holland net een cursus autisme hebben gehad “ineens valt alles op z’n plek”, bij de volgende cursus over hechtingsproblematiek gebeurt hetzelfde.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 18:30

Dat bekend is dat er dieven zijn, betekent niet dat je je deuren wijd open moet zetten.

En je dna profiel bevat nog wel wat wezenlijker en anderssoortiger informatie dan wat je online deelt in onbeschermde omgevingen.

Als je gericht wetenschappelijk onderzoek laat doen bij een ziekenhuis is heel wat minder risicovol dan bij een commerciële, internationale organisatie.

Juist het combineren van dit soort informatie door commerciële en/of onbetrouwbare overheidsinstanties maakt dit op de lange termijn zeer risicovol.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 18:49

senna21 schreef:
Als je gericht wetenschappelijk onderzoek laat doen bij een ziekenhuis is heel wat minder risicovol dan bij een commerciële, internationale organisatie.

Het probleem is dat je helaas niet zomaar bij een klinisch geneticus binnenkomt die dat even voor je onderzoekt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:46

Of dat je op een andere manier je familie kan opsporen

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:31

Wat een super interessant topic en ik wil ook my heritage kit kopen. Nu zag ik dat er 2 zijn

Myheritage DNA kit
-Ontdek uw oorsprong in 2.114 regio's
Vind nieuwe familieleden op basis van gedeeld DNA

MyHeritage DNA-kit +
-Ontdek uw oorsprong in 2.114 regio's
Vind nieuwe familieleden op basis van gedeeld DNA
Ontdek uw familiegeschiedenis
Maak uw stamboom
Ontdek 32,1 miljard historische records
Toegang tot alle fotofuncties + Deep Nostalgia™

Welke hebben jullie? Volgens mij is die laatste een soort abbonement. Ik zou graag mijn afkomst weten en familie/stamboom willen weten

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:22

Ik heb de eerste en heb ook een verre stamboom kunnen maken. Ik kan ook nog steeds die plus nemen trouwens, staat de hele tijd in beeld als aanbieding zeg maar. :)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:20

nevica schreef:
Ik heb de eerste en heb ook een verre stamboom kunnen maken. Ik kan ook nog steeds die plus nemen trouwens, staat de hele tijd in beeld als aanbieding zeg maar. :)

Wat interessant ik kom namelijk niet verder dan mijn opa’s en oma’s aan mijn vaders kant evenals moeders kant. Vaders kant weet ik mijn overgrootmoeder die heb ik nog meegemaakt, de rest is allemaal grijs gebied

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:57

Ik vind het wel een heel interessant topic. Niet omdat ik zelf m'n DNA wil insturen, maar meer omdat ik geen enkel idee had van wat er met die informatie allemaal gebeurt. Zoals dat verhaal van die grootmoeder; wordt mensen verteld dat er een cross reference wordt gedaan met andere databanken (zoals die m.b.t. misdaden)?

Ook wat ik hiervoor lees over wat er met de placenta gebeurt herken ik zelf niet. Ik meen (maar goed, na een bevalling heb je andere dingen aan je hoofd) dat deze gewoon als medisch afval is afgevoerd en niet voor onderzoek is gebruikt. Dat laatste had ik overigens prima gevonden, ware het niet dat ik vind dat dat alleen kan gebeuren met mijn toestemming en die heb ik voorzover ik weet niet gegeven.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:01

mylittlejoy schreef:
Ik vind het wel een heel interessant topic. Niet omdat ik zelf m'n DNA wil insturen, maar meer omdat ik geen enkel idee had van wat er met die informatie allemaal gebeurt. Zoals dat verhaal van die grootmoeder; wordt mensen verteld dat er een cross reference wordt gedaan met andere databanken (zoals die m.b.t. misdaden)?

Ook wat ik hiervoor lees over wat er met de placenta gebeurt herken ik zelf niet. Ik meen (maar goed, na een bevalling heb je andere dingen aan je hoofd) dat deze gewoon als medisch afval is afgevoerd en niet voor onderzoek is gebruikt. Dat laatste had ik overigens prima gevonden, ware het niet dat ik vind dat dat alleen kan gebeuren met mijn toestemming en die heb ik voorzover ik weet niet gegeven.

Oh ik ben daar zelf echt heel makkelijk in maar het is inderdaad maar net waar JIJ je goed bij voelt natuurlijk <3 dat is het belangrijkste

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:08

Ik kwam dit laatst tegen, het 'probleem' (als je het een probleem vindt tenminste) is dat deze genetische informatie niet echt beschermd wordt en dus ook gestolen of zelfs verhandeld kan worden.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:41

Qimm schreef:
Ik kwam dit laatst tegen, het 'probleem' (als je het een probleem vindt tenminste) is dat deze genetische informatie niet echt beschermd wordt en dus ook gestolen of zelfs verhandeld kan worden.

[ Video ]

Ja ik lig er niet zo wakker van. Over 50 jaar ben ik dood en over 100 jaar is iedereen mij vergeten :+

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 15:46

Hieperdi schreef:
Qimm schreef:

[ Video ]

Ja ik lig er niet zo wakker van. Over 50 jaar ben ik dood en over 100 jaar is iedereen mij vergeten :+

Zo denk ik er dus ook over. :') :j

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:11

Zo kun je wel heel makkelijk nergens van wakker liggen idd :D
Maar voor je iets doet is het soms fijn om iets meer te weten zodat je kunt kiezen of je het acceptabel vindt. In plaats van er vanuit gaan dat het wel snor zit en dan achteraf op blaren moet zitten wat voorkomen had kunnen worden. Ik was er met dit soort dingen vanuit gegaan dat ze je genetische informatie behandelen als medische informatie (vertrouwelijk dus).

Ik sta soms versteld wat er met info gedaan kan worden. In dit geval zouden ze na kunnen gaan of je meer risico loopt op bepaalde aandoeningen en dat is misschien wel interessant voor zorgverzekeraars. Oei jij hebt een hoog risico op ziekte XYZ je kunt nu alleen nog maar dit hele dure pakket bij ons doen.

Maar iedereen moet zelf weten wat ze met zichzelf doen hoor. Ik slaap er niks minder om.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:13

Qimm schreef:
Maar voor je iets doet is het soms fijn om iets meer te weten zodat je kunt kiezen of je het acceptabel vindt. In plaats van er vanuit gaan dat het wel snor zit en dan achteraf op blaren moet zitten wat voorkomen had kunnen worden. Ik was er met dit soort dingen vanuit gegaan dat ze je genetische informatie behandelen als medische informatie (vertrouwelijk dus).

Ik sta soms versteld wat er met info gedaan kan worden. In dit geval zouden ze na kunnen gaan of je meer risico loopt op bepaalde aandoeningen en dat is misschien wel interessant voor zorgverzekeraars. Oei jij hebt een hoog risico op ziekte XYZ je kunt nu alleen nog maar dit hele dure pakket bij ons doen.

Maar iedereen moet zelf weten wat ze met zichzelf doen hoor. Ik slaap er niks minder om.

Nee echt zo’n nuchtere boeren hollander ben ik ook hoor. Ik ben benieuwd wat er uit de test komt :')
100% nederlands zou mij niet verbazen :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:31

100% Nederlands zou mij wel verbazen...denk niet dat er al een 100% Nederlander is gevonden.

Maar het risico met je DNA profiel uit handen geven aan een commerciële instelling, is dat je niet alleen genetische informatie van jouzelf geeft, maar dus ook van jouw nageslacht en je naasten. En jij bent dan misschien wel over 50 jaar dood, maar zij niet en kunnen dus wel te maken krijgen met de gevolgen van dat jij dat genetische profiel in handen van de commerciele partijen hebt gegeven. Zeker als je dood bent, is (idd niet voor jou maar wel voor je nageslacht) het risico nog veel groter. Op het moment dat jij dood bent vervalt de AVG en is het dus volledig vrij wat die partijen met jouw profiel gaan doen en aan wie ze het allemaal kunnen verkopen. Zou toch verdomd banketstaaf zijn als je kinderen straks geen levensverzekering kunnen afsluiten of geen hypotheek krijgen, omdat uit jouw profiel blijkt, dat zij een verhoogd risico op bepaalde aandoeningen hebben.

Het is echt totaal iets anders om je genetische profiel aan zo'n commerciële partij uit handen te geven als dat je dat om gezondheidsredenen aan een medische instelling doet of bv aan de politie vanwege een strafrechtelijk onderzoek. Bij die instellingen is geheimhouding in de wet is vastgelegd.

Placenta's afgeven voor onderzoek, is vaak volledig anoniem dus daar kleven ook weinig tot geen risico's aan.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:36

Ik heb wel eens gelezen in een museum dat eigenlijk 99% van de Nederlanders niet 100% Nederlands is :+ Of het waar is? Geen idee? Maar vond het wel plausibel.

Ik ben in corona tijd begonnen met het maken van mijn eigen stamboom. Veel werk maar reuze interessant!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:40

Wij hebben een tijdje geleden onze resultaten binnen gekregen

Mijn vriend is 99% Nederlands en ik ben 72% Nederlands en 28% Engels.
Verder geen spannende familie leden gevonden, dichtsbijzijnde waren twee achternichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 16:53

eclair98 schreef:
Ik heb wel eens gelezen in een museum dat eigenlijk 99% van de Nederlanders niet 100% Nederlands is :+ Of het waar is? Geen idee? Maar vond het wel plausibel.

Heeft er volgens mij ook mee te maken dat we vroeger andere volken hier hadden leven zoals de Vikingen (vnl Friesland eo geloof ik), Bataven, Romeinen etc.
Plus met het handelen enzo kwamen er mensen uit andere contreien hierheen en zijn er ook genoeg Nederlanders naar andere landen vertrokken.

As far as I know ben ik nog geen 50% Nederlands.
Iets met een Duitse oma die in Maleisië geboren werd en daar ergens mijn half Frans, half Indonesische opa ontmoette aan de ene kant en een grotendeels Nederlandse met wat Frans bloed familie aan de andere kant.
Dus wel grotendeels Europees/kaukasisch maar veel mensen schatten me als Oost-Europees in. :+

Grappige is wel dat mijn vader wit was met lichtblond haar en blauwe ogen toen hij nog heel klein was (later ietsje donkerder maar nog steeds blank en snel bruin in de zon met donkerder blond haar) maar zijn volle broers en zus zijn getint met zwart haar en donkere ogen, wel grotere/rondere ogen dan de gemiddelde Indonesiër.
Hun kinderen (met blanke partners) zijn weer allemaal blank met (donkerder) blond haar (oogkleur blauw of bruin) en de kleinkinderen idem dito behalve degene waarvan de aan ons onverwante ouder donker haar en donkere ogen heeft, die heeft de oog- en haarkleur daarvan maar de volle broer heeft weer lichter haar.
Terwijl alle kleinkinderen nog maar ±6,25% Indonesisch bloed voeren voor zover we weten en verder volledig blank/kaukasisch zijn.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:32

Hieperdi schreef:
Qimm schreef:

[ Video ]

Wellicht als je het filmpje eens daadwerkelijk bekijkt dat je er dan wel wakker van ligt. Hackers hebben dus al ingebroken en zijn specifiek op zoek gegaan naar mensen van Chinese en/of Joodse komaf en deze data op de dark web verkocht.

Het zijn geen goed bedoelende die deze info kopen.

Door mee te doen in testing door dit soort “ cowboy” bedrijven die zich aan geen enkele privacy wetgeving hoeven te houden breng je niet alleen kwetsbare info van jezelf maar ook van familieleden naar buiten zich zich hier nooit voor hebben aangemeld.

Lig er gerust niet wakker van, nu toch niet, wellicht over 10 jaar wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:07

Qimm schreef:

Dat is mij te ver gezocht, dat iemand genetisch belast is wil niet zeggen dat iemand ook de ziekte krijgt. Zo werkt dat niet, vaak zijn er omgevings of andere factoren die de genen triggeren en als ware 'aanzetten'. Het is niet 1+1=2.
Kan wel, maar heel vaak ook niet.

En iedereen die over privacy valt, bij alle speekseltesten in de voorgaande jaren was er ook genoeg informatie te vinden voor degenen die kwaad zouden willen. En daar dacht helemaal niemand over na.

Mensen hebben massaal Tik Tok en Temu apps, vinger afdrukken in computer bestanden.. echt er is veel meer bekend al dan je zelf denkt en de meeste mensen zijn heel zo belangrijk niet.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:25

Dat heel veel mensen allemaal met TikTok, Facebook, whatsapp etc in de weer zijn is eigenlijk heel zorgelijk.
Maar er is ook een hele onderstroom die dat niet doet. Mij verbaast het nog steeds dat er antwoorden komen als: ach ze weten toch al alles van je, of als je niets te verbergen hebt…

Er wordt goud geld verdiend aan jou, over jouw rug, aan informatie die alleen voor jouw ogen of oren bedoeld zou moeten zijn. Er is een mega industrie aan het bewust bespieden van consumenten. Apple pas nog 93 miljoen boete gekregen omdat Siri “ per ongeluk “ gesprekken had opgenomen. En deze info ook heel “per ongeluk “ verkocht is aan adverteerders. Ik herinner me nog topics dat mensen dachten dat ze werden afgeluisterd omdat ze gesprekken hadden gevoerd over een bepaald product en prompt reclame voor hun neus kregen van hetzelfde product. Ze werden beschimpt als complotdenkers.

We kunnen allemaal de kop in het zand steken maar dat gaat ze meer macht en geld opleveren. De tijd van het zal zo’n vaart niet lopen is echt geweest hoor..

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:31

Tja, ik kan er niet wakker van liggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 20:01

Er wordt sowieso aan alle kanten goud geld over mijn rug verdient.. alleen al omdat ik besta en werk enzo.
Dat is helaas hoe deze hele maatschappij in elkaar zit. :roll:

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:13

Dat er over je rug om geld verdiend wordt aan data over jou (je koop gedrag, je surf gedrag, je social media en noem maar op) dat is een feit en dat is niet tegen te houden. Dat is stom en vervelend, voelt oneerlijk maar is best mee te leven en is niet per definitie gevaarlijk. Wel denk ik ook daarbij dat mensen zich meer bewust zouden moeten zijn met het al je gegevens afgeven voor kortingsacties of de acceptatie van cookies etc.

Maar toch is hier een heel groot verschil met dat soort data en het door een commercieel bedrijf laten vaststellen van je genetisch profiel. Bij al die type data, weet je welke informatie je afgeeft. Je weet wat je koopgedrag is en dat dat wordt vastgelegd als je een bonuskaart hebt of via pin betaalt. Je weet wat je op social media plaatst, je weet welke gegevens je afgeeft als je weer in een kortingsactie in ruil voor gegevens trapt. Dat is allemaal data, waarvan je op het moment van afgeven ook precies weet wat er van je wordt opgeslagen, nl je eigen gedrag.

Maar op het moment dat je je dna profiel afstaat, heb je geen idee wat je allemaal aan gegevens afgeeft. Je geeft je hele zijn weg terwijl je zelf (en de hedendaagse wetenschap) waarschijnlijk voor een groot deel niet eens weet wat jouw "zijn" is. Welke genen waarvoor verantwoordelijk zijn, het is echt nog maar een tipje van de ijsberg wat bekend is. Wat zij dus over 10-20-30 jaar uit jouw DNA profiel kunnen halen, daar heb je nu nog geen flauw benul van, maar kan wel als het in verkeerde handen komt, van groot belang zijn. Voor jou, maar ook voor jouw nageslacht. Je weet niet hoe de wereld er over 10-20-30 jaar uitziet. 25 jaar geleden dachten ze nog dat het minimaal 50 jaar zou duren voordat ze het hele menselijke genoom zouden kunnen sequensen, 5 jaar later was het al een feit. De quantumcomputer zit er aan te komen waardoor er straks met die extreme rekenkracht veel sneller veel meer genen bekend gaan worden en ook de nu nog vaak niet te traceren multi-gen afwijkingen, dan wel nauwkeurig bepaald kunnen gaan worden.

Daar zit veel goeds in, voor de medische wetenschap. Maar daar kan ook veel kwaads in schuilen wanneer jouw DNA profiel in commerciële handen ligt of nog erger, als er ooit een gek aan de macht komt die bv etnisch wil gaan zuiveren en dan met deze gegevens heel precies kan pinpointen wat jouw etniciteit is (en die van jouw kinderen).

En ik zeg niet dat dat gaat gebeuren, maar ik vind wel dat mensen zich daar veel meer van bewust zouden moeten zijn dat ze werkelijk al hun medische en genetische gegevens uit handen geven en werkelijk nog geen idee hebben van wat voor data zij eigenlijk uit handen geven en wat ze daar in de toekomst mee kunnen of uit kunnen halen. Je zult maar over 10 jaar bij een hypotheekverstrekker aan tafel zitten omdat je een huis wilt kopen, en de bank zegt, jij krijgt geen hypotheek want wij weten dat jij 80% kans hebt dat je ALS krijgt of dat je vroegtijdig dement wordt, terwijl je dat zelf nog niet eens weet.

En het lijkt misschien allemaal de ver van mijn bed show, maar de ontwikkelingen gaan ongekend snel en niemand kan voorspellen welke kant dat op gaat. Enige wat je wel kan voorspellen, is dat als jij je DNA opstuurt naar zo'n bedrijf, dat het volledig uit jouw handen is wat er over jou bekend gaat worden in de toekomst. Dat bedrijven geld aan jouw profiel kunnen verdienen is echt wel het minst erge. De consequenties kunnen gewoon veel verder gaan als dat.

En wat je ermee doet, dat moet iedereen echt voor zichzelf weten. Net zoals ik vind dat iemand zelf moet weten of ie rookt of niet, of ie gokt of niet, of ie aan een risicosport doet of niet. Niet iedereen die rookt krijgt longkanker, niet iedereen die naar het casino gaat, wordt gokverslaafd, maar daar wordt wel aan bewustwording van de gevaren gewerkt. Zo zou hier ook meer aan bewustwording gewerkt mogen worden, zodat mensen nog steeds het recht hebben om via een bedrijf als My Heritage hun afkomst te laten bepalen, maar wel weten wat de risico's zijn en waar zij voor kiezen.