Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe reageer jij?

Je negeert het, doet alsof je niks merkt
142 (42%)
Je vraagt ze vriendelijk of ze willen stoppen of weggaan
56 (16%)
Je gaat zelf weg
83 (25%)
Iets anders
50 (15%)

Totaal aantal stemmen: 331

Little_Gift

Re: Stel met ruzie in openbaar, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:47

Dus dan doen we maar niks?
Kom op zeg, apart dat jullie het zo goed kunnen praten voor jezelf!
Neen, de kerel doet het misschien niks veranderen maar de vrouw haar ogen worden na tientallen mensen die in tig situaties telkens opnieuw reageren, uiteindelijk wél geopend en dát is dus wat jullie zouden veranderen!

Net zoals je zelf zegt Bruintje: nadat wij genoeg bleven pushen bij onze moeder werden haar ogen geopend... Je spreekt jezelf dus compleet tegen want dát is wat je bewerkstelligen moet, niet het veranderen van de kerel maar van de vrouw die het ondergaat!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:50

Als vreemde :?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:51

Nee ik spreek mezelf niet tegen. Misschien moet je eens leren lezen.

Citaat:
Maar het stoppen ligt niet bij vreemde omstanders. Vrienden en familie vind ik wat anders.

En jij neemt dan bij een vreemde maar het risico dat die kerel haar tuis extra gaat aftuigen want ze heeft hem voor schande gezet?
Dat is dus het risico wat jij neemt.
Kom op zeg, apart dat jullie jij het zo goed kunnent praten voor jezelf!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:53

Ik heb wel het idee dat we van een ruziend stel gegaan zijn naar iemand die zn vrouw dagelijks in elkaar timmert...
en dat is toch niet waar we het over hebben hier? Maar over een ruzie in het openbaar?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:53

Ik zou wel proberen met haar in contact te komen, maar hem zou ik niet aanspreken (tenzij hij echt te fysiek wordt).
En iemand die dichtbij zo'n vrouw staat (familie/vrienden) kunnen veel meer bereiken (ook al kan dat lang duren) dan een vreemde op straat.
Juist bekenden kunnen veel praten en langzaam zorgen dat de vrouw de kracht gaat voelen om te gaan.

Onbekenden kunnen dat echt niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:55

Bruintje: wat heftig dat je dat hebt moeten meemaken. Daar kun je juist als kind zo weinig aan doen, heel frustrerend lijkt me dat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:56

maar als hij zo al zijn vriendin/vrouw vernederd in het openbaar, waar hij zich waarschijnlijk al in inhoud, zal het thuis niet gezelliger zijn denk ik zo maar.

Cer schreef:
Ik heb wel het idee dat we van een ruziend stel gegaan zijn naar iemand die zn vrouw dagelijks in elkaar timmert...
en dat is toch niet waar we het over hebben hier? Maar over een ruzie in het openbaar?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 11:58

Hola ook hier niet ruzien Y;(
Duidelijk is wel mijn simpele vraag maakt veel los.

Maar voor mij is idd niks doen geen optie. Juist idd omdat ik vind dat mensen respectvol met elkaar omgaan.

En zeggen vrouw doet het zelf door te blijven of terug te gaan. In dergelijke situaties kun je jezelf kwijtraken of ervan uitgaan dat het dus echt je eigen schuld is. Omdat je voldoende gemanipuleerd bent of murw van de situatie of niet weten waar je heenmoet uit angst of wat ook.voldoende gehoord gezien om me heen omte weten hoe machteloos je kunt zijn als slachtoffer (vrouw of man)

De pol voor nu geeft een merendeel aan die in dit geval niets zou doen door te negeren of weggaan. Voor mij best schokkend wel. Nou ja schokkend verkeerde woord. Verbaasd eerder
Laatst bijgewerkt door karuna op 14-03-18 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:00

Shadow0 schreef:
Bruintje: wat heftig dat je dat hebt moeten meemaken. Daar kun je juist als kind zo weinig aan doen, heel frustrerend lijkt me dat.

Dank je
Ja dat is het ook en dat is nog maar een klein deeltje.
Hij was zwaar alcoholist die alles bij elkaar loog met losse handjes en meer....

Maar ik kijk er goed op terug, ben er een onafhankelijke sterkte vrouw van geworden die voor zichzelf opkomt.
Misschien wel eens te recht door zee daardoor, maar dan weten mensen ook meteen wat ze aan me hebben. En dan mogen ze me of echt graag of juist niet. En dat is dan ook direct duidelijk en handig :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:00

bruintje123 schreef:
maar als hij zo al zijn vriendin/vrouw vernederd in het openbaar, waar hij zich waarschijnlijk al in inhoud, zal het thuis niet gezelliger zijn denk ik zo maar.

Dat denk ik ook niet hoor... :n

maar goed, ik heb ook wel eens kennissen gehad die de hele dag liepen te bekvechten.. toen ik daar eens wat van zei waren ze zich beiden van geen kwaad bewust, vonden alletwee (!) dat ik me aanstelde en zeiden dat het niet waar was... :?
Ze waren elkaar echt de hele dag aan het beledigden en geirriteerd aan het doen.. ik was echt flabbergasted :') zij vonden het blijkbaar doodnormaal..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 12:01

Beiden dan heen en weer. Dan is er sprake van gelijkheid

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:02

Brainless schreef:
Ik zou wel proberen met haar in contact te komen, maar hem zou ik niet aanspreken (tenzij hij echt te fysiek wordt).
En iemand die dichtbij zo'n vrouw staat (familie/vrienden) kunnen veel meer bereiken (ook al kan dat lang duren) dan een vreemde op straat.
Juist bekenden kunnen veel praten en langzaam zorgen dat de vrouw de kracht gaat voelen om te gaan.

Onbekenden kunnen dat echt niet.

Precies!
Het kost als familie al veel tijd om te gaan doordringen dat de relatie niet klopt.
Dat veranderd een boze blik of een opmerking van een vreemde niets aan. Hoogstens dat de vrouw nog meer slechtoffer word.

Het inpraten op de vrouw moet ook zonder kerel in de buurt, zodat hij er niet boos om kan worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:04

Cer schreef:
bruintje123 schreef:

Dat denk ik ook niet hoor... :n

maar goed, ik heb ook wel eens kennissen gehad die de hele dag liepen te bekvechten.. toen ik daar eens wat van zei waren ze zich beiden van geen kwaad bewust, vonden alletwee (!) dat ik me aanstelde en zeiden dat het niet waar was... :?
Ze waren elkaar echt de hele dag aan het beledigden en geirriteerd aan het doen.. ik was echt flabbergasted :') zij vonden het blijkbaar doodnormaal..

Maar dan wel beide.
Niet zoals het voorbeeld hier dat de vrouw in het schulpje kruipt.

Dat hun het gezellig vinden om elkaar af te katten, hun leven. Het zou het mijne niet zijn, maar hun keuze. Het is dan gelijkwaardig afkatten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:04

Maar je weet nooit wat een opmerking losmaakt op een moment dat je het niet ziet. Als je zo vast zit in een patroon, dan zie je dat als normaal... maar je weet nooit of zoiets niet gaat knagen als iemand eenmaal alleen is. Je kunt het als buitenstaander niet oplossen, maar een gebeurtenis kan wel precies het moment zijn dat je je ineens bewust wordt van iets dat je daarvoor nog niet echt zag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:06

Niemand weet hoe die zal reageren. Zelfs als je al een keer bij een andere situatie iets hebt gezegd, zegt dat niks. Het kan wel meebepalen hoe je nu reageert.

Het is echt heel makkelijk om te roepen dat je van alles zou doen, als je deze situatie niet van dichtbij hebt gezien. De houding en toon van die man zie en hoor je nu niet.

Deze vrouw kiest er wel zelf voor om bij deze man te zijn en doet zelf ook niet veel. Als buitenstaander kun je wel wat zeggen, maar hoeveel nut zal dat hebben? Iemand die zijn vrouw zo behandeld in het openbaar, heeft echt een steekje los. Waarom als buitenstaander klakkeloos maar reageren zonder na te denken, kan juist de boel laten escaleren en daar heb je echt niks aan. Die man wordt alleen agressiever en die vrouw zal daar nog meer onder lijden uiteindelijk.

Het is veel verstandiger dat de beveiliging van de sauna ingrijpt en duidelijk maakt dat dit soort gedrag echt niet gewenst is. Dat is veel neutraler dan een willekeurige buitenstaander die zich hiermee bemoeit.

Overigens weet je echt niet wat hieraan vooraf is gegaan. Nu krijgt de man de schuld en heeft iedereen een indruk, maar vrouwen kunnen ook wel het bloed onder de nagels vandaan halen en Joost mag weten wat zij heeft gedaan of gezegd dat hij helemaal doordraait.

Mijn man zal me nooit iets doen. Maar stel dat ik zou vreemdgaan en hij komt daar net achter, denk ik ook dat er iets naar boven komt, wat we niet willen tegenkomen normaal.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:16

Little_Gift schreef:
Ik vind het vreselijk laf mensen die erbij staan en erop kijken en hun mond niet opentrekken dus dikke pluim voor jou dat je wél iets zei!
Zéker nooit gaan negeren!
Heb echt geen goed woord over voor diegenen die dat wél gewoon negeren of doen alsof hun neus bloedt, bende schijtluizen zijn het, echt hypocriet en schijnheilig bah mijn nekhaar komt er overeind van van zulke types!

Nou nou, wat een grote woorden gebruik jij. Mooi dat er nog van die helden als jij rondlopen. Tenminste, zou kom je over op internet. In real life kan ik dat niet beoordelen.
Zolang er geen klappen aan de vrouw gegeven worden zoeken ze het zelf maar uit. Hun leven hun problemen. Ik kom daar gewoon voor mijn ontspanning.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:26

Ik had ws iets gezegd van " gezellig zo'n dagje sauna he?! Raak je zo heerlijk ontspannen van..." verder zou het mij niet met rust laten hoe het met het meisje gaat, het klinkt alsof hier behoorlijke (geestelijke ) mishandeling in deze relatie zit :(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 12:33

Mij dus ook niet maar piepjong waren ze ook niet meer hij wel ouder dan zij. Denk in de 40 en rond de 30 of zo.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:35

Ik zou mij ook niet stil hebben gehouden. Ik kan dat niet en zou ook op zo'n moment niet over de eventuele gevolgen (wraak) voor de dame in kwestie door mijn actie.

Ik zou als ik in een opwelling reageer iets roepen als: kunnen jullie even normaal tegen elkaar doen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:32

Ik vind de beste opmerking hier in het topic nog wel, dat als er niemand reageert op (verbaal) geweld, je als slachtoffer kan denken dat het dan inderdaad normaal is dat je zo behandeld wordt. Dat je niet meer waard bent dan dat :(:)

Alleen daarom zouden er al zoveel mogelijk mensen wat over moeten zeggen.

Als zo'n klootviool dan de dame in kwestie thuis mores leert dan is dat puur pech, maar je geeft aan háár in ieder geval wel het signaal van meid dit is echt niet okee.

Ik denk dat een buitenstaander dat wellicht wel beter kan dan de eigen familie die met een beetje pech ook helemaal onder de gehersenspoelde plak zit van zo'n etterbak... Juist vreemden maken vaak wat meer indruk, dat zie je bij kinderen al ;)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 13:51

Zal mijn ervaring eens delen. Sta op station Maastricht en het spoor aan de overkant was voor een Belgische lijn. Stapt een koppel uit van een buitenlandse man en een Belgische vrouw. Hij scheldt haar uit, bedreigt haar, gooit!!! een vol flesje recht in haar gezicht. Kortom hij flipt volledig uit. Meerdere mensen zien het en kijken er naar en doen niks. Ik zie een medewerker in een spoor achter in een soort walkie talkie praten en hun bekijken. Niemand deed wat! Die vrouw was aan het huilen en helemaal hysterisch.
Ik ben ook gaan roepen dat die vieze smeerlap van haar af moest blijven en waar hij het lef wel niet vandaan haalde. Toen schreeuwde hij mij ook bedreigingen na en dat ik er niks mee te maken had want het was zijn vrouw. Ik schold terug dat hij op moest rotten en nogmaals dat hij geen vrouwen moest slaan. Eindelijk kwam er versterking en tijdens mijn scheldpartij was de vrouw weggerend.
Politie hield de man aan en kwam mij vragen of ik ze kende. Nee, natuurlijk niet.

Was het stom dat ik dat heb gedaan? Ja zeker, hij zou maar een wapen op zak hebben... Maar mijn hemel niemand deed iets in de 15 min? dat ze daar letterlijk geslagen werd. Ik vraag me nu nog altijd vaker af of ze nog samen zijn, of ze die avond thuis niet weer slaag heeft gekregen, wat er verder gebeurd is...

Ik snap dat mensen niet reageren maar ik kan het niet laten in te grijpen als een vrouw mishandeld wordt :\

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:06

Ik denk dat veel mensen liever weg kijken of weg lopen dan dat ze er wat van zeggen, simpelweg omdat ze geen zin in gedoe hebben. Dat is dan de makkelijkste weg uit totdat het dichtbij komt, dan zou je graag dat andere mensen er anders in durven te staan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:15

Citaat:
Ik zie een medewerker in een spoor achter in een soort walkie talkie praten en hun bekijken.

Die waarschijnlijk dus de politie heeft gewaarschuwd.
Makkelijk zeggen die hebben niets gedaan?
Misschien hebben wel meer mensen de politie gebeld.

Ik heb eens een stel gezien met een jongetje van 12.
Die stonden al enige tijd met een jongetje dat helemaal rood doorlopen van woede was dat hij de auto niet in wilde.
irritante puber of meer aan de hand?
Ik heb de politie gebeld. Maar heb me niet bemoeid. Laat die het maar bekijken. Die zien ook of er al jeugdzorg mee gemoeid is enz.

Maar andere denken dan misschien ook, niemand doet wat.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:23

Een beetje woorden zou ik negeren. Maar als ik dit verhaal zo lees, dan zou ik haar vragen of ze de rest van haar leven met zo een hufter wil doorbrengen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 15:26

Niet reageren betekent niet dat je wegkijkt. Het betekent vaak dat je observeert en nadenkt voor je iets doet of zegt.

Weet je hoevaak vrouwen dit gewend zijn en zij je ook de volle lading geven als je tegen hun man wat durft te zeggen? Bij fysiek geweld zie je gewoon wat er gebeurt en kan je ingrijpen. Bij verbaal geweld, weet je de achtergrond niet en kun je heel moeilijk beoordelen wat wijs is.

Een moeder sloeg haar kind bijv en heb ik wat van gezegd. Ik wist waar dit kind op de creche zat en heb het ook gemeld om er iets aan te doen. Er was alleen al heel vaak hulp geweest en zij zeiden gewoon; uit huis plaatsing bijvoorbeeld is niet niks. De meeste kinderen willen ondanks geweld toch thuis blijven.
Dat is bij man-vrouw relaties niet heel anders. Er is een reden waarom die vrouw dit accepteert. Dat verander je niet even door een grote mond op te zetten.

Op internet zie ik heel vaak mensen met een grote mond tegenkomen, maar in het echt vrij weinig. Ik ben een Amsterdammer en zeg wel snel wat, maar ik denk tegenwoordig vaak eerst na.