Dat valt nog wel mee

De bijbel is eigenlijk een zeer vrouwvriendelijk boek. Passages als 'de vrouw moet haar man eren' worden vaak aangedragen, maar dat er achter staat 'en de man moet zijn vrouw eren', dat zegt men veel minder vaak

zij moeten elkaar eren. En wist je dat er in de bijbel vrouwelijke profeten voorkomen? Mirjam bijvoorbeeld, maar ook Hanna, Deborah...En nog meer wiens naam ik niet zo op kan noemen
Daarbij: Veel vrouwen worden er juist in geëerd, iets wat in de tijd van de bijbel echt uniek was. Denk aan Esther, die het hele volk redde, Rachel, Saraï, rebekka, Ruth, Naomi, Hannah en nog heel veel vrouwen, die genoemd worden. Dat gebeurde verder niet in die tijd. Dat was uniek. Zelfs in het geslachtregister van Jezus, waar bij andere volken enkel mannen worden genoemd, staan vrouwen vermeld!
Het lege graf van Jezus werd ontdekt door vrouwen. Het waren vrouwen die de opstandig van de Heer bekend maakten. Stel: je verzon zo'n verhaal in de tijd dat het zich afspeelde omdat je veel mensen jouw verhaal wilde laten geloven. In die tijd zag de wereld vrouwen als roddelende leugenaars. Je zou als je het opstandigsverhaal verzon écht wel hebben gezorgd dat het mannen waren geweest die het lege graf ontdekten en die de verrezen Jezus als eerste zagen! Je zou wel gek zijn om te verzinnen dat dat vrouwen waren....de enige reden die je in die tijd kon hebben om het zo te vertellen was: dat het echt zo was gebeurt!
In de wet van Mozes zegt God al dat je vader én moeder moet eren: dat was uniek. In de volken om Israël heen, regeerde de mannen met harde hand over hun gezin.
Ik kan zo nog lang doorgaan
Zoals mijn schoonvader altijd zegt: 'Eva werd uit de rib van Adam geschapen. Niet uit zijn hoofd om boven hem te staan. Niet uit zijn voeten om onder hem te staan. Maar uit zijn middel om naast hem te staan, als zijn gelijke'.