Verschillende gelovenovertuigingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:38

LadyMadonna schreef:
Dani199764 schreef:
Waar ik zelf altijd wat moeite mee heb, is dat ze hun geloof op die manier uiten aan de hele wereld, dat je gelovig bent vind ik oke en moet iedereen zelf kiezen, maar dat je zo aan iedereen laat zien waar je bij hoort, is imo een beetje onnodig in deze moderne tijd, het maakt voor mij deze personen ook minder benaderbaar, terwijl de persoon achter die hoofddoek misschien wel heel vriendelijk kan zijn, maar het is een beetje of ze daar een soort onderscheid mee maken. Je ziet ook dat deze verschillende "groeperingen" elkaar opzoeken, en bijna nooit gemengd staan met mensen van andere afkomst of geloof.

Heb je dat ook met hangers met kruisjes, keppeltjes, tilaka’s, bindi’s etc?

Ja ook daar mee :j Maar mijn reactie was vooral op Mies die zich heeft bekeerd tot de Islam, en niet het Christendom, dus vandaar dat ik de hoofddoek als voorbeeld pak.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:07

DatBenIkNou schreef:
Ik ben katholiek opgevoed. Maar vind het geloof vooral iets voor bange, onzekere mensen die het makkelijk vinden zelf niet te hoeven nadenken. Handig al die regels en geboden, hoef je zelf niks te beslissen.
Ze prediken allemaal naastenliefde, maar alle oorlogen gaan om het geloof, andersdenkenden worden verguist, ongelijkheid mag etc.
Nee, ik bedank vriendelijk.

Ik had dit even gemist, maar het is een bekend vooroordeel. Ik denk dat het helemaal niet zo is dat christenen of andere gelovigen niet meer nadenken. Ik ken ze althans niet. Geloven in deze tijd is ook zelden makkelijk, juist omdat je zo veel andere berichten krijgt en zo vaak voor gek wordt uitgemaakt. Er zijn regels en geboden, maar een deel daarvan wordt niet meer naar de letter geleefd. En hoe bepaal je nou welke wel en welke niet? Daar denk je juist wel over na.
Alle oorlogen gaan om het geloof - pertinent niet waar. Wil je een lijstje? Als je bv het boek 'The encyclopedia of wars' erop naslaat, blijkt dat slechts 7% van de twaalfhonderd-zoveel oorlogen waar zij zich in verdiept hebben, veroorzaakt werden door een geloof. De meeste oorlogen worden duidelijk gevoerd om een andere reden, meestal macht of landbezit. In de meeste gevallen waarin religie wordt gebruikt als een excuus voor oorlog, is er een andere hoofdreden.

Andersdenkenden worden verguisd - niet door de christenen die ik ken. En andersom: ik lees vaak veel minder respect van niet-gelovigen tegenover gelovigen, dan andersom.

Ongelijkheid mag - helemaal niet. Dat mensen zich toch zo gedragen is wat anders, maar ongelijkwaardigheid is absoluut niet de bedoeling. Ik ben niet zo thuis in de Koran, maar de Bijbel is helemaal niet vrouwonvriendelijk.

@Dani199764
Ik herken ook dat niet echt, moet ik zeggen. Niet meer dan bij verschillende types mensen die zich kleden of uitdrukken op een manier die hen bij een groep indeelt die niet religieus van aard is. De kak-moeders staan op het schoolplein ook niet bij de moeders met 3 dikke gouden kettingen om. Tegelijk zie ik om me heen in bv het buurthuis juist dat er heel mooi gemengd wordt. De dames met hoofddoeken brengen hapjes mee uit hun cultuur, de Nederlandse omaatjes zorgen voor koffie en cake, dat gaat eigenlijk heel goed. En ook in mijn klaslokaal zie ik dat het zich mengt. Heb ik twee Marokkanen? Die zitten zelden bij elkaar. Heb ik drie Polen? Ook die verdelen zich over de rest.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:38

Blue_Eyes schreef:
Ongelijkheid mag - helemaal niet. Dat mensen zich toch zo gedragen is wat anders, maar ongelijkwaardigheid is absoluut niet de bedoeling. Ik ben niet zo thuis in de Koran, maar de Bijbel is helemaal niet vrouwonvriendelijk.

Nou er staan heel veel vrouwonvriendelijke passages in de Bijbel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:33

Ja, |( minstens driekwart van de vrouwonvriendelijke passages zijn vertaalfouten, latere toevoegingen etc.
Maar de boel is hoe dan ook wel geschreven in een patriarchale cultuur.
Bijvoorbeeld het is Abra(ha)m die geroepen wordt - zijn vrouw krijgt een nieuwe naam in de loop van het verhaal: van 'Mijn vorstin (Saraj)' naar 'Vorstin' - dat kon slechter.

Maar de emancipatie van Saraj - zelden wordt dat genoemd...

Nog zo'n 'theologisch roddelverhaal'. Aan het eind van de Romeinen brief schrijft Paulus op 'doe het apostelpaar Andronikus en Junia de groeten'.
Het schijnt dat er hele artikelen zijn verschenen die betogen dat Junia een man moet zijn geweest - het is een supergebruikelijke Romeinse voornaam voor vrouwen.
"Want dat een vrouw apostel zou zijn - nee!!!"

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:52

Janneke2 schreef:
Ja, |( minstens driekwart van de vrouwonvriendelijke passages zijn vertaalfouten, latere toevoegingen etc.
Maar de boel is hoe dan ook wel geschreven in een patriarchale cultuur.
Bijvoorbeeld het is Abra(ha)m die geroepen wordt - zijn vrouw krijgt een nieuwe naam in de loop van het verhaal: van 'Mijn vorstin (Saraj)' naar 'Vorstin' - dat kon slechter.

Maar de emancipatie van Saraj - zelden wordt dat genoemd...

Nog zo'n 'theologisch roddelverhaal'. Aan het eind van de Romeinen brief schrijft Paulus op 'doe het apostelpaar Andronikus en Junia de groeten'.
Het schijnt dat er hele artikelen zijn verschenen die betogen dat Junia een man moet zijn geweest - het is een supergebruikelijke Romeinse voornaam voor vrouwen.
"Want dat een vrouw apostel zou zijn - nee!!!"

Hoe ze er in komen komen ze erin....het staat er. En genoeg lieden die zeggen de Bijbel letterlijk na te leven.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:56

De Bijbel is mijn leiddraad. De mensenlijke ´regels´ hanteer ik niet. Dus ik hou de sabbat, eet geen varkensvlees, probeer me zoveel mogelijk aan de wet te houden. Ik vier geen kerstfeest en geen pasen, maar de feesten die in de Bijbel genoemd worden. Pesach, grote verzoendag, loofhuttenfeest. Ik gebruik zoveel mogelijk natuurlijke producten, omdat je lijf de Tempel van God is.

Het is een zoektocht. Mensen hebben zoveel bedacht, maar wat wil God dat je doet? Wat staat er nou eigenlijk echt in de Bijbel? Interessant.

En dan de stap maken om er daadwerkelijk naar te leven. Dat stuit soms best op weerstand. Mijn schoonvader bijvoorbeeld vindt het verschrikkelijk dat we geen kerst vieren en snapt dit niet. Als het maar gezellig is toch? Ik denk er anders over en het is soms best moeilijk om dan voet bij stuk te houden.

Ik zal wel één van de 'lieden' zijn dan ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:57

Genoeg vrouwen hier die enkel kinderen mogen baren en ervoor mogen zorgen...

Maar Janneke: vier jij niet de geboorte van jesus dan?

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:03

LadyMadonna schreef:
Genoeg vrouwen hier die enkel kinderen mogen baren en ervoor mogen zorgen...

Nee, want er staat nergens dat dit 'moet'.
Het geval dat dit samenvalt met het vroegere zonnewende feest (aanbidding van de zonnegod), en de vereering van de vruchtbaarheid (kerstballen in de kerstboom) etc. staat mij erg tegen. In het verleden heeft de katholieke kerk dit feest waarschijnlijk over genomen om mensen niet tegen het hoofd te stoten met hun 'nieuwe' geloof.
Destijds is ook de 'zon'dag ingevoerd in plaats van de sabbat.
En pasen is hetzelfde verhaal. Dit is een feest gericht op verering van de vruchtbaarheid. Paashaas, paaseieren etc. Van oorsprong heeft dit niets met Jezus te maken.

Waarom wordt kerst in december gevierd terwijl Jezus waarschijnlijk in het voorjaar geboren is? Waarom vieren we pasen niet tegelijk met pesach, toen Jezus het laatste avondmaal vierde? Waarom gaan we op zondag naar de kerk, terwijl nergens in de Bijbel staat dat we op zondag naar de kerk moeten gaan? Ik vind dat interessant om naar te kijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:27

LadyMadonna schreef:

Eh - ja, hoezo...?

En doorgaans doe ik dat op 25 december (soms ga ik met een vriendin mee die oosters orthodox is en dan is het 6 januari).
(Daar is nix kerkelijks aan: de oktoberrevolutie was ook op 9 november.)
Mogelijk is 25/12 de verjaardag van keizer Augustus. (Dezelfde die een dogma uitvaardigde, dat er een volkstelling gehouden zou worden en ieder moest zich laten inschrijven...)

En dat we op zondag naar de kerk gaan is een oeroude gewoonte. Eerst vierde men shabbes en 'vroeg in de morgen' (...zo begint een mooi paaslied...) "speelde" men de Opstanding na. Maar dat de rustdag zondag heet komt uit de Mithras cultus (een zonnegod) en dat dat niet met de sjabbat samenvalt is een anti joodse maatregel van keizer Diocletianus.

LadyMadonna

Re: Verschillende gelovenovertuigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:34

Ok, dan begreep ik je verkeerd

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:42

NatasjavE schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat valt nog wel mee :Y) De bijbel is eigenlijk een zeer vrouwvriendelijk boek. Passages als 'de vrouw moet haar man eren' worden vaak aangedragen, maar dat er achter staat 'en de man moet zijn vrouw eren', dat zegt men veel minder vaak :Y) zij moeten elkaar eren. En wist je dat er in de bijbel vrouwelijke profeten voorkomen? Mirjam bijvoorbeeld, maar ook Hanna, Deborah...En nog meer wiens naam ik niet zo op kan noemen :Y)

Daarbij: Veel vrouwen worden er juist in geëerd, iets wat in de tijd van de bijbel echt uniek was. Denk aan Esther, die het hele volk redde, Rachel, Saraï, rebekka, Ruth, Naomi, Hannah en nog heel veel vrouwen, die genoemd worden. Dat gebeurde verder niet in die tijd. Dat was uniek. Zelfs in het geslachtregister van Jezus, waar bij andere volken enkel mannen worden genoemd, staan vrouwen vermeld!

Het lege graf van Jezus werd ontdekt door vrouwen. Het waren vrouwen die de opstandig van de Heer bekend maakten. Stel: je verzon zo'n verhaal in de tijd dat het zich afspeelde omdat je veel mensen jouw verhaal wilde laten geloven. In die tijd zag de wereld vrouwen als roddelende leugenaars. Je zou als je het opstandigsverhaal verzon écht wel hebben gezorgd dat het mannen waren geweest die het lege graf ontdekten en die de verrezen Jezus als eerste zagen! Je zou wel gek zijn om te verzinnen dat dat vrouwen waren....de enige reden die je in die tijd kon hebben om het zo te vertellen was: dat het echt zo was gebeurt!

In de wet van Mozes zegt God al dat je vader én moeder moet eren: dat was uniek. In de volken om Israël heen, regeerde de mannen met harde hand over hun gezin.

Ik kan zo nog lang doorgaan :Y)

Zoals mijn schoonvader altijd zegt: 'Eva werd uit de rib van Adam geschapen. Niet uit zijn hoofd om boven hem te staan. Niet uit zijn voeten om onder hem te staan. Maar uit zijn middel om naast hem te staan, als zijn gelijke'.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:44

"Alle oorlogen gaan om het geloof" -?

Als Nederlanders over 'de oorlog' praten is het bijna altijd de Duitse bezetting.
Okee, die toenmalige Leider was rabiaat anti Joods, dus da kun je WOII een geloofstintje geven.
(En de kerk stond te juichen |( ...)

The Troubles dan, Noord Ierland "dat was katholiek tegen protestant".
...zo zou je het kunnen noemen.
Het rijke, anglicaanse Engeland bezet een deel van de arm gehouden/ gemaakte Ierse Republiek - en waar de Britse overheerser dus protestants was (geworden), zetten de Ieren zich daar tegen af en bleven nadrukkelijk rooms.
The Troubles gingen over geld, macht, grond en dat soort zaken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:41

NatasjavE schreef:

Tot je ze leest in de context van zowel de directe tekst eromheen als van de tijd waarin ze geschreven zijn. Er staan ook juist heel veel dingen in de Bijbel die voor die tijd ontzettend veel respect voor vrouwen tentoonspreiden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:47

Bij een begravenis waar ik bij was werd er een verhaal gelezen uit het boedisme over het niet overal perse willen ingrijpen.
(Deze man had in zijn ziekteperiode medische hulp geweigerd).
Hoe het exact ging ben ik vergeten maar de essentie was dat mensen veel te vaak denken dat de weten wat ze doen en met hun goedbedoelende onnozelheid juist anderen in de problemen kunnen brengen.
Bijv een diertje dat ergens heen wil en dan door een mens terug in de bosjes gezet wordt en daar opgegeten wordt.

Het is al zeker 10 jaar geleden denk ik maar het is me als een waardevol verhaal bijgebleven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:51

IJsco_Love schreef:
Dat valt nog wel mee :Y) De bijbel is eigenlijk een zeer vrouwvriendelijk boek. Passages als 'de vrouw moet haar man eren' worden vaak aangedragen, maar dat er achter staat 'en de man moet zijn vrouw eren', dat zegt men veel minder vaak :Y) zij moeten elkaar eren. En wist je dat er in de bijbel vrouwelijke profeten voorkomen? Mirjam bijvoorbeeld, maar ook Hanna, Deborah...En nog meer wiens naam ik niet zo op kan noemen :Y)

Daarbij: Veel vrouwen worden er juist in geëerd, iets wat in de tijd van de bijbel echt uniek was. Denk aan Esther, die het hele volk redde, Rachel, Saraï, rebekka, Ruth, Naomi, Hannah en nog heel veel vrouwen, die genoemd worden. Dat gebeurde verder niet in die tijd. Dat was uniek. Zelfs in het geslachtregister van Jezus, waar bij andere volken enkel mannen worden genoemd, staan vrouwen vermeld!

Het lege graf van Jezus werd ontdekt door vrouwen. Het waren vrouwen die de opstandig van de Heer bekend maakten. Stel: je verzon zo'n verhaal in de tijd dat het zich afspeelde omdat je veel mensen jouw verhaal wilde laten geloven. In die tijd zag de wereld vrouwen als roddelende leugenaars. Je zou als je het opstandigsverhaal verzon écht wel hebben gezorgd dat het mannen waren geweest die het lege graf ontdekten en die de verrezen Jezus als eerste zagen! Je zou wel gek zijn om te verzinnen dat dat vrouwen waren....de enige reden die je in die tijd kon hebben om het zo te vertellen was: dat het echt zo was gebeurt!

In de wet van Mozes zegt God al dat je vader én moeder moet eren: dat was uniek. In de volken om Israël heen, regeerde de mannen met harde hand over hun gezin.

Ik kan zo nog lang doorgaan :Y)

Zoals mijn schoonvader altijd zegt: 'Eva werd uit de rib van Adam geschapen. Niet uit zijn hoofd om boven hem te staan. Niet uit zijn voeten om onder hem te staan. Maar uit zijn middel om naast hem te staan, als zijn gelijke'.

Ik vind het nogal tegenvallen eerlijk gezegt.

http://www.debijbelzegt.nl/

Het is een zeer vrouwonvriendelijk boek.

En kom niet met uit verband trekken of in de verkeerde context bekijken.

Want met dat boek in de hand zijn er nog hele volksstammen die zeggen naar het woord van de Bijbel te leven(en het dus letterlijk nemen.

De heren van bijvoorbeeld de SGP men nog steeds dat wij, op grond van wat de Bijbel zegt, dat wij geen stemrecht zouden mogen hebben. Of in ieder geval geen hoge positie in de regering zouden mogen hebben.

Uiteraard weet ik dat de meeste christenen zo niet denken en zeker niet zo leven.(en inderdaad deze stukken terzijde schuiven)

Maar vrouwvriendelijk kan ik de Bijbel nooit vinden.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:59

Ik ben van huis uit gereformeerd vrijgemaakt,
Als kind gedoopt, als volwassene belijdenis gedaan maar 2 jaar geleden de overstap gemaakt naar de baptistenkerk en vorig jaar de keus gemaakt om me te laten dopen. Inmiddels zit ik ook in één van de muziekteams die de kerkdiensten begeleiden en speel daar de basgitaar.
Ik geloof in God de Vader, ik geloof in Jezus, de Zoon van God, als mens naar de aarde gekomen, gestorven voor onze zonden én weer opgestaan zodat wij eeuwig kunnen leven, en eens zal hij terugkomen. En ik geloof in de Heilige Geest.
De Bijbel is mijn leidraad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:01

Ik ben doopsgezind opgevoed. Deze kennen geen kinderdoop en je kunt na je achttiende kiezen of je gedoopt wilt worden. Daar heb ik niet voor gekozen. Voornamelijk omdat ik niks met de bijbel heb. Daar is zo me gerotzooid om mensen in bedwang te houden. Maar op zich sta ik wel achtergrond van het de filosofie van de doopsgezinden. Het is verbonden aan bv de quakers. Leven met een schoon geweten, ipv kwaad doen en dan maar biechten om er van af te e zijn. Je hoeft ook niet je handen te vouwen om te bidden en we gaan niet naar een kerk maar en vermaning dat van buiten niet te herkennen is. Dat komt nog uit de tijd dat ze vervolgd werden. Ze nemen geen wapens op en hoeven geen eed te zweren. Ze leven sober en geven van wat ze over hebben. Ze respecteren alle andere geloven. Het is dus een vreedzaam geloof.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-03-18 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:02

Liss, Even uit nieuwsgierigheid: waarom zou je een 2e keer laten dopen als je binnen de variaties van het christelijk geloof blijft?
Dat is dezelfde God toch?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:10

Ik ben Christelijk opgevoed, naar een Christelijke school gegaan. Regelmatig naar de kerk vroeger, dat was niet altijd leuk als je tot half 6 uit was geweest en de alcohol nog flink door het bloed gierde :') (gelukkig hoefde ik niet vaak verplicht)

Mijn vader ging vroegah naar de Gereformeerde kerk in het dorp, mijn moeder is niet gelovig opgevoed maar heeft belijdenis gedaan. Destijds konden zij zich niet vinden in hoe de gereformeerde kerk in elkaar stak en hebben ze zich aangesloten bij de Hervormde kerk (wat hier in Groningen dus totáál anders is dan verder zuidelijk). Van daaruit werd het PKN.
Inmiddels heb ik mijn eigen huis, in een ander dorp en ga ik al jaren niet meer naar de kerk. Ik ben wel gewoon lid (heet dat zo?) van de kerk, en betaal ook jaarlijks een bijdrage. Niet omdat ik zelf zoveel baat bij de kerk heb, maar omdat ik het belangrijk vindt dat de kerk bestaat voor de mensen die daar meer gevoel bij hebben en die wel graag gaan. Het dient in mijn ogen een belangrijk maatschappelijk belang, wat je in een klein dorp echt niet onderuit moet willen halen. En wie zegt niet dat ik ooit wél wekelijks naar de kerk wil gaan?

Ik geloof absoluut in meer tussen hemel en aarde en ben er ook toe geneigd om dat meer tussen hemel en aarde 'God' te noemen. Ik zie de bijbel niet als een geschiedenisboek, maar als een serie verhalen die je in een tijd moet plaatsen en de moraal moet vertalen.
Veel mensen vergeten dat er in de laatste pakweg 200 jaar (industriële revolutie die de wereld kleiner maakte en daarbij de ontwikkeling van het drukwerk) maar weinig aanpassingen meer zijn geweest in de bijbel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:11

Citaat:
Ik vind het nogal tegenvallen eerlijk gezegt.

http://www.debijbelzegt.nl/

Het is een zeer vrouwonvriendelijk boek.

En kom niet met uit verband trekken of in de verkeerde context bekijken.

Want met dat boek in de hand zijn er nog hele volksstammen die zeggen naar het woord van de Bijbel te leven(en het dus letterlijk nemen.

De heren van bijvoorbeeld de SGP men nog steeds dat wij, op grond van wat de Bijbel zegt, dat wij geen stemrecht zouden mogen hebben. Of in ieder geval geen hoge positie in de regering zouden mogen hebben.

Uiteraard weet ik dat de meeste christenen zo niet denken en zeker niet zo leven.(en inderdaad deze stukken terzijde schuiven)

Maar vrouwvriendelijk kan ik de Bijbel nooit vinden.

"De bijbel" bestaat niet. (Het woord bijbel betekent bibliotheek - de hoeveelheid boeken verschilt ;) per stroming.)

De genoemde link citeert kleine brieven uit het nieuwe 'testament' en citeert een aantal nachtmerrie teksten.
Ja - staat allemaal in de bijbel, klopt als een zwerende vinger.

Maar wat moet ik met de opmerking 'kom niet aanzetten met uit verband trekken en verkeerde context' - ?
Juist oude teksten, al dan niet religieus MOET je lezen met enige kennis van tijd en omstandigheid - anders laat je de tekst gewoon 'buikspreken' met je eigen 21ste eeuwse bril.

En zeur niet zo over de SGP. Het glazen plafond komt bij alle gezindten voor - terwijl de meeste mensen niet eens weten welke feministische stappen de SGP de laatste jaren heeft gezet. Vrouwen zijn lid, zijn actief, voeren het woord en zowel het actief als passief kiesrecht wordt gebruikt. (Accoord, deze vrouwen hebben inhoudelijk minder vooruitstrevende ideeën 'dan de gemiddelde bokker' - maar zo te lezen is deze kennis niet wijdverspreid.)

Maar ach - wellicht is 'de sgp' gewoon een makkelijker manier om de zware broeders, de lieden die de boel letterlijk zouden nemen en nog zo het een en ander aan te duiden. "Moet kunnen."

En NEE: ik schuif de vrouwonvriendelijke passages NIET terzijde.
Dat vind ik flauw, gemakzuchtig en hypocriet - en ik wil ook niet dat iemand dit soort dingen over mij denkt. ;) :) (Al zou het zowel voor mij makkelijker zijn- en is het voor anderen uiteraard ook het gemakkelijkst om te denken dat ik dingen maar gewoon wegmoffel.)

Edit typo's
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-03-18 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:27

Sizzle schreef:
Liss, Even uit nieuwsgierigheid: waarom zou je een 2e keer laten dopen als je binnen de variaties van het christelijk geloof blijft?
Dat is dezelfde God toch?

Mijn ouders hebben toen de keuze gemaakt om me als kind te laten dopen, in die kerk hebben ze geen volwassendoop, dat laatste is voor mij echt een geloofsdoop, het doet echter niets af aan de kinderdoop en ben blij dat mijn ouders die keus hebben gemaakt toendertijd, ik ben ook dankbaar voor de christelijke opvoeding die ik heb gehad.
De volwassen doop door complete onderdompeling was voor mij een teken om 'opnieuw geboren' te worden, een kind kan die keus niet maken. De kerk waar ik nu lid van ben kent geen kinderdoop.
Het christelijk geloof kent veel verschillende kerken met verschillende opvattingen over bv de doop.
Het principe blijft hetzelfde, we geloven allemaal in één en dezelfde God en hebben ook dezelfde bijbel.
Beetje moeilijk om even kort uit te leggen maar ik hoop dat je het snapt :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:30

Zoiets als het bevestigen van de trouwbelofte zeg maar.
Zit wat in :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:35

Dat er mensen zijn die bepaalde teksten uit hun context rukken of verkeerd gebruiken, wil niet zeggen dat de hele Bijbel een vrouwonvriendelijk boek is. Ik heb even te weinig tijd om daar nu uitgebreider op in te gaan, maar wat ijscolove schrijft is tamelijk accuraat.

Die link van debijbelzegt doet precies dat: losse teksten uit hun verband rukken en onder elkaar plakken. Zo kun je van ieder boek wel moord en doodslag maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:37

Blue_Eyes schreef:
Dat er mensen zijn die bepaalde teksten uit hun context rukken of verkeerd gebruiken, wil niet zeggen dat de hele Bijbel een vrouwonvriendelijk boek is. Ik heb even te weinig tijd om daar nu uitgebreider op in te gaan, maar wat ijscolove schrijft is tamelijk accuraat.

Vind het sowieso niet de moeite om er op in te gaan als mensen hun mening als een feit presenteren. :o

Blue_Eyes

Re: Verschillende gelovenovertuigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:38

Mee eens :D